-*- coding:utf-8 ; mode:org -*-
Käyttöjärjestelmät, kevät 2023.
Aloitettiin maaliskuussa jälleen copy-pastella vuoden 2022 toteumasta, paitsi että ajan hengen mukaisesti liitin tähän alkuun mun (==Paavo) ensimmäisen keskusteluni ChatGPT:n kanssa.
Tämä on suunnitelma, joka muuttuu ajankäytön ja muun perusteella. Pohjana on luentojen eteneminen edellisenä vuonna. Ei mene pahasti vikaan, jos menee samalla lailla. Tosin keväällä 2023 haluamme rikkoa kaavaa ja uudistua.
Paavon ensimmäinen juttutuokio ChatGPT:n kanssa
Tuli ajankohtaiseksi ryhtyä osaksi vuoden 2023 sukupolvikokemusta, eli tutustua ChatGPT:hen omakohtaisesti. Koska kurssin alkaminen oli heräte, niin aihepiiri ensimmäiseen kysymykseenkin oli selviö.
Juttutuokio ChatGPT:n kanssa
Näin meni juttutuokio:
Paavo: What is an operating system?
ChatGPT: An operating system (OS) is a software program that manages the hardware and software resources of a computer system. It acts as an interface between computer hardware and application software, providing a set of common services for computer programs to use.
The primary functions of an operating system include managing the computer’s memory, processing tasks and scheduling, controlling input and output operations, managing file systems, and providing a user interface. An operating system also provides security measures, such as user authentication and access control, to protect the system and its data.
Common examples of operating systems include Microsoft Windows, Apple macOS, and various versions of Linux. Each operating system has its own unique features and characteristics, but they all serve the same essential purpose of enabling users to interact with their computer systems in a convenient and efficient manner.
Paavo: Repeat previous answer in Finnish.
ChatGPT: Käyttöjärjestelmä (Operating System, OS) on ohjelmisto, joka hallinnoi tietokonejärjestelmän laite- ja ohjelmistoresursseja. Se toimii rajapintana tietokoneen laitteiston ja sovellusohjelmiston välillä, tarjoten yhteisen joukon palveluita ohjelmiin käytettäväksi.
Käyttöjärjestelmän tärkeimpiin toimintoihin kuuluu tietokoneen muistin hallinta, tehtävien käsittely ja ajoitus, syöttö- ja tulostusoperaatioiden hallinta, tiedostojärjestelmien hallinta ja käyttöliittymän tarjoaminen. Käyttöjärjestelmä tarjoaa myös turvallisuustoimintoja, kuten käyttäjän tunnistautumisen ja pääsynhallinnan, joiden avulla järjestelmä ja sen tiedot ovat suojattuja.
Yleisiä käyttöjärjestelmien esimerkkejä ovat Microsoft Windows, Apple macOS ja erilaiset Linux-versiot. Jokaisella käyttöjärjestelmällä on omat ainutlaatuiset ominaisuutensa ja piirteensä, mutta niillä kaikilla on sama keskeinen tarkoitus mahdollistaa käyttäjien vuorovaikutus tietokonejärjestelmiensä kanssa kätevällä ja tehokkaalla tavalla.
Analyysi
Tuokio oli lyhyt, enkä lähde kiistämään sitä, mitä ChatGPT tällä kertaa rupatteli. En kuitenkaan tämän pidemmälle lähde tuottamaan sillä kurssimateriaalia, koska (1) se olisi ensinnäkin plagiointia siinä missä kenen tahansa tekeleen esittäminen omanaan ja (2) ChatGPT on kielimalli, jonka tuottama sanajono ei välttämättä vastaa todellisuutta lainkaan.
Uusi jännittävä työkalu meillä kuitenkin kielimalleissa näyttää olevan, joten muistetaan ottaa niihin tuntumaa.
Jokainen meistä muistakoon nuo pointit plagioinnista ja faktojen epävarmuudesta. Akateemisessa maailmassa nämä ovat synneistä pahimpia.
Pelisäännöt videonauhoituksista
- Soveltuvin osin yritetään saada yhteisiä oppimistilaisuuksia nauhalle.
- Oletamme, että tallenteet katsotaan ja sisäistetään etenkin, jos ei päässyt paikalle.
- Poikkeus edelliseen voi olla, jos et näe tai kuule: etsimme silloin yksilölliset menettelyt, joilla voit seurata kurssia! (Sama poikkeus pätee muihinkin asioihin, joissa tyypilliselle opiskelijalle suunnattu tehtävä ei tosiasiallisesti ole mahdollinen.)
- Keväällä 2023 kokeillaan rohkeasti tällaista:
“Luennot” ovatkin videotuotantotilaisuuksia, joissa on studioyleisö.
Studioyleisö on siis opiskelijat, jotka pääsevät kulloinkin paikalle osallistumaan.
Koetetaan rakentaa yhdessä studioyleisön kanssa aihepiirivideoita, joissa hyödynnetään live-interaktiota asian selkeyttämiseksi.
Aihepiirit ja käsittely tapahtuvat tietysti linjassa kurssin osaamistavoitteiden, harjoitusten ja materiaalien kanssa. Kuitenkin niin, että studioyleisön osallistuminen, keskinäinen keskustelu ja kontribuutio tuotantoon mahdollistuu.
Kertyvät aihepiirivideot ovat sen jälkeen käytettävissä kunkin aiheen opiskeluun.
- Videoiden julkaisussa on viivettä, joka johtuu muista työtehtävistä. Parhaimmillaan viive voi olla 1-2 arkipäivää, mutta esimerkiksi loppuviikon videot saattavat tulla saataville vasta seuraavalla viikolla.
- Emme jälkikäteen sensuroi, joten huomaa: Kun puhut, äänesi tulee julkaistavaan videoon - mahdollisesti hiljaisena, koska mikrofoni on kiinni luennoitsijan kauluksessa. Kysymykset ja kommentit yritämme muistaa toistaa mikrofoniin kotikatsojia varten ja kirjata pääkohdat muistioon tekstinä.
- Joskus vielä tekniikka pettää, jolloin itketään hetki ja eletään ilman kyseistä nauhoitetta. Aihepiirivideot voidaan aina tehdä seuraavalla kerralla uudelleen kertauksena ja oppimisen testaamisena :).
- Kun katsot jälkikäteen, kokeile katsoa nopeuttuna! (Mutta jos siitä aiheutuu pidemmän päälle huonovointisuutta tai muita oireita, lopeta kokeilu tai aloita siedätysharjoittelu 110% nopeudesta, sitten 120% jne.)
Vuoden 2023 kulku tähän saakka:
Luento 1: (ke 22.3.2023) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset
Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui, kunhan se on tapahtunut klo 14:15-16:00 keskiviikkona 22.3.2023.
Runkona on copy-paste viime vuodelta.
Luennon pitävät yhdessä vastuuopettaja Paavo Nieminen ja kurssin toinen opettaja Jonne Itkonen.
Tämän päivän tavoite
Luennon päätavoite on kuvailla kurssin pakolliset suoritusvaatimukset ja muu perusinfo.
Pakolliset suoritusvaatimukset, arviointi ja päivämäärät
Käydään läpi byrokratia ennen kuin mitään muuta:
- Käydään läpi määrälliset vaatimukset, jotka ovat jo näkyvillä myös
nettisivulla: Pakolliset demot ja tentti.
Demojen deadlinet: noin yksi viikossa, dedikset tulevat näkyviin Moodlessa.
- Vuonna 2023 varaamme oikeuden antaa kurssin aikana muutamia lisätehtäviä, joista saa tenttiin lisäpisteen, jos tekee. Tarkennetaan speksiä jos/kun, näitä mahdollisesti tulee. Kiinnitetään jo raamit: mahdollisuuksia tulee 0-3 tenttipisteen arvosta, jos ollenkaan.
Tarkentavia kysymyksiä aloitusluennolla 2023:
- Ovatko viikottaiset deadlinet miten velvoittavia?
Videotallenteella tarkemmin. Pääkohdat: Viivästymisestä ei sakoteta. Ohjeellisia dediksiä ahkerasti noudattamalla kurssin voi saada pakettiin 4. opetusperiodin aikana. Ohjausta ei ole mahdollista tarjota toukokuun 2023 jälkeen ja tehtävätarkastusten aikataulu harvenee merkittävästi.
- Onko viimeisessä demossa sama viikon aikataulutus kuin aiemmissa?
Viimeinen tehtävä on työläin, myös riippuen siitä, kuinka paljon on ehtinyt hahmottaa asioista siihen mennessä. Sen kohdalla voi tarvittaessa priorisoida tenttiin valmistautumista ja viimeistellä viimeisen demon vaikka heti tentin jälkeen.
Vapaaehtoinen tarjonta: Sisussa olevat ryhmät ja ajankohdat
Käydään läpi, mitä tarkoittaa:
- Luento
- Open labrapäivä
- Laboratoriotyöt huhtikuussa
- (International students -ryhmä perutaan, mikäli tarvitsijoita ei ole)
Luentotallenteella tarkemmat selostukset näiden tilaisuuksien roolista. Jos et kuule, pyydä toimittamaan tarkempi transkriptio. Itse asiassa sellainen löytyi edelliseltä vuodelta. Tässä pääkohdat tekstimuodossa:
- Selitys “Open labrapäivälle” noin viikottain: Ajankohta, jolloin kurssin opettaja hengaa ilmoitetussa luentosalissa. Voidaan käsitellä kurssin asioita tai muuta, tai tehdä vaan hiljaa omia hommia. Alkuperäinen nimi oli “Opettajan labrapäivä” hellittelymuodossa, mutta myös tulkinta “Avoin labrapäivä” vastaa toiminnon tavoitetta.
- Selitys “Laboratoriotyölle” huhtikuussa: Mahdollisuus tehdä demo 4
ryhmätyönä paikan päällä. TODO: Varmistettava myös keväällä 2023,
että Sisu-ryhmät toimivat niin, että ryhmävalintaa voisi niissä
vielä vaihtaa… ehkä onnistuu vaikka kurssi on jo
käynnissä.. ilmoittelemme, miten tässä käy. Itsenäisesti voi tehdä
samansisältöisen harjoituksen, jos ei ole helppoa päästä paikalle.
Itsenäisesti tehden menee todennäköisesti useampi tunti.
Myös paikan päällä tehtävä muoto edellyttää materiaalin omatoimista opiskelua ennen ja jälkeen live-kohtaamisen. Suoritusmerkintä demosta siis kuitenkin mahdollinen lyhyen läsnäolotuokion perusteella.
Siinäpä yleisökysymyksineen tärkeimmät byrokratiasta, vaatimuksista ja aikatauluista. Päästäänkö sitten jo byrokratiapullasta kivempiin asioihin? Kyllä päästään.
Ryhmäkuva
Otetaan halukkaista opiskelijoista ryhmäkuva kurssin nettisivulle. Ei huolta: Kuvan ottamisesta ilmoitetaan etukäteen, joten ehtii hyvin piiloutua pöydän alle, jos haluaa.
Otettiin ryhmäkuva.
Tauko
Sitten tauko 12 minuuttia, klo 15:30 asti.
Kurssin kustomointi ja käynnistäminen
Kustomoidaan kurssin nettisivu, että päästään katsomaan sitä ja sisältöjä tänään ja huomenna… koreografia on suoraan osaamistavoitteiden äärellä: laitteet, tietokoneet, sovellukset, pääteyhteys, kuori, komentojono eli skripti.
Tutustumista
- Esittelyt: opettajat (ehtivät tulla tutummiksi kurssin mittaan), opiskelijat, opiskelijoiden pääaineet
- Kartoitetaan kädennosto-otannalla seuraavat ensimmäisen luennon
osanottajista:
- Opiskelijoiden pääaineet:
Tietotekniikka: valtaosa
Tietojärjestelmätiede: muutamia
Ketä muita on: fysiikalta, koulutusteknologialta, erillisinä opintoina suorittavia …
- Otannan perusteella tietotekniikkapainotteinen populaatio, mutta pyritään pitämään touhu hyödyllisenä kaikille.
- Opiskelijoiden pääaineet:
Pidemmän kaaren tähtäyspisteet:
- Esimerkiksi millaisiin käytännön asioihin tämä kurssi on ensimmäinen askel?
Koreografia ryhmäkuvatiedoston kanssa näytti muutamia. Videotallenteesta puuttui Paavon mikrofonimokan takia ääni, joten sitä ei ole hyötyä julkaista. Lisää tulee heti huomenna.
Luento 2: (to 23.3.2023) Luentomuoto, demo-ohjeistus, varoitukset(!)
Päivän päätavoitteet:
- Jokainen pystyy aloittamaan demo 1:n tekemisen heti tämän luennon sisäistettyään.
- Sitä varten: käydään läpi varoitukset, joita demojen tekemiseen liittyy. Näytetään vähän, miltä homman pitäisi näyttää käytännössä, kun itse tekee.
- Jokainen tietää, mitä teoriapuolelta pitäisi lukea ennen kuin seuraavan kerran nähdään yhdessä.
- Eli toisin sanoen: Tämän kurssin opiskelu on kaikilla 100% käynnissä!
Jatkossa koetetaan studioyleisön kanssa tuotettavien aihepiirikäsittelyjen avulla mennä asioita läpi juurta jaksaen, käytännön esimerkkejä näyttäen ja auki selittäen. Tavoite on, että viimeistään demojen 1 ja 2 jälkeen opiskelijat uskaltautuvat myös itse kokeilemaan samoja juttuja omatoimisesti. Turvallisuus- ja mukavuussyistä tällä luennolla käsiteltävät varoitukset on syytä ensin sisäistää!
Infoa keväälle 2023
Eduskuntavaalien ennakkoäänestys on alkanut ja 2.4.2023 on pääpäivä!!
Muista äänestää omien arvojesi mukaan!!
Lisätietoa tämän viikon ehkä tärkeimmästä aiheesta, ainakin tärkeämmästä kuin mikään yksittäinen opintojakso:
- https://vaalit.fi/etusivu
- https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2023/02/jyvaskylan-yliopiston-toimintamalli-vuoden-2023-eduskuntavaaleissa
Poliittisesti neutraali, yliopiston ohjeistuksen mukainen tiedotus päättyy. Siirrytään toissijaisempaan asiaan, eli tämän opintojakson sisältöihin.
Mistä kurssiin liittyvät asiat löytyvät
- Käydään läpi, mistä kaikki kurssiin liittyvä löytyy (kaikkiin löytyy
vähintäänkin aloituslinkki kurssin nettisivulta):
- Kolme videokansiota: Yksi tämän vuoden luentotaltioinneille. Toinen erillisille, suoritusvuodesta riippumattomille opastusvideoille. Kolmas on viime vuoden lineaarinen luentosarja.
- Näkymä tämän muistion HTML-tulosteeseen yliopiston gitlab-palvelussa. Aina viimeisin versio, jonka opettaja on muistanut työntää gitlabiin.
- Luentomoniste
- Demot ja niiden palautus Moodlen kautta:
Demot on julkaistu toistaiseksi HTML-muodossa (linkki kurssin etusivulta). Toissa vuonna opiskelija teki CSS-tyylin; tällaista aktiivisuutta arvostamme!
Ensimmäisen demon saa aloittaa sitten, kun luennolla on käyty läpi siihen liittyvät varoitukset.
Palautuslaatikko avataan aikanaan, kun olemme testanneet sen toimivuuden. Asiat tiedotetaan joko yhteisissä tilaisuuksissa tai Moodlen Uutiset-viestissä. Ei tarvitse eikä kannata “pollata” muutosten syntymistä ennen tiedotuksia. Hoputtaminen ei nopeuta; asiat tapahtuvat maksimivauhdilla rajoitteiden puitteissa.
- Moodle-ympäristössä on demopalautukset, vertaistukifoorumi ja pelkästään kurssilaisten tietoon tarkoitetut salaisuudet, kuten tallenteiden polkuavaimet, Zoom-huone ja vastaavat. **Älä vuoda näitä ulkopuolisille**.
- Materiaalin reaaliaikainen tilanne löytyy Gitlabista. Päivitysten julkaisu useimmiten 1-2 tunnin kuluttua luennon päättymisestä. Gitlabista ei tarvitse välittää muiden kuin niiden, jotka haluavat kehittää materiaalia. Vedokset riittävät opiskeluun.
- Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti. Muutokset ovat mahdollisia, mutta Sisu-kalenterin pitäisi teoriassa pysyä ajan tasalla niistä.
- Tenttikokoelma takavuosilta; sitä saa hyödyntää, ja tullaan käymään yhdessäkin läpi opintojakson mittaan.
- Joitakin aiempien vuosien palautteita lähinnä tiedoksi ja merkiksi siitä, että palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään erityisesti silloin, jos on kokeiltu jotakin aiemmasta merkittävästi poikkeavaa.
Muuta huomioitavaa ja tarkentavia kysymyksiä
Elikkäs perinteinen kysymys-/vastausosio tähän. Muistetaan katsoa, että äänet on päällä mikrofoneissa ja silti varuilta muistot myös tekstiksi.
Kysymyksiä keväällä 2023:
- Käydäänkö läpi erityisesti reaaliaikajärjestelmiä?
- Tuleeko yhtään Open labrapäivää ennen demo 1:n palautusta? Yritetään, ilmoitetaan jos tulee.
Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä
Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä:
- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon “ITKA2030”.
- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden tausta-aineistoista.
[ Tauko tässä kohtaa. Aloitetaan teholla taas 13:25 ]
Demo 1 käyntiin siis
Pääteyhteys ja siihen liittyviä asioita:
- Luentomuoto ja kurssin työkalut alusta alkaen ja esimerkit näyttäen: pääteyhteys, bash-shell ja tekstipohjaiset työkaluohjelmat.
- Nykyinen suositus voisi olla oman käyttöjärjestelmän mukana tulevan pääteyhteysohjelman käyttely. Demotaan vaikka luentosalin Powershellistä.. Teknisiä ongelmia ja järjestelmäeroja todennäköisesti havaitaan, ja päämääränä on yhdessä setviä ne kuntoon vertaistukikanavan kautta mahdollisimman pian!
- Miten lähdetään tekemään demoa 1: Alkuvaroitukset ja toisaalta rohkaisu.
- Demojen tekemisen saa aloittaa vasta, kun on sisäistänyt varoitukset!!
- UNIX-käyttäjätunnuksen aktivointi https://sso.jyu.fi/ -palvelussa (ope vois varovasti näyttää, muistaen, että etusivu näyttää oman henkilöturvatunnuksen… eli note-to-self: tee toisella näytöllä tuo eka vaihe ja sitten vasta vedä videoituvaan näyttöön!)
- HUOM: Windows-pääteyhteysohjelman (esim. KiTTY) todennäköinen
ääkkösongelma ja sen korjaaminen: Omissa asetuksissa todettava
etäkoneen merkistö; meidän tapauksessa UTF-8 (tätä ei pystytty
näyttämään 2020, kun opettajilla ei ole KiTTYä tai PuTTYä
käytössä. Suositus toki olisi ettei opiskelijoillakaan olisi!!
Voi olla asia, jota on syytä puida vertaistukikanavalla sitä mukaa kuin havaitaan ongelmia ääkkösissä tai missään muussakaan!
- HUOM: Älä ryntäile tehtäviä läpi nopean suorituksen perässä, vaan pyri sisäistämään - tee omia muistiinpanoja tärkeimmäksi kokemistasi asioista!
Sukelletaan luentomonisteeseen sivulta 1 alkaen (jos on aikaa)
Mikä dokkari? Kenen kaikkien tekemä? Miten tätä luetaan ja käytetään luennoilla tai kotioloissa?
Aloita jo itsenäisesti, kuten ennakkotehtäväksi annetaan. Ensi viikolla käydään siltä pohjalta yhdessä.
Ennakkotehtävät ennen seuraavaa luentoa:
Luettavaa:
- Luentomonisteen alkuosa eli esipuhe ja luvut 1-2. Jos tarvitset tai haluat niin myös pullantuoksuinen pehmojohdanto.
- Demo 1:n varoitukset ja ohjetekstit.
Tekemistä:
- Demo 1 työn alle.
Kun tapaamme seuraavan kerran, voidaan kenties jo ryhtyä kokeilemaan aihepiirivideoita. Tai sitten jotakin muuta tilanteeseen ja kevään kulkuun sopivaa sen pohjalta, mitä lukupaketti ja demon tekeminen ovat siihen mennessä herättäneet ja tuottaneet itse kunkin muistiinpanoihin!
Ahkerasti käyttämään loput viikottaisesta 16 tunnin panoksesta tähän 5 opintopisteen kurssiin!
Muista kuitenkin myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä.
Luento 3: (ke 29.3.2023) Luentomonistetta ja muuta materiaalia päin
Päivän päätavoitteet:
Rohkea yritys tuottaa joitakin “aihepiirivideoita”, joilla vielä käynnistellään kurssia ja tartutaan siihen kiinni. Ajankohtaisia ja perinteisiä aiheita toisen viikon alkaessa:
- Tavoitepisteitä, motivointia ja “mindsettiä”
- Sukelletaan järjestelmällisesti myös luentomonisteeseen
- Reaalimaailman dokumentaatio, jollaisen lukemistaitoon tämäkin kurssi koettaa valmentaa. (Viime vuonna ei ollut vielä 3. luennolla aikaa tähän; katsotaan miten 2023 näyttäytyy).
Infoa keväälle 2023
Aikataulutarkennuksia; mahdollisesti myös tiettyihin luentoihin:
- “Open labrapäivä” siirtyi nyt pääsääntönä perjantaille, joihinkin
aamuihin ja joihinkin iltapäiviin, ja lisäksi joskus myös muulle
päivälle.
Syy: Koetin hajauttaa ajankohtia, jotta tietty viikoittainen päällekkäisyys ei kuitenkaan joka kerta estäisi osallistumasta. Oma mausteensa on muiden tapahtumien tilkkutäkki, joka on päässyt muodostumaan vuoden aikana omaan työkalenteriin ja joka oli myös syy lähteä raivaamaan nämä pois torstaiaamusta, johon on tullut juuri viikoittainen päällekkäisyys…
- Luento 4.5.2023 klo 10-12 saattaa vaihtua eri päivälle.
Syy: Kurssisuunnittelun jälkeen on ilmaantunut aamusta iltaan kestävä kehityspäivä.
- Luennot 10.5. ja 17.5. saattavat vaihtua eri päivälle tai
aikaisempaan kellonaikaan (suunniteltu alunperin klo 14-16).
Syy: Kurssisuunnittelun jälkeen on ilmaantunut projekti, joka saattaa tarvita Paavoa Tampereella fyysisesti klo 16:30 alkaen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tehtävissä. Ei vielä varmaa, kuinka paljon ja riittäisikö istua etänä Jykylästä käsin…
Paikkatarkennuksia:
- Yritin samalla istunnolla siirtää tulevia luentoja lähemmäs Agoraa. Auditorioita ei ollut edelleenkään vapaana, eikä uskallus vielä riittänyt irtautua auditoriomaisista tiloista.
- Kokeiltaneen uskallusta uudelleen, ja haetaan määrätietoisesti
ajatusta tasalattiatilasta, jossa päästäisiin olemaan noin 50 hengen
studioyleisön kanssa idyllisemmin kuin auditoriossa konsanaan.
Toisaalta kiehtoisi käydä kerran elämässä vetämässä yksi Kunnon Luento yliopiston päärakennuksen isossa salissa… vaikka sitten huvin vuoksi.
Tilannekatsausta kevään kurssin kulkuun:
- Ilmeisesti ollaan oltu yksi viikko 100% käynnissä. Hienoa!
- Demo 1:n palautuslaatikkoon on tullut jo 56 palautusta. Ilmeisesti toimii.
- Perjantaina on ensimmäinen “Open labrapäivä”. Siis mahdollisuus tulla kyseisen aikavälin sisällä joko Sisussa ilmoitettuun mikroluokkaan tai Moodlessa tiedotettuun Zoom-huoneeseen hengaamaan ja tarvittaessa kysymään.
- Kiitos hyödyllisen keskustelun käynnistymisestä Moodlen vertaistukiryhmässä. Antaa tulla lisää vaan!
Kohti aihepiirivideoita?
- Yksi olennainen tarve on saada aihepiirivideot järkevästi järjestykseen.. Opettajien TODO-listalle varsin pian: Rakennetaan listaus, jossa on linkit Moniviestimeen sekä suositukset siitä, missä vaiheessa, missä järjestyksessä ja mihin asiaan liittyen mikäkin video olisi hyvä kurkistaa.
- Dialogisuutta ja “näätäilyä” vuosimallia 2023 voi olla tulossa:
Mikä “näätäily”? Tsekataan vuoden 2020 opiskelijapalautteesta; katso luentovideolta…
Ennakkotiedotuksena, että jotakin vastaavaa saatetaan tehdä tänäkin vuonna osana aihepiirivideoiden tuottamista. Silloin siis aihepiirinä jonkin seikan tai tenttitärpin ympärillä tapahtuvaa näätäilyä tositarkoituksella.
- Näätäily tarkoittaisi jotakin tällaista:
- Tullaan kokeilemaan minikeskusteluja ja tenttitärppien pohtimista
vieressä istuvien kanssa. Emme tee sitä vielä tänään, jotta tämä
ennakkotieto ehtii käydä mielessä eikä touhu tule yllätyksenä
sitten, kun se tulee.
Toimintaa mahdollisesti tukisi tilaisuuden siirtäminen auditoriosta tilaan, jossa on tasalattia ja käänneltävät pöydät.
Ei huolta: Ei koskaan turhan päiten; ei koskaan aiheen vierestä; ei koskaan sellaista, mitä luentotallenteen katsojan ei tulisi miettiä kotona yksikseen samassa kohtaa luentosarjaa.
Miksi: Koetetaan hyödyntää maksimaalisesti kaikki käytössä olevat puitteet, joista fyysinen luentosali (tai muu huone) on nyt yksi.
- Tullaan kokeilemaan minikeskusteluja ja tenttitärppien pohtimista
vieressä istuvien kanssa. Emme tee sitä vielä tänään, jotta tämä
ennakkotieto ehtii käydä mielessä eikä touhu tule yllätyksenä
sitten, kun se tulee.
Kysymys- vastausosio:
- Herätti ajatuksen, mitä 2020 palautteen antaja on tarkoittanut
“kanssaopiskelijoiden yksityiskohtaisilla kysymyksillä, joihin
vastaukset löytyvät materiaalista”. Onkohan kysyjä ollut joku
“kympin oppilas”, joka on jo lukenut kaiken valmiiksi.. eli
tällainen [suodatettu tästä kohtaa eräs termi pois..] …
Johtaa miettimään, mitä uskaltaa kysyä, ettei “kympin oppilaat” turhaudu! Miten näitä pitäisi käsitellä?
“Itse ainakin tulen tilaisuuksiin enemmän tai vähemmän lukematta ennakkoon ainakaan kovin tarkoin”
Voisiko joskus vastata “Tämä asia käsitellään materiaalissa, ei mennä siihen nyt…” Onko tämä vähän töykeätä tai lannistavaa? Olisin siitä itse vähän silleen, että “aha, soronoo sitten, pitäkää tunkkinne ja kurssinne kympin oppilaille..”
Huom: On myös mahdollista, että kysyjä on nimenomaan jo lukenut sitä materiaalia ja koettanut ymmärtää!!
Sitten… Syteen tai saveen: Ensimmäinen videotallenne Stop-napista poikki, ja seuraava toivottavasti alkamaan!
Tauko 15 minuuttia. Jatketaan tasan 15:10!
Aihepiiri 1: Aasinsiltoja aineettomasta kulttuuriperinnöstä heksavedoksiin
“Aasinsiltoja aineettomasta kulttuuriperinnöstä heksavedoksiin, tutkivaan oppimiseen ja hauskanpidon kautta kynän ja paperin arvostuksen palauttamiseen”
Pohjavireitä: Toivottu “mindset” eli suomeksi “mielenlaatu”, “asenne”. Se olisi tutkiminen, omatoiminen selvittely, mahdollisesti joistain aiheista innostuminen, hauskanpito. Käytännön keinojen hyödyntämistä.
Tämäkin alkuluennolla mainitsematta jäänyt saattaa niveltyä tarinaan jollain tavoin:
Yksityiskohta Paavon opetusfilosofiaan liittyen: Kynä ja paperi 2020-luvulla ja kenties jotain muutakin, millä saattaa olla kaikuja myös kevään 2023 tapahtumiin luennoilla.
- Opiskelutapoihin kokeiltavaksi.. Kynä ja paperi, meibi ehkä? Tuostakin vielä neuvoa muistiinpanojen tekemiseen: http://lsc.cornell.edu/how-to-study/taking-notes/cornell-note-taking-system/
Aasinsillan alkupää eli se aineeton kulttuuriperintö oli siis demoskene, joka on nyt luetteloitu virallisesti aivan jouhikanteleen soiton ja rakentamisen sekä sahansoiton rinnalle:
https://www.aineetonkulttuuriperinto.fi/assets/kansallinen-2020-fi2.pdf
https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Demoskene
Videolla aasinsilta johtaa takaisinmallinnuksen taitoihin ja tietoturvasovelluksiin. Matka taitetaan biteistä ja heksaluvuista sekä komentorivityökaluista puhuen.
Tältä päivää oli tässä
Huomenna jatketaan jo alle 24 tunnin kuluttua siitä, mihin tänään jäätiin.
Kalibroidaan tämän päivän kokemusten pohjalta.
Nähdään siis jo aika pian!
Luento 4: (to 30.3.2023) Asiassa eteenpäin
Tämän luennon tavoite
- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 2 ohjeteksteineen ja monisteen luvut 1-4. Ja aina aiemman kertaamista “uusin silmin”!
- Koetetaan tehdä mahdollisesti aikaakin kestäviä aihepiirivideoita, studioyleisön tarkkaavaisten huomioiden ryydittämänä.
Tilannekatsaus kevääseen 2023
- Demoja on palautettu jo tosi hyvin: Tänään klo 10:31 oli 80
opiskelijalla Demo 1 tilassa Palautettu. 4 enemmän kuin viime vuonna
tässä vaiheessa. Voititte siis alkukiihdytyksen viime vuoteen
verrattuna. Mahtavaa!! Keep it comin’!
Ryhdymme tarkastamaan näitä sitä tahtia kuin vaan ehditään. Uutiset-viestikanavalle tulee viestiä siinä vaiheessa, kun jokin merkittävä etappi on saavutettu.
- Tänä lukuvuonna opetuksessa on ensi viikolla pääsiäistauko, jolloin
opettajat yrittävät pitää näpit erossa opetusasioista. Se on meille
hieno mahdollisuus tehdä tutkimusta, kehitystä ja
rästitöitä.
Jokainen opiskelija saa hyödyntää viikon haluamallaan tavalla, eikä esimerkiksi vertaistukikanavalla keskustelu ole kiellettyä. Ilmoitettuun viikoittaiseen työmääräarvioon (16 tuntia viikossa tehokasta opiskelua) ei ole laskettu pääsiäisviikkoa.
- Huomenna on ensimmäinen Open labrapäivä.
Kysymys-vastaus-osio:
- Voiko demoja palauttaa uudelleen, jos esimerkiksi labrapäivässä
huomaa, että osaisikin tehdä sen nyt paremmin?
Opettajien TODO: Yritämme laittaa Moodle-asetukset kuntoon siten, että olisi mahdollista päivittää aiempaa vastausta siihen asti, kun tarkastus tapahtuu…
Aiemmin hyväksyttyä ei sitten tarvitse palauttaa uudelleen.
- Jos olen aiempana vuonna tehnyt jo vaikka demot 1 ja 2, mutta sitten
jäänytkin kesken, niin kuinka toimin?
Palauta uudelleen joko aiemmin tehty tai nyt uusin tiedoin paranneltu vastaus. Meitä ei haittaa, jos vastaustiedoston nimi on esimerkiksi vastaus22.txt eikä vastaus23.txt.
- Jos olen aiempana vuonna tehnyt demot 1-5 ja puuttu vain 6, miten toimin?
Ota yhteyttä - puljataan sitten erikseen, erityisesti jos tentti on suoritettu jo aiemman opintojaksototeutuksen puitteissa.
- Milloin demotehtävät tyypillisesti aukeavat?
Tyypillisesti palautuslaatikko aukeaa viikon toisen luentokerran jälkeen.
Huomautus: Etupainotteisesti saa tehdä viime vuoden versioita demoista.
Sitten aikailematta tämä video-osuus päätökseen ja toiveikkaasti aihepiirivideon tallennus käyntiin.
Opettajat muistavat tarkistaa, että mikrofonit ovat päällä…
Aihepiiri: Demo 2 alkuun
Käydään läpi demo-ohje ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten ryhdytään tekemään. Mutta ei toisteta sitä, mitä lyhyessä lisävideossa jo selitetään screenistä. Katso se erikseen sitten demoa tehdessä!
Pari muistutusta työvälineistä:
- Suositeltavin tapa on ottaa yhteys oman tietokoneen kuoresta esimerkiksi komennolla “ssh omatunnus@jalava.cc.jyu.fi”
- Jos näyttää, että osa teksteistä puuttuu, se voi johtua väriasetuksista (taustaväri sattuu olemaan sama kuin jonkin tekstin väri). Koeta saada säädettyä omassa pääteyhteysohjelmassa näitä jostakin “Settings/Preferences/Asetukset/Ominaisuudet”-valikosta tai vastaavasta.
- Varmista, että merkistö on omassa pääteyhteysohjelmassa UTF-8, jota
etäkoneemme käyttävät. Ääkkösten näkymisessä ei saa sietää ongelmia
hetkeäkään!
(Esimerkiksi PuTTYssä oletuksena on merkistö Latin-9, mistä joutuu täysin turhiin vaikeuksiin! PuTTyn asetukset kannattaa tallentaa, jos sitä käyttää - sillä säästää monta turhaa minuuttia hukka-aikaa)
- Muistaisikohan mainita vähintään ohimennen, että demoissa käytettävä
komento “echo” on vuonna 2023 jo standardista poistuvaksi merkitty
ominaisuus. Ollakseen “future-proof”, sen tilalla saa halutessaan
opetella käyttämään kuorikomentoa “printf”.
(Saatiin tähän kysymykseen vastaus: En muistanut mainita tätä videolla ohimennenkään. Tulee hyvin esiin myöhemmin, ei hätää.)
Tauko 13 minuuttia. Jatketaan tasan 13:10.
Tauon jälkeen opettaja laittaa mikrofonin päälle ja tarkistaa äänet!! Ja muistaa laittaa nauhoituksen päälle.
Aihepiiri: Luentomoniste ja muu oppikirjallisuus
Sukellus luentomonisteeseen sivulta 1 alkaen.
Mikä dokkari? Kenen kaikkien tekemä? Miten tätä luetaan ja käytetään luennoilla tai kotioloissa? Mitä siitä tullaan käymään läpi ja missä opintojaksototeutuksemme tilaisuuksissa?
Mitäs sitten, jos katsot tätä aihepiirivideota joskus tulevaisuudessa, kun luentomonisteen versio on erilainen kuin tässä videossa nähtävä?
Käydään läpi, mihin tänään ehditään. Tavoitteena alustaa lukuun 4 asti!
Tähän tarvittaessa muistiinpanoja, mitä tuli käytyä.
Lisäksi: Mitä muita oppikirjoja maailmalla on?
Kysymys-vastaus-osio:
- Onko luentomonisteessa ja opintojaksolla käytettävä kieli C eikä
C++?
Kyllä.
- Jos kerran käydään läpi konekieltä, niin eikös se ole eri
tietokonelaitteissa erilainen?
Kyllä.
Aihepiiri: Informaation valtatien päässä on speksi?
Eli reaalimaailman dokumentaatio, jonka etsimis- ja lukemistaidot ovat tärkeä osaamistavoite.
Otetaan tässä kohtaa ensi kosketus oikeisiin dokkareihin. Näihin pyritään palaamaan jatkossa tuon tuostakin.
Kaikenlaista on tarkoitus opetella tutkimaan omatoimisesti, kun ensin on kiinnostus ja halu. Loppu on sitten teknistä: miten löydetään speksejä, mitä niistä etsitään, miksi ja millä tavoin?
Heti kärkeen: Mikä ihmeen POSIX? Tuo nimihän alkaa esiintyä demoissa enenevässä määrin. Kysytään Vikkelästi Googlelta (KVG) ja edetään siitä.
Todennäköisesti muutenkin on mieltä askarruttamaan jäänyt kysymys: “Mikä oikeastaan on ‘rajapinta’ nyt tämän kurssin määritelmän mukaan?”
Vastaus tulee kurssin mittaan konkreettisina esimerkkeinä: POSIX (käyttöjärjestelmärajapinta), C99 (ohjelmointikielirajapinta, osa POSIXia), AMD64 (prosessorilaiterajapinta), SysV ABI AMD64 Supplement (sovelluksen binäärirajapinta).
Seuraava ennakkotehtävä
Luettavaa:
- Luentomonisteen luvut 1-4.
- Demon 2 ohjetekstit.
- Huomaa, että myös aiempiin on aina hyvä palata “uusin silmin”, kun asiat tarkentuvat myöhemmissä kohdissa.
Tekemistä:
- Demo 1 valmiiksi ja palautusjärjestelmään!
- Demo 2 työn alle.
Huomioitavaa:
- Jo luvussa 3 on kuoressa tehtyjä esimerkkejä, joita on tarkoitus alkaa kokeilla luovasti myös itse sitten, kun demo 1 & 2 hahmottuu ja tekstimuotoinen koneen käyttö alkaa olla turvallisen tuntuista ja omalla mukavuusalueella. Koetetaan päästä siihen pisteeseen pian.
- Demoilla 1-2 haettava tavoite on saada kuoren, pääteyhteyden ja screenin käyttö tuotua omalle mukavuusalueelle! Tämä vaatii paljon harjoitusta ja energiaa, joka on sitten koko myöhempää elämää varten alta pois!
- Monelle nämä alkupään asiat ovat jo vanhaa tuttua asiaa. Haasteemme sille porukalle: Jakakaa viisautta ja kokemusta niille, joille asia on uutta. Omalta kohdalta koettakaa hioa omaa tutkivaa asennetta ja viedä omaa osaamista seuraava askel pidemmälle. Esimerkiksi POSIX-standardiin tutustuminen tai uusien ominaisuuksien etsiminen tutuista työkaluista on toivottavaa.
- Muistutellaanpa, että 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla!
Sunnuntaina 2.4.2023 käy äänestämässä eduskuntavaaleissa omien arvojesi mukaisesti.
(Tämän vuoden pääsiäistauko, 1 viikko, tapahtui tässä kohtaa)
Luento 5: (ke 12.4.2023) (P/J) Aihepiirivideoita
Yritetään päästä tykittämään tasan 14:15. Ei ihan päästy. Jatkossa yritetään!
Päivän päätavoitteet:
- Aiheiden järjestelmällistä läpikäyntiä. Esilukemistona tähän asti oli: monisteen luvut 1-4 ja demojen 1-2 ohjetekstit.
- Kokeile tehdä muistiinpanoja paperiin; esimerkiksi avainsanoja, joista haluat kysyä tarkennusta, kun tulee kysymys-/vastaushetki.
Infot keväälle 2023 ja oikeutettu mainos
Tilannekatsausta:
- Vertaistukikanava kukoistaa! Hieno homma!
- Aihepiirivideoiden ja tekstimuotoisten muistiinpanojen sijoittelu ja tiekartta hakevat muotoaan. Todetaan kurssin nettisivulta tilanne, johon ennen pääsiäistaukoa ehdittiin: Uusi org-tiedosto materiaalivaraston juuressa ja siihen suora linkki nettisivulta.
- Demojen tarkastukset ovat nyt alkaneet.
- Pääsiäistauko ja tämän viikon väitöstilaisuus tekee vielä pientä käynnistysviivettä.
- Videotallenteet melko todennäköisesti viivästyvät tällä viikolla. Syy on huominen väitöstilaisuus…
- Siihen liittyen mainos: Väitöstilaisuudet ovat julkisia, ja niiden
on tarkoitus olla sekä kaikelle kansalle että oman talon
opiskelijoille ikkuna tutkimuksen maailmaan. Huomenna Joakim Linja,
ensi viikolla Karo Saharinen. Tiedossa olevat väitökset löytyvät
aina tuolta:
https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/kokoelmat-rss-feedeja-varten-tiedekunnat-ja-yksikot/vaitos-it
(joka löytyy hakukoneella tyyliin “väitökset jyu it”)
Esimerkiksi huomenna käyttöjärjestelmäluennon jälkeen vaan kaikki katsomaan, miten kakkosohjaajan korvat punastuu vastaväittäjän esittäessä vastaväitteitään :-).
- Huomenna annettaneen tehtäväksi demo 3 ja seuraavalla viikolla demo 4. Siihen tulee sitten liittymään Sisussa näkyvät “Laboratoriotyö”-sessiot, joista tarkempia tietoja ensi viikon info-osuuksissa. Yritetään säätää siten ja kokeilla vaikka perjantain labrapäivässä käytännössäkin, että Sisussa voisi valikoida itselle sopivimman ajankohdan. Itsenäinenkin suoritus on mahdollinen, mutta kenties hiukan työläämpi kuin samat asiat läpi rientävä läsnäsessio.
- Perjantaina päivystysluonteinen “open labrapäivä” tällä kertaa iltapäivällä klo 14-17. Käyttäkää hyödyksi! Viime kerralla saatiin hyvin vastauksia kaikenlaiseen.
Tauko 13 minuuttia. Jatketaan tasan 15:05
Opettajat tarkistavat mikrofonit ja ääniasetukset!! Alkuun copyright notice näkyviin. Muistetaan painaa Record-nappia.
Aihepiiri: “Hei, maailma” ja mitä siitä saadaan irti
Tutkivaa selvittelyä ja uteliasta takaisinmallintelua erästä avointa ja ilmaista luentomonistetta mukaillen. Reaalimaailman dokumentaatiot mukana kuljettaen ja niiden roolia asia kerrallaan selkeyttäen.
- Muistetaanpa pistää siis uhallakin lisää copyrightin alaista kamaa ruutuun samalla kun myös on sormet savessa pääteyhteydellä palvelinkoneeseen.
- Opettaja ottakoon lunttilapukseen toiselle näytölle luentomonisteen “Hei maailma” -osion. Se tarjoaa tekstimuotoisen koonnin tämän aihepiirin asioista.
- Tavoitteena live-koodaus ja live-tekeminen. Jokainen vahingossa tai tahallaan tuleva virhe ja ihmetys on olennainen autenttisen käsittelyn osa. Yritetään saada virheitäkin ruutuun!
- Samoin “setä saattaa selittää puutaheinää”; oikea totuus on spekseissä, joita tässä samalla nähdään.
Käsitteitä, joita olisi hyvä käydä läpi, esimerkiksi:
- Tiedosto, tiedostojärjestelmä, hakemisto, tiedostonimi, tiedoston aikaleimat, käyttöoikeudet, sisältö, heksavedos, i-solmu, lähdekoodi, kääntäjä, kääntäminen, kohdekoodi, kohdetiedosto, suoritettava ohjelmatiedosto, linkittäminen, lataaminen, suorittaminen, konekieli, prosessori, prosessi, prosessinhallinta
- Minkä tason rajapintadokumentaatio ottaa kantaa mihinkin?
Tässä aihepiirivideossa päästiin kivasti käsiksi moneen ylläolevista. Luonteva jatko tälle on pureutua konekieleen, prosessoriarkkitehtuuriin, debuggeriin ja takaisinkäännökseen.
Teemme sen heti huomenna 2023…
Mahdollista tässä tai ehkä mieluummin jossain muussa aihepiirivideossa (kun tämä olisi nyt ehkä vaan yhteen esimerkkikokoonpanoon liittyvä):
- Malliksi muita rajapintoja kuin kurssin esimerkkeinä olevat: vaikka ARM-manuaali (erilainen prosessoriarkkitehtuuri), C# library APIs, Java API, OpenGL grafiikkarajapinta, …muita? Ihan vaan nopeesti malliksi siitä, millaisten asioiden otsikossa tai ensimmäisessä lauseessa sanotaan “This is an API / collection of APIs”.
Muita aihepiirejä, jos aikaa jää
Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä:
- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä.
- Leikkitietokoneet?
- “Kysytään ChatGPT:ltä” on nykyään aina hyvä aihe..
Lukupaketti lähipäiville meillä olisi olemassa ja tiedotettuna
Tällaisten parissa mielellään oltaisiin työskentelemässä:
- Monisteen luku 3 “Hei maailma - johdattelua tietokoneeseen”.
- Monisteen luku 4 “Konekielisen ohjelman suoritus”.
- Demojen 1 ja 2 ohjetekstit ja omatoimiset kokeilut.
- Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetket eivät ole enää tehokkaita!
Tältä päivää oli tässä
Huomenna poimitaan suoraan siitä, mihin tänään jäätiin.
Luento 6: (to 13.4.2023) (P/J) Karhuluento (“opettajat opettaa”)
Infot keväälle 2023
- Ei juuri kummempaa. Kurssi rullaa eteenpäin
- Tänään tärkeintä meidän talossa on Joakimin väitöstilaisuus klo 12:15
- Demon 2 tekemisen jälkeen on erittäin hyvä hetki katsoa muutama niihin liittyvä opastusvideo erillisten videoiden kansiosta Moniviestimessä!
Tämän luennon tavoite
- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 3 ohjeteksteineen, monisteen luvut 1-4 uusin silmin ja aiempaa vahvistaen. Ihan alkua luvusta 5.
- Jatketaan eilisestä aiheesta aihepiirivideota.
Seuraava ennakkotehtävä
Luettavaa:
- Luvut 1-4 uusin silmin, vahvistaen ja sisäistäen.
- Demon 3 ohjetekstit.
- Lukua 5.1 antamaan lisävaloa edellisiin. Ei vielä pidemmälle.
Tekemistä:
- Demo 2 valmiiksi ja palautusjärjestelmään!
- Tarkista demoihin 1-2 liittyviltä erillisvideoilta, että olet oppinut niissä käsitellyt asiat. Videot syntyivät 2 viime vuoden aikana palautteeksi useiten havaituista ongelmista ekoissa demoissa.
- Demo 3 työn alle.
- Tee käytännön kokeiluja esitetyistä asioista!
Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla!
Yleisökommentti luvuista 1-4:
- “Aloitin tapani mukaan lukea vähän myöhemmin, ja huomasin, että lukemisto onkin aika tiukkaa. Erityisesti termejä tulee paljon ja ne pitää sisäistää, tai muuten menee ihan pihalle. Vaatii paljon fokusta.”
- Havaintoa kompattiin. “Huomaan avaavani Googlen ja tarkistavani, mitä termi tarkoittaa.”
Demo 3 esittely ja lukujen 3-4 konkretiaa
Käydään läpi demo-ohjetta ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten ryhdytään tekemään.
- Luvun 3-4 aihepiireissä demon 3 “kickstarttia” ja yhtymäkohtaa
monisteen ja demoharjoitteiden välillä. HUOM: demossa 3 vähän
lupaillaan, että luennolla on näytetty debuggerin käyttöä, joten se
on syytä tulla tässä samalla.
Ehditäänkö esimerkiksi käynnistää debuggeri ja kokeilla “disassemble /mr main”. Tästä on hyvä jatkaa myöhemmin, kun kaikki on ensin päässeet ohjeen kanssa hiukan kokeilemaan.
Tauko 13 minuuttia. Jatketaan tasan 11:20
Tarkistakaa mikrofonit. Copyright-kalvo! Nauhoitus päälle!
Aihepiirivideo: Hei maailma jatko-osa, debuggeri ym.
Eilisestä jatkuu suoraan. Eli siis:
Aihepiiri: “Hei, maailma” ja mitä siitä saadaan irti lisää
Tutkivaa selvittelyä ja uteliasta takaisinmallintelua erästä avointa ja ilmaista luentomonistetta mukaillen. Reaalimaailman dokumentaatiot mukana kuljettaen ja niiden roolia asia kerrallaan selkeyttäen.
- Muistetaanpa pistää siis uhallakin lisää copyrightin alaista kamaa ruutuun samalla kun myös on sormet savessa pääteyhteydellä palvelinkoneeseen.
- Opettaja ottakoon lunttilapukseen toiselle näytölle luentomonisteen “Hei maailma” -osion. Se tarjoaa tekstimuotoisen koonnin tämän aihepiirin asioista.
- Tavoitteena live-koodaus ja live-tekeminen. Jokainen vahingossa tai tahallaan tuleva virhe ja ihmetys on olennainen autenttisen käsittelyn osa. Yritetään saada virheitäkin ruutuun!
- Samoin “setä saattaa selittää puutaheinää”; oikea totuus on spekseissä, joita tässä samalla nähdään.
Käsitteitä, joita olisi hyvä käydä läpi, esimerkiksi:
- Tiedosto, tiedostojärjestelmä, hakemisto, tiedostonimi, tiedoston aikaleimat, käyttöoikeudet, sisältö, heksavedos, i-solmu, lähdekoodi, kääntäjä, kääntäminen, kohdekoodi, kohdetiedosto, suoritettava ohjelmatiedosto, linkittäminen, lataaminen, suorittaminen, konekieli, prosessori, prosessi, prosessinhallinta
- Minkä tason rajapintadokumentaatio ottaa kantaa mihinkin?
Tässä aihepiirivideossa päästiin kivasti käsiksi moneen ylläolevista. Luonteva jatko tälle on pureutua konekieleen, prosessoriarkkitehtuuriin, debuggeriin ja takaisinkäännökseen.
Teemme sen heti huomenna 2023…
Mahdollista tässä tai ehkä mieluummin jossain muussa aihepiirivideossa (kun tämä olisi nyt ehkä vaan yhteen esimerkkikokoonpanoon liittyvä):
- Malliksi muita rajapintoja kuin kurssin esimerkkeinä olevat: vaikka ARM-manuaali (erilainen prosessoriarkkitehtuuri), C# library APIs, Java API, OpenGL grafiikkarajapinta, …muita? Ihan vaan nopeesti malliksi siitä, millaisten asioiden otsikossa tai ensimmäisessä lauseessa sanotaan “This is an API / collection of APIs”.
Kenties: Luentomonisteen teemojen valaisua
Vilkaistaisiinko luentomonistetta kevään 2023 meneillään olevan “lukupaketin” kohdilta…
Pitäisi saada käytyä muisti ja suoritussykli, koska seuraavaksi tänään aletaan katsella täsmälleen sitä asiaa käytännössä AMD64-prosessorissa. Demo 3:ssa on tarkoitus kokeilla näitä ihan itse.
Luento 7: (ke 19.4.2023) (P/J) Karhuluento (“opettajat opettaa”)
Yritetään käynnistää tasan 14:15! Säädöt kestävät joskus, kun ollaan “kiertolaisina” erilaisissa luentosaleissa.
Päivän päätavoitteet:
- Ensi viikon kuvio selväksi: Demo 4 ohjetestit luettuna, mahdollisuus tulla paikalle johonkin 2 tunnin mittaiseen istuntoon. Osallistuminen toivottua, mutta ei pakollista. Myös itsenäinen suoritusmahdollisuus on. Näistä tarkemmin kohdassa “Infoisku keväälle 2023” heti alla.
- Asioiden järjestelmällistä käsittelyä eteenpäin aihepiirivideoiden muodossa.
Tänään vielä “Karhuluento”. Huomenna voisi olla lisäksi jonkinlaista Näätäilyä tenttitärpin parissa. Esimerkiksi kokeiluluontoisesti tauon jälkeen, viikon viimeisen luentotunnin ajan. Ryhmäkeskustelu ei pamahda yllättäen eteen, kun se on nyt etukäteen luvattu :).
Infoisku keväälle 2023
- Opintojaksototeutus kulkee kuin juna: Vertaistukikanava jyllää ja
Open labrapäivässä toimintatavat ja mielikuvamallit oikenevat. Sen
voi oikein kuulla, miten päässä humisee, kun asiat selkenevät. Jee!
Studioyleisö voisi antaa tällä perusteella ansaitut aplodit itsellemme ja kurssikavereille tässä vaiheessa!
- Pieniä säätöjä opetustiloihin tulee, kuten tähänkin asti. Esimerkiksi huomenna ollaan Alfa-salissa eikä yliopiston päärakennuksella.
- Ensi viikolla tapahtuu “Demo 4 porukalla” - mitä tämä tarkoittaa!?
Tutustu jo tällä viikolla Demon 4 ohjetekstiin, joka kertoo C-kielestä.
Ilmoittaudu Sisussa itselle sopivaan “Laboratoriotyö” -sessioon.
Tule paikalle näkemään porukkaa livenä, niin saat demon 4 suoritettua.
Mutta jos on flunssaoireita, pysy kotona.
Itsenäinen suoritusmahdollisuus tietenkin on, mutta se avataan myöhemmin, ettei jäädä sen takia kotiin jumimaan, että demo on jo tehty.
Oppimiseen pelkkä suoritus ei riitä, vaan tarvitaan aikaa, kokeiluja ja toistoja asian parissa. Ei siis mitään uutta auringon alla.
- Luettavaa lisää poikkeuksellisesti jo tänään:
Demo 4 ohjeteksti on ennakkolukemistoa ensi viikon ryhmätöihin.
Päivitetty tälle vuodelle. Ei muuta kuin lukemaan!!
Myös monisteen luku 5.2 liittyy aiheeseen, joten ryhdy silmäilemään sitäkin.
Kaikki loput demot täsmentävät näitä aiheita lisää, joten “alkujärkytys” on normaali olotila eikä se haittaa vielä tässä vaiheessa. Koeta ymmärtää mahdollisimman paljon, mutta anna armoa itsellesi, jos kysymyksiä herää enemmän kuin ehtii saada vastauksen.
Lukupaketti tällä hetkellä:
- Demo 4:n ohjeistus (maanantaihin mennessä luettuna)
Täsmennys: Tässä vaiheessa kyseessä on “demo 4” eli d04_c.html Vasta ensi viikolla on “demo 4b” eli d04_miniasmit.html
- Monisteen lukua 5 eteenpäin (alustavasti)
- Aiempia asioita uusin silmin ja kertaillen, kuten aina.
Sitten asiaan tänään: Aiheita järjestelmällisesti eteenpäin.
Aihepiiri: Demo 4 alkukäynnistys
Käydään läpi demon 4 ohjeistusta.
Tauko 9 minuuttia.
Jatketaan tykitystä klo 15:30 tasan.
Aihepiirivideo: C-kielen roolista tässä maailmassa
Huomio keskustelusta, jota ei ollut tarkoitus nauhoittaa. Nauhoitetaan kuitenkin.
Vastuuvapauslauseke: Osa keskustelusta saattaa sisältää puhujien omia mielipiteitä, jotka eivät välttämättä ole Jyväskylän yliopiston virallinen kanta.
Herätteenä oli yleisökysymys: Miksi yliopistossa ei aloiteta opiskelua C-kielestä?
Ensimmäinen esimerkkivastaus: Koska se on aivan kauhea kieli.
Videolla paljon lisää dialogia asiasta.
Jatkokysymys: Mistä kielestä olisi hyvä aloittaa ohjelmoinnin opetus? Mitä vaihtoehtoja voisi olla, ja miten niitä voisi perustella?
On muuten perusteltukin, tutkimukseen pohjautuen!! Paljon erilaisia vaihtoehtoja.
C:ssä on historian taakkaa.
Herää relevantti jatkokysymys: Miksi sitten jossain vaiheessa pitää opetella C-kieltä?
Keskustelua studioyleisön kanssa:
Mitäs tehdään sen asian kanssa, että opetellaan tässä matkan varrella aika monia erilaisia kieliä, jotka meinaa mennä sekaisin päässä? “Osaat pikkuisen jotakin kaikenlaisesta, mutta et oikein mitään kunnolla?”
Olisiko mahdollisesti parempi, että opeteltaisiin ensin yksi kieli ihan tosi hyvin ja vasta sitten joku seuraava?
Vastauksen aihioita: TIOBE-listaus.. yleispätevät käsitteet syntaksien takana. Kyky oppia koko ajan uutta.
Havaintoja yleisöstä:
- Oma kokemus 12 vuoden koodaustyöstä on, että aina pitää opetella uutta.
Siinäpä juuri oiva kokemusasiantuntijan vakuutus siitä, että ohjelmointikieltä kannattaa vaihdella jo koulutuksen aikana usein.
Parasta mahdollista ratkaisua luultavasti ei ole olemassa, kuten todellisen maailman ongelmiin yleensä ei ole. Erilaisissa tavoissa tehdä asioita on puolensa ja puolensa.
Tältä päivää oli tässä
Huomenna taas jo hyvin pian nähdään!!