Skip to content
Snippets Groups Projects
luentosuunnitelma_2022.org 97.54 KiB

-*- coding:utf-8 ; mode:org -*-

Käyttöjärjestelmät, kevät 2022.

Tämä on suunnitelma, joka muuttuu ajankäytön ja muun perusteella. Aivan aluksi pohjana on luentojen eteneminen edellisenä vuonna. Ei mene pahasti vikaan, jos menee samalla lailla.

Pelisäännöt videonauhoituksista

  • Soveltuvin osin yritetään saada luennot nauhalle.
  • Oletamme, että tallenteet katsotaan ja sisäistetään etenkin, jos ei päässyt paikalle.
  • Poikkeus edelliseen voi olla, jos et näe tai kuule: etsimme silloin yksilölliset menettelyt, joilla voit seurata kurssia! (Sama poikkeus pätee muihinkin asioihin, joissa tyypilliselle opiskelijalle suunnattu tehtävä ei tosiasiallisesti ole mahdollinen.)
  • Keväällä 2022 on tarkoitus pitää luennot luentosalissa ja käyttää saleihin asennettua tilatallennusjärjestelmää.
  • Julkaisun hoitaa yliopiston videotuki. Emme voi itse vaikuttaa julkaisunopeuteen. Yleensä vasteaika on ollut 1-2 arkipäivää. Perjantain luento saattaa tulla saataville vasta seuraavalla viikolla. Tekstimuotoinen muistio tulee melko välittömästi luennon jälkeen.
  • Emme jälkikäteen sensuroi, joten huomaa: Kun puhut, äänesi tulee julkaistavaan videoon - melko hiljaisena, koska mikrofoni on kiinni luennoitsijan kauluksessa. Kysymykset ja kommentit yritämme muistaa toistaa mikrofoniin kotikatsojia varten ja kirjata pääkohdat muistioon tekstinä.
  • Joskus vielä tekniikka pettää, jolloin itketään hetki ja eletään ilman kyseistä nauhoitetta.
  • Kun katsot jälkikäteen, kokeile katsoa nopeuttuna! (Mutta jos siitä aiheutuu pidemmän päälle huonovointisuutta tai muita oireita, lopeta kokeilu.)

Vuoden 2022 kulku tähän saakka:

Luento 1: (ke 23.3.2022) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset

Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui, kunhan se on tapahtunut klo 14:15-16:00 keskiviikkona 23.3.2022.

Runkona on copy-paste viime vuodelta.

Infot keväälle 2022

Paluu kampukselle on todellista! Informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijoille huomenna (24.3.2022) kahvia tarjolla Agoran aulassa ja Liikuntatieteellisen opiskelijoille oman talon aulassa:

  • https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2022/03/tervetuloa-tiedekuntien-paluu-kampukselle-hyvinvointikahveille-ensi-viikolla

Lupasin mainostaa luennolla. Täten hoidettu.

Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, että kaikenlaista alkaa tapahtua myös fyysisessä ympäristössä. Mukaan ja minglaamaan siinä määrin kuin omasta mielestä hyvältä tuntuu!

Tämän päivän tavoite

Luennon päätavoite on kuvailla kurssin pakolliset suoritusvaatimukset ja muu perusinfo.

Tutustumiset ja ryhmäkuva

Tämän osion loppupuolella otetaan halukkaista opiskelijoista ryhmäkuva kurssin nettisivulle. Ei huolta: Kuvan ottamisesta ilmoitetaan etukäteen, joten ehtii hyvin piiloutua pöydän alle, jos haluaa.

  • Esittelyt: opettajat, opiskelijat, opiskelijoiden pääaineet
  • Kartoitetaan kädennosto-otannalla seuraavat ensimmäisen luennon osanottajista:
    • Opiskelijoiden pääaineet:

      Tietotekniikka: selkeä enemmistö noin 50 läsnäolijasta.

      Tietojärjestelmätiede: noin 6% läsnäolijoista.

      Muista: Tilastotiede, kyberturvallisuus, matematiikkaa, saksa, ruotsi, molekyylibiologia. Myös JAMKista!

    • Opiskelijoiden pääasialliset käyttöjärjestelmät omassa käytössä (pöytäkoneet, tabletit, älypuhelimet, …)?

      Windows: karkeasti 90% läsnäolijoista

      Android: 50 %

      Linux: 30 %

      iOS: 20 %

      MacOS: 15 %

      Muita? Älykellon käyttöjärjestelmä. DOS (DOS-boxin kautta.) iDrive (tmv. käyttöjärjestelmä autossa). Playstationin käyttöjärjestelmä (mahdollisesti FreeBSD; selvitettävissä “kotitehtävänä”). Television käyttöjärjestelmä. Ilmanvaihtokoneen käyttöjärjestelmä (esimerkiksi voi olla Linux). Ynnä muut IoT- ja muut laitteet.

  • Ryhmäkuva

[Tauko 14 minuuttia; jatkuu tasan 15:25 (todennäköisesti?)]

Tauolla saa rupatella; ilmoitetaan aina, kun videotallennus taas jatkuu.

Tauolla esitettyjä kysymyksiä:

  • Milloin luento päättyy? Pyritään aina lopettamaan tasalta eli tänään 16:00.
  • Kuinka paljon lisätöitä, jos ohjelmointi 1:sen asiat ei ole hyvin hallussa?

    Jos ei ole hyvin hallussa niin aika paljon.

  • Vieläkö Assembly on hengissä ja onko vielä demosceneä / koodaamista? Erittäin paljon hengissä!

Pidemmän kaaren tähtäyspisteet:

  • Esimerkiksi millaisiin käytännön asioihin tämä kurssi on ensimmäinen askel?

Koreografia ryhmäkuvatiedoston kanssa.

  • Kysymyksiä/vastauksia ennen “byrokratian” ja vaatimusten läpikäyntiä.

Mitkä olivat opettajien lempikurssit opiskeluaikoina?

Useita - tarkista videolta :).

Mistä kurssiin liittyvät asiat löytyvät

  • Käydään läpi, mistä kaikki kurssiin liittyvä löytyy (kaikkiin löytyy vähintäänkin aloituslinkki kurssin nettisivulta):
    • Kaksi videokansiota: Yksi tämän vuoden luentotaltioinneille ja toinen erillisille, suoritusvuodesta riippumattomille opastusvideoille.
    • Näkymä tämän muistion HTML-tulosteeseen yliopiston gitlab-palvelussa. Aina viimeisin versio, jonka opettaja on muistanut työntää gitlabiin.
    • Luentomoniste
    • Demot ja niiden palautus Moodlen kautta:

      Demot on julkaistu toistaiseksi HTML-muodossa (linkki kurssin etusivulta). Viime vuonna opiskelija teki CSS-tyylin; tällaista aktiivisuutta arvostamme!

      Seuraavalla luennolla tulee tarkempi opastus ensimmäisiin demoihin, joten sinne asti voi olla ihan hyvä vielä malttaa ja käyttää aikaa tutustumalla luentomonisteeseen ja kertaamalla esitietoja, erityisesti Ohjelmointi 1:n osalta!

      Palautuslaatikko avataan aikanaan, kun olemme testanneet sen toimivuuden.

    • Materiaalin reaaliaikainen tilanne löytyy Gitlabista. Päivitysten julkaisu useimmiten 1-2 tunnin kuluttua luennon päättymisestä. Gitlabista ei tarvitse välittää muiden kuin niiden, jotka haluavat kehittää materiaalia. Vedokset riittävät opiskeluun.
    • Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti (ensi luentoon jäi tarkennus eri ryhmien tarkoituksesta!)

Mitä vaaditaan kurssin suorittamiseen

  • Käydään läpi määrälliset vaatimukset, jotka ovat jo näkyvillä myös nettisivulla: Pakolliset demot ja tentti.

    (Jonkin verran jäi seuraavaan kertaan; mukaanlukien tarkennus demojen deadlineihin sekä tarkennukset Sisussa oleviin erilaisiin ryhmiin. Myös ajankäytön resursointiasia ja muuta nettisivulle kirjattua.)

  • Vuonna 2022 varaamme oikeuden antaa kurssin aikana muutamia lisätehtäviä, joista saa tenttiin lisäpisteen, jos tekee. Tarkennetaan speksiä jos/kun, näitä mahdollisesti tulee.

Muuta huomioitavaa ja tarkentavia kysymyksiä

(siirrettiin perjantaille)

Mitä seuraavaksi ja siitä eteenpäin

Luettavaa:

  • Kurssin etusivu http://users.jyu.fi/~nieminen/kj22/ ja mitä liikkuvia osia keväässämme on.
  • Luentomonisteen alkuosa eli luvut 1-2, jos haluat jo ennakoida. Jos tarvitset tai haluat niin myös pullantuoksuinen pehmojohdanto.
  • Syvennymme aiheesiin perjantaina.

Aika pitkälti ehdittiin käydä se, mitä suunnitelmissa oli.

Olipa hienoa olla pitkästä aikaa luentosalissa, jossa on välitön silmäkontakti yleisöön ja rupattelua tauolla! Tätä on ehditty kaivata!

Luento 2: (pe 25.3.2022) Luentomuoto, demo-ohjeistus, varoitukset(!)

Päivän päätavoitteet:

  • Jokainen pystyy aloittamaan demo 1:n tekemisen heti tämän luennon sisäistettyään.
  • Sitä varten: käydään läpi varoitukset, joita demojen tekemiseen liittyy. Näytetään vähän, miltä homman pitäisi näyttää käytännössä, kun itse tekee.
  • Jokainen tietää, mitä teoriapuolelta pitäisi lukea ennen kuin seuraavan kerran nähdään yhdessä.
  • Eli toisin sanoen: Tämän kurssin opiskelu on kaikilla 100% käynnissä!

Tästä luennosta alkaen yritetään karhuluennoilla mennä kaikki asiat juurta jaksaen käytännön esimerkkejä näyttäen ja auki selittäen. Tavoite on, että viimeistään demojen 1 ja 2 jälkeen opiskelijat uskaltautuvat myös itse kokeilemaan samoja juttuja omatoimisesti. Turvallisuus- ja mukavuussyistä tällä luennolla käsiteltävät varoitukset on syytä ensin sisäistää!

Infoa keväälle 2022 (edelliseltä kerralta jääneitä)

  • Aikataulut ja salit luentokurssin aikana: Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti.

    Selitys “Laboratoriotyölle” huhtikuussa: Mahdollisuus tehdä demo 4 ryhmätyönä paikan päällä. DONE: Koetetaan säätää Sisu-ryhmät niin, että ryhmävalintaa voisi niissä vielä vaihtaa… ehkä onnistuu; ilmoittelemme, miten tässä käy. Itsenäisesti voi tehdä samansisältöisen harjoituksen, jos ei ole helppoa päästä paikalle. Itsenäisesti tehden menee todennäköisesti useampi tunti.

    Selitys “Open labrapäivälle” noin viikottain: Ajankohta, jolloin kurssin opettaja hengaa ilmoitetussa luentosalissa. Voidaan käsitellä kurssin asioita tai muuta, tai tehdä vaan hiljaa omia hommia.

    Jos osoittautuu tarpeelliseksi tehdä lisäryhmäohjauksia loppukeväästä, niitä pyritään aikataulun sallimissa rajoissa tuottamaan. Mahdolliset ylimääräiset sessiot eivät näy Sisussa, vaan tiedotetaan Moodlessa.

  • Demojen deadlinet?

    Vahva suositus olisi noin 1 demo viikossa sen jälkeen kun annetaan lupa aloittaa ensimmäinen. Muutenkin kaikilla kursseilla suositeltavinta on tehdä töitä tasaiseen tahtiin, tehokkaasti, ja pitäen kiinni myös omasta ajasta ja hyvinvoinnista!

    Ohjausta ei ehditä antamaan enää 27.5.2022 jälkeen, koska 4. periodi loppuu eikä kurssi ole sen jälkeen työsuunnitelmissa.

    Paavon kursseilla dedikset ovat ohjeellisia ja palautukset mahdollisia ympäri vuoden perustellusta syystä.

    Kannattaa kuitenkin palauttaa ohjeellisten dedisten mukaan (tai yrittää kovasti pyrkiä siihen! toim. huom.). Pysyy rytmissä ja demot kasvattavat aina luennoilla ja monisteessa seuraavaksi tulevaan asiaan!

  • Varmistellaan vielä se kurssin byrokratiapuoli eli nettisivun osuus alkaen “Tärkeätä ennakkotietoa”
  • Arvosanan määräytyminen on vissiin yksi aika kiinnostava asia, joka unohtui viimeksi:
    • Tentti määrittää arvosanan; hyväksytynkin saa uusia. Katsotaan arvosanakriteerit mallitentistä - sama periaate on voimassa, vaikka pistemäärät ja arvosanarajat ovat Moodle-teknisistä syistä kaksinkertaiset.
    • Kaikki demot täytyy tehdä hyväksytysti, että kurssista saa suorituksen, mutta niiden pisteytys ei vaikuta kurssin arvosanaan. Demopisteet antavat vain itsellesi kuvaa siitä, kuinka pitkälle asiat näyttävät hahmottuneen aina kulloisessakin vaiheessa. Kyseessä on opettajan näppituntuma verrattuna kokemukseen noin 10 vuoden demopalautuksista, varmaan 1000 opiskelijan populaatio siis vertailupintana arvioissa. Mutta siis viitteellinen, ei kurssin arvosanaan vaikuttava näppituntuma on kyseessä.

Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä

Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä:

  • kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon “ITKA2030”.
  • HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden tausta-aineistoista.

Yksityiskohta Paavon opetusfilosofiaan liittyen: Kynä ja paperi 2022-luvulla ja kenties jotain muutakin, millä saattaa olla kaikuja kevään 2022 tapahtumiin luennoilla.

  • Opiskelutapoihin kokeiltavaksi.. Kynä ja paperi, meibi ehkä? Tuostakin vielä neuvoa muistiinpanojen tekemiseen: http://lsc.cornell.edu/how-to-study/taking-notes/cornell-note-taking-system/

[ Tauko tässä kohtaa. Aloitetaan teholla taas 11:15 ]

Demo 1 käyntiin siis

Pääteyhteys ja siihen liittyviä asioita:

  • Luentomuoto ja kurssin työkalut alusta alkaen ja esimerkit näyttäen: pääteyhteys, bash-shell ja tekstipohjaiset työkaluohjelmat.
  • Miten lähdetään tekemään demoa 1: Alkuvaroitukset ja toisaalta rohkaisu.
  • Demojen tekemisen saa aloittaa vasta, kun on sisäistänyt varoitukset!!
  • UNIX-käyttäjätunnuksen aktivointi https://sso.jyu.fi/ -palvelussa (ope vois varovasti näyttää, muistaen, että etusivu näyttää oman henkilöturvatunnuksen… eli note-to-self: tee toisella näytöllä tuo eka vaihe ja sitten vasta vedä videoituvaan näyttöön!)
  • HUOM: Windows-pääteyhteysohjelman (esim. KiTTY) todennäköinen ääkkösongelma ja sen korjaaminen: Omissa asetuksissa todettava etäkoneen merkistö; meidän tapauksessa UTF-8 (tätä ei pystytty näyttämään 2020, kun opettajilla ei ole KiTTYä tai PuTTYä käytössä. Suositus toki olisi ettei opiskelijoillakaan olisi!!

    Voi olla asia, jota on syytä puida vertaistukikanavalla sitä mukaa kuin havaitaan ongelmia ääkkösissä tai missään muussakaan!

  • HUOM: Älä ryntäile tehtäviä läpi nopean suorituksen perässä, vaan pyri sisäistämään - tee omia muistiinpanoja tärkeimmäksi kokemistasi asioista!

Sukelletaan luentomonisteeseen sivulta 1 alkaen (siirtyi seuraavaan kertaan)

Mikä dokkari? Kenen kaikkien tekemä? Miten tätä luetaan ja käytetään luennoilla tai kotioloissa?

Aloita jo itsenäisesti, kuten ennakkotehtäväksi annetaan. Ensi viikolla käydään siltä pohjalta yhdessä.

Ennakointia mahdollisista uusista kokeiluista

Aavistuksia kevään luennoista:

  • Lupausten mukaisesti voi tulla uutta ja kokeellista menettelyä.
  • “Näätäillään” tositarkoituksella, eli interaktiota ja ryhmäkeskusteluja on luvassa, toivottavasti.

Ennakkotehtävät ennen seuraavaa luentoa:

Luettavaa:

  • Luentomonisteen alkuosa eli esipuhe ja luvut 1-2. Jos tarvitset tai haluat niin myös pullantuoksuinen pehmojohdanto.
  • Demo 1:n varoitukset ja ohjetekstit.

Tekemistä:

  • Demo 1 työn alle.

Kun tapaamme seuraavan kerran, pyritään “näätäilemään” yksin, ryhmissä ja koko porukalla sen asian parissa, mitä lukupaketti ja demon tekeminen ovat siihen mennessä herättäneet ja tuottaneet muistiinpanoihisi!

Ahkerasti käyttämään loput viikottaisesta 16 tunnin panoksesta tähän 5 opintopisteen kurssiin!

Muista kuitenkin myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä.

Luento 3: (ke 30.3.2022) Luentomonistetta ja muuta materiaalia päin

Infoa keväälle 2022

  • Uusintatenttien aikataulu saattaa mennä hieman uusiksi!

    Syy: Alkuperäiset ajat ovat yleisiä tenttipäiviä, jolloin pitää olla mahdollisuus tehdä muiden kurssien paperitenttejä salissa. Tähän kuvioon voi olla haasteellinen yhdistää tämän kurssin Moodle-kotitenttiä.

    Pahoittelut tästä säädöstä ennakkoon ilmoitettujen aikataulujen suhteen!

    Annetaan kurssilaisten päättää asia kahden vaihtoehdon väliltä:

    • Vaihtoehto 1 (meidän mielestä hyvä):

      Uusintatentit olisivat keskiviikkona 6.7.2022 klo 16-20 ja keskiviikkona 17.8.2022 klo 12-16.

      Perustelu ajankohdille: Lähellä alun perin ilmoitettuja. Etäällä viikonlopuista (voi olla lomareissuja ym.). Heinäkuun ajankohtana ilta (väistää esimerkiksi virastoaikaan sijoittuvan kesätyön)

    • Vaihtoehto 2 (meidän mielestä mahdollisesti hankalampi):

      Uusintatentit olisivat yleisinä tenttipäivinä eli vuosi sitten ilmoitettuina aikoina. Toteutus kuitenkin Moodle-kotitentti.

      Seurauksia tästä: Ei muutosta ajankohtaan, jos kalenterissasi on jo ollut kesäsuunnitelmat, joissa uusintatentin ajankohta on olennainen. Aiheuttaa säätöä, mikäli on tarve tehdä jonkin toisen kurssin paperitentti kampuksella ja joutuisi hässäköimään siirtymisen rauhalliseen kotitenttipaikkaan.

    Suoritamme tästä kyselyn Moodlessa - ilmoitetaan, kun on vastattavissa. Vastaamalla voit vaikuttaa. Tarkista omat kesäsuunnitelmat. Muita vaihtoehtoja emme tarjoa, koska tämä on jo aika joustava valikoima.

  • Pääsykoejärjestelyjen aiheuttamat muutokset saleihin, joissa luennot pidetään. Päivittynevät Sisuun - yksi luento tapahtuu idyllisellä Seminaarinmäellä elegantissa Liikunnan rakennuksessa! Silloin muista mennä aivan eri puolelle kampusta kuin yleensä. Muuttuneet paikat:

    22.4 klo 8.15-10.00 MaA103 27.4 klo 14.15-16.00 L304 Kartalla: https://navi.jyu.fi/space/m1656119

  • Dialogisuutta ja “näätäilyä” vuosimallia 2022:

    Mikä “näätäily”? Tsekataan vuoden 2020 opiskelijapalautteesta; katso luentovideolta…

    Moodle-alueelta löytyy linkki kevään ajan pysyvään Flinga-tauluun.

    Tarkoitus: Kun luet materiaaleja, katsot luentoja ja teet tehtäviä, teet joka tapauksessa muistiinpanoja, eikös niin? Kynän ja paperin kokeilemista suositellaan, mutta taaplaat toki tyylilläsi.

    Muistiinpanoistasi selvinnee esimerkiksi, mikä asia ei selvinnyt materiaalia lukemalla, itsenäisesti selvittelemällä ja kokeilemalla, vaan tarvitsisi lisäkäsittelyä ja selvennystä luennolla.

    Me emme opettajina voi tietää, mitä nämä selvennystä vaativat asiat ovat, ennen kuin se saadaan kommunikoitua meille.

    Me saamme tietää sen tällä tavoin, anonyymisti ja demokraattisesti:

    • Tutki, mitä muut ovat tähän mennessä nostaneet Flingaan
    • Jos oma toive on jo aiemmin esitetty, klikkaa sydämen muotoista tykkäysnappia sen kohdalla. Näin alamme nähdä, mikä suurinta osaa mietityttää. Demokratiassa eniten ääniä saanut voittaa suurimman todennäköisyyden tulla käsitellyksi luennolla.
    • Jos ei vielä löydy omaa toivetta, niin tee siitä Flingaan uusi lappu ja tykkää omasta lapusta ensimmäisenä. Pyri sanoittamaan täsmällisesti, jotta me kaikki muut ymmärretään, mitä aihetta tai materiaalikohtaa tarkoitat.

    Näytetään luennolla Flingan löytäminen ja käyttäminen. Huomioitavaa:

    • Flinga on suora ja tehokas työkalu, jossa on helppoa sotkea tai poistaa toisten tekemiä lappuja. Yritetään välttää. Koetetaan saada tästä hyödyllinen työkalu dialogin toteuttamiseksi kurssilaisten ja opettajien päänsisäisten maailmojen välillä.
    • Flinga on anonyymi ja anarkistinen väline. Osataan olla humoristeja, mutta ei liian.
    • Ulkopuolisia häiriköitä tai botteja ei haluta paikalle, joten linkkiä ei jaeta muualla kuin Moodle-alueella, johon tämän kevään opiskelijat pääsevät. Sieltä löytyy. Omiin ei-julkisiin bookmarkkeihin voi kevään ajaksi laittaa.
  • Jonkinlaista live-näätäilyä luvassa myös tulevilla luennoilla:
    • Tullaan kokeilemaan minikeskusteluja ja tenttitärppien pohtimista vieressä istuvien kanssa. Emme tee sitä vielä tänään, jotta tämä ennakkotieto ehtii käydä mielessä eikä touhu tule yllätyksenä sitten, kun se tulee.

      Ei huolta: Ei koskaan turhan päiten; ei koskaan aiheen vierestä; ei koskaan sellaista, mitä luentotallenteen katsojan ei tulisi miettiä kotona yksikseen samassa kohtaa luentosarjaa.

      Miksi: Koetetaan hyödyntää maksimaalisesti kaikki käytössä olevat puitteet, joista fyysinen luentosali on nyt yksi.

Päivän päätavoitteet:

  • Sukelletaan järjestelmällisesti luentomonisteeseen
  • Kenties jo myös reaalimaailman dokumentaatioon, jollaisen lukemistaitoon tämäkin kurssi koettaa valmentaa. (Jäi suosiolla myöhempään; hyvin ehditään.)

Sukelletaan luentomonisteeseen sivulta 1 alkaen

Mikä dokkari? Kenen kaikkien tekemä? Miten tätä luetaan ja käytetään luennoilla tai kotioloissa?

Käydään läpi, mihin tänään ehditään. Kunnollinen jaloittelutauko taas sopivaan paikkaan.

Ennen taukoa juteltiin läpi esipuhe, sisältöluettelo ja johdattelu taustoituksineen. Luentotallenteelta löytyy.

[Tauko 14 minuuttia; jatkuu kello 15:20)

Tauon jälkeen käytiin läpi luku 1 sekä alustavia poimintoja luvusta 2. Luentotallenteelta löytyy.

Osaamisen arviointia

Nyt kun demo 1 on työn alla (?) niin ensi kerralla voisi olla jo jokin siihen liittyvä tenttitärppi. Ei vielä tänään, jotta keskusteluajatukseen ehtii valmistautua ennen kuin tapahtuu.

Tältä päivää oli tässä

Huomenna (to 31.3.2022) klo 8:15-10:00 “Open labrapäivä” eli: opettaja on paikalla mikroluokassa Ag B212.1 Finland. Voi tulla kysymään asioita tai hengaamaan muuten vaan. Päivystysluonteinen, jossa katotaan, mitä tulee, jos tulee mitään. Tai sitten vaan tehdään ihan muita juttuja.

Nämä jatkuvat pääsääntöisesti torstaisin Sisussa ilmoitettuihin aikoihin toukokuun loppuun (paitsi pääsiäisviikolla).

Testaillaan mahdollisuutta pitää labrapäivää hybridinä myös Zoomin kautta, mutta tästä ei luvata mitään ennen kuin ensin pikkuhiljaa testaillaan.

Luennot jatkuvat perjantaina siitä, mihin tänään jäätiin.

Luentosalissa nähdään!

Luento 4: (pe 1.4.2022) (P/J) Asiassa eteenpäin

Infot keväälle 2022

  • Demoja on palautettu jo tosi hyvin: Tänään klo 8:09 oli 76 opiskelijalla Demo 1 tilassa Palautettu. Mahtavaa!! Keep it comin’!

    Ryhdymme tarkastamaan näitä sitä tahtia kuin vaan ehditään.

    Huomio palautuslaatikoiden käytöstä: Tällä hetkellä 45 palautusta on tilassa Keskeneräinen. Muista painaa lopuksi vielä “Lähetä arvioitavaksi”.

    Meillä on tällainen asetus päällä tositarkoituksella: Ei tule vahingossa väärää tiedostoa lähetettyä. Ehdit miettiä ennen kuin klikkaat “lähetä”.

    Mutta muista, että demo tulee meille tarkastettavaksi vasta, kun olet muistanut painaa “Lähetä arvioitavaksi”.

  • Keskiviikkona puhuttiin näätäilystä. Tsekataan, mitä Flingassa on tällä hetkellä, ja muistutetaan, että sellainen otettiin käyttöön. Tänään kokeillaan pientä ryhmäkeskustelua, jotta saadaan luentosalissa olemisesta lisätehoja irti.
  • Torstaina oli ensimmäinen Open labrapäivä. Vielä ei ollut ruuhkaa mikroluokassa. Saatiin vastaus kaikkiin kysymyksiin. Tervetuloa jatkossakin. Labrapäivässä saa kysyä mitä vaan.
  • Uusintatenttien ajankohdasta on nyt Moodlessa kysely. Muistutetaan tästä: vastaa mielellään pian, jos asia on oman kesäsuunnitelman osalta tärkeä.

Tämän luennon tavoite

  • Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 2 ohjeteksteineen ja monisteen luvut 3-4. Ja aina aiemman kertaamista “uusin silmin”! Tänään koetetaan avata silmiä jälkimmäistä tarkoitusta varten.

Osaamisen arviointia

Kokeillaan “Näätäily 3.0”-menettelyä luentosalissa.

Tämä on kokeellista, mutta ei aivan täysin uutta. Tsekataan Paavon APO-päättötyöstä, miten tämä tehtiin pilottikurssilla 2019, ja modataan oma.

Luentotallennetta katsoessa voit käyttää selainlaajennosta, joka mahdollistaa keskustelukohtien ohittamisen kohtuullisella vaivalla.

Protokolla:

  • Kolmen hengen ryhmät lähellä istuvien kanssa.
  • 3*30 sekunnin nimi- ja fiiliskierros, jotta keskustelu lämpenee.
  • Päivän tenttitärppi yksin-ryhmissä-kaikki -menettelyllä (seuraava kohta).

Tehtävä

  • Kysymys on vuoden 2018 tentistä, mutta se on yritetty sanoittaa täsmällisemmin. (Opettajan DONE: Kokeillaan tätä sanoitusta vuoden 2022 tenteissä! Muutettu kysymyspankkiin 25.5.2022 OK.)

    Tämä on tyypillinen “tärppi” ensimmäisen demon asiaa tai mahdollisesti kertausta aiemmalta peruskurssilta, jos sellainen on käyty.

    Tutkittava esimerkki tehtäviin 27–28:

    Jäsennä seuraava komentorivi sillä tavalla kuin POSIX-yhteensopiva kuori (esimerkiksi Bash) jäsentää sen. Ei tarvitse ottaa kantaa siihen, mitä komentoja järjestelmään on asennettu, tai toimivatko ne:

    arg arg cat grep | grep “a b c” kissa kävelee | sort -f -r | kissa > cat

    Tehtävä 27. Montako komentoa esimerkissä tapahtuisi, jos ne kaikki toimisivat?

    Tehtävä 28. Montako erillistä argumenttia esimerkissä esiintyy?

  • Kellotetaan 1 minuutti aikaa tehtävän lukemiseen.
  • Kellotetaan 1 minuutti aikaa siihen, että jokainen miettii hiljaa itselleen vastaukset tehtäviin 27 ja 28.
  • Ryhmäkeskustelu 2 minuuttia: Käykää läpi kaikkien omat vastaukset.

    Neuvotelkaa siitä, mikä niistä ehkä on eniten oikein.

  • Yhteinen koonti: Kerätään luentotallenteelle ehdotuksia vastauksista.

    Varmistaan myös oikea vastaus ja että lopulta kaikki osaisivat tehdä tällaisen tehtävän tentissä täysillä pisteillä.

Myöhemmin voidaan tehdä videotarkistus, kuinka paljon tähän “näätäilyyn” meni aikaa, ja onko meidän hyvä jatkaa tämän kokeilun parissa myöhemmillä luennoilla.

Ehdotuksia ryhmiltä:

arg arg cat grep | grep “a b c” kissa kävelee | sort -f -r | kissa > cat

Tehtävä 27. Montako komentoa esimerkissä tapahtuisi, jos ne kaikki toimisivat? 5 7 tai 8 4 4 6 4 4 5

Tehtävä 28. Montako erillistä argumenttia esimerkissä esiintyy? 3 10 6 8 5 6 6 6

Tauko 10 minuuttia. Jatketaan 11:15.

DONE: (ainakin yritetty soveltaa tilanteen mukaan; huomioitavaksi jatkossa tauon aikana annettu palaute näätäilystä) Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeammin! Kiitos! Yritetään!

Informaation valtatien päässä on speksi?

Heti kärkeen: Mikä ihmeen POSIX? Tuo nimihän alkaa esiintyä demoissa enenevässä määrin. Kysytään Vikkelästi Googlelta (KVG) ja edetään siitä.

Todennäköisesti muutenkin on mieltä askarruttamaan jäänyt kysymys: “Mikä oikeastaan on ‘rajapinta’ nyt tämän kurssin määritelmän mukaan?”

Vastaus tulee kurssin mittaan konkreettisina esimerkkeinä: POSIX (käyttöjärjestelmärajapinta), C99 (ohjelmointikielirajapinta, osa POSIXia), AMD64 (prosessorilaiterajapinta), SysV ABI AMD64 Supplement (sovelluksen binäärirajapinta).

Otetaan tässä kohtaa ensi kosketus oikeisiin dokkareihin! Näiden lukemistaito on olennainen osaamistavoite. Näihin siis pyritään palaamaan luennoilla tuon tuostakin.

Demo 2 esittely

DONE: (muistaakseni käytiin merkistöasia moneen kertaan) Demo 2:n yhteydessä käy läpi esimerkki myös UTF-8 -merkistöasetuksesta. Se on PuTTYssä oletuksena Latin-9, mistä joutuu täysin turhiin vaikeuksiin!!

DONE: (muistaakseni käytiin tämäkin monesti) Myös PuTTyn asetusten tallentaminen - sillä säästää monta turhaa minuuttia hukka-aikaa, jos käyttää PuTTyä!

Käydään läpi demo-ohje ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten ryhdytään tekemään. Mutta ei toisteta sitä, mitä lyhyessä lisävideossa jo selitetään screenistä. Katso se erikseen sitten demoa tehdessä!

Edetään järjestelmällisesti ja painotetaan demokraattisesti

Tsekkausta Flingaan aina. Pyritään kuitenkin myös siihen, että koko lukemisto ja etenkin kuvat saavat jonkinlaisen käsittelyn luennoilla.

Katsaus seuraavaan lukupakettiin

Jotain pohjustavia sanoja luvuista 3-4.

Seuraava ennakkotehtävä

Luettavaa:

  • Seuraava osuus luentomonisteesta: luvut 3-4.
  • Demon 2 ohjetekstit.
  • Huomaa, että myös aiempiin on aina hyvä palata “uusin silmin”, kun asiat tarkentuvat myöhemmissä kohdissa.

Tekemistä:

  • Demo 1 valmiiksi ja palautusjärjestelmään!
  • Demo 2 työn alle.
  • Jo luvussa 3 on kuoressa tehtyjä esimerkkejä, joita on hyvä alkaa kokeilla luovasti myös itse sitten, kun demo 1 & 2 hahmottuu ja tekstimuotoinen koneen käyttö alkaa olla turvallisen tuntuista ja omalla mukavuusalueella.
  • Demoilla 1-2 haettava tavoite on saada kuoren, pääteyhteyden ja screenin käyttö tuotua omalle mukavuusalueelle! Tämä vaatii paljon harjoitusta ja energiaa, joka on sitten koko myöhempää elämää varten alta pois!
  • Ja muistutetaanpa, että 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla!

Luento 5: (ke 6.4.2022) (P/J) Näätäily 3.0 jatkuu kaikissa muodoissaan.

Yritetään päästä tykittämään tasan 14:15.

Päivän päätavoitteet:

  • Aiheiden järjestelmällistä läpikäyntiä. Esilukemistona tähän asti oli: monisteen luvut 1-4 ja demojen 1-2 ohjetekstit.
  • Hyödynnetään “Näätäily 3.0” -menettelyjä kuten Flingassa olevaa toiveseinää.
  • Kokeile tehdä muistiinpanoja paperiin; esimerkiksi avainsanoja, joista haluat kysyä tarkennusta, kun tulee kysymys-/vastaushetki.

Ajatus, kenties ennakoiva: ryhmäkeskustelu luentoviikon kärkeen?

Tänään ehkä paras olla kippaamatta aikataulua, mutta ennakoidaan mahdollista tulevaisuutta. Viikon ensimmäisellä luennolla voitaisiin käydä pienet ryhmäkeskustelut tähän malliin (siis alkaen pääsiäisen jälkeen):

  • Nimi- ja fiiliskierros 3x30 sekuntia
  • Ajatustenvaihto yksin-ryhmässä-kaikki: Mikä on ollut mielenkiintoisinta viikon lukupaketissa?
  • Ajatustenvaihto yksin-ryhmässä-kaikki: Mikä on auttanut ymmärtämään asioita omalla kohdalla?
  • Koonnit luentovideolle ja muistioon.

Mahdollisesti kokeillaan pääsiäisen jälkeen ja otetaan vähän aikaa, paljonko tällainen näätäily vaatisi. Tavoitteena olisi saada buustia fyysisestä läsnäolosta.

Infot keväälle 2022 ja pari oikeutettua mainosta

Tilannekatsausta:

  • Vertaistukikanava kukoistaa!
  • Demo 1 palautukset on tarkastettu tähän päivään klo 11:00 saapuneisiin asti. Muista klikata “Lähetä arvioitavaksi”-nappia Moodlessa! 30 vastausta oli vielä tilassa “keskeneräinen”.
  • Sisussa voi nyt vaihtaa ilmoittautumista mikroluokissa tapahtuvan “Laboratoriotyö”-session ajankohtaan. Pilottiopiskelija testasi, että onnistuu.
  • Huomenna aamulla taas päivystysluonteinen “open labrapäivä”; viime torstaina ei ollut ruuhkaa mikroluokassa :).
  • Ensi viikolla on pääsiäisviikko eli yliopiston opetustauko. Emme tee kurssiin liittyen mitään; opiskelijana saat käyttää viikon haluamallasi tavalla ilman paineita suuntaan tai toiseen.

Mainoksia pääsiäisviikkoonkin liittyen, mutta myös tähän kurssiin:

  • https://instanssi.org/
  • https://xn–jyvskyl-7wae.hacklab.fi/

Hienoja harrastuksia, kohtuuhintaisia, vahvasti liitännäisiä tietotekniikan alaan ja eetokseen. On ihme, jos kurssin aikana ei tulla näkemään ainakin Paavon demoscene-tuotoksia esimerkkeinä tietyistä kurssilla käsiteltävistä aiheista. Valitettavasti tänä vuonna Instanssi/Revision -tapahtuma ei natsaa Paavon kalenteriin, joten perinteinen “Let’s make a demo” -grafiikkaohjelmointityöpaja ei instantoidu Instanssissa.

Muutama esimerkki APIsta jos toisestakin

Lyhyt linkitys laajempaan kontekstiin:

  • Pistetäänpä uhallakin lisää copyrightin alaista kamaa ruutuun. Malliksi muita rajapintoja kuin kurssin esimerkkeinä olevat: vaikka ARM-manuaali (erilainen prosessoriarkkitehtuuri), C# library APIs, Java API, OpenGL grafiikkarajapinta, …muita? Ihan vaan nopeesti malliksi siitä, millaisten asioiden otsikossa tai ensimmäisessä lauseessa sanotaan “This is an API / collection of APIs”.

Katsotaan Flinga-seinää ja poimitaan teemoja

Katsotaan, mitä teemoja porukka haluaa painottaa. Tehdään kuitenkin myös pedagogisia poimintoja vähemmän äänestetyistä tarpeen mukaan.

Tänään käsiteltyjä lappuja

  • En tiedä, etten tiedä, mutta tiedän silti!
  • Tämähän on suurenmoista näätäilyä
  • Halusin vain sanoa, että pehmojohdanto oli ihan mahtava, kiitos siitä!
  • Uusintatenttikyselystä puuttuu kohta “ei väliä”. Sinänsä voihan jättää vastaamattakin, mutta voisi olla informatiivisempaa jos tällainen kolmas vaihtoehtokin löytyisi. [Vaihtoehto lisätty. -Jonne]
  • API:t - käytetäänkö lähinnä hierarkkisesti ylhäältä alas vai myös “sivusuunnassa”?

    Koetimme selventää tai ainakin kontekstoida asiaa; katso video.

Tämän päivän tauko; jatkuu tasan 15:15.

Lyhyt käsittely vielä tästä Flinga-lapusta:

  • lyhyt johdatus bash:n ja tcsh:n eroihin kiinnostaisi. Mitä ja miksi?

Edetään myös luentomonistetta järjestelmällisesti

Muistiinpanoja käsitellyistä aiheista tähän:

  • Käytiin läpi monisteen kuvia 3 ja 4. Havainnollistettiin pinoa liitupaketeilla esimerkkinä tavoista, joilla voi koettaa havainnollistaa asioita itselleen.

Lukupaketti pysyy perjantaille entisenään:

  • Monisteen luku 3 “Hei maailma - johdattelua tietokoneeseen”.
  • Monisteen luku 4 “Konekielisen ohjelman suoritus”.
  • Demojen 1 ja 2 ohjetekstit ja omatoimiset kokeilut.
  • Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetket eivät ole enää tehokkaita!

Tältä päivää oli tässä

Perjantaina poimitaan suoraan siitä, mihin tänään jäätiin.

Huomenna (to 7.4.2021) klo 8:15-10:00 jälleen “Open labrapäivä” eli: Voi tulla kysymään asioita tai hengaamaan linjoilla. Päivystysluonteinen, jossa katotaan, mitä tulee, jos tulee mitään.

Nämä jatkuvat pääsääntöisesti torstaisin Sisussa ilmoitettuihin aikoihin toukokuun loppuun asti, paitsi tietysti pääsiäisviikolla.

Luennon jälkeenkin saa muuten jäädä juttelemaan! Odota ensin, että ilmoitus uudesta tilatallenteesta tulee tehtyä ja lähetettyä huolellisesti; se on meille tosi tärkeä ja keskittymistä vaativa pikku operaatio.

Luento 6: (pe 8.4.2022) (P/J) Karhuluento (“opettajat opettaa”)

Infot keväälle 2022

  • Tuli havaittua kummallisuus myös 1. tentin ajankohdasta Sisu-järjestelmässä:

    Ensimmäinen tentti on 27.5.2022 klo 8:15-12:15, kuten kurssin nettisivulla on koko ajan sanottu! Se on tullut kummallisena varauksena ilman opetusryhmää, joten siellä on vasta 5 tuurilla ilmoittautunutta. Korjataan, nyt kun huomattiin! Saattaa aiheuttaa automaattisia ilmoituksia tapahtumien peruuntumisesta.

    Kyse ei ole peruuntumisesta, vaan sali- ja opetusryhmätietojen korjaamisesta vastaamaan suunniteltua todellisuutta!

  • Muihin kursseihin liittyvä 2022-info: Yleinen tenttipäivä on siirtynyt!
  • Torstaina oli taas Open labrapäivä. Jälleen saatiin vastaus kaikkiin kysymyksiin ja demo 2:n palautustiedosto luotua priimaan kuntoon. Ruuhkaa ei ollut. Tervetuloa jatkossakin. Labrapäivässä saa kysyä mitä vaan.
  • Yleensä luentojen jälkeen on hetki aikaa kysymyksille ja jutustelulle (sen jälkeen kun ilmoitus tilatallennuksesta on tehty). On ollut kivoja jutusteluja jo tähänkin asti…
  • Demon 2 tekemisen jälkeen on erittäin hyvä hetki katsoa muutama niihin liittyvä opastusvideo erillisten videoiden kansiosta Moniviestimessä!

Tämän luennon tavoite

  • Kerätään ajatukset keskiviikolta ja jatketaan asiaa. Väännetään rautalankaa niin paljon kuin pystytään.
  • Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 3 ohjeteksteineen, monisteen luvut 1-4 uusin silmin ja aiempaa vahvistaen. Ihan alkua luvusta 5.

Kerätään ajatukset edellisen kerran laatikkokuvista

Viimeksi katsottiin luentomonisteeseen valmiiksi piirrettyjä kuvia, joissa oli laatikoita ja nuolia. Tavoitteena olisi opetella piirtämään näitä itsekin, oman ymmärryksen tueksi sekä kommunikoimiseksi kollegoiden kanssa. Esimerkiksi tutkimustyössä se on osa meidän päivittäistä tekemistä. Piirrellään vielä pari esimerkkiä “tyhjään tauluun”.

Tässä vähän valkoista tilaa live-esimerkin pohjaksi: (katso luentovideolta, mitä tähän tuli ja mitä siitä juteltiin)

(Tähänhän tuli siis havainnekuvia listoista, kerroksista, suunnatusta verkosta, puusta ja tietoteoreettisesta näkökulmasta akateemiseen arvomaailmaan ja oppimiseen)

Luentomonisteen teemojen valaisua

Katsotaan järjestelmällisesti eteenpäin, mitä lukupakettiin on tähän asti kuulunut monisteen puolelta.

Pitäisi saada käytyä muisti & CPU-kuvat ja suoritussykli, koska seuraavaksi tänään aletaan katsella täsmälleen sitä asiaa käytännössä AMD64-prosessorissa. Demo 3:ssa on tarkoitus kokeilla näitä ihan itse.

Saatiin juteltua, mitä tarkoitus olikin: Monisteen havainnekuvat puumallista ja tietokoneen rakenteesta. Vilkaisu taulukkoon, jossa on AMD64:n rekisterit.

Tähän kohtaan tauko ja sitten siirtyminen demo 3 -asiaan, että sillekin on hyvin aikaa tässä, ennen opetuksen pääsiäistaukoa.

Tässä kohtaa tauko 11 minuuttia. Jatkuu, kun kello on tasan 11:20.

Tauko. Jatketaan tykitystä tasan 11:20!

Demo 3 esittely ja lukujen 3-4 konkretiaa

Käydään läpi demo-ohjetta ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten ryhdytään tekemään.

  • Luvun 3-4 aihepiireissä demon 3 “kickstarttia” ja yhtymäkohtaa monisteen ja demoharjoitteiden välillä. HUOM: demossa 3 vähän lupaillaan, että luennolla on näytetty debuggerin käyttöä, joten se on syytä tulla tässä samalla.

    Ehdittiin käynnistää debuggeri ja kokeilla “disassemble /mr main”. Tästä on hyvä jatkaa myöhemmin, kun kaikki on ensin päässeet ohjeen kanssa hiukan kokeilemaan.

Seuraava ennakkotehtävä

Luettavaa:

  • Luvut 1-4 uusin silmin, vahvistaen ja sisäistäen.
  • Demon 3 ohjetekstit.
  • Lukua 5.1 antamaan lisävaloa edellisiin. Ei vielä pidemmälle.

Tekemistä:

  • Demo 2 valmiiksi ja palautusjärjestelmään!
  • Tarkista demoihin 1-2 liittyviltä erillisvideoilta, että olet oppinut niissä käsitellyt asiat. Videot syntyivät 2 viime vuoden aikana palautteeksi useiten havaituista ongelmista ekoissa demoissa.
  • Demo 3 työn alle.
  • Tee käytännön kokeiluja esitetyistä asioista!
  • Pääsiäisviikko; käytä se haluamallasi tavalla ja muista vähintään rentoutua.

Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla!

(Tämän vuoden pääsiäistauko, 1 viikko, tapahtui tässä kohtaa)

Jatketaan pääsiäisen jälkeen, kokeillaan jatkaa Näätäily 3.0 -menettelyjä, mistä ollaan juteltu.

Luento 7: (ke 20.4.2022) (P/J) Näätäily 3.0 jatkuu.

Aletaan tykittää tasan 14:15!

Päivän päätavoitteet:

  • Alkuun uutta ja kokeellista: Interaktio, ryhmäkeskustelu.
  • Asioiden järjestelmällistä käsittelyä eteenpäin.

Infoisku keväälle 2022

  • Tällä välin on tapahtunut erittäin vähän, koska oli pääsiäistauko; aiemmin ilmoitetut opettajien-TODOt eivät ole edenneet vielä.
  • Ensi viikolla tapahtuu “Demo 4 porukalla” - mitä tämä tarkoittaa!?

    Tutustu jo tällä viikolla Demon 4 ohjetekstiin, joka kertoo C-kielestä.

    Ilmoittaudu Sisussa itselle sopivaan “Laboratoriotyö” -sessioon.

    Tule paikalle näkemään porukkaa livenä, niin saat demon 4 suoritettua.

    Mutta jos on flunssaoireita, pysy kotona.

    Itsenäinen suoritusmahdollisuus tietenkin on, mutta se avataan myöhemmin, ettei jäädä sen takia kotiin jumimaan, että demo on jo tehty.

  • Luettavaa lisää poikkeuksellisesti jo tänään:

    Demo 4 ohjeteksti on ennakkolukemistoa ensi viikon ryhmätöihin.

    Päivitetty tälle vuodelle. Ei muuta kuin lukemaan!!

    Myös monisteen luku 5.2 liittyy aiheeseen, joten ryhdy silmäilemään sitäkin.

    Kaikki loput demot täsmentävät näitä aiheita lisää, joten “alkujärkytys” on normaali olotila eikä se haittaa vielä tässä vaiheessa. Koeta ymmärtää mahdollisimman paljon, mutta anna armoa itsellesi, jos kysymyksiä herää enemmän kuin ehtii saada vastauksen.

Kokeillaan: ryhmäkeskustelu viikon ekan luennon kärkeen?

Kaksi viikkoa sitten ennakoitiin tätä, ja nyt kokeillaan. Viikon ensimmäisellä luennolla voitaisiin käydä pienet ryhmäkeskustelut tähän malliin (siis alkaen pääsiäisen jälkeen). Ideaalisti kolmen hengen ryhmissä:

  • Nimi- ja fiiliskierros 3x30 sekuntia
  • Ajatustenvaihto yksin-ryhmässä-kaikki:

    Mikä on ollut mielenkiintoisinta lukupaketissa / demoissa tähän asti?

    Yksin: 1 minuutti. Ryhmässä: 2 minuuttia.

    Kaikki: Niin kauan, että saadaan ajatukset ylös ja tallentumaan videolle.

    Muistiinpanoja: Demot ovat olleet mielenkiintoisia. Riippuu henkilöstä. Skriptin kirjoittaminen oli mielenkiintoista. Demot on lopulta yksinkertaisempia, kuin ohjetta lukemalla ensin vaikuttaa. Teoriapuoli on ollut monelle kertausta tähän asti (pätee tietotekniikan pääaineopiskelijoille). Osalle taas teoriapuoli ei ole vielä auennutkaan. Vim ja Emacs nousseet mielekkäimmiksi harjoiteltaviksi.

  • Ajatustenvaihto yksin-ryhmässä-kaikki:

    Mikä on auttanut ymmärtämään asioita omalla kohdalla?

    Yksin: 1 minuutti. Ryhmässä: 2 minuuttia.

    Kaikki: Niin kauan, että saadaan ajatukset ylös ja tallentumaan videolle.

    Muistiinpanoja: Googlen käyttö auttaa (+1). YouTube-videot, joissa näitä asioita on animoitu. Torstaiaamun “open labrapäivä”. Oikeiden dokumenttien lueskelu (voisi olla enemmän englanninkielisiä termejä). Käytännön tekeminen oikeassa elämässä. Pelillistäminen. Kaverin kanssa tekeminen ja keskusteleminen. Ylipäätään demojen tekeminen. Teorian ja käytännön välillä vaihtelu. Asioille pitää varata aikaa! Kalenterointi, rutiini. Opettaminen toiselle. Omin käsin tekeminen. Innostavat luennot auttavat.

  • Koonnit / kiteytykset luentovideolle ja muistioon.

Kokeillaan ja otetaan vähän aikaa, paljonko tällainen näätäily vaatisi. Tavoitteena olisi saada buustia fyysisestä läsnäolosta ja pieni yhteisöllinen aspekti siihen, että ollaan tultu kampukselle.

Ehtisikö teoriassa tenttitärpinkin tähän?

Tänään ei ole valmisteltu tenttitärppiä, joten ei pysty heittämään, mutta katsotaan tässä kohtaa kelloa, mahtuisiko samaan lokeroon keskustelutuokion kanssa. Tyyliin ennen taukohetkeä.

Kello on nyt: 15:01.

(Tai sitten vedetään hihasta vaikka lukujärjestelmäkysymys, joka saattaa hyvin tulla tenttiin?)

Tauko 15 minuuttia.

Jatketaan tykitystä klo 15:15 tasan.

Aiheita järjestelmällisesti eteenpäin

Aiheita järjestelmällisesti eteenpäin.

Vilkaistaan Flingaa.

Nopeita poimintoja Flingasta

Kysymys oli: Onko Jypeli-kirjastoesmerkisssä API ne metodit, joita saa Jypelistä käyttää?

  • API on “jotakin, mitä toinen ohjelma käyttää”, ohjelmien rajapinta.
  • Muistetaan, että tärkeätä on ymmärtää näiden vehkeiden toiminta syvällisesti, käsitteet termien takana.

Kysymys oli: Miten irssillä pääsee liittymään jyu:n irciin?

  • Ei ole jyu:n ircciä. Jonnen varoituksista jos et halua ottaa vaaria, irc.cc.tut.fi näyttäisi palvelevan.

Kysymys oli: Monisteen kuva 4 pinosta: siinä nuolet osoittavat Headista loppuun päin. Onko kuitenkin niin, että pinossa alkiot tietävät aina kenen päälle menevät, eli nuolen pitäisikin olla toiseen suuntaan?

Monisteen mukaisesti

Joka tapauksessa monisteen vilkuilua ja käytännön esimerkkejä kuoressa.

Lukupaketti perjantaita kohti:

  • Demo 4:n ohjeistus (maantaihin mennessä luettuna)
  • Monisteen lukua 5 eteenpäin (alustavasti)

Tältä päivää oli tässä

Huomenna perinteisesti “Open labrapäivä” mikroluokassa, tervetuloa!

Perjantaina luento poikkeuksellisesti jo aamulla klo 8:15! True-meininki! Tervetuloa!

Luento 8: (pe 22.4.2022) (P/J) Karhuluento

Mikä “karhuluento”?

  • Verrattuna näätään: Karhu ei jää kyselemään pitkäksi aikaa. Karhu vaan painaa menemään, selittää kovasti mennessään ja vääntää rautalankaa niin paljon kuin pystyy.

Infot keväälle 2022

  • Torstaiaamun mikroluokkaohjaukseen on näköjään helppo tarjota Zoomilla yhteys mikroluokkaan: Ääni ja kuva välittyvät luokasta kotiisi ja toisin päin. Voit tulla huutelemaan etänäkin. Laitellaan Zoom-linkki Moodleen, niin että se ei vuoda muille kuin tämän kurssin opiskelijoille.
  • Demotarkastukset pääsevät jatkumaan tänään. Opettajilla on kaikki sylinterit käynnissä, mutta myös pari muuta kurssia ja opinnäytetarkastuksia meneillään. Koetetaan muistaa laittaa tilannekatsaus demotarkastuksista samalla, kun päästään ilmoittamaan tämän päivän tallenteen tulemisesta Moniviestimestä.

    Deadline-perusteisesti tekevillä olisi hyvä olla demot 1-3 kohta hyväksytysti läpi ja asiat sisäistettynä.

  • Ensi viikon alussa tapahtuu “Demo 4 porukalla”:
    • Ryhmäharjoite
    • 90 minuutin sessio!! Paikalla vartin yli!! 90 minuutin päästä vasta pääsee pois. Demo 4 suoritus: olet läsnä, kun ope kirjaa, että olit läsnä. Läsnä: Zoomissa.

      Mahdolliset ajat on Sisussa. Voit valita itselle sopivan ja TULLA PAIKALLE ENNEN VARTIN YLI.

    • Jos tuntuu, että tarvitset haluat, voit tulla ilman ilmoittatutumista uuteenkin ryhmään. Joka kerta 90 minuuttia ryhmän kanssa!!

Tämän luennon tavoite

  • Jatketaan käytännön esimerkkejä tasan siitä, mihin viimeksi jäätiin.
  • Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 4 ohjeteksteineen, monisteen luvut 1-5, alkuviikolla jo lukua 6.

Jatketaan edellisestä: Hei maailma

Poimitaan ajatukset edelliseltä kerralta, ja mennään eteenpäin.

Tavoite: Näytetään lisää, mitä ja miten pääsee itsekin kokeilemaan ja tutkimaan suhteessa monisteen luvuissa 2-5 alustettuun teoriaan.

Avuksi koneen toiminnan ymmärrykseen: Little man computer

Elävää animaatiota minimalistisen tietokoneen toiminnasta. Näytetään luennolla vähäsen:

http://peterhigginson.co.uk/LMC/

Samalta kaverilta karsittu ARM-prosessorisimulaatio:

http://peterhigginson.co.uk/ARMlite/

Kun perusidea on hahmottunut, me opettelemme käyttämään gdb:tä aivan todellisen tietokoneen kanssa!

Tauko 11 min. Jatketaan tasan klo 9:20

Jatketaan edellisestä: Debuggerissa homma käyntiin

Demo 4 esittely

Flingassa on näköjään pyydetty 15 minuutin briiffiä demojen tekemiseen.

Vilkaistaan demo-ohjetta ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten ryhdytään tekemään.

  • Demon 4 ohje ja monisteen luku 5 kytkeytyvät osin toisiinsa, eli luvun 5 esittelyä suhteessa demoon 4 pitää tulla tässä samalla.

Hmm… tarkemmin ajateltuna koko tämän aamun luento oli esimerkkiä siitä, mitä kohti ollaan oppimassa: C-kielisten ohjelmien uteliasta kokeilemista ja omien mielikuvamallien varmistamista oikean debuggerin avulla.

Seuraava ennakkotehtävä

Lukemista:

  • Demo 4 ohjeteksti; tärkeä ensi viikon demo 4 -ryhmätöitä varten!
  • Monisteen luku 5 ennen demo 4 -ryhmätyötä.
  • Monisteen luku 6 heti demo 4:n jälkeen.

Tekemistä:

  • Demo 3 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen

Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla!

Luento 9: (ke 27.4.2022) (P/J) Näätäily 3.0

Infot keväälle 2022

Mahdollisia “kevennyksiä” demoscene-puolelta (asiaan liittyen)? Jos sekä jokin tuotos että sen lähdekoodi saadaan kaivettua näkyville… riippuu, kokeillaan… ei näköjään ehtinyt vielä tälle päivälle; tulossa on, väistämättä, ehkäpä jo perjantaina!

  • Tenttipäivät siirretään! Tähän kysyttiin kantaa Moodlessa, ja enemmistön päätöksellä (25 kyllä, 7 ei, 26 tyhjää) tentit ovat näin:
    • Ensimmäinen: Perjantaina 27.5.2022 klo 8-12
    • Toinen: Keskiviikkona 6.7.2022 klo 16-20
    • Kolmas: Keskiviikkona 17.8.2022 klo 12-16.

    Päätös on täten tehty ja tiedotettu - päivitetään Sisuun heti, kun on aikaa käydä klikkailemassa.

    Yleiset tentit tälle kurssille perutaan - älä ihmettele mahdollisia ilmoituksia asiasta! Tenttipäivät kalenteriin nyt, kun on tiedossa!

    Perustelu ajankohdille: Lähellä alun perin ilmoitettuja. Etäällä viikonlopuista (voi olla lomareissuja ym.). Heinäkuun ajankohtana ilta (väistää esimerkiksi virastoaikaan sijoittuvan kesätyön)

    Jokainen kerta on kotitentti, joka avautuu kurssin Moodle-alueelle vartin yli. Tenttiaika 4 tuntia eli myös päättyy vartin yli. Kaikki materiaali ja työkalusto sallittua paitsi avun kysyminen ulkopuoliselta henkilöltä. Paras tulos jää voimaan.

  • Demotarkastusten tilanteesta ilmoitetaan jatkossakin aina, kun on etappi saavutettu; tänään meneillään demon 3 uusien vastausten tarkastaminen.

Demo 4: Terveiset porukkasessioista + evästys itsenäiseen suoritukseen

Laitetaan heti tähän väliin, että muistetaan tämä.

Katsotaan, mitä alkuviikosta tehtiin mikroluokissa. Kiitos ryhmille vielä - oli hauskaa puuhaa mikroluokassa!

Nyt pääsee tekemään samaa itsenäisesti, jos ei päässyt paikalle ryhmäsessioihin.

Samalla mikroluokassa tehtyjä havaintoja screeneistä, editoreista, UTF-8 -merkistöistä, terminaali-ikkunan väreistä ja muusta, mitä pystyy käymään ilmi olan yli katsomalla.

Lisähuomio: Uteliaisuus on toivottua, mutta lisäksi tarvitaan lähdekritiikki. Tieto löytyy usein jopa lähempää kuin sieltä internetin syövereistä. Esimerkiksi komento “man malloc”

Käydään läpi demo 4:n ohjetta ja näytetään vähän mallia, miten hommaa lähdetään tekemään.

Näätäily 3.0: Tenttitärppi viime vuoden ekasta tentistä

Noudatetaan näätäilyprotokollaa.

Protokolla:

  • Kolmen hengen ryhmät lähellä istuvien kanssa.
  • 3*30 sekunnin nimi- ja fiiliskierros, jotta keskustelu lämpenee.
  • Päivän tenttitärppi yksin-ryhmissä-kaikki -menettelyllä (seuraava kohta).

Tehtävä

  • Kysymys on viime vuoden (2021) ensimmäisestä tentistä (kysymys 48/48)
  • Kellotetaan 1 minuutti aikaa tehtävän lukemiseen.
  • Kellotetaan 1 minuutti aikaa siihen, että jokainen miettii hiljaa itselleen vastaukset tehtäviin 27 ja 28.
  • Ryhmäkeskustelu 2 minuuttia: Käykää läpi kaikkien omat vastaukset.

    Neuvotelkaa siitä, mikä niistä ehkä on eniten oikein.

  • Yhteinen koonti: Kerätään luentotallenteelle ehdotuksia vastauksista.

    Varmistaan myös oikea vastaus ja että lopulta kaikki osaisivat tehdä tällaisen tehtävän tentissä täysillä pisteillä.

Tehtävänanto copy-pastella tässä täydellisyyden vuoksi:

Tutkittava esimerkki tehtävään 48: Nelijärjestelmän kantaluku on 4 ja siinä on käytössä numerot 0, 1, 2 ja 3. Muuten se toimii ihan kuin kymmenjärjestelmä, 16-järjestelmä (heksaluvut) ja 8-järjestelmä (oktaaliluvut).

Tehtävä 48: Kirjoita kymmenjärjestelmän luku 255 nelijärjestelmässä.

Muistiinpanot ryhmäkoonnista:

3333 1020 3333 3333 3333 (ei vielä lopullista) (joku konvertteri käyttöön ja katsotaan, mitä se kertoo) 3333

Logiikkaa, esim: Lähellä oleva luku 256 on 4^4. Joten se on ykkönen ja neljä nollaa.. Siitä edellinen luku 255 on 3333.

255 on heksana 0xff.

Se on bitteinä 1111 1111 11 11 11 11 3 3 3 3

(Yritetään muistaa ja toteuttaa aiempi palaute: Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti)

Tauko sopivassa välissä, ehkä näätäilyn jälkeen.

Muistetaan pitää tauko. Jatketaan tasan 15:20.

Asioiden käsittelyä järjestelmällisesti

Jatketaan ajatuksia ja esimerkkejä aiemmista.

Flingassa on joitakin toiveita, joihin päädytään luonnostaan, kun vaan jatketaan tiellä, jossa ollaan.

Todetaan käsitellyksi Flinga-lappu:

“Saako tentissä käyttää kurssimateriaaleja vai pitääkö kaikki komennot muistaa ulkoa?” (13 tykkäystä).

Viimeksi oli muun muassa hieno C-ohjelma, jonka ei olisi pitänyt toimia! Mitä ihmettä siinä tapahtuu? Osaamistavoitehan on kyetä selvittämään ja ymmärtämään tällaisia asioita, mitä milloinkin vastaan tulee. Palataan siihen, ja selvitetään!

Selvitettiin!!

Perjantaina jatketaan näistä:

Olemme matkalla kohti koodiliitettä. Katsotaan, mistä koodit saa haettua suoraan versionhallinnan web-liittymän URLeista.

Otetaan esimerkiksi “Hei maailma assemblerilla” ja käpistellään.

“Kaikenlaskijan” voi tehdä vaikka scratchistä lennosta; demonstroimaan alustavasti aikakatkaisua ja vuoronnusta…

Tältä päivää oli tässä - ITKA203 loppuviikon tekemistä

  • Huomenna (to) aamulla normaalisti Open labrapäivä. Nyt myös Zoomin kautta tarjolla.
  • Ylihuomenna (pe) karhuluento - päätetään tällä kertaa opettajien kesken, mitä tuutista tulee. Mennään asiassa eteenpäin
  • Demo 4 itsenäinen suoritustapa määritelty. Ryhdy tekemään, jos et ehtinyt ryhmäsessioihin! Löytyy normaalista paikasta HTML-vedoksena.

Meneillään olevat tehtävät (perjantaina mennään taas eteenpäin!)

Lukemista:

  • Demo 4 ohjeteksti
  • Monisteen luvut 5 ja 6.

Tekemistä:

  • Demot 3 ja 4 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen

Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla!

Luento 10: (pe 29.4.2022) (P/J) Karhuluento

Infot keväälle 2022

  • Kirjautumisongelmat jalavassa ja halavassa pitäisi olla lopulta korjattu, kun ylläpito paikansi lopulta ehkä oikean juurisyyn. Tarkkailkaas tilannetta, ja vertaistukikanavalle havaintoja, jos ongelma jatkuu.
  • Terveisiä eilisestä open labrapäivästä: Kaikkiin kysymyksiin saatiin taas vastaus. Ruuhkaa näissä ei ole ollut, eli mukaan mahtuu! Zoomissa ei käynyt ketään, mutta avataan se jatkossakin. Torstaina 12.5.2022 ei välttämättä ole labrapäivää koulutuspäivän vuoksi.
  • Demotarkastusten tilanne tänään: 26.4.2022 demo 3 saapuneet tarkastettu.
  • Muuta, jos on.

Tämän luennon tavoite

  • Karhu ei jää kyselemään pitkäksi aikaa. Karhu vaan painaa menemään, selittää kovasti mennessään ja vääntää rautalankaa niin paljon kuin pystyy.
  • Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen seuraavia yhteisiä tapaamisia: Seuraava demo 4b ohjeteksteineen ja linkkeineen, monisteen luvut 7-8.

Demon 4b esittely

Käydään läpi demo-ohje ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten ryhdytään tekemään: Hakemiston luonti, paketin nouto ja avaus, mallikoodiin tutustuminen opituilla työkaluilla (tärkeä!), dokumentaation lukeminen (myös tärkeä!), toimeen tarttuminen (oho; tärkeä varmaan tämäkin!). Monisteen konekieliesimerkkien huolellinen tutkiminen ja soveltaminen: mitä tarkoittaa?

Tauko sopivassa kohdassa.

Jatketaan tasan 11:20.

Asioiden järjestelmällistä läpikäyntiä siitä, mihin on jääty

Ja tähän jäätiin (copy-paste keskiviikon muistiinpanoista; muistetaan silti aina vilkaista myös ehdotus-Flingaamme):

Jatkettiin näistä:

Olemme matkalla kohti koodiliitettä. Katsotaan, mistä koodit saa haettua suoraan versionhallinnan web-liittymän URLeista.

Otetaan esimerkiksi “Hei maailma assemblerilla” ja käpistellään.

“Kaikenlaskijan” voi tehdä vaikka scratchistä lennosta; demonstroimaan alustavasti aikakatkaisua ja vuoronnusta…