fi.jyu.mit.ohj2
Class IO

java.lang.Object
  extended by fi.jyu.mit.ohj2.IO

public class IO
extends Object

Alkeellinen IO-luokka hoitamaan mm. yhden näppäimen painallukseen liittyviä tehtäviä.

Version:
1.0, 10.02.2003
Author:
Vesa Lappalainen

Field Summary
static char EI_OLETUSTA
          Ei käytetä oletusarvoa
static String KAIKKI_KELPAA
          Kaikki merkit kelpaavat
static boolean MERKKI_ISOKSI
          Muutetaan merkit isoiksi ennen vertailua ja palautusta
static String RIVINVAIHTO
          Rivinvaihto
 
Constructor Summary
IO()
           
 
Method Summary
static boolean kylla_vastaus()
          Odotetaan kunnes käyttäjä painaa joko K tai E
static char lue_merkki()
          Luetaan yksi käyttäjän painama merkki
static void main(String[] args)
          Testataan syöttöluokkaa
static void odota_jotakin()
          Odotetaan kunnes käyttäjä painaa jotakin merkkiä
static char odota_nappain(String kelpaavat, char oletus, boolean merkki_isoksi)
          Odotetaan yhden merkin painamista.
 
Methods inherited from class java.lang.Object
clone, equals, finalize, getClass, hashCode, notify, notifyAll, toString, wait, wait, wait
 

Field Detail

RIVINVAIHTO

public static final String RIVINVAIHTO
Rivinvaihto

See Also:
Constant Field Values

EI_OLETUSTA

public static final char EI_OLETUSTA
Ei käytetä oletusarvoa

See Also:
Constant Field Values

KAIKKI_KELPAA

public static final String KAIKKI_KELPAA
Kaikki merkit kelpaavat


MERKKI_ISOKSI

public static final boolean MERKKI_ISOKSI
Muutetaan merkit isoiksi ennen vertailua ja palautusta

See Also:
Constant Field Values
Constructor Detail

IO

public IO()
Method Detail

lue_merkki

public static char lue_merkki()
Luetaan yksi käyttäjän painama merkki

Returns:
käyttäjän painama merkki

odota_nappain

public static char odota_nappain(String kelpaavat,
                                 char oletus,
                                 boolean merkki_isoksi)
Odotetaan yhden merkin painamista. Vain jonossa kelpaavat olevat hyväksytään. Jos painetaan [Enter], palautetaan merkki oletus. Jos merkki_isoksi == true, muutetaan merkki ennen vertailua ja palautusta isoksi kirjaimeksi. Esim.
c = odota_nappain("KE",'K',MERKKI_ISOKSI)
odottaa kunnes painetaan joko K,k,E,e tai [Enter]. Jos painetaan [Enter], palautetaan 'K', muuten ko. painettu merkki.

Parameters:
kelpaavat - Joukko kirjaimia jotka kelpaavat. null = kaikki kelpaa
oletus - Merkki joka palautetaan [Enter] painamisesta, 0 = ei oltusta
merkki_isoksi - muutetaanko merkki isoksi kirjaimeksi (true) vai ei
Returns:
käyttäjän painama merkki, joko joukosta kelpaavat tai sitten oletus

odota_jotakin

public static void odota_jotakin()
Odotetaan kunnes käyttäjä painaa jotakin merkkiä


kylla_vastaus

public static boolean kylla_vastaus()
Odotetaan kunnes käyttäjä painaa joko K tai E

Returns:
true jos käyttäjä painaa K, muuten false

main

public static void main(String[] args)
Testataan syöttöluokkaa

Parameters:
args - ei käytössä