-*- coding:utf-8 ; mode:org -*-
Käyttöjärjestelmien ja pilvipalveluiden perusteet, kevät 2025.
Aloitettiin maaliskuussa jälleen copy-pastella edellisen vuoden 2024 toteumasta.
Tämä on suunnitelma, joka muuttuu ajankäytön ja muun perusteella. Pohjana on luentojen eteneminen edellisenä vuonna. Ei mene pahasti vikaan, jos menee samalla lailla. Tosin keväällä 2023 jo rikottiin kaavaa ja uudistuttiin tavalla, joka ennakoi lisää uutta tälle vuodelle.
Pelisäännöt videonauhoituksista
- Soveltuvin osin yritetään saada yhteisiä oppimistilaisuuksia nauhalle.
- Oletamme, että tallenteet katsotaan ja sisäistetään etenkin, jos ei päässyt paikalle.
- Poikkeus edelliseen voi olla, jos et näe tai kuule: etsimme silloin yksilölliset menettelyt, joilla voit seurata kurssia! (Sama poikkeus pätee muihinkin asioihin, joissa tyypilliselle opiskelijalle suunnattu tehtävä ei tosiasiallisesti ole mahdollinen.)
- Toissa keväänä 2023 ryhdyttiin kokeilemaan rohkeasti tällaista:
“Luennot” olivatkin videotuotantotilaisuuksia, joissa on studioyleisö - eli siis opiskelijat, jotka pääsivät kulloinkin paikalle osallistumaan.
Rakennettiin yhdessä studioyleisön kanssa aihepiirivideoita, joissa hyödynnettiin läsnävuorovaikutusta asian selkeyttämiseksi.
Aihepiirit ja käsittely tapahtuivat linjassa kurssin osaamistavoitteiden, harjoitusten ja materiaalien kanssa. Kuitenkin niin, että studioyleisön osallistuminen, keskinäinen keskustelu ja kontribuutio tuotantoon mahdollistui.
Kertyneet aihepiirivideot ovat nyt käytettävissä kunkin aiheen opiskeluun.
- Nyt videoita on jo paljon, ja oletus on, että niitä hyödynnetään
opiskelussa. Keväällä 2025 kokoonnutaan yhteen keskustelemaan ja
syventämään ymmärrystä materiaalin ja etukäteen katsottavaksi
tarkoitettujen aihepiirivideoiden pohjalta.
Yhteisissä tilaisuuksissa päästään toivottavasti lähinnä rytmittämään ja ryhmävalmentamaan tekemistä, joka tapahtuu suurimmalta osin tapaamisten välillä.
Tuotetaan tarvittaessa uusia, parempia versioita aiemmista aihepiirivideoista, tai täsmentäviä lisäosia niihin. Tavoitteena on parantaa materiaalipankin laatua inkrementaalisti yhdessä, samalla kun opitaan käsitellyt asiat syvemmin kuin mikään vuosikurssi tähän asti on voinut tehdä.
Samat pelisäännöt ja tavoitteet ovat voimassa myös uusia tallenteita tehtäessä.
- Uusien videoiden julkaisussa on viivettä, joka johtuu muista työtehtävistä. Parhaimmillaan viive voi olla 1-2 arkipäivää, mutta esimerkiksi loppuviikon videot saattavat tulla saataville vasta seuraavalla viikolla.
- Emme jälkikäteen sensuroi, joten huomaa: Kun puhut, äänesi tulee julkaistavaan videoon - mahdollisesti hiljaisena, koska mikrofoni on kiinni luennoitsijan kauluksessa. Kysymykset ja kommentit yritämme muistaa toistaa mikrofoniin kotikatsojia varten ja kirjata pääkohdat muistioon tekstinä.
- Joskus vielä tekniikka pettää, jolloin itketään hetki ja eletään ilman kyseistä nauhoitetta. Aihepiirivideot voidaan aina tehdä seuraavalla kerralla uudelleen kertauksena ja oppimisen testaamisena :).
- Kun katsot jälkikäteen, kokeile katsoa nopeuttuna! (Mutta jos siitä aiheutuu pidemmän päälle huonovointisuutta tai muita oireita, lopeta kokeilu tai aloita siedätysharjoittelu 110% nopeudesta, sitten 120% jne.)
Vuoden 2025 kulku tähän saakka:
Luento 1: (ke 19.3.2025) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset
Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui, kunhan se on tapahtunut klo 10:15-12:00 keskiviikkona 19.3.2025.
Runkona on copy-paste viime vuodelta.
Luennon pitävät yhdessä vastuuopettaja Paavo Nieminen ja opintojakson toinen opettaja Jonne Itkonen.
Tämän päivän tavoite
Aloitusluennon päätavoite on kuvailla kurssin pakolliset suoritusvaatimukset, aikataulut, deadlinet ja muu byrokraattinen perusinfo, jotta niitä ei tarvitse sen jälkeen etsiskellä. Jotakin luvataan ja jotakin jätetään eksplisiittisesti lupaamatta toistaiseksi. Tästä kohtaa muistiota ja tallennetta voidaan tarkistaa, miten nämä kevään 2025 toteutuksen osalta menivätkään.
Ryhmäkeskustelulla liikkeelle!
Ei rikottu vanhaa kaavaa vaan luotiin uusi. Aivan ensimmäisenä asiana pöruistiin noin 3 hengen ryhmissä odotuksista kurssia kohtaan.
Esimerkki 19.3.2025:
- Videonauhoitus tauolle ja pöristään: Miksi olen tällä kurssilla nyt?
Löydökset: Pakollinen kurssi. Omasta mieleenkinnosta (yksi opiskelija 60:stä)
- Jatkokysymys: Mitä odotat tältä pakolliselta kurssilta?
Löydökset: Yleistä ymmärrystä rakenteesta, miten ohjelmistot ja käyttöjärjestelmä toimivat ja kommunikoivat. Miten pilvipalvelut toimivat? Syvempiä perusteita kuin jollain “lukiokurssilla” vastaavasta otsikosta tulisi. Jatkoa Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuurit -kurssille. C-kielestä alkeita. Kokonaisuutta odotan mielenkiinnolla. “Vain tulin tänne”. Konteista kova kytö saada tietää. Opintopisteitä odotan! Suoritusmerkintä Sisuun. Jos jotain jäis mieleen, se ois kiva. Avoimin mielin tullaan, tyhjä taulu lähtötilanteessa. Odotamme näkevämme erilaisia pedagogisia tapoja lähestyä tällaisia. Odotamme Paavon puujalkavitsejä.
“Taikuri paljastaa tempun” eli aikuiskouluttaja kertoo, miksi heti kärkeen tehtiin ryhmäpörinää: Päämääränä on kasvojen tuleminen tutuksi ja raja-aitojen madaltuminen kasuaaliin jutteluun opiskelukavereiden kesken. Joku aito lisäarvo paikalle tulemiselle versus videotallenteiden katselu. Oppimisyhteisön luominen. Alkuasetelmilla on tapana jäädä voimaan, joten emme aloita byrokratiamonologilla, vaikka sekin täytyy melko alkuvaiheessa aina tehdä.
Yritetäänpä tehdä tällaista toimintakulttuurityötä ahkerasti jatkossakin, jotta paikalle pääsevä porukka tutustuisi toistensa kasvoihin ja kynnys madaltuisi jutella käytävillä, ruokapöydissä ja muualla aina kohdatessamme!
Pakolliset suoritusvaatimukset, arvosanat ja päivämäärät
Käydään läpi byrokratia ennen kuin mitään muuta:
- Käydään läpi määrälliset vaatimukset, jotka ovat jo näkyvillä myös
nettisivulla: Pakolliset demot ja tentti.
Demojen deadlinet: noin yksi viikossa, dedikset tulevat näkyviin Moodlessa.
Tarkentavia kysymyksiä aloitusluennolla 2025:
- Lukuisia hyviä tarkennuksia. Kannattaa tarkistaa tallenteelta.
- Kysy lisää vertaistukikanavalla!
Ryhmäkuva
Otetaan halukkaista opiskelijoista ryhmäkuva kurssin nettisivulle. Ei huolta: Kuvan ottamisesta ilmoitetaan etukäteen, joten ehtii hyvin piiloutua pöydän alle, jos haluaa.
Näin tehtiin.
Tauko
(Tauot yritetään aina pitää, mutta tänään oli niin hienot ja intensiiviset yleisökysymykset, että jäi poikkeuksellisesti pitämättä)
Mikrotaukoja ja jaloitteluita muistetiin, kuten tulisi aina muistaa tehdä. https://www.jamk.fi/fi/projekti/aktiivinen-ja-hyvinvoiva-korkeakoulu https://www.jamk.fi/fi/artikkeli/aktiivinen-ja-hyvinvoiva-korkeakoulu-aktivoiva-breikki
“Istumista ja paikallaanoloa tulisi tauottaa 20–30 minuutin välein vähentääkseen istumisen aiheuttamia haittoja ja fyysistä kuormitusta.”
Mistä kurssiin liittyvät asiat löytyvät
- Käytiin läpi, mistä kaikki kurssiin liittyvä löytyy (kaikkiin löytyy
vähintäänkin aloituslinkki kurssin nettisivulta):
- Kaksi videokansiota: Yksi tämän vuoden luentotaltioinneille. Toinen erillisille, suoritusvuodesta riippumattomille opastusvideoille.
- Näkymä tämän muistion HTML-tulosteeseen yliopiston gitlab-palvelussa. Aina viimeisin versio, jonka opettaja on muistanut työntää gitlabiin.
- Luentomoniste
- Demot ja niiden palautus Moodlen kautta:
Demot on julkaistu toistaiseksi HTML-muodossa (linkki kurssin etusivulta). Joitain vuosia sitten opiskelija teki CSS-tyylin; tällaista aktiivisuutta arvostamme!
Ensimmäisen demon saa aloittaa sitten, kun luennolla on käyty läpi siihen liittyvät varoitukset.
Palautuslaatikko avataan aikanaan, kun olemme testanneet sen toimivuuden. Asiat tiedotetaan joko yhteisissä tilaisuuksissa tai Moodlen Uutiset-viestissä. Ei tarvitse eikä kannata “pollata” muutosten syntymistä ennen tiedotuksia. Hoputtaminen ei nopeuta; asiat tapahtuvat maksimivauhdilla rajoitteiden puitteissa.
- Moodle-ympäristössä on demopalautukset, vertaistukifoorumi ja pelkästään kurssilaisten tietoon tarkoitetut salaisuudet, kuten tallenteiden polkuavaimet, Zoom-huone ja vastaavat. **Älä vuoda näitä ulkopuolisille**.
- Materiaalin reaaliaikainen tilanne löytyy Gitlabista. Päivitysten julkaisu useimmiten 1-2 tunnin kuluttua luennon päättymisestä. Gitlabista ei tarvitse välittää muiden kuin niiden, jotka haluavat kehittää materiaalia. Vedokset riittävät opiskeluun.
- Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti. Muutokset ovat mahdollisia, mutta Sisu-kalenterin pitäisi teoriassa pysyä ajan tasalla niistä.
- Tenttikokoelma takavuosilta; sitä saa hyödyntää, ja tullaan käymään yhdessäkin läpi opintojakson mittaan.
- Joitakin aiempien vuosien palautteita lähinnä tiedoksi ja merkiksi siitä, että palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään erityisesti silloin, jos on kokeiltu jotakin aiemmasta merkittävästi poikkeavaa.
Luento 2: (to 20.3.2025) Luentomuoto, demo-ohjeistus, varoitukset(!)
Päivän päätavoitteet:
- Jokainen pystyy aloittamaan demo 1:n tekemisen heti tämän luennon sisäistettyään.
- Sitä varten: käydään läpi varoitukset, joita demojen tekemiseen liittyy. Näytetään vähän, miltä homman pitäisi näyttää käytännössä, kun itse tekee.
- Jokainen tietää, mitä teoriapuolelta pitäisi lukea ja katsoa ennen kuin seuraavan kerran nähdään yhdessä.
- Eli toisin sanoen: Tämän opintojakson opiskelu on kaikilla 100% käynnissä!
Tehdään tänään parit aihepiirivideot, joita viime vuonna ei uskallettu vielä toisella luennolla ryhtyä tekemään. Tästä alkaen sitten kirjallisen lukemiston ja aihepiirivideoiden avulla mennään asioita läpi juurta jaksaen, käytännön esimerkkejä näyttäen ja auki selittäen. Tavoite on, että viimeistään demojen 1 ja 2 jälkeen opiskelijat uskaltautuvat myös itse kokeilemaan samoja juttuja omatoimisesti. Turvallisuus- ja mukavuussyistä alussa käsiteltävät varoitukset on syytä ensin sisäistää! Pidemmän päälle tutkiva asenne ja utelias kokeileminen on tavoitetilanne koko yliopistokoulutuksessa, jota tässäkin nyt täten harjoitetaan.
Infoa keväälle 2025
Vakiokohta, mutta tällä kertaa melko tyhjä: Ei mitään uutta muutosta tai yllätystä tiedotettavana opintojakson eilen tapahtuneen alun jälkeen.
Ensi maanantaina yksi kappale Open labrapäivää. Selitys kannattanee antaa tässä kohtaa.
Näitä voi tullla myöhemmin lisää opettajien kevätkalenterin mahdollistamiin lokeroihin.
Vapaaehtoinen tarjonta: Sisussa olevat ryhmät ja ajankohdat
Käydään läpi, mitä tarkoittaa sisussa näkyvät tapahtumakuvaukset “Luento”, “Open labrapäivä”, “Laboratoriotyöt”:
- **Luento:** Vähimmäismäärä varattuja aikoja ja saleja, jotka
alkutilanteessa näkyvät kaikkien ilmoittautuneiden
kalenterissa. Näissä rytmitetään ja tuetaan tekemistä, ja näihin
tullaan sitten, kun on tutustuttu meneillään olevien aiheiden
materiaaliin ja aihepiirivideoihin ennakolta. Näissä hyödynnetään
sitä, että ollaan yhdessä - pyritään siihen, että yksin hiljaa
istuminen ei ole mahdollinen tapa viettää näitä tilaisuuksia.
**Varaamme oikeuden seuraaviin muutoksiin:** Poistetaan osa varauksista, jos vaikuttaa, että selvitään tiiviimmällä yhteisellä käsittelyllä. Vaihdetaan varattuja tiloja pienemmäksi, jos se vaikuttaa tarkoituksenmukaiselta. Kolme ihmistä auditoriossa on tuntunut joskus vähän oudohkolta. Mahdollisesti pidetään osa tilaisuuksista täysin etämuodossa. Tehdään näitä muutoksia sitten, kun se näyttää olevan tilanteeseen nähden tarpeen tai kun halutaan kokeilla jotakin uutta pilottimielessä.
- **”Open labrapäivä”** ajoittain, opettajien aikataulun mukaisesti:
Ajankohta, jolloin opettaja hengaa ilmoitetussa
luentosalissa. Voidaan käsitellä tämän opintojakson asioita tai
muuta, tai tehdä vaan hiljaa omia hommia. Alkuperäinen ajatus nimen
takana oli “Opettajan labrapäivä” hellittelymuodossa, mutta myös
tulkinta “Avoin labrapäivä” vastaa toiminnon tavoitetta. Yhdistetään
vastikään käynnistettyyn Koodaamo-toimintaan, jonka ylösajoa ja
mainostusta tässä nyt samalla tehdään!
Koodaamon on tarkoitus olla IT-tiedekunnan vastine matematiikan Ratkomolle eli yhteisölliselle demotyöskentelytilanteelle.
- **”Laboratoriotyö”** huhtikuun kauniina perjantaina 25.4.2025:
Mahdollisuus tehdä demo 4 ryhmätyönä etänä.
Tänä vuonna tullaan tarjoamaan kyseisenä päivänä 3 vaihtoehtoista 2 tunnin aikaikkunaa, joissa voi Zoomin kautta käydä kuittaamassa demon 4.
Poikkeuksellisesti emme tarjoa fyysisesti mikroluokissa yhdessä tehtävää versiota.
Demon 4 itsenäinen suoritustapa kannattaa yrittää tehdä jo kyseisellä viikolla kuntoon. Perjantain yhteisistunto on tukiverkko, jossa viimeistään saat varmasti tehtyä. Jos ei millään pääse osallistumaan, voi itsenäistä suoritusta jatkaa normaalisti.
TODO: Mietittävä keväällä 2025, tarvitaanko jotain Sisu-ryhmiä tälle, vai olisiko vain, että tullaan paikalle kurssin Zoomiin.
HUOM: paikan päällä tehtävä muoto edellyttää materiaalin omatoimista opiskelua ennen ja jälkeen live-kohtaamisen. Suoritusmerkintä demosta siis kuitenkin mahdollinen lyhyen läsnäolotuokion perusteella.
Luentotallenteella saattaa olla tarkemmat selostukset näiden tilaisuuksien roolista. Jos et kuule ja jotakin jäi ylläolevasta mietityttämään, pyydä toimittamaan tarkempi transkriptio tai kysy opettajalta tarvittavat tarkennukset jälkikäteen. Pätee muuten kaikkiin aiheisiin, jotka epähuomiossa ovat saavutettavissa vain joko kuulo- tai näköaistilla. Korjataan tilanne tarvittaessa.
Kysymyksiä ja toivottavasti vastauksia tähän astisesta:
- … Herääkö tälle vuotta?
Ryhmäpörinää
- Esittelyt: opettajat (ehtivät tulla tutummiksi kurssin mittaan), opiskelijat, opiskelijoiden pääaineet
- Kartoitetaan kädennosto-otannalla seuraavat toisen luentopäivän
osanottajista:
- Opiskelijoiden pääaineet:
Tietojenkäsittelytiede / Tietotekniikka (LuK/FM): suurin osa
Tieto- ja ohjelmistotekniikka (TkK/DI): toiseksi suurin osa
Teknologiajohtaminen (TkK/DI): useita
Koulutusteknologia: muutamia
Tietojärjestelmätiede: ei salissa ketään tänään
Ketä muita on: tilastotiede
- Opiskelijoiden pääaineet:
Opintojaksototeutuksen kustomointi ja käynnistäminen
Kustomoidaan kurssin nettisivu tämän kevään kasvoilla… koreografia on suoraan osaamistavoitteiden äärellä: laitteet, tietokoneet, sovellukset, pääteyhteys, kuori, komentojono eli skripti.
Pidemmän kaaren tähtäyspisteet:
- Esimerkiksi millaisiin käytännön asioihin tämä kurssi on ensimmäinen askel?
Seuraisi yksi perinteinen koreografia ryhmäkuvatiedoston kanssa. Vuosien varrella tämä on mokattu ainakin seuraavin erilaisin tavoin:
- Mikrofoni ei ollut päällä, joten tallenne oli aika turhaa käsien ja poninhännän heilumista.
- Opettajan henkilökohtainen kuvagalleria edellisen kesän festarikuvineen luentotallenteelle - liikaa hikeä ja paljasta pintaa, joten joutui sensurointipuuhiin jälkikäteen.
Katsotaan, miten tänä vuonna käy.
Tauko 7 minuuttia
Muistettiin pitää pidempi jaloittelutauko tänään. Jatketaan klo 11:25 tasan.
Ryhmäpörinää: Esitietojen mittailua ja muuta
Tähän jotain f2f-pörinää!
Mitä äskeinen demo herätti suhteessa omaan osaamiseen?
- Skripti varmaan toimii samanlaisena toistuviin tehtäviin.
- Selvisi, miten pääsyä eri tiedostoihin voi rajoittaa kotisivuhakemistossa.
- Nämä varmaan pitäisi muistaa aikaisemmalta kurssilta.
- Ossamisen ja ymmärryksen eroja on tässä alkuvaiheessa.
- Meemi “Burger King foot lettuce” -tekijää olisi hyödyttänyt osata IT:tä ja käydä vaikka tämä kurssi. Varo, mitä tiedostoon jää sisään :)
Huomioita aiemmin tallennetuista aihepiirivideoista
Tällaisia alkuun liittyviä aiheita on ehditty tallentelemaan, ja ajankohtaista on aloittaa alusta niihin tutustumaan. Voi olla vanhaa tuttua aiemmilta opintojaksoilta tai muusta aiemmasta osaamisesta, mutta sitten voi kahlata nopeammin läpi:
- Ensimmäistä kertaa JYU-tietokoneelle pääteyhteyksiä ottavalle:
“Unix-käyttäjätunnusten aktivointi JYU:n opiskelijalle.”
Opastaa läpi askeleen, joka on saatettu tehdä jo Web-julkaiseminen -opintojaksolla, jos sellainen on tullut tehtyä aiemmin.
Aktivoitumisessa on noin 15 minuutin viive viime vuosien havaintojen perusteella.
- Windows-käyttäjille:
“Pääteyhteyden ottaminen PuTTYllä ja PuTTYn asetukset”
Pääpointti: Ei saa jäädä kärsimään hankalista ilmiöistä ääkkösten, huonosti erottuvien värien, liian pienten kirjasimien, ohjemateriaaleista poikkeavasti välittyvien erikoismerkkien tai muunkaan kummallisen kanssa. Ratkotaan alussa pois kaikki turha!!
Sittenpä valmistaudutaan aihepiirivideon tekemiseen
Mikrofonitestit tehty? Opella vettä lasissa? Käsis mietittynä? Sopivat välilehdet auki ja ruudulla front slide?
Studioyleisö hereillä ja valmiina osallistumaan, spottaamaan virheitä ja kysymään tarkennuksia?
Sitten vaan kerralla purkkiin…
(Eka aihe on perusteltua tallentaa uudelleen joka vuosi, koska se on niin tärkeä ja siinä yritetään saada jännityksen kautta mahdollisimman vahvaa muistijälkeä luotua läsnäolijoille!)
Aihepiiri: Demo 1 käyntiin - muutama varoituskin alkuun
- Miten lähdetään tekemään demoa 1: Alkuvaroitukset ja toisaalta rohkaisu.
- Demojen tekemisen saa aloittaa vasta, kun on sisäistänyt varoitukset!!
- HUOM: Älä ryntäile tehtäviä läpi nopean suorituksen perässä, vaan pyri sisäistämään - tee omia muistiinpanoja tärkeimmäksi kokemistasi asioista!
Ennakkotehtävät ennen seuraavaa luentoa:
Luettavaa:
- Luentomonisteen alkuosa eli esipuhe ja luvut 1-2. Jos tarvitset tai haluat niin myös pullantuoksuinen pehmojohdanto.
- Demo 1:n varoitukset ja ohjetekstit.
Tekemistä:
- Demo 1 työn alle.
Kun tapaamme seuraavan kerran, katsotaan, missä tilanteessa ollaan: Aihepiirivideoita on nyt kertynyt hyvin. Jotakin saattaa olla tarve nauhoittaa uudestaan. Jotakin hyödyllistä on saattanut unohtua aihepiirivideoista. Tai sitten tehdään jotakin muuta tilanteeseen ja kevään kulkuun sopivaa sen pohjalta, mitä lukupaketti ja demon tekeminen ovat siihen mennessä herättäneet ja tuottaneet itse kunkin muistiinpanoihin! (Jos ei tullut sanottua aiemmin, niin **tee muistiinpanoja** - se auttaa muistamista ja oppimista!!)
Ahkerasti käyttämään loput viikoittaisesta 16 tunnin panoksesta tähän 5 opintopisteen opintojaksoon.
Muista kuitenkin myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä.
Vuoden 2024 toteuma suunnitelmaksi
Luento 3: (ke 26.3.2025) Luentomonistetta ja muuta materiaalia päin
Päivän ja viikon päätavoitteet:
Fokusoidaan tekemistä kertyneen materiaalipaletin kanssa:
- Tarkistetaan tilanne ensimmäisten kotitehtävien suhteen.
- Kalibroidaan ITKA2030:n tahti. Hiukan nopeammin pitää voida olla
tehtävissä nyt, kun Ohjelmointi 2 vähintään samaan aikaan on nimetty
esitieto-opintojaksoksi. Alku on pitkälti kertausta ja
syvennystä. Sen mukaisesti vauhti päälle:
- Demot 2 ja 3 hyvin pian alta pois vaan.
- Opettajien TODO: Tulossa olevien viikoittaisten lukupakettien nypläys etupainotteisemmaksi jo etukäteen.
- Matsku on jo tallennettuna, sitä vaan nyt tiuhaan tahtiin
kotioloissa katsomaan:
- Mm. luentomoniste, reaalimaailman dokumentaatio ja omatoimisen kokeilemisen työkalusto.
- Inspirointia, tavoitepisteitä, motivointia ja “mindsettiä”
- Täydennetään materiaalia tarpeelliselta vaikuttavilla lisäosilla:
- POSIX ja sitä kautta C on päivittynyt - siitä uutta nyt!!
- Ja toki ne kontit on tulossa.
Infoa keväälle 2025
Demotarkastukset alkaneet. Toistaiseksi ei tiedossa muutoksia aikatauluihin tai paikkoihin. Open labrapäivä -tilaisuuksia tulee sitä mukaa kun kalentereista löytyy tilaa niille; reaaliaikainen tilanne Sisussa, ja ilmoitetaan näissä infohetkissä luennoilla sitten myös.
Tilannekatsausta kevään kurssin kulkuun:
- Opintojakso on kestänyt viikon.
- Demo 1:n palautuslaatikkoon on tullut jo 90 palautusta. Ennätys!? Ilmeisesti toimii. Pyritään avaamaan Demo 2:n palautuslaatikko huomenna ja jatkossakin vähintään viikkorytmissä.
- Tehtävien julkaistuja versioita voi halutessaan tehdä eteenpäin vauhdikkaamminkin. Palautuslaatikot ja tarkastukset pääsääntönä viikkoittaisen tekemisen tahtiin.
- Vertaistukiryhmä (eli Moodle-alueelta löytyvä keskusteluaktiviteetti) lähti todella hienosti käyntiin! Antaa mennä lisää vaan!
Valmistellaan, mitä ehtii ennen luentoa
- Demo 2 ohjeet kuosiin, speedrun päivitetyssä Jalavassa
- Ryhmäpörinät agendaan ennakolta
- Tsekkaa, että on aikaa kestävät videot olemassa aiheista.
- Tämänä päivän ennakkotehtävä jo eteen, eteen painottaen!
Oppimateriaalin pariin
Kerätään tilannetieto, mitä on, mistä löytyy, ja miten lähestytään:
- Luentomoniste: Esitellään aiemmin toteutetulla aihepiirivideolla, joka olisi tarkoitus katsoa, minkä jälkeen voidaan jutella aiheesta ja täsmentää tarvitaessa. Ehkä ei vielä 4 vuorokauden aikana ole ehditty aloittaa katsomaan? Nyt olisi hyvä aloittaa, niin päästään vauhtiin.
- Reaalimaailman dokumentaatio, jollaisen lukemistaitoon tämäkin kurssi koettaa valmentaa: Esitellään aiemmin toteutetulla aihepiirivideolla. Katsottaisiin, minkä jälkeen juteltaisiin ja täsmennettäisiin.
- Demotehtävät: Rullaavat nyt jo. Kukin demo esitellään aiemmin toteutetulla aihepiirivideolla. Katsottaisiin ensin niitä omatoimisesti, minkä jälkeen juteltaisiin ja täsmennettäisiin niiltä osin, mitä ohjeista ja aiemmalta aloitusvideolta ei vielä selviä.
- Vinkkejä demotehtäviin: Yritettäisiin tehdä demoja ensin
alkuopastuksen mukaisesti. Sen jälkeen olisi hyvä katsoa aiemmilta
vuosilta kertyneitä vinkkivideoita - niissä puututaan yleisiin
väärinkäsityksiin.
**Malta kokeilla itse ensin!** Oppiminen toimii paremmin niin, että teet ensin itse, mahdollisesti väärinkin, ja sen jälkeen korjaat käsitystä. Jos ainoastaan toistat jotakin, mitä joku toinen näyttää, se ei jää mieleen kovin pitkäksi aikaa, vaikka olisi miten täydellistä ja oikeaoppista! Toisaalta myöskään kyseenalaistamatta omia tottumuksia ja vertaamatta niitä muiden antamiin vinkkeihin, on riski jäädä paljon oppimatta myös.
Muista kolme vaihetta, kaikki tärkeitä: käsityksen muodostaminen, kyseenalaistaminen ja asteittainen korjaaminen.
Tällainen on tiedossa:
- Yksi olennainen tarve on saada aihepiirivideot järkevästi
järjestykseen ja sopivan kokoisiksi kokoelmiksi esimerkiksi
viikoittaista tehtäväpakettia..
Tämänhetkinen suunnitelma:
- Opettajat koettaa järjestää Moniviestimen videokansiossa aihepiirejä loogisesti etenevään järjestykseen niin, että esitiedot edellisistä riittäisi aina seuraavaan. **Järjestys voi muuttua** keväällä 2024 sitä mukaa, kun käsitys loogisesta järjestyksestä muuttuu. Uusille videoille täytyy etsiä paikka aiempien keskeltä, joten aluksi voi joutua hakemaan. **Saa ja kannattaa ehdottaa** järjestysmuutoksia, kun huomaa jotain, mikä tulee liian aikaisin tai myöhään.
- Näillä yhteisillä luennoilla katsastetaan aina seuraavan sopivan lukemisto- ja katselukokoelman tilanne, keskustellaan edellisestä ja täydennellään aihepiireillä, joita sieltä vaikutti puuttuvan.
- Koetetaan veivata nyt **alkupuolta nopeampaan tahtiin** kuin koskaan aiemmin, kun videopätkiä on valmiina. Yritetään päästä erityisesti koodiesimerkkien pariin hyvin pian.
- Dialogisuutta ja “näätäilyä” vuosimallia 2024 voi olla tulossa:
Mikä “näätäily”? Tsekataan vuoden 2020 opiskelijapalautteesta; katso luentovideolta…
Ennakkotiedotuksena, että jotakin vastaavaa saatetaan tehdä tänäkin vuonna osana aihepiirivideoiden tuottamista. Silloin siis aihepiirinä jonkin seikan tai tenttitärpin ympärillä tapahtuvaa näätäilyä tositarkoituksella.
Näätäily tarkoittaisi jotakin tällaista:
- Tullaan kokeilemaan minikeskusteluja ja tenttitärppien pohtimista
vieressä istuvien kanssa.
Toimintaa mahdollisesti tukisi tilaisuuden siirtäminen auditoriosta tilaan, jossa on tasalattia ja käänneltävät pöydät.
Ei huolta: Ei koskaan turhan päiten; ei koskaan aiheen vierestä; ei koskaan sellaista, mitä luentotallenteen katsojan ei tulisi miettiä kotona yksikseen samassa kohtaa luentosarjaa.
Miksi: Koetetaan hyödyntää maksimaalisesti kaikki käytössä olevat puitteet, joista fyysinen luentosali (tai muu huone) on nyt yksi.
- Tullaan kokeilemaan minikeskusteluja ja tenttitärppien pohtimista
vieressä istuvien kanssa.
Kysymys- vastausosio edellisestä (keväällä 2024):
- Mistä tietää, mitä aiheita seuraavalla kerralla näätäillään? Tästä luentosuunnitelmasta, joka on jatkuvasti kurssimateriaalin julkisessa git-varastossa. Katso videolta esimerkki, kuinka esimerkiksi tässä 3.4.2024 käydyt asiat voi tarkistella ja annettuihin tehtäviin palata.
- Miten sitä videon soittonopeutta voi muuttaa nettisivulla?
Kolme keinoa:
(1) Nettisivun tekijän tarjoamat säädöt,
(2) Omaan selaimeen asennettava lisäosa, joka tarjoaa säädöt, vaikka nettisivun tekijä ei olisi niitä laittanut ja
(3) Pistä selaimesi suorittamaan sopiva Javascript-pätkä, joka asettaa videoelementin toistonopeuden - ainakin Chromessa näköjään voi tallentaa javascriptiä kirjanmerkiksi.
Opettajan oma nykyinen suosikki on kirjanmerkkikansio, jossa on kirjanmerkit mallia “javascript: document.querySelector(‘video’).playbackRate = 2.0;” mutta joskus videokuvan yläkulmaan upotettu portaaton säätöpainike on kiva, joten olen sellaisen lisäosankin asentanut kyllä. Löytyi googlella jotenkin “video speed plugin chrome” tai jotakin.
- Missä tuo playbackRate on määritelty? Videolla näytetty vastaus tähän piti sisällään syvemmän, tärkeimpiin osaamistavoitteisiin kuuluvan esimerkin speksin paikantamisesta ja tietyn yksityiskohdan tarkastamisesta sieltä.
Mietteitä, keskustelua, toiveita?
Tulimme yhteen, ja siihen on ilmeisesti se syy, että halutaan nähdä toisiamme livenä. Hyödynnetään vaikka ideariihenä.
Toteutettiin lonkalta tällaista:
- Ensin lämmittelyjutustelu; tänään vaan ajankohtaisesti “Miten meni pääsiäinen”?
- Mitä odotamme oppivamme tällä opintojaksolla? Keskustelu 5 min.
- Intuitiota ja demystifiointia käyttöliittymän ja laitteiston väliseen pintaan
- Kun on käynyt aiemmin Ohjelmoinnin ja Tietokoneen rakenne -kurssin, niin olisiko tämä sellainen, joka kertoo, mitä siinä välissä tapahtuu
- Pääseekö tällä kurssilla siihen Linuxiin käsiksi? Mihin se johtaa?
- Toivotaan yleisempää käsitystä käyttöjärjestelmistä yleensä, ei vain tietystä. Toivetta olisi kokonaiskuvan osalta kuulla harvinaisemmista käyttöjärjestelmistä ja sitten myös ns. tunnettujen markkinajohtajien välisistä isommista eroista.
- Tutustumista uusiin ohjelmointikieliin
- Tehotyökaluja pinnan alle pääsemiseen.
- Kädentaitoja ja soveltamista
- Miten eri prosessorityypit otetaan huomioon käyttöjärjestelmissä?
- Pieni kosketus assembleriin olis kiva
- Jotain uskomatonta skriptien kirjoittamista
- Yleisempää tietoa käyttöjärjestelmistä ja tapoja optimoida toisteista työtä skriptien avulla
Ennakkotehtävät ennen seuraavaa luentoa:
Luettavaa:
- Luentomonisteen alkuosa eli esipuhe ja luvut 1-2. Jos tarvitset tai haluat niin myös pullantuoksuinen pehmojohdanto.
- Demo 1:n varoitukset ja ohjetekstit.
Katsottavaa:
- Videot sekä tämän vuoden kansiosta että pitkäkestoisesta kansiosta, jotakuinkin demo 2:n alkuohjeistukseen saakka. Demo 2 annetaan tehtäväksi ylihuomenna, jolloin sitä voidaan luennolla tarkentaa, mutta ei opasteta uudestaan sitä, mikä aiemmalla videolla jo kerrotaan. Tämä “käänteisen luokkahuoneen” idea nyt mahdollinen aihepiirivideoiden avulla. Muistakaa katsoa nopeutettuna ja tehdä samalla käytännön harjoituksia, joita videoissa toivottavasti muistetaan kehottaa tekemään.
Tekemistä:
- Demo 1 valmiiksi ja palautukseen.
Kun tapaamme seuraavan kerran, katsotaan jälleen, missä tilanteessa ollaan: Viime vuonna aihepiirivideoita uskallettiin ryhtyä tekemään vähän myöhemmässä vaiheessa, joten saattaa olla tarvetta tuottaa muutama ihan uusi aihepiirivideo alkupuolen aiheista. Tai sitten tehdään jotakin muuta tilanteeseen ja kevään kulkuun sopivaa sen pohjalta, mitä lukupaketti ja demojen tekeminen ovat siihen mennessä herättäneet ja tuottaneet itse kunkin muistiinpanoihin
- Vakiomuistutus: **Tee muistiinpanoja!** Se auttaa muistamista ja oppimista! Eikä kysymykset unohdu sitten niinä hetkinä, kun on mahdollisuus kysyä .
Ahkerasti käyttämään seuraavan opintoviikon 16 tunnin panos tähän 5 opintopisteen opintojaksoon.
Muista myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä.
Luento 4: (to 27.3.2025) Asiassa eteenpäin
Tämän luennon tavoite
- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 2 ohjeteksteineen ja monisteen luvut 1-4. Ja aina aiemman kertaamista “uusin silmin”!
- Koetetaan tehdä mahdollisesti aikaakin kestäviä aihepiirivideoita, studioyleisön tarkkaavaisten huomioiden ryydittämänä.
Tilannekatsaus kevääseen 2024
- Demoja on palautettu jo tosi hyvin: Tänään klo 10:00 oli 105
opiskelijalla Demo 1 tilassa Palautettu. 25 enemmän kuin viime vuonna
tässä vaiheessa. Voititte siis alkukiihdytyksen viime vuoteen
verrattuna. Mahtavaa!!
Tarkastukset alkaneet. Jatkamme sitä tahtia kuin vaan ehditään. Uutiset-viestikanavalle tulee viestiä siinä vaiheessa, kun jokin merkittävä etappi on saavutettu - esimerkiksi kaikki demo 1:n ensimmäiset palautukset tarkastettu.
- Unohtui kait mainita demoista: Niistä tulee numeroarvio, joka **ei vaikuta** kurssiarvosanaan!! Niistä voi ajatella matkan varrella saatavana formatiivisena palautteena, jonka avulla voi fokusoida omaa tekemistään. Hyväksyttyjä demoja **ei tarvitse palauttaa uudestaan**.
- Arvio 0 tarkoittaa, että demo ei ole vielä hyväksytty, vaan se täytyy korjata ja palauttaa uudelleen.
- Voiko demoja palauttaa uudelleen, jos esimerkiksi labrapäivässä
huomaa, että osaisikin tehdä sen nyt paremmin?
Opettajien TODO: Yritämme laittaa Moodle-asetukset kuntoon siten, että olisi mahdollista päivittää aiempaa vastausta siihen asti, kun tarkastus tapahtuu…
Aiemmin hyväksyttyä ei siis tarvitse palauttaa uudelleen.
- Jos olen aiempana vuonna tehnyt jo vaikka demot 1 ja 2, mutta sitten
jäänytkin kesken, niin kuinka toimin?
Tee vaan uudelleen - joko se on minuutin homma tai sitten on syytäkin kerrata ja opetella uudestaan.
Kysymyksiä uusia kevään kulusta tänään?
Sitten päästään miettimään, mitä on mielekkäintä tehdä tänään. Muutama uusi aihepiirivideo tarvittaneen demo 2:n aloittamisen lisätueksi. Muu riippuukin sitten siitä, kuinka paljon on ehditty katsoa ennakkoon…
Pikku näätäilyt
Ryhmäkeskustelu 5 minuuttia:
- Mikä jännittää tämän aihepiirin opiskelussa?
Yhteenveto ja valmentajien tsemppiviestit nauhoitettiin tauon jälkeen.
Tauko 12 minuuttia
Jatketaan tasan 11:15.
Opettajat muistaa laittaa mikit päälle sitten…
Yhteenveto päivän keskustelusta: Mikä jännittää aluksi?
Yhteenvetoa:
- Vaikeustason ja työmäärän kehittyminen opintojakson mittaan
- Liittyen edelliseen: Kun eka demo oli helppo, niin jatkuuko sama vai vaikeutuuko?
- Eka demo oli mukavaa, mutta mitenkähän käy jatkossa… jos komentorivin käyttäminen ei ole tuttua…
- Miten vältytään “tuhoisilta komennoilta”, joita käytiin ekalla
luennolla läpi.. Miten saa korjattua tuhot, jos ja kun käy…
Tarkennus: Jos olisin linuxin juurihakemistossa, ja suorittaisin täyden poistokomennon, niin estäisikö käyttöoikeudet vahinkojen tapahtumisen?
Mietittiin asiaa ja todettiin, että EI ESTÄISI vahinkojen tapahtumista omiin tiedostoihin, joihin itsellä on oikeudet. Muiden tiedot ovat turvassa.
Videolta voi taas katsella, kuinka opettaja hiukan hikoilee, koska vahinko on viretty esimerkin vuoksi yhden näppäimen painalluksen taakse… Mutta saa ilmeisesti vielä olla töissä ensi viikollakin, koska mitään ei tuhoutunut! Vastuullista ja rauhallista työskentelytapaa opetellaan - meidän vaarat ovat joka tapauksessa pienempiä kuin esimerkiksi kemian laboratoriossa myrkkyjen kanssa väsäillessä…
- Miten esitietoni riittävät, kun on mainittu niin monta valinnaista esitieto-opintojaksoa, joista “olisi hyötyä”.
- Miten saa pysyttyä tässä mukana, että ei jää jälkeen. Miten löytää aikaa?
- Laaja aihepiiri - miten onnistuu saamaan ydinasiat käsiin? Tässähän on satoja sivuja materiaalia ja tuhansia sivuja speksiä…
- Yhtä ryhmää ei jännitä yhtään…
Seuraava ennakkotehtävä
Luettavaa:
- Luentomonisteen luvut 1-4.
- Demon 2 ohjetekstit.
- Huomaa, että myös aiempiin on aina hyvä palata “uusin silmin”, kun asiat tarkentuvat myöhemmissä kohdissa.
Tekemistä:
- Demo 1 valmiiksi ja palautusjärjestelmään!
- Demo 2 työn alle.
Katseltavaa:
- Videot tähän saakka: Luentojen 1-4 kertymä 2024-videoista. Demon 2 ohjeisiin ja vähän siitä eteenpäinkin pitkäkestoisista aihepiireistä.
Huomioitavaa:
- Jo luvussa 3 on kuoressa tehtyjä esimerkkejä, joita on tarkoitus alkaa kokeilla luovasti myös itse sitten, kun demo 1 & 2 hahmottuu ja tekstimuotoinen koneen käyttö alkaa olla turvallisen tuntuista ja omalla mukavuusalueella. Koetetaan päästä siihen pisteeseen pian.
- Demoilla 1-2 haettava tavoite on saada kuoren, pääteyhteyden ja screenin käyttö tuotua omalle mukavuusalueelle! Tämä vaatii paljon harjoitusta ja energiaa, joka on sitten koko myöhempää elämää varten alta pois!
- Monelle nämä alkupään asiat ovat jo vanhaa tuttua asiaa. Haasteemme sille porukalle: Jakakaa viisautta ja kokemusta niille, joille asia on uutta. Omalta kohdalta koettakaa hioa omaa tutkivaa asennetta ja viedä omaa osaamista seuraava askel pidemmälle. Esimerkiksi POSIX-standardiin tutustuminen tai uusien ominaisuuksien etsiminen tutuista työkaluista on toivottavaa.
- Vakiomuistutus: **Tee muistiinpanoja!** Se auttaa muistamista ja oppimista! Eikä kysymykset unohdu sitten niinä hetkinä, kun on mahdollisuus kysyä .
- Muistutellaanpa, että 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla!
Luento 5: (ke 2.4.2025) (P/J) Muistiinpanojen vertailua
Päivän ja viikon päätavoitteet:
- Verrataan muistiinpanoja tähän astisesta. Esilukemistona tähän asti oli: monisteen luvut 1-4 ja demojen 1-2 ohjetekstit.
- Pyritään nyt kiihdyttämään esitieto- ja kädentaito-osuuden ohjeellista tahtia, kun aihepiirivideot on jo aimmin tallennettu ja kaikkein todennäköisimmät yleisökysymykset niissä käsitelty.
- Tehdään tarpeen mukaan tarkentavia aihepiirivideoita tai uusia versioita aiemmista aihepiirikäsittelyistä.
- Pyritään saamaan aika nopeasti haltuun myös C-kieli ja debuggeri, eli Demo 3 ja myös demo 4:n ennakko-ohjeistus aika pian käyntiin ja “Hei maailma” -aihepiirivideoiden tyyppisiä ohjattuja ja itse keksittyjä kokeiluja tekemään!
- Kokeile tehdä muistiinpanoja paperiin myös paikan päällä; esimerkiksi avainsanoja, joista haluat kysyä tarkennusta, kun tulee kysymys-/vastaushetki. Kysymys tuppaa unohtumaan, jos ei siitä heti merkkaa ylös jotakin pientä muistikasta.
Infot keväälle 2024
Tilannekatsausta:
- Katsotaan ja tiedotellaan, missä mennään… aika paljon olisi
opettajillakin ollut hommaa tähän mennessä: Demotarkastukset,
aihepiirivideoiden järjesteleminen, lähestyvien läsnädemojen
valmistelu, ulkopuolisen aikataulupaineen alaisten ennakkotentin
speksaus, Open labrapäivien allokointi kalenteriin … mitä on
ehditty tähän mennessä?
- Demotarkastuksissa etappi ja toimintaohjeet ilmoitettu - varmista, että saat Uutiset-kanavan tiedotteet.
- Aihepiirivideot vaikuttaisivat olevan OK muutamia eteenpäin
- Pari Open labrapäivää löytyi: Huomenna etänä, ensi viikolla luokassa. Nämä julkaistaan Sisussa, josta ne saa halutessaan omaan kalenteriin myös ilman ryhmäilmoittautumista toiminnolla, jota olen nähnyt käytettävän. Joku “Näytä omassa kalenterissa” tmv.
- Mitä muuta meneillään.. tsekataan. Ei tullut mieleen, mutta olihan tuossakin jo edistystä viime kerralta.
Tilanteen mukaista toimintaa tässä
Keskustellaan luku-, katselu- ja tekemispaketista. Vertaillaan muistiinpanoja niin sanotusti.
Kietaistaan uusia aihepiirivideoita tarpeen ja pyyntöjen mukaan. Joitain onkin jo jonossa.
Muistetaan päätavoitteet siinä, mitä tehdään.
Alla viime vuoden (2023) vitosluennon muistiosta vielä toistaiseksi.
Vertaillaan muistiinpanoja!
[Keskusteltiin, minkä jälkeen tauko 15 minuuttia. Yhteenveto seuraavasta videolle tasan 15:15 alkaen.]
Lämmittelykeskustelu: Mitä olet ehtinyt tehdä auringossa? 4 min.
Aihekeskustelu: Missä vaiheessa kukin on materiaalin ja muistiinpanojen kanssa? 6 minuuttia.
Yhteinen tilannekuva studioyleisöstä, kerätään tähän ja tallennetaan nauhalle:
- Oltiin jo demossa 3, mutta kaikki eivät yhtä pitkällä. “Hyvällä mallilla kaikki”. Muistiinpano-osastolla olisi kehitettävää.
- Neloslukuun asti saatu luettua ja demot 2 asti keskimäärin tehty.
- Demo 2 ei vielä aloitettu, eikä muistiinpanoja vielä aloitettu.
- Kaikki mukana kurssilla vielä. Muistiinpanometodi on hakusessaan, eli mitä ja miten kannattaisi laittaa muistiin? Komentoja muistiin listaksi? Käsitteitä listaksi? Voisiko demoa tehdessäkin heittää jotakin muistiin?
- Silmäilty lukua 4, luvusta 2 tehty itselle muistiinpanoja. Demo 2:een tutustuttu, mutta ei vielä palautuskunnossa. Videoita katsottu tuplanopeudella.
- Demo 2 tehty tai melkein tehty. Lukeminen luvussa 3.
- Muistiinpanot aika alkeellisia - etsinnässä menetelmät muistiinpanojen tekemiseen. Demo 1:n korjaaminen menossa.
Toimenpideyhteenveto:
- Lukupaketti ilmeisesti sopivan kokoinen. Jos meinaat jäädä jälkeen, koeta ottaa pari harppausta (rauhallista tekemisen aikaa) ja kysyä tarvittaessa apuja esimerkiksi Open labrapäivässä.
Vinkkejä muistiinpanojen tekemiseksi (vertaisryhmältä 2024):
- Komentoja muistiin listaksi? Ilman muuta. Rakenna uudesta aiheesta
“Cheat sheet” eli lunttilappu siihen asti, kunnes asia menee
refleksiksi.
Valmiit cheatsheetit ovat jännittävien ominaisuuksien konvehtirasioita.
Tämä sama muuten pätee kivasti myös näppäinohjattuihin ohjelmiin, kuten Emacs, Vim, Screen, Bash, gdb, mutta myös tehotyökaluihin kuten IDEt, DAWs, CADit, 3d-mallinnussoftat, …
- Voisiko demoa tehdessäkin heittää jotakin muistiin? Ilman muuta!
- Käsitteitä listaksi? Joo, ja kartoiksi ja kuviksi, tai muuta mikä auttaa itseä.
- Niin sanotut alleviivaukset ovat mahdollisia sähköisin välinein. Kaupallisia tuotteita löytyy (esim. Amazonin Kindle, joka mahtuu taskuun) ja löytynee myös ilmaisia vaihtoehtoja. PDF-lukijoissa on vakio-ominaisuutena huomiokynä tmv. annotaatiot.
- [Jonnen muistutus]: Tuore tutkimus toteaa, että aidon tai
mahdollisimman aitokirjaiseksi tehdyn digitaalisen kirjan
lukemisesta oppii tehokkaammin kuin muilla välineillä.
[Eriävä näkemys]: Toisaalta esimerkiksi lukujen välillä selailu on digitaalisessa lukijassa helpompaa kuin paperikirjassa.
- Jos tekee nopeasti avainsanamuistiinpanoja, niin ne kannattaa kirjoittaa puhtaaksi aika pian tilaisuuden jälkeen, koska muuten ne unohtuvat.
- Huomatkaa kotitehtävänä googlettaa Cornell Note Taking System.
- Toinen googleteltava voisi olla “sketchnotes”