Skip to content
Snippets Groups Projects
lyhyet.org 4.44 KiB

Lyhyesti lyhyitä

Termit

Algoritmi

TL;DR; Algoritmi on kuvaus tavasta ratkaista ongelma tunnetussa ajassa, tunnetussa tilassa. Kun on tiedossa soveltuvat lähtötiedot, algoritmi antaa aina vastauksen tunnetussa enimmäisajassa, tunnetulla muistinkäytöllä.

Algoritmia käytetään nykyään myös silloin, kun pitäisi puhua vain tietokoneohjelmasta, aliohjelmasta tai heuristiikasta. Heuristiikka on hieman kuten algoritmi, se sisältää ehkä epätarkat ohjeet ongelman ratkaisun löytämisen yrittämiseen, se ei aina löydä ratkaisua, ei toimi tunnetussa ajassa tai ei käytä tunnettua määrää muistia.

Katso lisää lähteestä https://www.bloomberg.com/graphics/2015-paul-ford-what-is-code/#what-is-an-algorithm

Argumentti ja parametri

Argumentti on aliohjelman kutsussa annettu arvo, joka aliohjelman suorituksen aikana löytyy vastaavasta parametrista. Argumentti on siten arvo ja parametri on muuttuja.

Tämä yleistyy myös ohjelmien kutsuun, pitäisi sanoa, että ohjelmalle annetaan argumentteja käynnistyksen yhteydessä, mutta termit menevät monelta, myös kurssin opettajilta, usein sekaisin.

Hakkeri

TL;DR; Asiansa osaava tekijä, jolle tärkeämpää on tehdä ja päästä tulokseen kuin seurata (taiteen) sääntöjä.

Hakkeri voi olla kuka tahansa minkä tahansa alan harrastaja, joka venyttää harrastuksensa sovittuja käytäntöjä ja sääntöjä. Jos olet vaikka jalkapalloilija ja kaveriporukassa ehdotat peleihin sääntömuutosta, jota sitten alatte käyttämään ja joka alkaa leviämään muiden vastaavien jalkapalloporukoiden keskuudessa, olet jalkapallohakkeri.

Termi on vanha. Meille se on tullut pienoisjunaratakerhoista, mutta sitä ennen sitä on käytetty jo esim. Cervantesin romaanissa Don Quijote, ainakin Wikipedian mukaan.

Hakkerista puhutaan nykyään myös silloin, kun pitäisi puhua vain yksinkertaisesti rikollisesta, joka tekee rikoksensa tietokoneita apuna käyttäen, monesti tietoverkon välityksellä.

Alamme hakkereilla on alusta lähtien tapana ollut olla välittämättä lukoista, oli ne sitten rautaa tai bittejä. Jos työkalut piti saada käyttöön lukitusta kaapista, se tiirikoitiin auki. Jos järjestelmää piti päästä käyttämään salasanaa tuntematta, salasana kierrettiin. Tämän rikollisen toiminnan tarkoituksena ei kuitenkaan ollut suora hyötyminen, vaan turhaksi koetun estämisen kiertäminen. Työkalut palautettiin ja salasanasuojauksen rikkomisen jälkeen saatettiin sen tekijälle kertoa parempi suojaustapa, joskin yleensä tähän yhteyteen liitettiin jokin kepponen.

Lue lisää lähteestä https://en.wikipedia.org/wiki/Hackers:_Heroes_of_the_Computer_Revolution

Toiminta

Kuinka USB-muisti toimii?

TL;DR; USB-muisti on kuin levyasema. Käyttöjärjestelmät pyrkivät tekemään sen käytöstä samanlaista. Toteutukseltaan se on sarjaliikenneväylä oheislaitteelle, jossa on oma muistiavaruutensa.

USB-muistissa on käytännössä kolme osaa: USB-liityntä, kontrolleri ja muisti. Muisti on tiedot säilyttävää työmuistia (Flash RAM). Kontrolleri on kuin pieni tietokone, jonka tehtävänä on tallentaa ja hakea tietoa työmuistista USB-liitynnästä saamiensa ohjeiden mukaisesti ja valvoa tiedon eheyttä. USB, Universal Serial Bus, on standardisoitu sarjaliikenneväylä, eli bitit kulkevat siinä peräkkäin. USB:n mukavuus on siinä, että periaatteessa USB:llä varustetut laitteet voi kytkeä ja irroittaa tietokoneesta mielivaltaisesti. Tämän huomioiminen ja oikein toimiminen on tietokoneen ja USB-laitteen kontrollerin vastuulla. USB-liitynnän kautta kulkevalle tietoliikenteelle on paljon erilaisia protokollia, joista yksi määrittää, kuinka USB:n avulla keskustellaan ulkoisen tallennuslaitteen, kuten tässä tapauksessa muistin kanssa.

Kuinka asiat toimivat bittitasolla ja elektroniikkatasolla eivät ole enää yksinkertaisia selittää, mutta USB on avoin standardi, joten https://www.usb.org tai Linuxin lähdekoodi esille. Huomioida voisi vielä sen hauskuuden, että vaikka USB-C-liitin on, vihdoin, symmetrinen, voi USB-C-laite halutessaan toimi eri tavoin riippuen siitä, kummin päin liitin on liitetty.