Skip to content
Snippets Groups Projects
luentosuunnitelma_2024.org 129.41 KiB

-*- coding:utf-8 ; mode:org -*-

Käyttöjärjestelmät, kevät 2024.

Aloitettiin maaliskuussa jälleen copy-pastella edellisen vuoden 2023 toteumasta.

Tämä on suunnitelma, joka muuttuu ajankäytön ja muun perusteella. Pohjana on luentojen eteneminen edellisenä vuonna. Ei mene pahasti vikaan, jos menee samalla lailla. Tosin keväällä 2023 jo rikottiin kaavaa ja uudistuttiin tavalla, joka ennakoi lisää uutta tälle vuodelle.

Pelisäännöt videonauhoituksista

  • Soveltuvin osin yritetään saada yhteisiä oppimistilaisuuksia nauhalle.
  • Oletamme, että tallenteet katsotaan ja sisäistetään etenkin, jos ei päässyt paikalle.
  • Poikkeus edelliseen voi olla, jos et näe tai kuule: etsimme silloin yksilölliset menettelyt, joilla voit seurata kurssia! (Sama poikkeus pätee muihinkin asioihin, joissa tyypilliselle opiskelijalle suunnattu tehtävä ei tosiasiallisesti ole mahdollinen.)
  • Viime keväänä 2023 ryhdyttiin kokeilemaan rohkeasti tällaista:

    “Luennot” olivatkin videotuotantotilaisuuksia, joissa on studioyleisö - eli siis opiskelijat, jotka pääsivät kulloinkin paikalle osallistumaan.

    Rakennettiin yhdessä studioyleisön kanssa aihepiirivideoita, joissa hyödynnettiin läsnävuorovaikutusta asian selkeyttämiseksi.

    Aihepiirit ja käsittely tapahtuivat linjassa kurssin osaamistavoitteiden, harjoitusten ja materiaalien kanssa. Kuitenkin niin, että studioyleisön osallistuminen, keskinäinen keskustelu ja kontribuutio tuotantoon mahdollistui.

    Kertyneet aihepiirivideot ovat nyt käytettävissä kunkin aiheen opiskeluun.

  • Nyt videoita on jo paljon, ja oletus on, että niitä hyödynnetään opiskelussa. Keväällä 2024 kokoonnutaan yhteen keskustelemaan ja syventämään ymmärrystä materiaalin ja etukäteen katsottavaksi tarkoitettujen aihepiirivideoiden pohjalta.

    Yhteisissä tilaisuuksissa päästään toivottavasti lähinnä rytmittämään ja ryhmävalmentamaan tekemistä, joka tapahtuu suurimmalta osin tapaamisten välillä.

    Tuotetaan tarvittaessa uusia, parempia versioita aiemmista aihepiirivideoista, tai täsmentäviä lisäosia niihin. Tavoitteena on parantaa materiaalipankin laatua inkrementaalisti yhdessä, samalla kun opitaan käsitellyt asiat syvemmin kuin mikään vuosikurssi tähän asti on voinut tehdä.

    Samat pelisäännöt ja tavoitteet ovat voimassa myös uusia tallenteita tehtäessä.

  • Uusien videoiden julkaisussa on viivettä, joka johtuu muista työtehtävistä. Parhaimmillaan viive voi olla 1-2 arkipäivää, mutta esimerkiksi loppuviikon videot saattavat tulla saataville vasta seuraavalla viikolla.
  • Emme jälkikäteen sensuroi, joten huomaa: Kun puhut, äänesi tulee julkaistavaan videoon - mahdollisesti hiljaisena, koska mikrofoni on kiinni luennoitsijan kauluksessa. Kysymykset ja kommentit yritämme muistaa toistaa mikrofoniin kotikatsojia varten ja kirjata pääkohdat muistioon tekstinä.
  • Joskus vielä tekniikka pettää, jolloin itketään hetki ja eletään ilman kyseistä nauhoitetta. Aihepiirivideot voidaan aina tehdä seuraavalla kerralla uudelleen kertauksena ja oppimisen testaamisena :).
  • Kun katsot jälkikäteen, kokeile katsoa nopeuttuna! (Mutta jos siitä aiheutuu pidemmän päälle huonovointisuutta tai muita oireita, lopeta kokeilu tai aloita siedätysharjoittelu 110% nopeudesta, sitten 120% jne.)

Vuoden 2024 kulku tähän saakka:

Luento 1: (ke 20.3.2024) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset

Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui, kunhan se on tapahtunut klo 14:15-16:00 keskiviikkona 20.3.2024.

Runkona on copy-paste viime vuodelta.

Luennon pitävät yhdessä vastuuopettaja Paavo Nieminen ja opintojakson toinen opettaja Jonne Itkonen.

Tämän päivän tavoite

Aloitusluennon päätavoite on kuvailla kurssin pakolliset suoritusvaatimukset, aikataulut, deadlinet ja muu byrokraattinen perusinfo, jotta niitä ei tarvitse sen jälkeen etsiskellä. Jotakin luvataan ja jotakin jätetään eksplisiittisesti lupaamatta toistaiseksi. Tästä kohtaa muistiota ja tallennetta voidaan tarkistaa, miten nämä kevään 2024 toteutuksen osalta menivätkään.

Pakolliset suoritusvaatimukset, arvosanat ja päivämäärät

Käydään läpi byrokratia ennen kuin mitään muuta:

  • Käydään läpi määrälliset vaatimukset, jotka ovat jo näkyvillä myös nettisivulla: Pakolliset demot ja tentti.

    Demojen deadlinet: noin yksi viikossa, dedikset tulevat näkyviin Moodlessa.

  • Vuonna 2024 varaamme oikeuden antaa kurssin aikana muutamia lisätehtäviä, joista saa tenttiin lisäpisteen, jos tekee. Tarkennetaan speksiä, jos/kun näitä mahdollisesti tulee. Kiinnitetään jo raamit: mahdollisuuksia tulee 0-3 tenttipisteen arvosta, jos ollenkaan. Oikeus on varattu ennenkin, mutta ajan puutteen vuoksi ei ole ehditty hyödyntää.

Tarkentavia kysymyksiä aloitusluennolla 2024:

  • Tuleeko pääsiäisviikolla uutta demoa? Ei tule.
  • Vaikuttaako demojen myöhästyminen ohjeellisesta aikataulusta arvosanaan? Ei vaikuta.

Ryhmäkuva

Otetaan halukkaista opiskelijoista ryhmäkuva kurssin nettisivulle. Ei huolta: Kuvan ottamisesta ilmoitetaan etukäteen, joten ehtii hyvin piiloutua pöydän alle, jos haluaa.

Näin tehtiin.

Tauko

Sitten tauko 10 minuuttia, klo 15:20 asti.

Tauolla tulee aina juttuja mieleen.. Tällanen tietenkin:

  • Tekniikan opiskelijoille ITKA203 käy päikseen HOPSissa olevan ITKA2030:n kanssa. Se ehditään inkarnoimaan vasta ensi vuonna.

Vapaaehtoinen tarjonta: Sisussa olevat ryhmät ja ajankohdat

Käydään läpi, mitä tarkoittaa sisussa näkyvät tapahtumakuvaukset “Luento”, “Open labrapäivä”, “Laboratoriotyöt” ja “International students”:

  • **Luento:** Vähimmäismäärä varattuja aikoja ja saleja, jotka alkutilanteessa näkyvät kaikkien ilmoittautuneiden kalenterissa. Näissä rytmitetään ja tuetaan tekemistä, ja näihin tullaan sitten, kun on tutustuttu meneillään olevien aiheiden materiaaliin ja aihepiirivideoihin ennakolta. Näissä hyödynnetään sitä, että ollaan yhdessä - pyritään siihen, että yksin hiljaa istuminen ei ole mahdollinen tapa viettää näitä tilaisuuksia.

    **Varaamme oikeuden seuraaviin muutoksiin:** Poistetaan osa varauksista, jos vaikuttaa, että selvitään tiiviimmällä yhteisellä käsittelyllä. Vaihdetaan varattuja tiloja pienemmäksi, jos se vaikuttaa tarkoituksenmukaiselta. Kolme ihmistä auditoriossa on tuntunut joskus vähän oudohkolta. Mahdollisesti pidetään osa tilaisuuksista täysin etämuodossa. Tehdään näitä muutoksia sitten, kun se näyttää olevan tilanteeseen nähden tarpeen tai kun halutaan kokeilla jotakin uutta pilottimielessä.

  • **”Open labrapäivä”** noin viikoittain: Ajankohta, jolloin opettaja hengaa ilmoitetussa luentosalissa. Voidaan käsitellä tämän opintojakson asioita tai muuta, tai tehdä vaan hiljaa omia hommia. Alkuperäinen ajatus nimen takana oli “Opettajan labrapäivä” hellittelymuodossa, mutta myös tulkinta “Avoin labrapäivä” vastaa toiminnon tavoitetta.

    **Varaamme oikeuden seuraaviin muutoksiin:** Vaihdetaan mahdollisesti osa varauksista pelkästään etänä pidettäväksi, mikäli mikroluokissa paikalla oleva väkimäärä on lähellä nolla. Sillä säästyy tilakustannuksia ja mahdollistuu sekä opettajan että opiskelija etätyöskentlypäivä. Parhaimmillaan meillä on muutenkin molempia, sekä lähi että etä.

    Vaivihkaa pilotoidaan todennäköisesti uudelleen käynnistyvää Koodaamo-toimintaa, joka olisi vastine matematiikan Ratkomolle eli yhteisölliselle demotyöskentelytilanteelle.

  • **”Laboratoriotyö”** huhtikuussa: Mahdollisuus tehdä demo 4 ryhmätyönä paikan päällä. **Varaamme oikeuden seuraaviin muutoksiin, mutta emme myöskään lupaa toteuttaa niitä:** Mahdollisesti jostakin ryhmätyöajankohdasta tehdään sellainen, että sen keskusteluosiot tallennetaan kertaamista varten ja niiden hyödyksi, jotka eivät päässeet osallistumaan. Mahdollisesti jokin ryhmätyöaika toteutetaan Zoomia ja Breakout-huoneita käyttäen, jotta pidemmän matkan päässä asuvilla olisi tasavertainen mahdollisuus hyödyntää vertaiskeskustelua ajantasaisesti. **Ilmoitamme mahdollisista muutoksista** etukäteen, jotta voit vaihtaa ryhmävalintasi tarvittaessa itselle sopivammaksi. Lähes vuosi sitten tehdyt varaukset ovat aivottomasti tehty copy-paste siitä, miten asia on tähän asti aina tehty eli mikroluokissa 2 tunnin sloteissa.

    TODO: Varmistettava myös keväällä 2024, että Sisu-ryhmät toimivat niin, että ryhmävalintaa voisi niissä vielä vaihtaa… ehkä onnistuu vaikka kurssi on jo käynnissä.. ilmoittelemme, miten tässäkin käy. Itsenäisesti voi tehdä samansisältöisen harjoituksen, jos ei ole helppoa päästä paikalle. Itsenäisesti tehden menee todennäköisesti useampi tunti.

    Myös paikan päällä tehtävä muoto edellyttää materiaalin omatoimista opiskelua ennen ja jälkeen live-kohtaamisen. Suoritusmerkintä demosta siis kuitenkin mahdollinen lyhyen läsnäolotuokion perusteella.

  • **International students** -ryhmä: Oletus on, että tämä perutaan, mikäli tarvitsijoita ei ole. Missään ennakkotiedoissa ei ole luvattu englanninkielistä toteutusta tai suoritusmahdollisuutta keväälle 2024. Paavon vanhana vammana speksi kulkee mukana… never say never - ehkä jossain vaiheessa saatetaan taas tarvita kandikursseja englanniksi syystä tai toisesta…

Luentotallenteella saattaa olla tarkemmat selostukset näiden tilaisuuksien roolista. Jos et kuule ja jotakin jäi ylläolevasta mietityttämään, pyydä toimittamaan tarkempi transkriptio tai kysy opettajalta tarvittavat tarkennukset jälkikäteen. Pätee muuten kaikkiin aiheisiin, jotka epähuomiossa ovat saavutettavissa vain joko kuulo- tai näköaistilla. Korjataan tilanne tarvittaessa.

Kysymyksiä ja toivottavasti vastauksia tähän astisesta:

  • Onko Moodlessa näkyvissä olevat demot 1-7 jo miten ajankohtaisia?

    Tämä oli hyvä kysymys ja toimiva aasinsilta seuraavaan aiheeseen, jossa käytiin läpi demojen vedosten tilanne ja myös kaikki muut materiaalilinkit.

Siinäpä yleisökysymyksineen tärkeimmät byrokratiasta, vaatimuksista ja aikatauluista. Päästäänkö sitten jo byrokratiapullasta kivempiin asioihin?

Lähestyttiin, mutta varsinainen leivonta pääsee alkamaan vasta ylihuomenna perjantaina. Aasinsillasta päästiin tsekkaamaan kurssisivun linkit seuraavan osion mukaisesti.

Mistä kurssiin liittyvät asiat löytyvät

  • Käytiin läpi, mistä kaikki kurssiin liittyvä löytyy (kaikkiin löytyy vähintäänkin aloituslinkki kurssin nettisivulta):
    • Kolme videokansiota: Yksi tämän vuoden luentotaltioinneille. Toinen erillisille, suoritusvuodesta riippumattomille opastusvideoille. Kolmas on viime vuoden lineaarinen luentosarja.
    • Näkymä tämän muistion HTML-tulosteeseen yliopiston gitlab-palvelussa. Aina viimeisin versio, jonka opettaja on muistanut työntää gitlabiin.
    • Luentomoniste
    • Demot ja niiden palautus Moodlen kautta:

      Demot on julkaistu toistaiseksi HTML-muodossa (linkki kurssin etusivulta). Toissa vuonna opiskelija teki CSS-tyylin; tällaista aktiivisuutta arvostamme!

      Ensimmäisen demon saa aloittaa sitten, kun luennolla on käyty läpi siihen liittyvät varoitukset.

      Palautuslaatikko avataan aikanaan, kun olemme testanneet sen toimivuuden. Asiat tiedotetaan joko yhteisissä tilaisuuksissa tai Moodlen Uutiset-viestissä. Ei tarvitse eikä kannata “pollata” muutosten syntymistä ennen tiedotuksia. Hoputtaminen ei nopeuta; asiat tapahtuvat maksimivauhdilla rajoitteiden puitteissa.

    • Moodle-ympäristössä on demopalautukset, vertaistukifoorumi ja pelkästään kurssilaisten tietoon tarkoitetut salaisuudet, kuten tallenteiden polkuavaimet, Zoom-huone ja vastaavat. **Älä vuoda näitä ulkopuolisille**.
    • Materiaalin reaaliaikainen tilanne löytyy Gitlabista. Päivitysten julkaisu useimmiten 1-2 tunnin kuluttua luennon päättymisestä. Gitlabista ei tarvitse välittää muiden kuin niiden, jotka haluavat kehittää materiaalia. Vedokset riittävät opiskeluun.
    • Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti. Muutokset ovat mahdollisia, mutta Sisu-kalenterin pitäisi teoriassa pysyä ajan tasalla niistä.
    • Tenttikokoelma takavuosilta; sitä saa hyödyntää, ja tullaan käymään yhdessäkin läpi opintojakson mittaan.
    • Joitakin aiempien vuosien palautteita lähinnä tiedoksi ja merkiksi siitä, että palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään erityisesti silloin, jos on kokeiltu jotakin aiemmasta merkittävästi poikkeavaa.

Luento 2: (pe 22.3.2024) Luentomuoto, demo-ohjeistus, varoitukset(!)

Päivän päätavoitteet:

  • Jokainen pystyy aloittamaan demo 1:n tekemisen heti tämän luennon sisäistettyään.
  • Sitä varten: käydään läpi varoitukset, joita demojen tekemiseen liittyy. Näytetään vähän, miltä homman pitäisi näyttää käytännössä, kun itse tekee.
  • Jokainen tietää, mitä teoriapuolelta pitäisi lukea ja katsoa ennen kuin seuraavan kerran nähdään yhdessä.
  • Eli toisin sanoen: Tämän opintojakson opiskelu on kaikilla 100% käynnissä!

Tehdään tänään parit aihepiirivideot, joita viime vuonna ei uskallettu vielä toisella luennolla ryhtyä tekemään. Tästä alkaen sitten kirjallisen lukemiston ja aihepiirivideoiden avulla mennään asioita läpi juurta jaksaen, käytännön esimerkkejä näyttäen ja auki selittäen. Tavoite on, että viimeistään demojen 1 ja 2 jälkeen opiskelijat uskaltautuvat myös itse kokeilemaan samoja juttuja omatoimisesti. Turvallisuus- ja mukavuussyistä alussa käsiteltävät varoitukset on syytä ensin sisäistää! Pidemmän päälle tutkiva asenne ja utelias kokeileminen on tavoitetilanne koko yliopistokoulutuksessa, jota tässäkin nyt täten harjoitetaan.

Infoa keväälle 2024

Vakiokohta, mutta tällä kertaa melko tyhjä: Ei mitään uutta muutosta tai yllätystä tiedotettavana opintojakson toissapäivänä tapahtuneen alun jälkeen.

Ehkä kannattaa alussa vielä muistuttaa, että tämän luennon ja lounastauon jälkeen on ensimmäinen Open labrapäivä. Niitä tulee myöhemmin lisää opettajien kevätkalenterin mahdollistamiin lokeroihin.

Tutustumista

  • Esittelyt: opettajat (ehtivät tulla tutummiksi kurssin mittaan), opiskelijat, opiskelijoiden pääaineet
  • Kartoitetaan kädennosto-otannalla seuraavat toisen luentopäivän osanottajista:
    • Opiskelijoiden pääaineet:

      Tietotekniikka (LuK/FM): suurin osa

      Ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikka (TkK/DI): toiseksi suurin osa

      Tietojärjestelmätiede: pari löytyy

      Ketä muita on: koulutusteknologia, matematiikka, kyberturvallisuus, fysiikka

Pidemmän kaaren tähtäyspisteet:

  • Esimerkiksi millaisiin käytännön asioihin tämä kurssi on ensimmäinen askel?

Seuraisi yksi perinteinen koreografia ryhmäkuvatiedoston kanssa. Vuosien varrella tämä on mokattu ainakin seuraavin erilaisin tavoin:

  • Mikrofoni ei ollut päällä, joten tallenne oli aika turhaa käsien ja poninhännän heilumista.
  • Opettajan henkilökohtainen kuvagalleria edellisen kesän festarikuvineen luentotallenteelle - liikaa hikeä ja paljasta pintaa, joten joutui sensurointipuuhiin jälkikäteen.

Katsotaan, miten tänä vuonna käy.

Kurssin kustomointi ja käynnistäminen

Kustomoidaan kurssin nettisivu tämän kevään kasvoilla… koreografia on suoraan osaamistavoitteiden äärellä: laitteet, tietokoneet, sovellukset, pääteyhteys, kuori, komentojono eli skripti.

Tauko 10 minuuttia

Jatketaan tasan 11:30.

Sittenpä valmistaudutaan aihepiirivideon tekemiseen

Mikrofonitestit tehty? Opella vettä lasissa? Käsis mietittynä? Sopivat välilehdet auki ja ruudulla front slide?

Studioyleisö hereillä ja valmiina osallistumaan, spottaamaan virheitä ja kysymään tarkennuksia?

Sitten vaan kerralla purkkiin…

Aihepiiri: Pääteyhteyden ottaminen PuTTYllä ja PuTTYn asetukset

Pääteyhteys ja siihen liittyviä asioita:

  • Luentomuoto ja opintojakson työkalut alusta alkaen ja esimerkit näyttäen: pääteyhteys, bash-kuori ja tekstipohjaiset työkaluohjelmat.
  • Nykyinen suositus **voisi** olla oman käyttöjärjestelmän mukana tulevan pääteyhteysohjelman käyttely. Tästä on jo tehty aihepiirivideo aiemmin. Teknisiä ongelmia ja järjestelmäeroja todennäköisesti havaitaan, ja päämääränä on yhdessä setviä ne kuntoon vertaistukikanavan kautta mahdollisimman pian!

    Kokemus muutamalta viime vuodelta (2022-2023) on kuitenkin, että Windows-käyttäjillä **saattaa kuitenkin** olla mukavampaa PuTTY-pääteyhteysohjelman kanssa kuin Powershellillä.

  • Merkistön täsmentäminen, riippumatta siitä, millä välineellä otetaan yhteys. Esimerkiksi PuTTYn merkistöasetus UTF-8:ksi ja asetusten tallentaminen.
  • HUOM: Ihan liian moni Windowsia käyttävä opiskelija tuskailee tämän asian kanssa ihan turhaan vielä viikkojen päästä. Poista tuska ja tee se heti. Älä mene tuskaan takaisin. Tässä ohjeet siihen.
  • Yllättäviä ongelmia erilaisten pääteohjelmien kanssa voi tulla.

    Jos pääset olemaan mukana esimerkiksi aihetta käsittelevällä yliopiston opintojaksolla, käytettävissäsi on varmasti jokin vertaistukikanava, jossa voit kysyä apua kaikkiin ongelmiin esimerkiksi ääkkösiin tai mihinkään muuhunkaan liittyen!

Aihepiiri: Unix-käyttäjätunnusten aktivointi JYU:n opiskelijalle

  • Tämä ohje koskee Jyväskylän yliopiston (JYU) opinto-oikeuden saaneita. Meillä on täällä isolla opintojaksolla näppärää, kun kaikki tekevät harjoituksia samalla etäkoneella.

    Jos sinulla ei ole vielä paikka auringon alla eli Jyväskylän yliopistossa, voit kokeilla Unix-juttuja vaikka omalla tietokoneellasi, jos laitat siihen Linuxin tai Windowsin päällä toimivan WSL:n. Macillä voit käynnistää omalla koneellasi Päätteen.

  • Reunahuomautus: JYU:ssa on tarjolla ainakin vuonna 2024 opintojakso Web-julkaiseminen, jossa harjoitellaan alustavasti etäpalvelinten käyttöä. Tässä ihan alussa voi olla osittain päällekkäistä sisältöä, koska osa muiden aineiden kuin tietotekniikan opiskelijoista ei ole välttämättä käynyt sitä. Asioita on hyvä myös kerrata, ja nopeasti tässä lähdetään myös menemään syvemmälle.
  • UNIX-käyttäjätunnuksen aktivointi https://sso.jyu.fi/ -palvelussa (ope vois varovasti näyttää, muistaen, että etusivu näyttää oman henkilöturvatunnuksen… eli note-to-self: tee toisella näytöllä tuo eka vaihe ja sitten vasta vedä videoituvaan näyttöön!)
  • Käyttöoikeuksien aktivoitumisessa on kevään 2024 havaintojen perusteella viive, joka kestää joitakin kymmeniä minuutteja.

Aihepiiri: Demo 1 käyntiin - muutama varoituskin alkuun

  • Miten lähdetään tekemään demoa 1: Alkuvaroitukset ja toisaalta rohkaisu.
  • Demojen tekemisen saa aloittaa vasta, kun on sisäistänyt varoitukset!!
  • HUOM: Älä ryntäile tehtäviä läpi nopean suorituksen perässä, vaan pyri sisäistämään - tee omia muistiinpanoja tärkeimmäksi kokemistasi asioista!

Ennakkotehtävät ennen seuraavaa luentoa:

Luettavaa:

  • Luentomonisteen alkuosa eli esipuhe ja luvut 1-2. Jos tarvitset tai haluat niin myös pullantuoksuinen pehmojohdanto.
  • Demo 1:n varoitukset ja ohjetekstit.

Tekemistä:

  • Demo 1 työn alle.

Kun tapaamme seuraavan kerran, katsotaan, missä tilanteessa ollaan: Viime vuonna aihepiirivideoita uskallettiin ryhtyä tekemään vähän myöhemmässä vaiheessa, joten saattaa olla tarvetta tuottaa muutama ihan uusi aihepiirivideo alkupuolen aiheista. Tai sitten tehdään jotakin muuta tilanteeseen ja kevään kulkuun sopivaa sen pohjalta, mitä lukupaketti ja demon tekeminen ovat siihen mennessä herättäneet ja tuottaneet itse kunkin muistiinpanoihin! (Jos ei tullut sanottua aiemmin, niin **tee muistiinpanoja** - se auttaa muistamista ja oppimista!!)

Ahkerasti käyttämään loput viikoittaisesta 16 tunnin panoksesta tähän 5 opintopisteen opintojaksoon.

Muista kuitenkin myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä.

Tässä välissä on lisäksi myös pääsiäistauko, jonka aikana ei ole opetusta eikä oleteta tapahtuvan myöskään opiskelua!

(Pääsiäistauko)

Tämän opintojakson osalta aktiivista aikaa laskettiin tässä välissä noin yksi arkipäivä, eipä siinä paljonkaan asiat ehtineet edetä …

Luento 3: (ke 3.4.2024) Luentomonistetta ja muuta materiaalia päin

Päivän ja viikon päätavoitteet:

Fokusoidaan tekemistä kertyneen materiaalipaletin kanssa:

  • Tarkistetaan tilanne ensimmäisten kotitehtävien suhteen. Nythän oli heti periodin alussa pääsiäisviikko, joten voi olla, että pitää hakea käynnistämisen fiilistä vähän uudestaan.
  • Kartoitetaan seuraavia aiheita. Tutuksi tulevat luentomoniste, reaalimaailman dokumentaatio ja omatoimisen kokeilemisen työkalusto.
  • Täydennetään materiaalia tarpeelliselta vaikuttavilla lisäosilla.
  • Inspirointia, tavoitepisteitä, motivointia ja “mindsettiä”

Infoa keväälle 2024

Demotarkastukset alkaneet. Toistaiseksi ei tiedossa muutoksia aikatauluihin tai paikkoihin. Open labrapäivä -tilaisuuksia tulee sitä mukaa kun kalentereista löytyy tilaa niille; reaaliaikainen tilanne Sisussa, ja ilmoitetaan näissä infohetkissä luennoilla sitten myös.

Tänään ei ole ehtinyt tapahtua mitään - pääsiäisviikko meni täysin muiden asioiden parissa, kuten pitikin.

Tilannekatsausta kevään kurssin kulkuun:

  • Opintojakso on kestänyt pääsiäistauko huomioiden 4 arkivuorokautta.
  • Demo 1:n palautuslaatikkoon on tullut jo 73 palautusta. Ilmeisesti toimii. Pyritään avaamaan Demo 2:n palautuslaatikko ylihuomenna ja jatkossakin vähintään viikkorytmissä.
  • Tehtävien julkaistuja versioita voi halutessaan tehdä eteenpäin vauhdikkaamminkin. Palautuslaatikot ja tarkastukset pääsääntönä viikkoittaisen tekemisen tahtiin.
  • Ennen pääsiäistä oli jo ensimmäinen “Open labrapäivä”. Siis mahdollisuus tulla kyseisen aikavälin sisällä joko Sisussa ilmoitettuun mikroluokkaan tai Moodlessa tiedotettuun Zoom-huoneeseen hengaamaan ja tarvittaessa kysymään. Lörpöttelyksikin meni välillä, mutta saatiin myös asioita eteenpäin. Lisää tulee, kun ehditään säätää.
  • Vertaistukiryhmässä (eli Moodle-alueelta löytyvä keskusteluaktiviteetti) ehdittiin vaihtaa pari viestiä. Antaa mennä lisää vaan!

Oppimateriaalin pariin

Kerätään tilannetieto, mitä on, mistä löytyy, ja miten lähestytään:

  • Luentomoniste: Esitellään aiemmin toteutetulla aihepiirivideolla, joka olisi tarkoitus katsoa, minkä jälkeen voidaan jutella aiheesta ja täsmentää tarvitaessa. Ehkä ei vielä 4 vuorokauden aikana ole ehditty aloittaa katsomaan? Nyt olisi hyvä aloittaa, niin päästään vauhtiin.
  • Reaalimaailman dokumentaatio, jollaisen lukemistaitoon tämäkin kurssi koettaa valmentaa: Esitellään aiemmin toteutetulla aihepiirivideolla. Katsottaisiin, minkä jälkeen juteltaisiin ja täsmennettäisiin.
  • Demotehtävät: Rullaavat nyt jo. Kukin demo esitellään aiemmin toteutetulla aihepiirivideolla. Katsottaisiin ensin niitä omatoimisesti, minkä jälkeen juteltaisiin ja täsmennettäisiin niiltä osin, mitä ohjeista ja aiemmalta aloitusvideolta ei vielä selviä.
  • Vinkkejä demotehtäviin: Yritettäisiin tehdä demoja ensin alkuopastuksen mukaisesti. Sen jälkeen olisi hyvä katsoa aiemmilta vuosilta kertyneitä vinkkivideoita - niissä puututaan yleisiin väärinkäsityksiin.

    **Malta kokeilla itse ensin!** Oppiminen toimii paremmin niin, että teet ensin itse, mahdollisesti väärinkin, ja sen jälkeen korjaat käsitystä. Jos ainoastaan toistat jotakin, mitä joku toinen näyttää, se ei jää mieleen kovin pitkäksi aikaa, vaikka olisi miten täydellistä ja oikeaoppista! Toisaalta myöskään kyseenalaistamatta omia tottumuksia ja vertaamatta niitä muiden antamiin vinkkeihin, on riski jäädä paljon oppimatta myös.

    Muista kolme vaihetta, kaikki tärkeitä: käsityksen muodostaminen, kyseenalaistaminen ja asteittainen korjaaminen.

Tällainen on tiedossa:

  • Yksi olennainen tarve on saada aihepiirivideot järkevästi järjestykseen ja sopivan kokoisiksi kokoelmiksi esimerkiksi viikoittaista tehtäväpakettia..

    Tämänhetkinen suunnitelma:

    • Opettajat koettaa järjestää Moniviestimen videokansiossa aihepiirejä loogisesti etenevään järjestykseen niin, että esitiedot edellisistä riittäisi aina seuraavaan. **Järjestys voi muuttua** keväällä 2024 sitä mukaa, kun käsitys loogisesta järjestyksestä muuttuu. Uusille videoille täytyy etsiä paikka aiempien keskeltä, joten aluksi voi joutua hakemaan. **Saa ja kannattaa ehdottaa** järjestysmuutoksia, kun huomaa jotain, mikä tulee liian aikaisin tai myöhään.
    • Näillä yhteisillä luennoilla katsastetaan aina seuraavan sopivan lukemisto- ja katselukokoelman tilanne, keskustellaan edellisestä ja täydennellään aihepiireillä, joita sieltä vaikutti puuttuvan.
    • Koetetaan veivata nyt **alkupuolta nopeampaan tahtiin** kuin koskaan aiemmin, kun videopätkiä on valmiina. Yritetään päästä erityisesti koodiesimerkkien pariin hyvin pian.
  • Dialogisuutta ja “näätäilyä” vuosimallia 2024 voi olla tulossa:

    Mikä “näätäily”? Tsekataan vuoden 2020 opiskelijapalautteesta; katso luentovideolta…

    Ennakkotiedotuksena, että jotakin vastaavaa saatetaan tehdä tänäkin vuonna osana aihepiirivideoiden tuottamista. Silloin siis aihepiirinä jonkin seikan tai tenttitärpin ympärillä tapahtuvaa näätäilyä tositarkoituksella.

    Näätäily tarkoittaisi jotakin tällaista:

    • Tullaan kokeilemaan minikeskusteluja ja tenttitärppien pohtimista vieressä istuvien kanssa.

      Toimintaa mahdollisesti tukisi tilaisuuden siirtäminen auditoriosta tilaan, jossa on tasalattia ja käänneltävät pöydät.

      Ei huolta: Ei koskaan turhan päiten; ei koskaan aiheen vierestä; ei koskaan sellaista, mitä luentotallenteen katsojan ei tulisi miettiä kotona yksikseen samassa kohtaa luentosarjaa.

      Miksi: Koetetaan hyödyntää maksimaalisesti kaikki käytössä olevat puitteet, joista fyysinen luentosali (tai muu huone) on nyt yksi.

Kysymys- vastausosio edellisestä (keväällä 2024):

  • Mistä tietää, mitä aiheita seuraavalla kerralla näätäillään? Tästä luentosuunnitelmasta, joka on jatkuvasti kurssimateriaalin julkisessa git-varastossa. Katso videolta esimerkki, kuinka esimerkiksi tässä 3.4.2024 käydyt asiat voi tarkistella ja annettuihin tehtäviin palata.
  • Miten sitä videon soittonopeutta voi muuttaa nettisivulla?

    Kolme keinoa:

    (1) Nettisivun tekijän tarjoamat säädöt,

    (2) Omaan selaimeen asennettava lisäosa, joka tarjoaa säädöt, vaikka nettisivun tekijä ei olisi niitä laittanut ja

    (3) Pistä selaimesi suorittamaan sopiva Javascript-pätkä, joka asettaa videoelementin toistonopeuden - ainakin Chromessa näköjään voi tallentaa javascriptiä kirjanmerkiksi.

    Opettajan oma nykyinen suosikki on kirjanmerkkikansio, jossa on kirjanmerkit mallia “javascript: document.querySelector(‘video’).playbackRate = 2.0;” mutta joskus videokuvan yläkulmaan upotettu portaaton säätöpainike on kiva, joten olen sellaisen lisäosankin asentanut kyllä. Löytyi googlella jotenkin “video speed plugin chrome” tai jotakin.

  • Missä tuo playbackRate on määritelty? Videolla näytetty vastaus tähän piti sisällään syvemmän, tärkeimpiin osaamistavoitteisiin kuuluvan esimerkin speksin paikantamisesta ja tietyn yksityiskohdan tarkastamisesta sieltä.

Mietteitä, keskustelua, toiveita?

Tulimme yhteen, ja siihen on ilmeisesti se syy, että halutaan nähdä toisiamme livenä. Hyödynnetään vaikka ideariihenä.

Toteutettiin lonkalta tällaista:

  • Ensin lämmittelyjutustelu; tänään vaan ajankohtaisesti “Miten meni pääsiäinen”?
  • Mitä odotamme oppivamme tällä opintojaksolla? Keskustelu 5 min.
    • Intuitiota ja demystifiointia käyttöliittymän ja laitteiston väliseen pintaan
    • Kun on käynyt aiemmin Ohjelmoinnin ja Tietokoneen rakenne -kurssin, niin olisiko tämä sellainen, joka kertoo, mitä siinä välissä tapahtuu
    • Pääseekö tällä kurssilla siihen Linuxiin käsiksi? Mihin se johtaa?
    • Toivotaan yleisempää käsitystä käyttöjärjestelmistä yleensä, ei vain tietystä. Toivetta olisi kokonaiskuvan osalta kuulla harvinaisemmista käyttöjärjestelmistä ja sitten myös ns. tunnettujen markkinajohtajien välisistä isommista eroista.
    • Tutustumista uusiin ohjelmointikieliin
    • Tehotyökaluja pinnan alle pääsemiseen.
    • Kädentaitoja ja soveltamista
    • Miten eri prosessorityypit otetaan huomioon käyttöjärjestelmissä?
    • Pieni kosketus assembleriin olis kiva
    • Jotain uskomatonta skriptien kirjoittamista
    • Yleisempää tietoa käyttöjärjestelmistä ja tapoja optimoida toisteista työtä skriptien avulla

Ennakkotehtävät ennen seuraavaa luentoa:

Luettavaa:

  • Luentomonisteen alkuosa eli esipuhe ja luvut 1-2. Jos tarvitset tai haluat niin myös pullantuoksuinen pehmojohdanto.
  • Demo 1:n varoitukset ja ohjetekstit.

Katsottavaa:

  • Videot sekä tämän vuoden kansiosta että pitkäkestoisesta kansiosta, jotakuinkin demo 2:n alkuohjeistukseen saakka. Demo 2 annetaan tehtäväksi ylihuomenna, jolloin sitä voidaan luennolla tarkentaa, mutta ei opasteta uudestaan sitä, mikä aiemmalla videolla jo kerrotaan. Tämä “käänteisen luokkahuoneen” idea nyt mahdollinen aihepiirivideoiden avulla. Muistakaa katsoa nopeutettuna ja tehdä samalla käytännön harjoituksia, joita videoissa toivottavasti muistetaan kehottaa tekemään.

Tekemistä:

  • Demo 1 valmiiksi ja palautukseen.

Kun tapaamme seuraavan kerran, katsotaan jälleen, missä tilanteessa ollaan: Viime vuonna aihepiirivideoita uskallettiin ryhtyä tekemään vähän myöhemmässä vaiheessa, joten saattaa olla tarvetta tuottaa muutama ihan uusi aihepiirivideo alkupuolen aiheista. Tai sitten tehdään jotakin muuta tilanteeseen ja kevään kulkuun sopivaa sen pohjalta, mitä lukupaketti ja demojen tekeminen ovat siihen mennessä herättäneet ja tuottaneet itse kunkin muistiinpanoihin

  • Vakiomuistutus: **Tee muistiinpanoja!** Se auttaa muistamista ja oppimista! Eikä kysymykset unohdu sitten niinä hetkinä, kun on mahdollisuus kysyä .

Ahkerasti käyttämään seuraavan opintoviikon 16 tunnin panos tähän 5 opintopisteen opintojaksoon.

Muista myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä.

Luento 4: (pe 5.4.2024) Asiassa eteenpäin

Tämän luennon tavoite

  • Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 2 ohjeteksteineen ja monisteen luvut 1-4. Ja aina aiemman kertaamista “uusin silmin”!
  • Koetetaan tehdä mahdollisesti aikaakin kestäviä aihepiirivideoita, studioyleisön tarkkaavaisten huomioiden ryydittämänä.

Tilannekatsaus kevääseen 2024

  • Demoja on palautettu jo tosi hyvin: Tänään klo 10:00 oli 105 opiskelijalla Demo 1 tilassa Palautettu. 25 enemmän kuin viime vuonna tässä vaiheessa. Voititte siis alkukiihdytyksen viime vuoteen verrattuna. Mahtavaa!!

    Tarkastukset alkaneet. Jatkamme sitä tahtia kuin vaan ehditään. Uutiset-viestikanavalle tulee viestiä siinä vaiheessa, kun jokin merkittävä etappi on saavutettu - esimerkiksi kaikki demo 1:n ensimmäiset palautukset tarkastettu.

  • Unohtui kait mainita demoista: Niistä tulee numeroarvio, joka **ei vaikuta** kurssiarvosanaan!! Niistä voi ajatella matkan varrella saatavana formatiivisena palautteena, jonka avulla voi fokusoida omaa tekemistään. Hyväksyttyjä demoja **ei tarvitse palauttaa uudestaan**.
  • Arvio 0 tarkoittaa, että demo ei ole vielä hyväksytty, vaan se täytyy korjata ja palauttaa uudelleen.
  • Voiko demoja palauttaa uudelleen, jos esimerkiksi labrapäivässä huomaa, että osaisikin tehdä sen nyt paremmin?

    Opettajien TODO: Yritämme laittaa Moodle-asetukset kuntoon siten, että olisi mahdollista päivittää aiempaa vastausta siihen asti, kun tarkastus tapahtuu…

    Aiemmin hyväksyttyä ei siis tarvitse palauttaa uudelleen.

  • Jos olen aiempana vuonna tehnyt jo vaikka demot 1 ja 2, mutta sitten jäänytkin kesken, niin kuinka toimin?

    Tee vaan uudelleen - joko se on minuutin homma tai sitten on syytäkin kerrata ja opetella uudestaan.

Kysymyksiä uusia kevään kulusta tänään?

Sitten päästään miettimään, mitä on mielekkäintä tehdä tänään. Muutama uusi aihepiirivideo tarvittaneen demo 2:n aloittamisen lisätueksi. Muu riippuukin sitten siitä, kuinka paljon on ehditty katsoa ennakkoon…

Pikku näätäilyt

Ryhmäkeskustelu 5 minuuttia:

  • Mikä jännittää tämän aihepiirin opiskelussa?

Yhteenveto ja valmentajien tsemppiviestit nauhoitettiin tauon jälkeen.

Tauko 12 minuuttia

Jatketaan tasan 11:15.

Opettajat muistaa laittaa mikit päälle sitten…