Newer
Older
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
using Jypeli;
namespace KentanMuokkaus;
/// @author Vesa Lappalainen
/// @version 10.10.2020
///
/// <summary>
/// Ohjelmassa harjoitellaan 2-ulotteisen
/// merkkitaulukon (char[,]) hyodyntamista kentan
/// luomisessa.
/// </summary>
public class KentanMuokkaus : PhysicsGame
{
private PhysicsObject pelaaja; // Liikuteltava pallo, jota pystytään
// liikuttamaan kaikista tämän luokan aliohjelmista
private const int KOKO = 20; // paljonko on yksittäisen palikan koko.
// huom const eli vakio! (ei voi muuttaa)
/// <summary>
/// Asetetaan painovoima ja kutsutaan alustuksiin
/// liittyvia aliohjelmia. Aloitetaan peli.
/// Zoomataan kamera.
/// </summary>
public override void Begin()
{
// SetWindowSize(1000, 700);
Level.Width = 100;
Level.Height = 100;
char[,] kentta = {
{'P', '.', 'P'},
{'.', 'O', 'n'},
{'n', '.', 'P'},
{'O', ' ', 'P'},
};
// Gravity = new Vector(0, -1000);
TeeKentta(kentta);
AsetaOhjaimet();
Level.CreateBorders();
Camera.ZoomToLevel();
}
/// <summary>
/// Luodaan pelikentta 2-ulotteisen merkkitaulukon (char[,])
/// avulla. Kutsutaan aliohjelmia eri merkeille luotujen merkitysten
/// perusteella.
/// </summary>
private void TeeKentta(char[,] kentta)
{
double alkuX = Level.Left + KOKO / 2.0 + 20;
double alkuY = Level.Top - KOKO / 2.0;
double y = alkuY;
// Kaydaan rivit ja sarakkeet lapi.
// "Muutetaan" merkkitaulukko kentaksi siten
// etta tietyt merkit vastaavat tietyn kentalle lisattavan olion
// aliohjelmakutsua. Myos koordinaatit saadaan matriisista:
// Rivi toimii x-koordinaattina, ja sarake y-koordinaattina.
for (int iy = 0; iy < kentta.GetLength(0); iy++)
{
double x = alkuX;
for (int ix = 0; ix < kentta.GetLength(1); ix++)
{
char t = kentta[iy, ix];
switch (t)
{
case 'P':
LuoPalikka(x, y);
break;
case 'n':
LuoNelio(x, y);
break;
case 'O':
LuoYmpyra(x, y);
break;
case '.':
LuoPelaaja(x, y);
break;
}
x += KOKO;
}
y -= KOKO;
}
}
/// <summary>
/// Lisataan pallo kentalle ja annetaan pallolle massa.
/// </summary>
/// <param name="x">Pallon kp x-koordinaatti</param>
/// <param name="y">Pallon kp y-koordinaatti</param>
private void LuoPelaaja(double x, double y)
{
pelaaja = new PhysicsObject(KOKO / 2.0, KOKO / 2.0, Shape.Circle);
pelaaja.Position = new Vector(x, y);
pelaaja.Color = Color.Red;
Add(pelaaja);
}
/// <summary>
/// Lisataan staattinen suorakulmio (nelio) kentalle
/// annettuun paikkaan.
/// </summary>
/// <param name="x">Nelion kp x-koordinaatti</param>
/// <param name="y">Nelion kp y-koordinaatti</param>
private void LuoPalikka(double x, double y)
{
PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(KOKO, KOKO);
Add(palikka);
palikka.Image = LoadImage("tiili2");
palikka.Position = new Vector(x, y);
}
/// <summary>
/// Lisataan pieni staattinen suorakulmio (nelio) kentalle
/// annettuun paikkaan.
/// </summary>
/// <param name="x">Nelion kp x-koordinaatti</param>
/// <param name="y">Nelion kp y-koordinaatti</param>
private void LuoNelio(double x, double y)
{
PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(KOKO / 2.0, KOKO / 2.0);
Add(palikka);
palikka.Color = Color.Blue;
palikka.Position = new Vector(x, y);
}
/// <summary>
/// Tehdaan staattinen ympyra
/// ja lisataan se pelikentalle
/// annettuun paikkaan.
/// </summary>
/// <param name="x">Ympyran kp x-koordinaatti</param>
/// <param name="y">Ympyran kp y-koordinaatti</param>
private void LuoYmpyra(double x, double y)
{
PhysicsObject pallo = PhysicsObject.CreateStaticObject(KOKO, KOKO, Shape.Circle);
this.Add(pallo);
pallo.Color = Color.Yellow;
pallo.Position = new Vector(x, y);
}
/// <summary>
/// Asetetaan nappaintenkuuntelijat.
/// </summary>
private void AsetaOhjaimet()
{
const int voima = 10;
Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, LiikutaPalloa, "Ylös", new Vector(0, voima));
Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, LiikutaPalloa, "Alas", new Vector(0, -voima));
Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, LiikutaPalloa, "Vasemmalle", new Vector(-voima, 0));
Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, LiikutaPalloa, "Oikealle", new Vector(voima, 0));
// Ohjeiden näyttämistä varten. Paina F1 pelin aikana.
Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Ohjeet");
Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
}
/// <summary>
/// Aliohjelma liikuttaa palloa.
/// </summary>
/// <param name="suunta">Suunta, johon palloa liikutetaan.</param>
private void LiikutaPalloa(Vector suunta)
{
pelaaja.Hit(suunta);
}
}