From 8248b5a23970ef4e3b23d4029719e5da27dd3b4a Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Paavo Nieminen <paavo.j.nieminen@jyu.fi> Date: Wed, 19 Mar 2025 15:21:08 +0200 Subject: [PATCH] =?UTF-8?q?Lis=C3=A4=C3=A4=20kev=C3=A4=C3=A4n=20p=C3=A4iv?= =?UTF-8?q?=C3=A4m=C3=A4=C3=A4r=C3=A4t=20ja=20toisen=20luennon=20alustava?= =?UTF-8?q?=20kulkusuunnitelma.?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- luentosuunnitelma_2025.org | 164 +++++++++++++++---------------------- 1 file changed, 64 insertions(+), 100 deletions(-) diff --git a/luentosuunnitelma_2025.org b/luentosuunnitelma_2025.org index 49ee94a..c482bb3 100644 --- a/luentosuunnitelma_2025.org +++ b/luentosuunnitelma_2025.org @@ -254,15 +254,17 @@ varoitukset on syytä ensin sisäistää! Pidemmän päälle *tutkiva asenne ja utelias kokeileminen* on tavoitetilanne koko yliopistokoulutuksessa, jota tässäkin nyt täten harjoitetaan. -*** Infoa keväälle 2024 +*** Infoa keväälle 2025 Vakiokohta, mutta tällä kertaa melko tyhjä: Ei mitään uutta muutosta -tai yllätystä tiedotettavana opintojakson toissapäivänä tapahtuneen +tai yllätystä tiedotettavana opintojakson eilen tapahtuneen alun jälkeen. -Ehkä kannattaa alussa vielä muistuttaa, että tämän luennon ja -lounastauon jälkeen on ensimmäinen Open labrapäivä. Niitä tulee -myöhemmin lisää opettajien kevätkalenterin mahdollistamiin lokeroihin. +Ensi maanantaina yksi kappale Open labrapäivää. Selitys kannattanee +antaa tässä kohtaa. + +Näitä voi tullla myöhemmin lisää opettajien kevätkalenterin +mahdollistamiin lokeroihin. *** Vapaaehtoinen tarjonta: Sisussa olevat ryhmät ja ajankohdat @@ -287,57 +289,41 @@ students": kun se näyttää olevan tilanteeseen nähden tarpeen tai kun halutaan kokeilla jotakin uutta pilottimielessä. -- **"Open labrapäivä"** noin viikoittain: Ajankohta, jolloin opettaja - hengaa ilmoitetussa luentosalissa. Voidaan käsitellä tämän - opintojakson asioita tai muuta, tai tehdä vaan hiljaa omia - hommia. Alkuperäinen ajatus nimen takana oli "Opettajan labrapäivä" - hellittelymuodossa, mutta myös tulkinta "Avoin labrapäivä" vastaa - toiminnon tavoitetta. - - **Varaamme oikeuden seuraaviin muutoksiin:** Vaihdetaan - mahdollisesti osa varauksista pelkästään etänä pidettäväksi, mikäli - mikroluokissa paikalla oleva väkimäärä on lähellä nolla. Sillä - säästyy tilakustannuksia ja mahdollistuu sekä opettajan että - opiskelija etätyöskentlypäivä. Parhaimmillaan meillä on muutenkin - molempia, sekä lähi että etä. - - Vaivihkaa pilotoidaan todennäköisesti uudelleen käynnistyvää - Koodaamo-toimintaa, joka olisi vastine matematiikan Ratkomolle eli - yhteisölliselle demotyöskentelytilanteelle. - -- **"Laboratoriotyö"** huhtikuussa: Mahdollisuus tehdä demo 4 - ryhmätyönä paikan päällä. **Varaamme oikeuden seuraaviin muutoksiin, - mutta emme myöskään lupaa toteuttaa niitä:** Mahdollisesti jostakin - ryhmätyöajankohdasta tehdään sellainen, että sen keskusteluosiot - tallennetaan kertaamista varten ja niiden hyödyksi, jotka eivät - päässeet osallistumaan. Mahdollisesti jokin ryhmätyöaika toteutetaan - Zoomia ja Breakout-huoneita käyttäen, jotta pidemmän matkan päässä - asuvilla olisi tasavertainen mahdollisuus hyödyntää - vertaiskeskustelua ajantasaisesti. **Ilmoitamme mahdollisista - muutoksista** etukäteen, jotta voit vaihtaa ryhmävalintasi - tarvittaessa itselle sopivammaksi. Lähes vuosi sitten tehdyt - varaukset ovat aivottomasti tehty copy-paste siitä, miten asia on - tähän asti aina tehty eli mikroluokissa 2 tunnin sloteissa. - - TODO: Varmistettava myös keväällä 2024, että Sisu-ryhmät toimivat - niin, että ryhmävalintaa voisi niissä vielä vaihtaa... ehkä onnistuu - vaikka kurssi on jo käynnissä.. ilmoittelemme, miten tässäkin - käy. Itsenäisesti voi tehdä samansisältöisen harjoituksen, jos ei - ole helppoa päästä paikalle. Itsenäisesti tehden menee - todennäköisesti useampi tunti. - - Myös paikan päällä tehtävä muoto edellyttää materiaalin omatoimista +- **"Open labrapäivä"** ajoittain, opettajien aikataulun mukaisesti: + Ajankohta, jolloin opettaja hengaa ilmoitetussa + luentosalissa. Voidaan käsitellä tämän opintojakson asioita tai + muuta, tai tehdä vaan hiljaa omia hommia. Alkuperäinen ajatus nimen + takana oli "Opettajan labrapäivä" hellittelymuodossa, mutta myös + tulkinta "Avoin labrapäivä" vastaa toiminnon tavoitetta. Yhdistetään + vastikään käynnistettyyn Koodaamo-toimintaan, jonka ylösajoa ja + mainostusta tässä nyt samalla tehdään! + + Koodaamon on tarkoitus olla IT-tiedekunnan vastine matematiikan + Ratkomolle eli yhteisölliselle demotyöskentelytilanteelle. + +- **"Laboratoriotyö"** huhtikuun kauniina perjantaina 25.4.2025: + Mahdollisuus tehdä demo 4 ryhmätyönä etänä. + + Tänä vuonna tullaan tarjoamaan kyseisenä päivänä 3 vaihtoehtoista 2 + tunnin aikaikkunaa, joissa voi Zoomin kautta käydä kuittaamassa + demon 4. + + Poikkeuksellisesti emme tarjoa fyysisesti mikroluokissa yhdessä + tehtävää versiota. + + Demon 4 itsenäinen suoritustapa kannattaa yrittää tehdä jo + kyseisellä viikolla kuntoon. Perjantain yhteisistunto on tukiverkko, + jossa viimeistään saat varmasti tehtyä. Jos ei millään pääse + osallistumaan, voi itsenäistä suoritusta jatkaa normaalisti. + + TODO: Mietittävä keväällä 2025, tarvitaanko jotain Sisu-ryhmiä + tälle, vai olisiko vain, että tullaan paikalle kurssin Zoomiin. + + HUOM: paikan päällä tehtävä muoto edellyttää materiaalin omatoimista opiskelua ennen ja jälkeen live-kohtaamisen. Suoritusmerkintä demosta siis kuitenkin mahdollinen lyhyen läsnäolotuokion perusteella. -- **International students** -ryhmä: Oletus on, että tämä perutaan, - mikäli tarvitsijoita ei ole. Missään ennakkotiedoissa ei ole luvattu - englanninkielistä toteutusta tai suoritusmahdollisuutta - keväälle 2024. Paavon vanhana vammana speksi kulkee mukana... never - say never - ehkä jossain vaiheessa saatetaan taas tarvita - kandikursseja englanniksi syystä tai toisesta... - Luentotallenteella saattaa olla tarkemmat selostukset näiden tilaisuuksien roolista. Jos et kuule ja jotakin jäi ylläolevasta mietityttämään, pyydä toimittamaan tarkempi transkriptio tai kysy @@ -347,21 +333,17 @@ kuulo- tai näköaistilla. Korjataan tilanne tarvittaessa. Kysymyksiä ja toivottavasti vastauksia tähän astisesta: -- Onko Moodlessa näkyvissä olevat demot 1-7 jo miten ajankohtaisia? +- ... Herääkö tälle vuotta? - Tämä oli hyvä kysymys ja toimiva aasinsilta seuraavaan aiheeseen, - jossa käytiin läpi demojen vedosten tilanne ja myös kaikki muut - materiaalilinkit. +*** Kurssin kustomointi ja käynnistäminen -Siinäpä yleisökysymyksineen tärkeimmät byrokratiasta, vaatimuksista ja -aikatauluista. Päästäänkö sitten jo byrokratiapullasta kivempiin -asioihin? +Kustomoidaan kurssin nettisivu tämän kevään kasvoilla... koreografia +on suoraan osaamistavoitteiden äärellä: laitteet, tietokoneet, +sovellukset, pääteyhteys, kuori, komentojono eli skripti. -Lähestyttiin, mutta varsinainen leivonta pääsee alkamaan vasta -ylihuomenna perjantaina. Aasinsillasta päästiin tsekkaamaan -kurssisivun linkit seuraavan osion mukaisesti. +*** Ryhmäpörinää -*** Tutustumista +Tähän jotain f2f-pörinää! - Esittelyt: opettajat (ehtivät tulla tutummiksi kurssin mittaan), opiskelijat, opiskelijoiden pääaineet @@ -398,12 +380,6 @@ Pidemmän kaaren tähtäyspisteet: Katsotaan, miten tänä vuonna käy. -*** Kurssin kustomointi ja käynnistäminen - -Kustomoidaan kurssin nettisivu tämän kevään kasvoilla... koreografia -on suoraan osaamistavoitteiden äärellä: laitteet, tietokoneet, -sovellukset, pääteyhteys, kuori, komentojono eli skripti. - *** Tauko 10 minuuttia Jatketaan tasan 11:30. @@ -520,14 +496,7 @@ toiminnan hetkinä. Tässä välissä on lisäksi myös pääsiäistauko, jonka aikana ei ole opetusta eikä oleteta tapahtuvan myöskään opiskelua! - - -** (Pääsiäistauko) - -Tämän opintojakson osalta aktiivista aikaa laskettiin tässä välissä -noin yksi arkipäivä, eipä siinä paljonkaan asiat ehtineet edetä ... - -** Luento 3: (ke 3.4.2024) Luentomonistetta ja muuta materiaalia päin +** Luento 3: (ke 26.3.2025) Luentomonistetta ja muuta materiaalia päin *** Päivän ja viikon päätavoitteet: @@ -782,7 +751,7 @@ opintopisteen opintojaksoon. Muista myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä. -** Luento 4: (pe 5.4.2024) Asiassa eteenpäin +** Luento 4: (to 27.3.2025) Asiassa eteenpäin *** Tämän luennon tavoite - Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen @@ -943,7 +912,7 @@ Huomioitavaa: ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita kuin voisivat olla! -** Luento 5: (ke 10.4.2024) (P/J) Muistiinpanojen vertailua +** Luento 5: (ke 2.4.2025) (P/J) Muistiinpanojen vertailua *** Päivän ja viikon päätavoitteet: @@ -1091,7 +1060,7 @@ Tällaisten parissa mielellään oltaisiin työskentelemässä: 16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska muuten ne varsinaiset tekemisen hetket eivät ole enää tehokkaita! -** Luento 6: (pe 12.4.2024) (P/J) Karhuluento ("opettajat opettaa") +** Luento 6: (to 3.4.2025) (P/J) Karhuluento ("opettajat opettaa") *** Infot keväälle 2024 - Tänään klo 11:50 tulee kollega esittelemään tutkimusta, johon @@ -1201,8 +1170,7 @@ varsinaista opiskelua lukemalla ja kokeilemalla itse. - -** Luento 7: (ke 17.4.2024) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa +** Luento 7: (ke 9.4.2025) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa Yritetään aina käynnistää mahdollisimman lähelle 14:15! Säädöt kestävät joskus, kun ollaan "kiertolaisina" erilaisissa @@ -1282,7 +1250,7 @@ Pari keinoa omatoimiseen kokeiluun täällä meillä JYU:ssa. Tehtiin pari keskustelukierrosta läsnäolijoiden kesken. Tätä ei tallennettu. -** Luento 8: (pe 19.4.2024) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa +** Luento 8: (to 10.4.2025) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa *** Tämän luennon tavoite - Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen @@ -1406,8 +1374,12 @@ Opettajan jälkihuomiot: tunteita. Perustuu myös siihen, että shokista selviytymiseen on tarjolla tukea ja turvaa. Tämäkin keskustelu osa sitä. +** (Pääsiäistauko 14.-21.4.2025) -** Luento 9: (ke 24.4.2024) (P/J) Tähään karhu, ylihuomenna näätä +Tämän opintojakson osalta aktiivista aikaa laskettiin tässä välissä +noin yksi arkipäivä, eipä siinä paljonkaan asiat ehtineet edetä ... + +** Luento 9: (ke 23.4.2025) (P/J) Tähään karhu, ylihuomenna näätä Mikä "karhuluento"? @@ -1548,7 +1520,7 @@ aihepiirin sisältönä: - Eiköhän aihepiiriin saada liittymään käytännön esimerkki jos toinenkin standardoinnista, syntakseista, speksin tarkistelusta ym. -** Luento 10: (pe 26.4.2024) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa +** Luento 10: (to 24.4.2025) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa *** Tämän luennon tavoite - Puolivälin etappi. @@ -1632,8 +1604,7 @@ Käsiteltävää: - -** Luento 11: (ke 2.5.2024) (P/J) Tentin detaljit ja ensimmäinen tärppi +** Luento 11: (ke 30.4.2025 Vappuaatto!) (P/J) Tentin detaljit ja ensimmäinen tärppi *** Päivän päätavoitteet: @@ -1807,7 +1778,7 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään ei tosin ollut pakko, kun oltiin ensimmäistä kertaa tärpin parissa ja osa porukasta jäi vielä vapaaehtoisesti yliajalle käsittelemään sitä) -** Luento 12: (pe 3.5.2024) (P/J) Tärppejä lisää +** Luento 12: (ke 7.5.2025) (J) Tärppejä lisää *** Tämän päivän agenda Ryhmätyöpainotus: tenttitärppejä, muistiinpanojen vertailua ja kysymyksiä . @@ -2114,8 +2085,7 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti.) - -** Luento 13: (ke 8.5.2024) (P/J) Muistiinpanojen vertailua ja olan yli havaittua +** Luento 13: (to 8.5.2025) (J) Muistiinpanojen vertailua ja olan yli havaittua *** Infot keväälle 2024 - Open labrapäivissä on saatu hommia hyvin eteenpäin. Ainakin yksi @@ -2234,12 +2204,7 @@ assemblerista hahmottaa yleiskuvaa RIP:stä, eli mikä päivittää RIP:tä" - Studioyleisö, mukaan lukien kysyjät, tarkkana, että saadaan hyödyllistä materiaalia! -** (hep, hep, helatorstai "syö" yhden luentokerran!!) - -Välissä ennen seuraavaa kertaa on kuitenkin 3 arkipäivää, eli tasainen -tahti tarkoittaa kyllä tasaista tekemistä tälläkin välin! - -** Luento 14: (ke 15.5.2024) (P/J) Vesivärikissaluento +** Luento 14: (ke 14.5.2025) (J) Vesivärikissaluento *** Infot keväälle 2024 - Tavoitetilanne: Demot 1-5 saisi mielellään olla tarkastettu. Mikä @@ -2328,7 +2293,7 @@ muuttuminen" herättämän jatkokysymyksen kanssa. - Linux-palvelimella voi tutkia oikeita karttoja /proc/PID/smap ja komennolla pmap -** Luento 15: (pe 17.5.2024) (J) Asiaa eteenpäin +** Luento 15: (to 15.5.2025) (J) Asiaa eteenpäin *** Infot keväälle 2024 Ajankohtaista: @@ -2467,8 +2432,7 @@ on selvitettävissä. Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti.) - -** Luento 16: (ke 22.5.2024) (P/J) Viimeinen luento +** Luento 16: (ke 21.5.2025) (J) Viimeinen luento *** Infot keväälle 2024 - Jäljellä on tämän lisäksi enää ylihuominen tentti. @@ -2571,7 +2535,7 @@ Ja sitten vielä jatkettiin sekä läsnä- että etäyleisön kanssa. -** Tenttiaika: (pe 24.5.2024) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti! +** Tenttiaika: (to 22.5.2025) (J) Klo 8:15-12:15 kotitentti! Tämä löytyy tentin alkaessa Moodlesta. Olemme valmistautuneet tärpein. _Hyvin se menee, ja uusintojakin on tulossa_. -- GitLab