From 61bad7d70830ed078225c53d360fae57c051e722 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Paavo Nieminen <paavo.j.nieminen@jyu.fi> Date: Wed, 26 Mar 2025 11:57:54 +0200 Subject: [PATCH] Luennon 3 tulemaa tuoreeltaan.j --- luentosuunnitelma_2025.org | 332 +++++++++++++++++-------------------- 1 file changed, 155 insertions(+), 177 deletions(-) diff --git a/luentosuunnitelma_2025.org b/luentosuunnitelma_2025.org index a5330f3..a30669a 100644 --- a/luentosuunnitelma_2025.org +++ b/luentosuunnitelma_2025.org @@ -473,8 +473,8 @@ nauhoittaa uudestaan. Jotakin hyödyllistä on saattanut unohtua aihepiirivideoista. Tai sitten tehdään jotakin muuta tilanteeseen ja kevään kulkuun sopivaa sen pohjalta, mitä lukupaketti ja demon tekeminen ovat siihen mennessä herättäneet ja tuottaneet itse kunkin -muistiinpanoihin! (Jos ei tullut sanottua aiemmin, niin **tee -muistiinpanoja** - se auttaa muistamista ja oppimista!!) +muistiinpanoihin! (Jos ei tullut sanottua aiemmin, niin *tee +muistiinpanoja* - se auttaa muistamista ja oppimista!!) Ahkerasti käyttämään loput viikoittaisesta 16 tunnin panoksesta tähän 5 opintopisteen opintojaksoon. @@ -482,47 +482,86 @@ Ahkerasti käyttämään loput viikoittaisesta 16 tunnin panoksesta tähän Muista kuitenkin myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä. +** Luento 3: (ke 26.3.2025) Ryhmäpörinää ja täyttä vauhtia +*** Ryhmäpörinää perusmallin pyramidikeskustelulla -* Vuoden 2024 toteuma suunnitelmaksi +Aloitetaan tällä, tietenkin! Ehditään ottaa nauhoitukset, tiedotukset +ja muut aikanaan. -** Luento 3: (ke 26.3.2025) Ryhmäpörinää ja täyttä vauhtia +**** Vieruskaverin tai kahden kanssa keskustelu: -*** Päivän ja viikon päätavoitteet: +- Mihin vaiheeseen ollaan + päästy ensimmäisen luku-, + katselu- ja + tekemispaketin kanssa? -Fokusoidaan tekemistä kertyneen materiaalipaletin kanssa: +- Mitä tunteita ja kysymyksiä + mielessä, vapain sanoin? -- Tarkistetaan tilanne ensimmäisten kotitehtävien suhteen. +5 minuuttia -- Kalibroidaan ITKA2030:n tahti. Hiukan nopeammin pitää voida olla - tehtävissä nyt, kun Ohjelmointi 2 vähintään samaan aikaan on nimetty - esitieto-opintojaksoksi. Alku on pitkälti kertausta ja - syvennystä. Sen mukaisesti vauhti päälle: +**** Vaihe 2 viereisen ryhmän kanssa - + Demot 2 ja 3 hyvin pian alta pois vaan. +Isommalla porukalla päämäärä: - + Opettajien TODO: Tulossa olevien viikoittaisten lukupakettien - nypläys etupainotteisemmaksi jo etukäteen. +- Miettikää vähintään yksi asia, + jonka haluatte tuoda yhteiseen + käsittelyyn. -- Matsku on jo tallennettuna, sitä vaan nyt tiuhaan tahtiin - kotioloissa katsomaan: +- Haaste: miettikää vielä yksi - + Mm. luentomoniste, reaalimaailman dokumentaatio ja omatoimisen - kokeilemisen työkalusto. +(5 minuuttia) - + Inspirointia, tavoitepisteitä, motivointia ja "mindsettiä" +**** Sitten yhteistä koontia tähän: -- Täydennetään materiaalia tarpeelliselta vaikuttavilla lisäosilla: +- Saimme tietää, että luentomoniste on olemassa ja sitä on hyvä lukea. - + POSIX ja sitä kautta C on päivittynyt - siitä uutta nyt!! +- Monisteen lisäksi on löytynyt tallenteet ja aihepiirivideot. - + Ja toki ne kontit on tulossa. +- Demo 1 on tehty tai ainakin katsottu läpi 80 %. + +- Ryhmissä eteneminen vaihtelee. Deadlineista on nyt muistutettu + kavereitakin. Kaikki eivät ole vielä edes aloittaneet. Tarkoitusta + tehdä tänään tai huomenna. + +- Demo 1 ei vaikuttanut vaikealta, mutta mietittiin, miten paljon + vaikeutuu pidemmän päälle. + +- Osa on tehnyt demoja jo etupainotteisesti demoon 3 asti; ei + havaittuja teknisiä ongelmia. + +- Ensimmäinen kurssiviikko mennyt omasta mielestä hyvin - ei + kysymyksiä tällä hetkellä. + +- Monistetta on tullut katseltua, mutta siitä ei oikein muista mitään. + +- Moniste on paavomaisen rönsyilevä ja sitä on vähän vaikea lukea. + +- Palvelimet jalava / halava ovat lagiset (viivettä merkkien + välittymisessä suuntaan ja toiseen) + +- Kiinnostavaa tietää, miten paljon kone tekee jatkuvasti asioita. + +- Keskustelussa myös tangentin suuntaista aihetta. + +**** Tallennettava osuus + +Yhteenveto ja opettajien ajatuksia videotallenteeksi kevään 2025 +ryhmälle. *** Infoa keväälle 2025 -Demotarkastukset alkaneet. Toistaiseksi ei tiedossa muutoksia -aikatauluihin tai paikkoihin. Open labrapäivä -tilaisuuksia tulee sitä -mukaa kun kalentereista löytyy tilaa niille; reaaliaikainen tilanne -Sisussa, ja ilmoitetaan näissä infohetkissä luennoilla sitten myös. +Re-save the date ja *sori säätö*: + +- Demo 4 porukalla Zoomissa tapahtuukin *maanantaina 28.4.2025* ja + siis *ei* perjantaina 25.4.2025, kuten aluksi tiedotettiin. Oli + opettajien tuplabuukkaus, jota ei tajuttu siinä kohtaa vielä. Nyt + pysytään toivottavasti tässä aikataulussa ilman lisämuutoksia. + +Demotarkastukset alkanevat tänään. Open labrapäivä goes Koodaamo +-tilaisuuksia tulee sitä mukaa kun kalentereista löytyy tilaa niille; +reaaliaikainen tilanne Sisussa, ja ilmoitetaan näissä infohetkissä +luennoilla sitten myös. Tilannekatsausta kevään kurssin kulkuun: @@ -540,17 +579,40 @@ Tilannekatsausta kevään kurssin kulkuun: keskusteluaktiviteetti) lähti todella hienosti käyntiin! Antaa mennä lisää vaan! -*** TODO Valmistellaan, mitä ehtii ennen luentoa +- Laatikkoemojidemo: saatavilla!! -- Demo 2 ohjeet kuosiin, speedrun päivitetyssä Jalavassa +*** Päivän ja viikon päätavoitteet: -- Ryhmäpörinät agendaan ennakolta +Fokusoidaan tekemistä kertyneen materiaalipaletin kanssa: -- Tsekkaa, että on aikaa kestävät videot olemassa aiheista. +- Tarkistetaan tilanne ensimmäisten kotitehtävien suhteen. -- Tämänä päivän ennakkotehtävä jo eteen, eteen painottaen! +- Kalibroidaan ITKA2030:n tahti. Hiukan nopeammin pitää voida olla + tehtävissä nyt, kun Ohjelmointi 2 vähintään samaan aikaan on nimetty + esitieto-opintojaksoksi. Alku on pitkälti kertausta ja + syvennystä. Sen mukaisesti vauhti päälle: + + + Demot 2 ja 3 hyvin pian alta pois vaan. + + + Opettajien TODO: Tulossa olevien viikoittaisten lukupakettien + nypläys etupainotteisemmaksi jo etukäteen. Toivottavasti huomiseen + (27.3.2025) mennessä tehty + +- Matsku on jo tallennettuna, sitä vaan nyt tiuhaan tahtiin + kotioloissa katsomaan: + + + Mm. luentomoniste, reaalimaailman dokumentaatio ja omatoimisen + kokeilemisen työkalusto. -*** Oppimateriaalin pariin + + Inspirointia, tavoitepisteitä, motivointia ja "mindsettiä" + +- Täydennetään materiaalia tarpeelliselta vaikuttavilla lisäosilla: + + + POSIX ja sitä kautta C on päivittynyt - siitä uutta nyt!! + + + Ja toki ne kontit on tulossa. + +*** Oppimateriaalista tulikin jo pörinän koonnissa, tässä tarkennusta Kerätään tilannetieto, mitä on, mistä löytyy, ja miten lähestytään: @@ -586,135 +648,11 @@ Kerätään tilannetieto, mitä on, mistä löytyy, ja miten lähestytään: Muista kolme vaihetta, kaikki tärkeitä: käsityksen muodostaminen, kyseenalaistaminen ja asteittainen korjaaminen. -Tällainen on tiedossa: - -- Yksi olennainen tarve on saada aihepiirivideot järkevästi - järjestykseen ja sopivan kokoisiksi kokoelmiksi esimerkiksi - viikoittaista tehtäväpakettia.. - - Tämänhetkinen suunnitelma: - - + Opettajat koettaa järjestää Moniviestimen videokansiossa - aihepiirejä loogisesti etenevään järjestykseen niin, että - esitiedot edellisistä riittäisi aina seuraavaan. **Järjestys voi - muuttua** keväällä 2024 sitä mukaa, kun käsitys loogisesta - järjestyksestä muuttuu. Uusille videoille täytyy etsiä paikka - aiempien keskeltä, joten aluksi voi joutua hakemaan. **Saa ja - kannattaa ehdottaa** järjestysmuutoksia, kun huomaa jotain, mikä - tulee liian aikaisin tai myöhään. - - + Näillä yhteisillä luennoilla katsastetaan aina seuraavan sopivan - lukemisto- ja katselukokoelman tilanne, keskustellaan edellisestä - ja täydennellään aihepiireillä, joita sieltä vaikutti puuttuvan. - - + Koetetaan veivata nyt **alkupuolta nopeampaan tahtiin** kuin koskaan - aiemmin, kun videopätkiä on valmiina. Yritetään päästä erityisesti - koodiesimerkkien pariin hyvin pian. - -- Dialogisuutta ja "näätäilyä" vuosimallia 2024 voi olla tulossa: - - Mikä "näätäily"? Tsekataan vuoden 2020 opiskelijapalautteesta; katso - luentovideolta... - - Ennakkotiedotuksena, että jotakin vastaavaa saatetaan tehdä tänäkin - vuonna osana aihepiirivideoiden tuottamista. Silloin siis - aihepiirinä jonkin seikan tai tenttitärpin ympärillä tapahtuvaa - näätäilyä tositarkoituksella. - - Näätäily tarkoittaisi jotakin tällaista: - - + Tullaan kokeilemaan minikeskusteluja ja tenttitärppien pohtimista - vieressä istuvien kanssa. - - Toimintaa mahdollisesti tukisi tilaisuuden siirtäminen - auditoriosta tilaan, jossa on tasalattia ja käänneltävät pöydät. - - Ei huolta: Ei koskaan turhan päiten; ei koskaan aiheen vierestä; - ei koskaan sellaista, mitä luentotallenteen katsojan ei tulisi - miettiä kotona yksikseen samassa kohtaa luentosarjaa. - - Miksi: Koetetaan hyödyntää maksimaalisesti kaikki käytössä olevat - puitteet, joista fyysinen luentosali (tai muu huone) on nyt yksi. - -Kysymys- vastausosio edellisestä (keväällä 2024): - -- Mistä tietää, mitä aiheita seuraavalla kerralla näätäillään? Tästä - luentosuunnitelmasta, joka on jatkuvasti kurssimateriaalin - julkisessa git-varastossa. Katso videolta esimerkki, kuinka - esimerkiksi tässä 3.4.2024 käydyt asiat voi tarkistella ja - annettuihin tehtäviin palata. - -- Miten sitä videon soittonopeutta voi muuttaa nettisivulla? - - Kolme keinoa: - - (1) Nettisivun tekijän tarjoamat säädöt, - - (2) Omaan selaimeen asennettava lisäosa, joka tarjoaa säädöt, vaikka - nettisivun tekijä ei olisi niitä laittanut ja - - (3) Pistä selaimesi suorittamaan sopiva Javascript-pätkä, joka - asettaa videoelementin toistonopeuden - ainakin Chromessa näköjään - voi tallentaa javascriptiä kirjanmerkiksi. - - Opettajan oma nykyinen suosikki on kirjanmerkkikansio, jossa on - kirjanmerkit mallia "javascript: - document.querySelector('video').playbackRate = 2.0;" mutta joskus - videokuvan yläkulmaan upotettu portaaton säätöpainike on kiva, joten - olen sellaisen lisäosankin asentanut kyllä. Löytyi googlella - jotenkin "video speed plugin chrome" tai jotakin. - -- Missä tuo playbackRate on määritelty? Videolla näytetty vastaus - tähän piti sisällään syvemmän, tärkeimpiin osaamistavoitteisiin - kuuluvan esimerkin speksin paikantamisesta ja tietyn yksityiskohdan - tarkastamisesta sieltä. - -*** Mietteitä, keskustelua, toiveita? - -Tulimme yhteen, ja siihen on ilmeisesti se syy, että halutaan nähdä -toisiamme livenä. Hyödynnetään vaikka ideariihenä. - -Toteutettiin lonkalta tällaista: - -- Ensin lämmittelyjutustelu; tänään vaan ajankohtaisesti "Miten meni - pääsiäinen"? - -- Mitä odotamme oppivamme tällä opintojaksolla? Keskustelu 5 min. - - + Intuitiota ja demystifiointia käyttöliittymän ja laitteiston - väliseen pintaan - - + Kun on käynyt aiemmin Ohjelmoinnin ja Tietokoneen rakenne - -kurssin, niin olisiko tämä sellainen, joka kertoo, mitä siinä - välissä tapahtuu - - + Pääseekö tällä kurssilla siihen Linuxiin käsiksi? Mihin se johtaa? - - + Toivotaan yleisempää käsitystä käyttöjärjestelmistä yleensä, ei - vain tietystä. Toivetta olisi kokonaiskuvan osalta kuulla - harvinaisemmista käyttöjärjestelmistä ja sitten myös - ns. tunnettujen markkinajohtajien välisistä isommista eroista. - - + Tutustumista uusiin ohjelmointikieliin - - + Tehotyökaluja pinnan alle pääsemiseen. - - + Kädentaitoja ja soveltamista - - + Miten eri prosessorityypit otetaan huomioon käyttöjärjestelmissä? - - + Pieni kosketus assembleriin olis kiva - - + Jotain uskomatonta skriptien kirjoittamista - - + Yleisempää tietoa käyttöjärjestelmistä ja tapoja optimoida - toisteista työtä skriptien avulla - - - *** Ennakkotehtävät ennen seuraavaa luentoa: +Se nyt on jo huomenna, joten ei paljon päivitystä. + Luettavaa: - Luentomonisteen alkuosa eli esipuhe ja luvut 1-2. Jos tarvitset tai @@ -725,37 +663,40 @@ Luettavaa: Katsottavaa: - Videot sekä tämän vuoden kansiosta että pitkäkestoisesta kansiosta, - jotakuinkin demo 2:n alkuohjeistukseen saakka. Demo 2 annetaan - tehtäväksi ylihuomenna, jolloin sitä voidaan luennolla tarkentaa, - mutta ei opasteta uudestaan sitä, mikä aiemmalla videolla jo - kerrotaan. Tämä "käänteisen luokkahuoneen" idea nyt mahdollinen - aihepiirivideoiden avulla. Muistakaa katsoa nopeutettuna ja tehdä - samalla käytännön harjoituksia, joita videoissa toivottavasti - muistetaan kehottaa tekemään. + eteenpäin vaan, sitä tahtia kuin tuntuu että pystyy omaksumaan + huolella. + + Muistakaa katsoa nopeutettuna ja tehdä samalla käytännön + harjoituksia, joita videoissa toivottavasti muistetaan kehottaa + tekemään. Tekemistä: - Demo 1 valmiiksi ja palautukseen. -Kun tapaamme seuraavan kerran, katsotaan jälleen, missä tilanteessa -ollaan: Viime vuonna aihepiirivideoita uskallettiin ryhtyä tekemään -vähän myöhemmässä vaiheessa, joten saattaa olla tarvetta tuottaa -muutama ihan uusi aihepiirivideo alkupuolen aiheista. Tai sitten -tehdään jotakin muuta tilanteeseen ja kevään kulkuun sopivaa sen -pohjalta, mitä lukupaketti ja demojen tekeminen ovat siihen mennessä -herättäneet ja tuottaneet itse kunkin muistiinpanoihin - - Vakiomuistutus: **Tee muistiinpanoja!** Se auttaa muistamista ja oppimista! Eikä kysymykset unohdu sitten niinä hetkinä, kun on mahdollisuus kysyä . -Ahkerasti käyttämään seuraavan opintoviikon 16 tunnin panos tähän 5 -opintopisteen opintojaksoon. - Muista myös lepo ja tyhjäkäynti! Se auttaa jaksamaan taas toiminnan hetkinä. + +* Vuoden 2024 toteuma suunnitelmaksi + ** Luento 4: (to 27.3.2025) Asiassa eteenpäin +*** Valmistellaan, mitä ehtii ennen luentoa + +Tilannekatsaus: + +- Demo 2 ohjeet kuosiin, speedrun päivitetyssä Jalavassa + +- Ryhmäpörinät agendaan ennakolta + +- Tsekkaa, että on aikaa kestävät videot olemassa aiheista. + +- Tämänä päivän ennakkotehtävä jo eteen, eteen painottaen! + *** Tämän luennon tavoite - Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen @@ -765,7 +706,7 @@ hetkinä. - Koetetaan tehdä mahdollisesti aikaakin kestäviä aihepiirivideoita, studioyleisön tarkkaavaisten huomioiden ryydittämänä. -*** Tilannekatsaus kevääseen 2024 +*** Tilannekatsaus kevääseen 2025 - Demoja on palautettu jo tosi hyvin: Tänään klo 10:00 oli 105 opiskelijalla Demo 1 tilassa Palautettu. 25 enemmän kuin viime vuonna @@ -807,6 +748,43 @@ Sitten päästään miettimään, mitä on mielekkäintä tehdä tänään. Muut uusi aihepiirivideo tarvittaneen demo 2:n aloittamisen lisätueksi. Muu riippuukin sitten siitä, kuinka paljon on ehditty katsoa ennakkoon... +*** Oppimateriaalista tarkennusta, kertauksena + +Kerätään tilannetieto, mitä on, mistä löytyy, ja miten lähestytään: + +- Luentomoniste: Esitellään aiemmin toteutetulla aihepiirivideolla, + joka olisi tarkoitus katsoa, minkä jälkeen voidaan jutella aiheesta + ja täsmentää tarvitaessa. Ehkä ei vielä 4 vuorokauden aikana ole + ehditty aloittaa katsomaan? Nyt olisi hyvä aloittaa, niin päästään + vauhtiin. + +- Reaalimaailman dokumentaatio, jollaisen lukemistaitoon tämäkin + kurssi koettaa valmentaa: Esitellään aiemmin toteutetulla + aihepiirivideolla. Katsottaisiin, minkä jälkeen juteltaisiin ja + täsmennettäisiin. + +- Demotehtävät: Rullaavat nyt jo. Kukin demo esitellään aiemmin + toteutetulla aihepiirivideolla. Katsottaisiin ensin niitä + omatoimisesti, minkä jälkeen juteltaisiin ja täsmennettäisiin niiltä + osin, mitä ohjeista ja aiemmalta aloitusvideolta ei vielä selviä. + +- Vinkkejä demotehtäviin: Yritettäisiin tehdä demoja ensin + alkuopastuksen mukaisesti. Sen jälkeen olisi hyvä katsoa aiemmilta + vuosilta kertyneitä vinkkivideoita - niissä puututaan yleisiin + väärinkäsityksiin. + + **Malta kokeilla itse ensin!** Oppiminen toimii paremmin niin, että + teet ensin itse, mahdollisesti väärinkin, ja sen jälkeen korjaat + käsitystä. Jos ainoastaan toistat jotakin, mitä joku toinen näyttää, + se ei jää mieleen kovin pitkäksi aikaa, vaikka olisi miten + täydellistä ja oikeaoppista! Toisaalta myöskään kyseenalaistamatta + omia tottumuksia ja vertaamatta niitä muiden antamiin vinkkeihin, on + riski jäädä paljon oppimatta myös. + + Muista kolme vaihetta, kaikki tärkeitä: käsityksen muodostaminen, + kyseenalaistaminen ja asteittainen korjaaminen. + + *** Pikku näätäilyt -- GitLab