diff --git a/luentosuunnitelma_2025.org b/luentosuunnitelma_2025.org index 1222637d4a49e1b752fa1e304e29e9fcd920bf04..113e97572a97ab0153a3815ad94204b8bef2b3be 100644 --- a/luentosuunnitelma_2025.org +++ b/luentosuunnitelma_2025.org @@ -652,15 +652,24 @@ Tekemistä: Muista myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä. - -* Vuoden 2024 toteuma suunnitelmaksi - ** Luento 4: (to 27.3.2025) Asiassa eteenpäin *** Pikkupörinä alkuun Kielen kannat käkkyrälle vieruskaverien kanssa. Aiheena: Mitä uutta ehdit oppia tämän opintojakson asioista eilisen ja tämän aamun aikana? +Kun se aihe käsitelty, jatkakaa vaikka eilisistä approista tai muusta, +mitä muistaa... + +Päämääränä muistaa ihmisten kasvoja ja ääniä ja tutustella mutustella. + +Klo 10.22 asti + +Pienen pienet avainsanamuistot keskustelusta: + +- Konttidemosta on hienosti löytynyt korjattavaa, joka on nyt + korjattu. Kiitos!! Ja jatkakaa kokeilua vaan! + *** Tämän luennon tavoite - Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen @@ -670,7 +679,7 @@ ehdit oppia tämän opintojakson asioista eilisen ja tämän aamun aikana? studioyleisön tarkkaavaisten huomioiden ryydittämänä. - Ryhmäpörinä koetetaan muistaa pitää yllä. - Luonteva paikka ehkä lopuksi, kun eilen oli alkuun. + Luonteva paikka ehkä lyhyesti alussa ja pidemmin lopussa. *** Tilannekatsaus kevääseen 2025 @@ -689,7 +698,7 @@ ehdit oppia tämän opintojakson asioista eilisen ja tämän aamun aikana? että demo ei ole vielä hyväksytty, vaan se täytyy korjata ja palauttaa uudelleen. -- Voiko demoja palauttaa uudelleen, jos esimerkiksi labrapäivässä +- Voiko demoja palauttaa uudelleen, jos esimerkiksi Koodaamossa huomaa, että osaisikin tehdä sen nyt paremmin? Pitäisi voida kyllä. Jos Moodle-laatikoiden asetukset eivät @@ -756,10 +765,16 @@ Esimerkki: toistoharjoitteita ja uteliasta kokeilua. Tutkitaan ja toistellaan ja ihmetellään: "man fg" ja sitten Ctrl-z jobs fg +*** Tauko sopivassa kohdassa, muistetaanpas + +Jatketaan tasan 11:20 + +Opettajat muistaa laittaa mikit päälle sitten... + *** Aihepiiri: Tekstieditorien opetteleminen Toivotaan, että ei käytetä karvahattueditoria Nano. Unohda vaikka -kuullesikaan siitä. +kuulleesikaan siitä. Sen sijaan toivotaan, että käytetään ihan aikaa ja energiaa kunnollisempien editorien Vim ja Emacs tutoriaaleihin ja @@ -778,63 +793,14 @@ voisivat näyttää: Pidemmän päälle voit tehdä oman valintasi näistä editoreista. Tänään äänessä olevat opettajat ovat molemmat Emacs-tyyppejä, mutta -Vim-tyyppejä löytyy henkilökunnasta aika tasapuolisesti. - -*** Uusi aihepiiri 2025: Uusin POSIX ja C17 suhteessa edelliseen - -Tämän opintojakson materiaaleja on viimeisen vuosikymmenen aina -pyritty standardoimaan POSIXin uusimpaan käytössä olevaan versioon, -joka aihepiirivideopankin kertyessä oli vuodelta 2018. Nyt on -saatavilla 2024-versio, ja sitä tulee seurata ensisijaisesti. - -Perusperiaatteet kestävät aikaa, joten aiemmat selitykset ovat täysin -valideja. Kun kehotetaan, toivottavasti usein, tarkistamaan jokin asia -standardista itse, niin silloin tarkistetaan tietysti sen päivän -uusimmasta versiosta. Tämä periaate se vasta aikaa kestääkin! - -Standardit päivittyvät hitaasti, mikä on muun muassa hyvä puoli -niissä. - -Standardit mahdollistavat yhteensopivuutta sidosryhmien välillä ja -myös ajallisesti: standardin mukainen toteutus toimii seuraavan -standardiversion aikana todennäköisemmin kuin epästandardi, kunhan -muistetaan vältellä välteltäväksi / hyljeksittäväksi merkittyjä -ominaisuuksia (englanniksi 'deprecated', yleisesti ottaen suomeksi -'paheksuttava', 'tuomittava', tekniikan terminologiassa 'vanhentunut', -'käytöstä poistettu'). - -Muutama ensimmäisenä mieleen tuleva ero ja korostettava seikka: - -- C99 -> C17, eli etsiskelläänpäs vanhan "Serptember draft":in tilalle - parempaa iltalukemistoa. - -- pistotarkistus, mitä on tapahtunut hyljeksittävälle komennolle - 'echo' uusimmassa standardissa. - -- Lähivuosina (2026 plusmiinus pari) on tällä opintojaksolla hieno - mahdollisuus vertailla kahta standardiversiota, mitä siellä on - samaa, mitä eri ja miksi (standardin 'rationale' -osiot eli - perustelut määritelmävalinnoille). - -*** Aihepiiri: Siltaa ohj1, ohj2 -esitiedoista tänne - -Ohj2 Demo 10 T 3 mallivastaus Javalla ja sitten komentorivillä. Juttua -spekseistä Oracle, POSIX, Unicode. - -Viesti: Tavoitellaan taitoja nähdä asiat syvältä ja kyetä tekemään -tehokas palikkapeli tämän päivän tarpeeseen sen lisäksi, että pidetään -kuitenkin myös laatu ja testaaminen ynnä muu selkärangassa. - -*** Tauko sopivassa kohdassa, muistetaanpas - -Jatketaan tasan 11:15. - -Opettajat muistaa laittaa mikit päälle sitten... +Vim-tyyppejä löytyy meidänkin henkilökunnasta aika tasapuolisesti. *** Ryhmäpörinää Millä mielellä tästä eteenpäin? +11:52 vedetään yhteen ja sitten lähdetään seuraaviin askareisiin. + *** Ennakkotehtävä viikkoa 2/8 kohti Kalibrointi etupainotteisemmaksi keväällä 2025: @@ -862,7 +828,7 @@ Tekemistä: - Demo 3 voi vilkaista alustavasti, *kun* demo 2:n asiat tuntuvat mukavilta ja sisäistetyiltä, mutta *ei ennen*. Maksimoidaan - oppimiminen olemala *kiiruhtamatta liikaa*! + oppiminen olemala *kiiruhtamatta liikaa*! Katseltavaa: @@ -891,13 +857,18 @@ Huomioitavaa: - Vakiomuistutus: **Tee muistiinpanoja!** Se auttaa muistamista ja oppimista! Eikä kysymykset unohdu sitten niinä hetkinä, kun on - mahdollisuus kysyä . + mahdollisuus kysyä livenä. - Muistutellaanpa, että 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla! + + + +* Vuoden 2024 toteuma suunnitelmaksi + ** Luento 5: (ke 2.4.2025) (P/J) Muistiinpanojen vertailua *** TODO Valmistellaan, mitä ehtii ennen luentoa @@ -957,6 +928,51 @@ Tilannekatsausta: - Mitä muuta meneillään.. tsekataan. Ei tullut mieleen, mutta olihan tuossakin jo edistystä viime kerralta. +*** Uusi aihepiiri 2025: Uusin POSIX ja C17 suhteessa edelliseen + +Tämän opintojakson materiaaleja on viimeisen vuosikymmenen aina +pyritty standardoimaan POSIXin uusimpaan käytössä olevaan versioon, +joka aihepiirivideopankin kertyessä oli vuodelta 2018. Nyt on +saatavilla 2024-versio, ja sitä tulee seurata ensisijaisesti. + +Perusperiaatteet kestävät aikaa, joten aiemmat selitykset ovat täysin +valideja. Kun kehotetaan, toivottavasti usein, tarkistamaan jokin asia +standardista itse, niin silloin tarkistetaan tietysti sen päivän +uusimmasta versiosta. Tämä periaate se vasta aikaa kestääkin! + +Standardit päivittyvät hitaasti, mikä on muun muassa hyvä puoli +niissä. + +Standardit mahdollistavat yhteensopivuutta sidosryhmien välillä ja +myös ajallisesti: standardin mukainen toteutus toimii seuraavan +standardiversion aikana todennäköisemmin kuin epästandardi, kunhan +muistetaan vältellä välteltäväksi / hyljeksittäväksi merkittyjä +ominaisuuksia (englanniksi 'deprecated', yleisesti ottaen suomeksi +'paheksuttava', 'tuomittava', tekniikan terminologiassa 'vanhentunut', +'käytöstä poistettu'). + +Muutama ensimmäisenä mieleen tuleva ero ja korostettava seikka: + +- C99 -> C17, eli etsiskelläänpäs vanhan "Serptember draft":in tilalle + parempaa iltalukemistoa. + +- pistotarkistus, mitä on tapahtunut hyljeksittävälle komennolle + 'echo' uusimmassa standardissa. + +- Lähivuosina (2026 plusmiinus pari) on tällä opintojaksolla hieno + mahdollisuus vertailla kahta standardiversiota, mitä siellä on + samaa, mitä eri ja miksi (standardin 'rationale' -osiot eli + perustelut määritelmävalinnoille). + +*** Aihepiiri: Siltaa ohj1, ohj2 -esitiedoista tänne + +Ohj2 Demo 10 T 3 mallivastaus Javalla ja sitten komentorivillä. Juttua +spekseistä Oracle, POSIX, Unicode. + +Viesti: Tavoitellaan taitoja nähdä asiat syvältä ja kyetä tekemään +tehokas palikkapeli tämän päivän tarpeeseen sen lisäksi, että pidetään +kuitenkin myös laatu ja testaaminen ynnä muu selkärangassa. + *** Tilanteen mukaista toimintaa tässä Keskustellaan luku-, katselu- ja tekemispaketista. Vertaillaan