diff --git a/luentosuunnitelma_2024.org b/luentosuunnitelma_2024.org
index ebeec6d6f8e490d1836277462602bf5f8e1303c6..64b6740d15124e4e16ccec1068f14654c97ff84c 100644
--- a/luentosuunnitelma_2024.org
+++ b/luentosuunnitelma_2024.org
@@ -1169,7 +1169,6 @@ varsinaista opiskelua lukemalla ja kokeilemalla itse.
 
 
 
-
 ** Luento 7:  (ke 17.4.2024) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa
 
 Yritetään aina käynnistää mahdollisimman lähelle 14:15! Säädöt
@@ -1250,28 +1249,70 @@ Pari keinoa omatoimiseen kokeiluun täällä meillä JYU:ssa.
 Tehtiin pari keskustelukierrosta läsnäolijoiden kesken. Tätä ei
 tallennettu.
 
+** Luento 8:  (pe 19.4.2024) (P/J) Tilanteen mukaista toimintaa
+*** Tämän luennon tavoite
 
-* Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen
+- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen
+  seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 4 ohjeteksteineen, monisteen
+  luvut 1-5, alkuviikolla jo lukua 6. Aihepiirivideoista voi saada
+  tukea ja oppiminen tapahtuu omatoimisen kokeilun kautta.
 
-** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024
+- Näätäillään tositarkoituksella: Nyt on luettu jo aika paljon asiaa,
+  niin selvitellään, mikä sieltä tarvitsisi lisää rautalankaa.
 
-Tähän voisi kerätä ideoita / toiveita kokonaan uusiksi tai aiempaa
-toteutusta paremmiksi aihepiirivideoiksi
+- Aihepiirivideoita: Rautalangan vääntämistä uusista ja aiemmin
+  toivotuista aiheista.
 
+- Mahdollisesti ryhdytään katselemaan tenttiä. Tehdään sitäkin
+  "näätäillen" yksin-ryhmissä-kaikki -tyyppisellä pohdintatehtävällä.
 
-*** Aihepiiri: Demo 2:n uudistukset vuodesta 2023 vuoteen 2024
+*** Seuraava ennakkotehtävä
 
-"Emacs tai Vim" palvelinkoneilla, tällä opintojaksolla, ja lentävässä
-lauseessa kahvihuoneissa. Mutta yleisempää sanelua siitä, mitä pitää
-käyttää tai ei pidä käyttää yritetään välttää.
+Lukemista:
 
+- Demo 4 ohjeteksti; tärkeä ensi viikon demo 4 -ryhmätöitä varten!
 
+- Monisteen luku 5 ennen demo 4 -ryhmätyötä.
 
+- Monisteen luku 6 heti demo 4:n jälkeen.
 
+Katsomista:
 
-*** Aihepiiri: Vimin ja Emacsin tutoriaalit käyntiin
+- Aiemmin tallennetut aihepiirivideot ovat loogisessa järjestyksessä
+  jo ainakin Demo 4b:n alkuopastukseen asti, ja aika hyvin siihen
+  liittyy "Little Man Computer" sekä "Havainnekuvien
+  piirtäminen". Vaikuttaisi olevan tie selvä. HUOM: "Esimerkkikoodien
+  lataaminen" -aihepiiri siirtyi pikkuisen aiempaan kohtaan, ja tulee
+  jo heti demo 4:n jälkeen.
+
+Tekemistä:
+
+- Demo 3 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen
+
+- Omatoimista kokeilua, kun rohkeus niihin karttuu.
+
+Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin
+16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska
+muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita
+kuin voisivat olla!
+
+*** Infot keväälle 2024
+
+- Ensi viikon alussa tosiaan tapahtuu "Demo 4 porukalla":
+
+  + Ryhmäharjoite
+
+  + **Mielellään paikalla siten, että päästään aloittamaan aina vartin
+    yli!!** Aikaisintaan 90 minuutin päästä vasta pääsee pois. Demo 4
+    suoritus: olet läsnä, kun ope kirjaa, että olit läsnä.
 
+  + Harjoitteesta vauhtia tekemiseen - oman session jälkeen
+    viimeistään voi edetä luentomonistetta ja aihepiirivideoita
+    eteenpäin, mm. "Demo 4 havaintoja tekemisestä" ja siitä eteenpäin.
 
+*** Tauko
+
+Tauon jälkeen muistettava: Äänitesti, videokalvo, nauhoitusnappi.
 
 *** Aihepiiri: Hupsista vaan, täytin verkkolevyni satunnaisella tauhkalla..
 
@@ -1281,6 +1322,77 @@ kuten tiedoston tulostaminen itsensä perään äärettömän monta kertaa
 heksavedoksena.. Ctrl-C pysäyttää meneillään olevan, ja aika monet
 viritykset voi purkaa, kun rauhassa tekee.
 
+*** Näätäilyt: Mikä kohta on jäänyt epäselväksi tähän asti (luvut 1-5, demo-ohjeet 1-4)
+
+Lämmittelyksi:
+
+- Mikä on ollut kivointa tällä viikolla yliopistolla tai muualla?
+
+3 minuuttia.
+
+Ryhmissä:
+
+- Vertaillaan muistiinpanoja, ja etsitään ehdotus:
+
+  Mikä asia tähän asti tarvitsisi lisää selvennystä?
+
+  Minkälaista?
+
+7 minuuttia.
+
+Yhteenveto ryhmittäin:
+
+- Monisteen nelosluku oli raskas ja vaikealukuinen. Tuli paljon uusia
+  asioita, eikä tullut yhdellä lukemisella valmiiksi.
+
+  Keskustelua: Demo 4b tulee auttamaan luvun 4 selventämisessä. Demon
+  ajoitus on ehkä vähän myöhässä suhteessa lukemistoon. Samoin
+  aiheesta nauhoiteltu video on tänään (19.4.2024 vähän myöhäisessä
+  vaiheessa katsomisjärjestystä)
+
+- Vimiä ja emacsia ei varmaan kukaan ota haltuun kerralla. Tämä on
+  vielä vaiheessa. Monisteessa on tiivistä asiaa paljon - siihen
+  varmaan pitää palata vielä uudelleen, kun kokemusta
+  kertyy. Alkupäässä sivutaan hyvin nopeasti asioita, joista ei vielä
+  kuitenkaan anneta yksityiskohtia - tämä vähän hämmensi.
+
+- Kun ei ole aiempaa kokemusta, niin uudet eteen tulevat asiat
+  kuormittavat, esimerkiksi C-kääntäjän käyttäminen kuoresta.
+
+  Pienet osatehtävät / "lämmittelyt" auttavat, esimerkiksi demon 3
+  Hello world -osio. Kuormitus tulee sitten isommasta askeleesta,
+  kuten demon 3 palautustehtävä, jossa on jo 90 riviä.
+
+  Selitys kääntämiselle, linkittämiselle tulee Ohjelmointi 2:n
+  lisäosissa selkeämmin kuin tämän kurssin materiaalissa.
+
+Opettajan jälkihuomiot:
+
+- Materiaali on rakennettu suunnitteluperusteella, jonka mukaan
+  asteittainen tarkentuminen ja alkushokki ovat tarkoitettuja
+  tunteita. Perustuu myös siihen, että shokista selviytymiseen on
+  tarjolla tukea ja turvaa. Tämäkin keskustelu osa sitä.
+
+
+
+
+* Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen
+
+** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024
+
+Tähän voisi kerätä ideoita / toiveita kokonaan uusiksi tai aiempaa
+toteutusta paremmiksi aihepiirivideoiksi
+
+
+*** Aihepiiri: Demo 2:n uudistukset vuodesta 2023 vuoteen 2024
+
+"Emacs tai Vim" palvelinkoneilla, tällä opintojaksolla, ja lentävässä
+lauseessa kahvihuoneissa. Mutta yleisempää sanelua siitä, mitä pitää
+käyttää tai ei pidä käyttää yritetään välttää.
+
+
+
+
 
 *** Aihepiiri: printf kuoressa
 
@@ -1310,6 +1422,27 @@ aihepiirin sisältönä:
 
 
 
+
+*** Aihepiiri: Demo 2:n jälkeen opittavaksi
+
+Nykyinen alikuorisyntaksi
+
+Printf
+
+Yhdistelmäkomentosyntaksi
+
+Muuttujat kuorikomentoriviohjelmassa
+
+
+*** Aihepiiri: Vimin ja Emacsin tutoriaalit käyntiin
+
+Kuinka opettelet tekstieditorin käytön sen oman tutoriaalin avulla.
+
+
+*** Aihepiiri: LC_ALL ja muut kieliasetukset - mikä näiden stoori on?
+
+Demo 3:n jälkitarkennuksia ehkä muutakin?
+
 *** Aihepiiri: rajapintoja muitakin - esimerkkien kytkemistä laajempaan kuvaan
 
 Jäännös 2023 Hei maailma -videosta. Joskus aikanaan voisi tehdä tästä
@@ -1344,97 +1477,10 @@ Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä:
 - "Kysytään ChatGPT:ltä" on nykyään aina hyvä aihe..
 
 
-** Aiemmista käsittelemättä jääneitä 2024
-
-
-*** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä
-
-Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun
-luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja
-osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä:
+*** Väliaihepiiri (jo nauhoitettu v 2023 luennon 8 info-osuuteen, sori): .screenrc -asetustiedosto
 
-- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon
-  "ITKA2030".
-
-- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden
-  tausta-aineistoista. Käytiin viimeksi, mutta ehkä hiukan lyhyesti.
-
-
-
-* Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi
-
-Päivämäärät ja kaikki on toistaiseksi yksi-yhteen kopio
-vuodesta 2023. Sisällöt edellisen vuoden vastaavien luentokertojen
-toteuman mukaisia. Tavoitteena kiihdyttää alkuvaihe siten, että
-kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella
-samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta
-esitiedoista.
-
-** Luento 8:  (to 20.4.2023) (P/J) Karhuluento, ehkä myös vähän näätä?
-
-Mikä "karhuluento"?
-
-- Verrattuna näätään: Karhu ei jää kyselemään pitkäksi aikaa. Karhu
-  vaan painaa menemään, selittää kovasti mennessään ja vääntää
-  rautalankaa niin paljon kuin pystyy.
-
-Mikä "näätäily"?
-
-- Pistetään vähän viisasta päätä yhteen ja jutellaan vieruskaverin
-  kanssa.. tehdään yhteenvedot myös koko porukan kesken ja
-  kotikatsomoita varten. Soveltuu esimerkiksi tenttitärppien
-  miettimiseen.
-
-*** Tämän luennon tavoite
-
-- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen
-  seuraavia yhteisiä tapaamisia: Demo 4 ohjeteksteineen, monisteen
-  luvut 1-5, alkuviikolla jo lukua 6.
-
-- Jatketaan käytännön esimerkkejä tasan siitä, mihin viimeksi jäätiin.
-
-- Tauon jälkeen ryhdytään katselemaan tenttiä. Tehdään sitä
-  "näätäillen" yksin-ryhmissä-kaikki -tyyppisellä pohdintatehtävällä.
-
-*** Infot keväälle 2023
-
-- Huomenna Open labrapäivä perinteisin menoin. Tervetuloa.
-
-- Ensi viikon alussa tosiaan tapahtuu "Demo 4 porukalla":
-
-  + Ryhmäharjoite
-
-  + **Mielellään paikalla siten, että päästään aloittamaan aina vartin
-    yli!!** Aikaisintaan 90 minuutin päästä vasta pääsee pois. Demo 4
-    suoritus: olet läsnä, kun ope kirjaa, että olit läsnä.
-
-    Mahdolliset ajat on Sisussa. Voit valita itselle sopivan ja TULLA
-    PAIKALLE *ENNEN VARTIN YLI*.
-
-  + Jos tuntuu, että tarvitset tai haluat, voit tulla ilman
-    ilmoittatutumista uuteenkin ryhmään.
-
-*** Seuraava ennakkotehtävä
-
-Lukemista:
-
-- Demo 4 ohjeteksti; tärkeä ensi viikon demo 4 -ryhmätöitä varten!
-
-- Monisteen luku 5 ennen demo 4 -ryhmätyötä.
-
-- Monisteen luku 6 heti demo 4:n jälkeen.
-
-Tekemistä:
-
-- Demo 3 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen
-
-Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin
-16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska
-muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita
-kuin voisivat olla!
-
-
-*** Väliaihepiiri (nauhoitettu info-osuuteen, sori): .screenrc -asetustiedosto
+Tämän voisi kenties kaivaa vuoden 2023 tallenteesta erilleen, jos
+jaksaisi... oli ajankohtainen ja lennosta tehty 8. luennon kohdalla, mutta ehkä hyödyllinen.
 
 Käytännön esimerkki sovelluksen asetuksista ja Unix-tyyppisten
 järjestelmien tiedostoista, joiden nimi alkaa pisteellä.
@@ -1473,23 +1519,50 @@ Kysymys:
   henkilökohtaisessa tietokoneessa. Yliopiston työasemat ja
   palvelinkoneet ovat erilainen käyttökohde.
 
-*** Tauko 11 minuuttia. Jatkuu tasan 11:25
 
-Äänitesti, videokalvo, nauhoitusnappi.
+** Aiemmista käsittelemättä jääneitä 2024
 
-*** Aihepiiri: "Hei, maailma" vielä ainakin kerran (osa 3 tässä vaiheessa).
 
-Poimitaan ajatukset aiemmalta kerralta, ja mennään vielä eteenpäin.
+*** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä
 
-Tavoite: Näytetään lisää, mitä ja miten pääsee itsekin kokeilemaan ja
-tutkimaan suhteessa monisteen luvuissa 2-5 alustettuun teoriaan.
+Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun
+luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja
+osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä:
 
-C-kieli, debuggeri, konekieli. "-g -O0 -Wall"
+- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon
+  "ITKA2030".
 
-Suoritussykli, muisti.
+- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden
+  tausta-aineistoista. Käytiin viimeksi, mutta ehkä hiukan lyhyesti.
+
+
+
+* Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi
+
+Päivämäärät ja kaikki on toistaiseksi yksi-yhteen kopio
+vuodesta 2023. Sisällöt edellisen vuoden vastaavien luentokertojen
+toteuman mukaisia. Tavoitteena kiihdyttää alkuvaihe siten, että
+kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella
+samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta
+esitiedoista.
 
 ** Luento 9:  (ke 26.4.2023) (P/J) Tähään karhu, huomenna näätä
 
+Mikä "karhuluento"?
+
+- Verrattuna näätään: Karhu ei jää kyselemään pitkäksi aikaa. Karhu
+  vaan painaa menemään, selittää kovasti mennessään ja vääntää
+  rautalankaa niin paljon kuin pystyy.
+
+Mikä "näätäily"?
+
+- Pistetään vähän viisasta päätä yhteen ja jutellaan vieruskaverin
+  kanssa.. tehdään yhteenvedot myös koko porukan kesken ja
+  kotikatsomoita varten. Soveltuu esimerkiksi tenttitärppien
+  miettimiseen. Näädät syöttää aiheita rautalankakarhuille.
+
+
+
 *** Infot keväälle 2023
 
 - Huomennakaan ei päästä kokemaan päärakennuksen juhlasalia, vaan