Skip to content
Snippets Groups Projects
luentosuunnitelma_2025.org 127.55 KiB

-*- coding:utf-8 ; mode:org -*-

Käyttöjärjestelmien ja pilvipalveluiden perusteet, kevät 2025.

Aloitettiin maaliskuussa jälleen copy-pastella edellisen vuoden 2024 toteumasta.

Tämä on suunnitelma, joka muuttuu ajankäytön ja muun perusteella. Pohjana on luentojen eteneminen edellisenä vuonna. Ei mene pahasti vikaan, jos menee samalla lailla. Tosin keväällä 2023 jo rikottiin kaavaa ja uudistuttiin tavalla, joka ennakoi lisää uutta tälle vuodelle.

Pelisäännöt videonauhoituksista

  • Soveltuvin osin yritetään saada yhteisiä oppimistilaisuuksia nauhalle.
  • Oletamme, että tallenteet katsotaan ja sisäistetään etenkin, jos ei päässyt paikalle.
  • Poikkeus edelliseen voi olla, jos et näe tai kuule: etsimme silloin yksilölliset menettelyt, joilla voit seurata kurssia! (Sama poikkeus pätee muihinkin asioihin, joissa tyypilliselle opiskelijalle suunnattu tehtävä ei tosiasiallisesti ole mahdollinen.)
  • Toissa keväänä 2023 ryhdyttiin kokeilemaan rohkeasti tällaista:

    “Luennot” olivatkin videotuotantotilaisuuksia, joissa on studioyleisö - eli siis opiskelijat, jotka pääsivät kulloinkin paikalle osallistumaan.

    Rakennettiin yhdessä studioyleisön kanssa aihepiirivideoita, joissa hyödynnettiin läsnävuorovaikutusta asian selkeyttämiseksi.

    Aihepiirit ja käsittely tapahtuivat linjassa kurssin osaamistavoitteiden, harjoitusten ja materiaalien kanssa. Kuitenkin niin, että studioyleisön osallistuminen, keskinäinen keskustelu ja kontribuutio tuotantoon mahdollistui.

    Kertyneet aihepiirivideot ovat nyt käytettävissä kunkin aiheen opiskeluun.

  • Nyt videoita on jo paljon, ja oletus on, että niitä hyödynnetään opiskelussa. Keväällä 2025 kokoonnutaan yhteen keskustelemaan ja syventämään ymmärrystä materiaalin ja etukäteen katsottavaksi tarkoitettujen aihepiirivideoiden pohjalta.

    Yhteisissä tilaisuuksissa päästään toivottavasti lähinnä rytmittämään ja ryhmävalmentamaan tekemistä, joka tapahtuu suurimmalta osin tapaamisten välillä.

    Tuotetaan tarvittaessa uusia, parempia versioita aiemmista aihepiirivideoista, tai täsmentäviä lisäosia niihin. Tavoitteena on parantaa materiaalipankin laatua inkrementaalisti yhdessä, samalla kun opitaan käsitellyt asiat syvemmin kuin mikään vuosikurssi tähän asti on voinut tehdä.

    Samat pelisäännöt ja tavoitteet ovat voimassa myös uusia tallenteita tehtäessä.

  • Uusien videoiden julkaisussa on viivettä, joka johtuu muista työtehtävistä. Parhaimmillaan viive voi olla 1-2 arkipäivää, mutta esimerkiksi loppuviikon videot saattavat tulla saataville vasta seuraavalla viikolla.
  • Emme jälkikäteen sensuroi, joten huomaa: Kun puhut, äänesi tulee julkaistavaan videoon - mahdollisesti hiljaisena, koska mikrofoni on kiinni luennoitsijan kauluksessa. Kysymykset ja kommentit yritämme muistaa toistaa mikrofoniin kotikatsojia varten ja kirjata pääkohdat muistioon tekstinä.
  • Joskus vielä tekniikka pettää, jolloin itketään hetki ja eletään ilman kyseistä nauhoitetta. Aihepiirivideot voidaan aina tehdä seuraavalla kerralla uudelleen kertauksena ja oppimisen testaamisena :).
  • Kun katsot jälkikäteen, kokeile katsoa nopeuttuna! (Mutta jos siitä aiheutuu pidemmän päälle huonovointisuutta tai muita oireita, lopeta kokeilu tai aloita siedätysharjoittelu 110% nopeudesta, sitten 120% jne.)

Vuoden 2025 kulku tähän saakka:

Luento 1: (ke 19.3.2025) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset

Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui, kunhan se on tapahtunut klo 10:15-12:00 keskiviikkona 19.3.2025.

Runkona on copy-paste viime vuodelta.

Luennon pitävät yhdessä vastuuopettaja Paavo Nieminen ja opintojakson toinen opettaja Jonne Itkonen.

Tämän päivän tavoite

Aloitusluennon päätavoite on kuvailla kurssin pakolliset suoritusvaatimukset, aikataulut, deadlinet ja muu byrokraattinen perusinfo, jotta niitä ei tarvitse sen jälkeen etsiskellä. Jotakin luvataan ja jotakin jätetään eksplisiittisesti lupaamatta toistaiseksi. Tästä kohtaa muistiota ja tallennetta voidaan tarkistaa, miten nämä kevään 2025 toteutuksen osalta menivätkään.

Ryhmäkeskustelulla liikkeelle!

Ei rikottu vanhaa kaavaa vaan luotiin uusi. Aivan ensimmäisenä asiana pöruistiin noin 3 hengen ryhmissä odotuksista kurssia kohtaan.

Esimerkki 19.3.2025:

  • Videonauhoitus tauolle ja pöristään: Miksi olen tällä kurssilla nyt?

    Löydökset: Pakollinen kurssi. Omasta mieleenkinnosta (yksi opiskelija 60:stä)

  • Jatkokysymys: Mitä odotat tältä pakolliselta kurssilta?

    Löydökset: Yleistä ymmärrystä rakenteesta, miten ohjelmistot ja käyttöjärjestelmä toimivat ja kommunikoivat. Miten pilvipalvelut toimivat? Syvempiä perusteita kuin jollain “lukiokurssilla” vastaavasta otsikosta tulisi. Jatkoa Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuurit -kurssille. C-kielestä alkeita. Kokonaisuutta odotan mielenkiinnolla. “Vain tulin tänne”. Konteista kova kytö saada tietää. Opintopisteitä odotan! Suoritusmerkintä Sisuun. Jos jotain jäis mieleen, se ois kiva. Avoimin mielin tullaan, tyhjä taulu lähtötilanteessa. Odotamme näkevämme erilaisia pedagogisia tapoja lähestyä tällaisia. Odotamme Paavon puujalkavitsejä.

“Taikuri paljastaa tempun” eli aikuiskouluttaja kertoo, miksi heti kärkeen tehtiin ryhmäpörinää: Päämääränä on kasvojen tuleminen tutuksi ja raja-aitojen madaltuminen kasuaaliin jutteluun opiskelukavereiden kesken. Joku aito lisäarvo paikalle tulemiselle versus videotallenteiden katselu. Oppimisyhteisön luominen. Alkuasetelmilla on tapana jäädä voimaan, joten emme aloita byrokratiamonologilla, vaikka sekin täytyy melko alkuvaiheessa aina tehdä.

Yritetäänpä tehdä tällaista toimintakulttuurityötä ahkerasti jatkossakin, jotta paikalle pääsevä porukka tutustuisi toistensa kasvoihin ja kynnys madaltuisi jutella käytävillä, ruokapöydissä ja muualla aina kohdatessamme!

Pakolliset suoritusvaatimukset, arvosanat ja päivämäärät