diff --git a/luentosuunnitelma_2024.org b/luentosuunnitelma_2024.org index ebeec6d6f8e490d1836277462602bf5f8e1303c6..64b6740d15124e4e16ccec1068f14654c97ff84c 100644 --- a/luentosuunnitelma_2024.org +++ b/luentosuunnitelma_2024.org @@ -1169,7 +1169,6 @@ varsinaista opiskelua lukemalla ja kokeilemalla itse. - ** Luento 7: (ke 17.4.2024) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa Yritetään aina käynnistää mahdollisimman lähelle 14:15! Säädöt @@ -1250,28 +1249,70 @@ Pari keinoa omatoimiseen kokeiluun täällä meillä JYU:ssa. Tehtiin pari keskustelukierrosta läsnäolijoiden kesken. Tätä ei tallennettu. +** Luento 8: (pe 19.4.2024) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa +*** Tämän luennon tavoite -* Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen +- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen + seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 4 ohjeteksteineen, monisteen + luvut 1-5, alkuviikolla jo lukua 6. Aihepiirivideoista voi saada + tukea ja oppiminen tapahtuu omatoimisen kokeilun kautta. -** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024 +- Näätäillään tositarkoituksella: Nyt on luettu jo aika paljon asiaa, + niin selvitellään, mikä sieltä tarvitsisi lisää rautalankaa. -Tähän voisi kerätä ideoita / toiveita kokonaan uusiksi tai aiempaa -toteutusta paremmiksi aihepiirivideoiksi +- Aihepiirivideoita: Rautalangan vääntämistä uusista ja aiemmin + toivotuista aiheista. +- Mahdollisesti ryhdytään katselemaan tenttiä. Tehdään sitäkin + "näätäillen" yksin-ryhmissä-kaikki -tyyppisellä pohdintatehtävällä. -*** Aihepiiri: Demo 2:n uudistukset vuodesta 2023 vuoteen 2024 +*** Seuraava ennakkotehtävä -"Emacs tai Vim" palvelinkoneilla, tällä opintojaksolla, ja lentävässä -lauseessa kahvihuoneissa. Mutta yleisempää sanelua siitä, mitä pitää -käyttää tai ei pidä käyttää yritetään välttää. +Lukemista: +- Demo 4 ohjeteksti; tärkeä ensi viikon demo 4 -ryhmätöitä varten! +- Monisteen luku 5 ennen demo 4 -ryhmätyötä. +- Monisteen luku 6 heti demo 4:n jälkeen. +Katsomista: -*** Aihepiiri: Vimin ja Emacsin tutoriaalit käyntiin +- Aiemmin tallennetut aihepiirivideot ovat loogisessa järjestyksessä + jo ainakin Demo 4b:n alkuopastukseen asti, ja aika hyvin siihen + liittyy "Little Man Computer" sekä "Havainnekuvien + piirtäminen". Vaikuttaisi olevan tie selvä. HUOM: "Esimerkkikoodien + lataaminen" -aihepiiri siirtyi pikkuisen aiempaan kohtaan, ja tulee + jo heti demo 4:n jälkeen. + +Tekemistä: + +- Demo 3 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen + +- Omatoimista kokeilua, kun rohkeus niihin karttuu. + +Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin +16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska +muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita +kuin voisivat olla! + +*** Infot keväälle 2024 + +- Ensi viikon alussa tosiaan tapahtuu "Demo 4 porukalla": + + + Ryhmäharjoite + + + **Mielellään paikalla siten, että päästään aloittamaan aina vartin + yli!!** Aikaisintaan 90 minuutin päästä vasta pääsee pois. Demo 4 + suoritus: olet läsnä, kun ope kirjaa, että olit läsnä. + + Harjoitteesta vauhtia tekemiseen - oman session jälkeen + viimeistään voi edetä luentomonistetta ja aihepiirivideoita + eteenpäin, mm. "Demo 4 havaintoja tekemisestä" ja siitä eteenpäin. +*** Tauko + +Tauon jälkeen muistettava: Äänitesti, videokalvo, nauhoitusnappi. *** Aihepiiri: Hupsista vaan, täytin verkkolevyni satunnaisella tauhkalla.. @@ -1281,6 +1322,77 @@ kuten tiedoston tulostaminen itsensä perään äärettömän monta kertaa heksavedoksena.. Ctrl-C pysäyttää meneillään olevan, ja aika monet viritykset voi purkaa, kun rauhassa tekee. +*** Näätäilyt: Mikä kohta on jäänyt epäselväksi tähän asti (luvut 1-5, demo-ohjeet 1-4) + +Lämmittelyksi: + +- Mikä on ollut kivointa tällä viikolla yliopistolla tai muualla? + +3 minuuttia. + +Ryhmissä: + +- Vertaillaan muistiinpanoja, ja etsitään ehdotus: + + Mikä asia tähän asti tarvitsisi lisää selvennystä? + + Minkälaista? + +7 minuuttia. + +Yhteenveto ryhmittäin: + +- Monisteen nelosluku oli raskas ja vaikealukuinen. Tuli paljon uusia + asioita, eikä tullut yhdellä lukemisella valmiiksi. + + Keskustelua: Demo 4b tulee auttamaan luvun 4 selventämisessä. Demon + ajoitus on ehkä vähän myöhässä suhteessa lukemistoon. Samoin + aiheesta nauhoiteltu video on tänään (19.4.2024 vähän myöhäisessä + vaiheessa katsomisjärjestystä) + +- Vimiä ja emacsia ei varmaan kukaan ota haltuun kerralla. Tämä on + vielä vaiheessa. Monisteessa on tiivistä asiaa paljon - siihen + varmaan pitää palata vielä uudelleen, kun kokemusta + kertyy. Alkupäässä sivutaan hyvin nopeasti asioita, joista ei vielä + kuitenkaan anneta yksityiskohtia - tämä vähän hämmensi. + +- Kun ei ole aiempaa kokemusta, niin uudet eteen tulevat asiat + kuormittavat, esimerkiksi C-kääntäjän käyttäminen kuoresta. + + Pienet osatehtävät / "lämmittelyt" auttavat, esimerkiksi demon 3 + Hello world -osio. Kuormitus tulee sitten isommasta askeleesta, + kuten demon 3 palautustehtävä, jossa on jo 90 riviä. + + Selitys kääntämiselle, linkittämiselle tulee Ohjelmointi 2:n + lisäosissa selkeämmin kuin tämän kurssin materiaalissa. + +Opettajan jälkihuomiot: + +- Materiaali on rakennettu suunnitteluperusteella, jonka mukaan + asteittainen tarkentuminen ja alkushokki ovat tarkoitettuja + tunteita. Perustuu myös siihen, että shokista selviytymiseen on + tarjolla tukea ja turvaa. Tämäkin keskustelu osa sitä. + + + + +* Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen + +** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024 + +Tähän voisi kerätä ideoita / toiveita kokonaan uusiksi tai aiempaa +toteutusta paremmiksi aihepiirivideoiksi + + +*** Aihepiiri: Demo 2:n uudistukset vuodesta 2023 vuoteen 2024 + +"Emacs tai Vim" palvelinkoneilla, tällä opintojaksolla, ja lentävässä +lauseessa kahvihuoneissa. Mutta yleisempää sanelua siitä, mitä pitää +käyttää tai ei pidä käyttää yritetään välttää. + + + + *** Aihepiiri: printf kuoressa @@ -1310,6 +1422,27 @@ aihepiirin sisältönä: + +*** Aihepiiri: Demo 2:n jälkeen opittavaksi + +Nykyinen alikuorisyntaksi + +Printf + +Yhdistelmäkomentosyntaksi + +Muuttujat kuorikomentoriviohjelmassa + + +*** Aihepiiri: Vimin ja Emacsin tutoriaalit käyntiin + +Kuinka opettelet tekstieditorin käytön sen oman tutoriaalin avulla. + + +*** Aihepiiri: LC_ALL ja muut kieliasetukset - mikä näiden stoori on? + +Demo 3:n jälkitarkennuksia ehkä muutakin? + *** Aihepiiri: rajapintoja muitakin - esimerkkien kytkemistä laajempaan kuvaan Jäännös 2023 Hei maailma -videosta. Joskus aikanaan voisi tehdä tästä @@ -1344,97 +1477,10 @@ Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä: - "Kysytään ChatGPT:ltä" on nykyään aina hyvä aihe.. -** Aiemmista käsittelemättä jääneitä 2024 - - -*** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä - -Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun -luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja -osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä: +*** Väliaihepiiri (jo nauhoitettu v 2023 luennon 8 info-osuuteen, sori): .screenrc -asetustiedosto -- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon - "ITKA2030". - -- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden - tausta-aineistoista. Käytiin viimeksi, mutta ehkä hiukan lyhyesti. - - - -* Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi - -Päivämäärät ja kaikki on toistaiseksi yksi-yhteen kopio -vuodesta 2023. Sisällöt edellisen vuoden vastaavien luentokertojen -toteuman mukaisia. Tavoitteena kiihdyttää alkuvaihe siten, että -kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella -samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta -esitiedoista. - -** Luento 8: (to 20.4.2023) (P/J) Karhuluento, ehkä myös vähän näätä? - -Mikä "karhuluento"? - -- Verrattuna näätään: Karhu ei jää kyselemään pitkäksi aikaa. Karhu - vaan painaa menemään, selittää kovasti mennessään ja vääntää - rautalankaa niin paljon kuin pystyy. - -Mikä "näätäily"? - -- Pistetään vähän viisasta päätä yhteen ja jutellaan vieruskaverin - kanssa.. tehdään yhteenvedot myös koko porukan kesken ja - kotikatsomoita varten. Soveltuu esimerkiksi tenttitärppien - miettimiseen. - -*** Tämän luennon tavoite - -- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen - seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 4 ohjeteksteineen, monisteen - luvut 1-5, alkuviikolla jo lukua 6. - -- Jatketaan käytännön esimerkkejä tasan siitä, mihin viimeksi jäätiin. - -- Tauon jälkeen ryhdytään katselemaan tenttiä. Tehdään sitä - "näätäillen" yksin-ryhmissä-kaikki -tyyppisellä pohdintatehtävällä. - -*** Infot keväälle 2023 - -- Huomenna Open labrapäivä perinteisin menoin. Tervetuloa. - -- Ensi viikon alussa tosiaan tapahtuu "Demo 4 porukalla": - - + Ryhmäharjoite - - + **Mielellään paikalla siten, että päästään aloittamaan aina vartin - yli!!** Aikaisintaan 90 minuutin päästä vasta pääsee pois. Demo 4 - suoritus: olet läsnä, kun ope kirjaa, että olit läsnä. - - Mahdolliset ajat on Sisussa. Voit valita itselle sopivan ja TULLA - PAIKALLE *ENNEN VARTIN YLI*. - - + Jos tuntuu, että tarvitset tai haluat, voit tulla ilman - ilmoittatutumista uuteenkin ryhmään. - -*** Seuraava ennakkotehtävä - -Lukemista: - -- Demo 4 ohjeteksti; tärkeä ensi viikon demo 4 -ryhmätöitä varten! - -- Monisteen luku 5 ennen demo 4 -ryhmätyötä. - -- Monisteen luku 6 heti demo 4:n jälkeen. - -Tekemistä: - -- Demo 3 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen - -Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin -16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska -muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita -kuin voisivat olla! - - -*** Väliaihepiiri (nauhoitettu info-osuuteen, sori): .screenrc -asetustiedosto +Tämän voisi kenties kaivaa vuoden 2023 tallenteesta erilleen, jos +jaksaisi... oli ajankohtainen ja lennosta tehty 8. luennon kohdalla, mutta ehkä hyödyllinen. Käytännön esimerkki sovelluksen asetuksista ja Unix-tyyppisten järjestelmien tiedostoista, joiden nimi alkaa pisteellä. @@ -1473,23 +1519,50 @@ Kysymys: henkilökohtaisessa tietokoneessa. Yliopiston työasemat ja palvelinkoneet ovat erilainen käyttökohde. -*** Tauko 11 minuuttia. Jatkuu tasan 11:25 -Äänitesti, videokalvo, nauhoitusnappi. +** Aiemmista käsittelemättä jääneitä 2024 -*** Aihepiiri: "Hei, maailma" vielä ainakin kerran (osa 3 tässä vaiheessa). -Poimitaan ajatukset aiemmalta kerralta, ja mennään vielä eteenpäin. +*** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä -Tavoite: Näytetään lisää, mitä ja miten pääsee itsekin kokeilemaan ja -tutkimaan suhteessa monisteen luvuissa 2-5 alustettuun teoriaan. +Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun +luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja +osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä: -C-kieli, debuggeri, konekieli. "-g -O0 -Wall" +- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon + "ITKA2030". -Suoritussykli, muisti. +- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden + tausta-aineistoista. Käytiin viimeksi, mutta ehkä hiukan lyhyesti. + + + +* Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi + +Päivämäärät ja kaikki on toistaiseksi yksi-yhteen kopio +vuodesta 2023. Sisällöt edellisen vuoden vastaavien luentokertojen +toteuman mukaisia. Tavoitteena kiihdyttää alkuvaihe siten, että +kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella +samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta +esitiedoista. ** Luento 9: (ke 26.4.2023) (P/J) Tähään karhu, huomenna näätä +Mikä "karhuluento"? + +- Verrattuna näätään: Karhu ei jää kyselemään pitkäksi aikaa. Karhu + vaan painaa menemään, selittää kovasti mennessään ja vääntää + rautalankaa niin paljon kuin pystyy. + +Mikä "näätäily"? + +- Pistetään vähän viisasta päätä yhteen ja jutellaan vieruskaverin + kanssa.. tehdään yhteenvedot myös koko porukan kesken ja + kotikatsomoita varten. Soveltuu esimerkiksi tenttitärppien + miettimiseen. Näädät syöttää aiheita rautalankakarhuille. + + + *** Infot keväälle 2023 - Huomennakaan ei päästä kokemaan päärakennuksen juhlasalia, vaan