From a9fb2816de5a8be89fd0a5b715d50b0ad32ed1cd Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Paavo Nieminen <paavo.j.nieminen@jyu.fi> Date: Wed, 26 Mar 2025 13:26:38 +0200 Subject: [PATCH] =?UTF-8?q?Pieni=20nypl=C3=A4ys=20huomista=20tiedotetta=20?= =?UTF-8?q?varten,=20ei=20viel=C3=A4=20kokonaisvaltainen?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- luentosuunnitelma_2025.org | 108 ++++++++++++++----------------------- 1 file changed, 41 insertions(+), 67 deletions(-) diff --git a/luentosuunnitelma_2025.org b/luentosuunnitelma_2025.org index a30669a..2964fd4 100644 --- a/luentosuunnitelma_2025.org +++ b/luentosuunnitelma_2025.org @@ -718,14 +718,9 @@ Tilannekatsaus: jokin merkittävä etappi on saavutettu - esimerkiksi kaikki demo 1:n ensimmäiset palautukset tarkastettu. -- Unohtui kait mainita demoista: Niistä tulee numeroarvio, joka **ei - vaikuta** kurssiarvosanaan!! Niistä voi ajatella matkan varrella - saatavana formatiivisena palautteena, jonka avulla voi fokusoida - omaa tekemistään. Hyväksyttyjä demoja **ei tarvitse palauttaa - uudestaan**. - -- Arvio 0 tarkoittaa, että demo ei ole vielä hyväksytty, vaan se - täytyy korjata ja palauttaa uudelleen. +- Demotarkastuksissa arvio 1-5 on formatiivinen, ei vaikuta kurssin + arvosanaan. Arvio 0 tarkoittaa, että demo ei ole vielä hyväksytty, + vaan se täytyy korjata ja palauttaa uudelleen. - Voiko demoja palauttaa uudelleen, jos esimerkiksi labrapäivässä huomaa, että osaisikin tehdä sen nyt paremmin? @@ -736,18 +731,8 @@ Tilannekatsaus: Aiemmin hyväksyttyä ei siis tarvitse palauttaa uudelleen. -- Jos olen aiempana vuonna tehnyt jo vaikka demot 1 ja 2, mutta sitten - jäänytkin kesken, niin kuinka toimin? - - Tee vaan uudelleen - joko se on minuutin homma tai sitten on - syytäkin kerrata ja opetella uudestaan. - Kysymyksiä uusia kevään kulusta tänään? -Sitten päästään miettimään, mitä on mielekkäintä tehdä tänään. Muutama -uusi aihepiirivideo tarvittaneen demo 2:n aloittamisen lisätueksi. Muu -riippuukin sitten siitä, kuinka paljon on ehditty katsoa ennakkoon... - *** Oppimateriaalista tarkennusta, kertauksena Kerätään tilannetieto, mitä on, mistä löytyy, ja miten lähestytään: @@ -785,63 +770,49 @@ Kerätään tilannetieto, mitä on, mistä löytyy, ja miten lähestytään: kyseenalaistaminen ja asteittainen korjaaminen. +*** Uusi aihepiiri 2025: Uusin POSIX ja C17 suhteessa edelliseen -*** Pikku näätäilyt - -Ryhmäkeskustelu 5 minuuttia: - -- Mikä jännittää tämän aihepiirin opiskelussa? +Tämän opintojakson materiaaleja on viimeisen vuosikymmenen aina +pyritty standardoimaan POSIXin uusimpaan käytössä olevaan versioon, +joka aihepiirivideopankin kertyessä oli vuodelta 2018. Nyt on +saatavilla 2024-versio, ja sitä tulee seurata ensisijaisesti. -Yhteenveto ja valmentajien tsemppiviestit nauhoitettiin tauon jälkeen. +Perusperiaatteet kestävät aikaa, joten aiemmat selitykset ovat täysin +valideja. Kun kehotetaan, toivottavasti usein, tarkistamaan jokin asia +standardista itse, niin silloin tarkistetaan tietysti sen päivän +uusimmasta versiosta. Tämä periaate se vasta aikaa kestääkin! -*** Tauko 12 minuuttia - -Jatketaan tasan 11:15. +Standardit päivittyvät hitaasti, mikä on muun muassa hyvä puoli +niissä. -Opettajat muistaa laittaa mikit päälle sitten... +Standardit mahdollistavat yhteensopivuutta sidosryhmien välillä ja +myös ajallisesti: standardin mukainen toteutus toimii seuraavan +standardiversion aikana todennäköisemmin kuin epästandardi, kunhan +muistetaan vältellä välteltäväksi / hyljeksittäväksi merkittyjä +ominaisuuksia (englanniksi 'deprecated', yleisesti ottaen suomeksi +'paheksuttava', 'tuomittava', tekniikan terminologiassa 'vanhentunut', +'käytöstä poistettu'). -*** Yhteenveto päivän keskustelusta: Mikä jännittää aluksi? +Muutama ensimmäisenä mieleen tuleva ero ja korostettava seikka: -Yhteenvetoa: +- C99 -> C17, eli etsiskelläänpäs vanhan "Serptember draft":in tilalle + parempaa iltalukemistoa. -- Vaikeustason ja työmäärän kehittyminen opintojakson mittaan +- pistotarkistus, mitä on tapahtunut hyljeksittävälle komennolle + 'echo' uusimmassa standardissa. -- Liittyen edelliseen: Kun eka demo oli helppo, niin jatkuuko sama vai - vaikeutuuko? +- Lähivuosina (2026 plusmiinus pari) on tällä opintojaksolla hieno + mahdollisuus vertailla kahta standardiversiota, mitä siellä on + samaa, mitä eri ja miksi (standardin 'rationale' -osiot eli + perustelut määritelmävalinnoille). -- Eka demo oli mukavaa, mutta mitenkähän käy jatkossa... jos - komentorivin käyttäminen ei ole tuttua... - -- Miten vältytään "tuhoisilta komennoilta", joita käytiin ekalla - luennolla läpi.. Miten saa korjattua tuhot, jos ja kun käy... - - Tarkennus: Jos olisin linuxin juurihakemistossa, ja suorittaisin - täyden poistokomennon, niin estäisikö käyttöoikeudet vahinkojen - tapahtumisen? - - Mietittiin asiaa ja todettiin, että EI ESTÄISI vahinkojen - tapahtumista omiin tiedostoihin, joihin itsellä on oikeudet. Muiden - tiedot ovat turvassa. - - Videolta voi taas katsella, kuinka opettaja hiukan hikoilee, koska - vahinko on viretty esimerkin vuoksi yhden näppäimen painalluksen - taakse... Mutta saa ilmeisesti vielä olla töissä ensi viikollakin, - koska mitään ei tuhoutunut! Vastuullista ja rauhallista - työskentelytapaa opetellaan - meidän vaarat ovat joka tapauksessa - pienempiä kuin esimerkiksi kemian laboratoriossa myrkkyjen kanssa - väsäillessä... - -- Miten esitietoni riittävät, kun on mainittu niin monta valinnaista - esitieto-opintojaksoa, joista "olisi hyötyä". - -- Miten saa pysyttyä tässä mukana, että ei jää jälkeen. Miten löytää - aikaa? +*** Tauko 12 minuuttia -- Laaja aihepiiri - miten onnistuu saamaan ydinasiat käsiin? Tässähän - on satoja sivuja materiaalia ja tuhansia sivuja speksiä... +Jatketaan tasan 11:15. -- Yhtä ryhmää ei jännitä yhtään... +Opettajat muistaa laittaa mikit päälle sitten... +*** Yhteenveto päivän keskustelusta: Mikä jännittää aluksi? *** Seuraava ennakkotehtävä @@ -849,7 +820,7 @@ Luettavaa: - Luentomonisteen luvut 1-4. -- Demon 2 ohjetekstit. +- Demojen 2-3 ohjetekstit. - Huomaa, että myös aiempiin on aina hyvä palata "uusin silmin", kun asiat tarkentuvat myöhemmissä kohdissa. @@ -860,11 +831,14 @@ Tekemistä: - Demo 2 työn alle. +- Demo 3 olisi hyvä jo vilkaista alustavasti, *kun* demo 2:n asiat + tuntuvat mukavilta ja sisäistetyiltä! + Katseltavaa: -- Videot tähän saakka: Luentojen 1-4 kertymä 2024-videoista. Demon 2 - ohjeisiin ja vähän siitä eteenpäinkin pitkäkestoisista - aihepiireistä. +- Videot tähän saakka: Luentojen 1-4 kertymä 2025-videoista. Ainakin + jo demon 3 ohjeisiin asti ja vähän siitä eteenpäinkin + pitkäkestoisista aihepiireistä. Huomioitavaa: -- GitLab