Class IO


  • public class IO
    extends java.lang.Object
    Alkeellinen IO-luokka hoitamaan mm. yhden näppäimen painallukseen liittyviä tehtäviä.
    Version:
    1.0, 10.02.2003
    Author:
    Vesa Lappalainen
    • Field Summary

      Fields 
      Modifier and Type Field Description
      static char EI_OLETUSTA
      Ei käytetä oletusarvoa
      static java.lang.String KAIKKI_KELPAA
      Kaikki merkit kelpaavat
      static boolean MERKKI_ISOKSI
      Muutetaan merkit isoiksi ennen vertailua ja palautusta
      static java.lang.String RIVINVAIHTO
      Rivinvaihto
    • Constructor Summary

      Constructors 
      Constructor Description
      IO()  
    • Method Summary

      All Methods Static Methods Concrete Methods 
      Modifier and Type Method Description
      static boolean kylla_vastaus()
      Odotetaan kunnes käyttäjä painaa joko K tai E
      static char lue_merkki()
      Luetaan yksi käyttäjän painama merkki
      static void main​(java.lang.String[] args)
      Testataan syöttöluokkaa
      static void odota_jotakin()
      Odotetaan kunnes käyttäjä painaa jotakin merkkiä
      static char odota_nappain​(java.lang.String kelpaavat, char oletus, boolean merkki_isoksi)
      Odotetaan yhden merkin painamista.
      • Methods inherited from class java.lang.Object

        equals, getClass, hashCode, notify, notifyAll, toString, wait, wait, wait
    • Constructor Detail

      • IO

        public IO()
    • Method Detail

      • lue_merkki

        public static char lue_merkki()
        Luetaan yksi käyttäjän painama merkki
        Returns:
        käyttäjän painama merkki
      • odota_nappain

        public static char odota_nappain​(java.lang.String kelpaavat,
                                         char oletus,
                                         boolean merkki_isoksi)
        Odotetaan yhden merkin painamista. Vain jonossa kelpaavat olevat hyväksytään. Jos painetaan [Enter], palautetaan merkki oletus. Jos merkki_isoksi == true, muutetaan merkki ennen vertailua ja palautusta isoksi kirjaimeksi. Esim.
        c = odota_nappain("KE",'K',MERKKI_ISOKSI)
        odottaa kunnes painetaan joko K,k,E,e tai [Enter]. Jos painetaan [Enter], palautetaan 'K', muuten ko. painettu merkki.
        Parameters:
        kelpaavat - Joukko kirjaimia jotka kelpaavat. null = kaikki kelpaa
        oletus - Merkki joka palautetaan [Enter] painamisesta, 0 = ei oltusta
        merkki_isoksi - muutetaanko merkki isoksi kirjaimeksi (true) vai ei
        Returns:
        käyttäjän painama merkki, joko joukosta kelpaavat tai sitten oletus
      • odota_jotakin

        public static void odota_jotakin()
        Odotetaan kunnes käyttäjä painaa jotakin merkkiä
      • kylla_vastaus

        public static boolean kylla_vastaus()
        Odotetaan kunnes käyttäjä painaa joko K tai E
        Returns:
        true jos käyttäjä painaa K, muuten false
      • main

        public static void main​(java.lang.String[] args)
        Testataan syöttöluokkaa
        Parameters:
        args - ei käytössä