Skip to content
GitLab
Explore
Sign in
Primary navigation
Search or go to…
Project
O
ohj1ht
Manage
Activity
Members
Labels
Plan
Issues
Issue boards
Milestones
Wiki
Code
Merge requests
Repository
Branches
Commits
Tags
Repository graph
Compare revisions
Snippets
Build
Pipelines
Jobs
Pipeline schedules
Artifacts
Deploy
Releases
Package registry
Model registry
Operate
Environments
Terraform modules
Monitor
Incidents
Analyze
Value stream analytics
Contributor analytics
CI/CD analytics
Repository analytics
Model experiments
Help
Help
Support
GitLab documentation
Compare GitLab plans
Community forum
Contribute to GitLab
Provide feedback
Keyboard shortcuts
?
Snippets
Groups
Projects
Show more breadcrumbs
salmiene
ohj1ht
Commits
cb0ccbf2
Commit
cb0ccbf2
authored
2 weeks ago
by
salmiene
Browse files
Options
Downloads
Patches
Plain Diff
Edit NukkuMatti -peli
parent
c5e0f02e
No related branches found
Branches containing commit
No related tags found
No related merge requests found
Changes
1
Hide whitespace changes
Inline
Side-by-side
Showing
1 changed file
NukkuMatti -peli
+0
-199
0 additions, 199 deletions
NukkuMatti -peli
with
0 additions
and
199 deletions
NukkuMatti -peli
+
0
−
199
View file @
cb0ccbf2
using System;
using System.Collections.Generic;
using Jypeli;
// Eero Salmen tekemä tasohyppelypeli osana ohjelmointi 1 -kurssia. Pelin nimi on NukkuMatti.
// Pelaajan tehtävänä on kuljettaa NukkuMattia tasolta toiselle, tippumatta alas.
public class Tasohyppely : PhysicsGame
{
// Muutama vakio arvo määritelty pelin mekaniikalle, jotta ne on helpommin hallittavissa samassa paikassa
private const double GravityStrength = -800;
private const double HyppyVoima = 1100;
private const double TasoLeveys = 100;
private const double TasoKorkeus = 10;
private const double PelaajaWidth = 100;
private const double PelaajaHeight = 100;
private const double AlkuperainenHyppyNopeus = 1000;
private const double TasoPoistoMarginaali = 200;
private const double StartingHeight = -20;
private PhysicsObject pelaaja;
private bool peliKaynnissa = true;
private GameObject taustakuva;
private Label gameOverTeksti;
private int score = 0;
private List<PhysicsObject> tasot = new List<PhysicsObject>();
public override void Begin()
{
// Asetetaan painovoima
Gravity = new Vector(0, GravityStrength);
// Luodaan kentän elementit
LuoKentta();
LisaaOhjaimet();
LuoGameOverTeksti();
// Ajastin sille, kyinka usein uusia tasoja ilmestyy pelikenttään
Timer tasoAjastin = new Timer();
tasoAjastin.Interval = 0.8;
tasoAjastin.Timeout += LuoTaso;
tasoAjastin.Start();
// Hyppynopeus
pelaaja.Velocity = new Vector(0, AlkuperainenHyppyNopeus);
}
private void LuoKentta()
{
LuoTausta();
LuoPelaaja();
// Asetetaan pelaajan ominaisuudet ja lisätään kentälle
pelaaja.Position = new Vector(0, StartingHeight);
pelaaja.CanRotate = false;
pelaaja.Restitution = 0;
Add(pelaaja);
// Luodaan aloitustaso
PhysicsObject aloitusTaso = PhysicsObject.CreateStaticObject(200, TasoKorkeus);
aloitusTaso.Position = new Vector(0, -70);
aloitusTaso.Color = Color.White;
aloitusTaso.Tag = "taso";
Add(aloitusTaso);
// Laitetaan kamera seuraamaan pelaajaa
Camera.Follow(pelaaja);
// Lisätään törmäysominaisuus
AddCollisionHandler(pelaaja, "taso", OsuiTasoon);
// Luodaan muutama aloitustaso
for (int i = 0; i < 4; i++)
LuoTaso();
}
private void LuoTausta()
{
// Lisätään taustakuva ja sijoitetaan se taustalle
taustakuva = new GameObject(Level.Width * 2, Level.Height * 2);
taustakuva.Image = LoadImage("taivas.jpeg");
taustakuva.Position = Camera.Position;
Add(taustakuva, -1);
}
private void LuoGameOverTeksti()
{
// Asetetaan pelin päättymis teksti
gameOverTeksti = new Label("HÄVISIT PELIN");
gameOverTeksti.TextColor = Color.Red;
gameOverTeksti.Font = Font.DefaultBold;
gameOverTeksti.Position = new Vector(0, 100);
gameOverTeksti.IsVisible = false;
Add(gameOverTeksti);
}
private void LuoPelaaja()
{
//Luodaan hahmo
pelaaja = new PhysicsObject(PelaajaWidth, PelaajaHeight);
pelaaja.Image = LoadImage("nukkumatti.png");
pelaaja.Restitution = 0;
}
private void LuoTaso()
{
//Luodaan tasoja
double x = RandomGen.NextDouble(Level.Left + 100, Level.Right - 100);
double y = Camera.ScreenToWorld(new Vector(0, Screen.Height / 2)).Y + RandomGen.NextDouble(10, 10);
PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(TasoLeveys, TasoKorkeus);
taso.Position = new Vector(x, y);
taso.Color = Color.White;
taso.Tag = "taso";
Add(taso);
tasot.Add(taso);
}
private void LisaaOhjaimet()
{
// Asetetaan komennot näppäimistöltä
Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, null, -400.0);
Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, null, 400.0);
Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
}
private void Liikuta(double nopeus)
{
if (peliKaynnissa)
pelaaja.Velocity = new Vector(nopeus, pelaaja.Velocity.Y);
}
private void OsuiTasoon(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject taso)
{
// Törmäys pelaajan ja tason välillä
if (pelaaja.Velocity.Y > 0 && pelaaja.Position.Y < taso.Top)
{
pelaaja.IgnoresCollisionResponse = true;
return;
}
if (pelaaja.Velocity.Y <= 0 && Math.Abs(pelaaja.Bottom - taso.Top) < 5)
{
pelaaja.Y = taso.Top + pelaaja.Height / 2;
pelaaja.Velocity = new Vector(pelaaja.Velocity.X, HyppyVoima);
}
pelaaja.IgnoresCollisionResponse = false;
}
private void PoistaPoistuvatTasot()
{
// Turhat tasot poistetaan
for (int i = tasot.Count - 1; i >= 0; i--)
{
if (tasot[i].Y < Camera.ScreenToWorld(new Vector(0, -Screen.Height / 2)).Y - TasoPoistoMarginaali)
{
tasot[i].Destroy();
tasot.RemoveAt(i);
}
}
}
private void LopetaPeli()
{
// Pelin lopettamiskomento
if (peliKaynnissa)
{
peliKaynnissa = false;
gameOverTeksti.IsVisible = true;
Timer.SingleShot(3.0, Exit);
}
}
protected override void Update(Time time)
{
base.Update(time);
// Taustakuva päivittyy kameran liikkeen mukaisesti
taustakuva.Position = taustakuva.Position + (Camera.Position - taustakuva.Position) * 0.1;
PoistaPoistuvatTasot();
if (pelaaja.Y < Level.Bottom - 100)
LopetaPeli();
}
}
public class Program
{
public static void Main()
{
using (var peli = new Tasohyppely())
peli.Run();
}
}
\ No newline at end of file
This diff is collapsed.
Click to expand it.
Preview
0%
Loading
Try again
or
attach a new file
.
Cancel
You are about to add
0
people
to the discussion. Proceed with caution.
Finish editing this message first!
Save comment
Cancel
Please
register
or
sign in
to comment