diff --git a/luentosuunnitelma_2024.org b/luentosuunnitelma_2024.org
index e7bd316d7ba98c5e30a6ebff164138a02fc0aca8..ca5ac6171e44575f800d72272ebe7c85d9d83de0 100644
--- a/luentosuunnitelma_2024.org
+++ b/luentosuunnitelma_2024.org
@@ -1603,6 +1603,181 @@ Käsiteltävää:
 
 
 
+** Luento 11: (ke 2.5.2024) (P/J) Tentin detaljit ja ensimmäinen tärppi
+
+*** Päivän päätavoitteet:
+
+- Kevään 2024 tenttimuoto ja tärpit tähän kohtaan.
+
+- Materiaalirunko videoineen vaikuttaisi olevan kasassa, joten nyt
+  päästään kunnolla näätäilemään: tehdään, mitä väki kokee
+  tarpeelliseksi.
+
+*** Infot keväälle 2024
+
+- Demotarkastukset pitkälti ajan tasalla kevään osalta: 1-3
+  tarkastettu ja 4 tarkastetaan seuraavaksi. Etapeista ilmoitetaan
+  Uutiset-kanavalla, kun esimerkiksi kaikki on tarkastettu.
+
+- Open labrapäiviä mahtui ensi viikkoon seuraavasti: Ma etänä aamu- ja
+  iltapäivällä pitkästi, ke hybridinä juuri ennen tämän opintojakson
+  luentoslottia. Yksityiskohdat Sisussa.
+
+- Vertaistukikanavalla taas apuja saatu, jopa vappuna. Selvästi hyviä
+  vinkkejä on saatavilla, kun vaan kysyt kavereilta!
+
+**Opettajien TODO** (ehtii tuleville vuosille):
+
+- Live-keskustelussa 2.5.2024 esitettiin oivallinen ehdotus
+  luentomonistetta varten: "Pohdittavaksi"-tyyppisiä kysymyksiä
+  lukujen loppuun (tai kohdentamisen tueksi jopa alkuun!)
+  osaamistavoitteiden ja tiivistelmien tueksi.
+
+*** Seuraava ennakkotehtävä
+
+Lukemista:
+
+- Demo 5 ohjeteksti
+
+- Monisteen luvut 9-10
+
+Katselemista:
+
+- Aihepiirivideot monisteen koodiliitteessä olevista
+  esimerkeistä. Näiden tavoite on tukea teoriaosuuden ymmärtämistä.
+
+Tekemistä:
+
+- Demo 4b valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen tähän
+  astisesta.
+
+- Demo 5 työn alle. *HUOMAUTUS:* Demo 5:n katselu voi auttaa myös demo
+  4b:n ymmärtämistä! Eli niiden tekemisjärjestystä voi koettaa vaihtaa
+  tai yhdistää toisiinsa, jos tuntuisi olevan hyödyksi itselle.
+
+- Omatoimisia kokeiluja, havainnekuvien piirtelyä ja niiden kautta
+  yhteyksien etsimistä teorian, käytännön ja
+  rajapintadokumentaatioiden välille.
+
+- Tarkennusta tai rautalankaa vaativien kysymysten listaamista ylös,
+  jotta voidaan vääntää rautalankaa niistä.
+
+Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin
+16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska
+muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita
+kuin voisivat olla!
+
+
+
+
+
+
+*** Aihepiiri: Tentin yleiskuva 2024.
+
+Moodlen tentti Opettajan esikatseluna.
+
+Usein kysyttyjä kysymyksiä on jo tiedossa. Voidaan käsitellä
+ennaltaehkäisevästi:
+
+- "Saako tentissä käyttää kurssimateriaaleja vai pitääkö kaikki komennot
+  muistaa ulkoa?"
+
+Vastaus pääpiirteissään on: Saa käyttää kaikkea, paitsi avun kysymistä
+henkilöltä, ChatGPT:ltä tai muulta taholta, jolle voi esittää
+kysymyksen tentin aikana. Esimerkiksi internetiin aiemmin päätyneitä
+sisältöjä saa käyttää mielin määrin. Saa myös kokeilla asioita
+käytännössä esimerkiksi pääteyhteydellä.
+
+*** Tauko 10 minuuttia. Tenttitärppi klo 15:43
+
+Tauolta tullessa järjestäydytään pienryhmiin, joissa tärppejä
+mietitään.
+
+*** Osaamisen arviointia ( == tämän kevään ensimmäinen tenttitärppi!)
+
+Tässä kohtaa kevään 2024 ensimmäinen tenttitärppi.
+
+**** Kevään 2024 menettely
+
+"Näätäilyä" eli luentotilaisuuteen kytkettyä ryhmäkeskustelua on
+kokeiltu erilaisin tavoin useiden vuosien ajan inkrementaalisti.
+
+Keksitään pyörä uudelleen jollain tähän kevääseen sopivalla
+tavalla. Raamit:
+
+- Yksin-ryhmissä-kaikki -menettely; sama sukka sopii joskus moniinkin
+  jalkoihin.
+
+- Saadaan kuvaa omasta ja kaverien oppimisen vaiheesta *ilman
+  suorituspaineita*; kokonaiskuva välittyy tallennettujen osioiden
+  kautta myös kotikatsomoihin
+
+- Simuloidaan tenttiä, jolla kevään 2024 opintojaksosta tulee lopuksi
+  arvosana.
+
+**** Protokolla:
+
+  - Kolmen hengen ryhmät lähellä istuvien kanssa.
+
+  - 3*30 sekunnin nimi- ja fiiliskierros, jotta keskustelu lämpenee.
+
+  - Päivän tenttitärppi yksin-ryhmissä-kaikki -menettelyllä (seuraava
+    kohta).
+
+  - Oikean vastauksen takana oleva ajatuksenkulku
+
+**** Tehtävä
+
+- Kysymys on... Moodlesta aiemman vuoden tentistä joku kysymys
+  (kysymys 9/48 kevään 2021 tentistä)
+
+- Kellotetaan 1 minuutti aikaa tehtävän lukemiseen.
+  
+- Kellotetaan 1 minuutti aikaa siihen, että jokainen miettii hiljaa
+  itselleen vastaukset
+
+- Ryhmäkeskustelu 2 minuuttia: Käykää läpi kaikkien omat vastaukset.
+
+  Neuvotelkaa siitä, mikä niistä ehkä on eniten oikein.
+
+- Yhteinen koonti: Kerätään luentotallenteelle ehdotuksia
+  vastauksista.
+
+  Varmistaan myös oikea vastaus ja että lopulta kaikki osaisivat tehdä
+  tällaisen tehtävän tentissä täysillä pisteillä.
+
+Tässä on täydellisyyden vuoksi tehtävä ja siihen liittyvä ohjeteksti
+kopioituna:
+
+Tutkittava esimerkki tehtäviin 9–10: Kurssin luennoilta ja demoista tutussa ympäristössä (Linux,bash) tehty yksittäinen, POSIX-syntaksin mukainen komentorivi:
+
+  arg echo arg echo | arg | grep -v -i "arg echo" | arg > echo
+
+Tehtävä 9: Montako komentoa shell yrittää käynnistää koko rivin
+suorittamiseksi?
+
+**** Ryhmien vastaukset ja keskustelu
+
+Muistiinpanot ryhmäkoonnista:
+
+- Mutu-tuntumalla yrittää 4 komentoa
+
+- Nopeesti laskettuna 4 ehkä - en tiiä, on vaikeasti tulkittava
+
+- 4, perusteella että "komento, argumentit, tolppa, komento,
+  argumentit, tolppa, ... ja lopussa ohjataan tiedostoon".
+  
+**** Oikeaksi tarkoitettu vastaus ja logiikka sen takana
+
+Luentotallenteelle selitys ja logiikka, jolla tavoiteltu oikea vastaus
+on selvitettävissä.
+
+(Yritetään muistaa ja toteuttaa aiempien vuosien palaute:
+Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään ei tosin
+ollut pakko, kun oltiin ensimmäistä kertaa tärpin parissa ja osa
+porukasta jäi vielä vapaaehtoisesti yliajalle käsittelemään sitä)
+
+
 * Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen
 
 ** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024
@@ -1657,9 +1832,9 @@ AMD64-prosessorissa. Demo 3:ssa on tarkoitus kokeilla näitä ihan itse.
 
 Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä:
 
-- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä.
+- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä?
 
-- Leikkitietokoneet?
+- Leikkitietokoneet? (LMC:stähän onkin jo yksi video; riittänee?)
 
 - "Kysytään ChatGPT:ltä" on nykyään aina hyvä aihe..
 
@@ -1707,8 +1882,6 @@ Kysymys:
   palvelinkoneet ovat erilainen käyttökohde.
 
 
-** Aiemmista käsittelemättä jääneitä 2024
-
 
 *** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä
 
@@ -1724,181 +1897,20 @@ osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä:
 
 
 
+
+
 * Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi
 
-Päivämäärät ja kaikki on toistaiseksi yksi-yhteen kopio
-vuodesta 2023. Sisällöt edellisen vuoden vastaavien luentokertojen
-toteuman mukaisia. Tavoitteena kiihdyttää alkuvaihe siten, että
+Päivämäärät ja lukumäärä päivitetty kevään 2024 salivarausten
+mukaiseksi. Kaikki muu sisältö on toistaiseksi yksi-yhteen kopio
+vuodesta 2023. Tavoitteena oli kiihdyttää alkuvaihe siten, että
 kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella
 samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta
-esitiedoista.
-
-** Open Labrapäivän jälkeen 28.4.2023 nauhoitettu lisäaihepiiri
-
-*** Aihepiiri: Havainnekuvien piirtäminen - miksi, miten ja mitä esimerkiksi?
-
-Katsotaan, mitä tuutista tulee. Kerralla purkkiin! - ainoa tapa
-lentää... Ja tuutistahan tuli aika hyvin tavaraa, joka tuntui ainakin
-omasta mielestä hyödylliseltä ja tärkeältä.
-
-** Luento 11: (ke 3.5.2023) (P/J) Tilanteen mukaista etenemistä
-
-*** Aihepiiri: Tentin yleiskuva. Yksi tärppikysymys, jos ehditään.
-
-Moodlen tentti Opettajan esikatseluna.
-
-Usein kysyttyjä kysymyksiä on jo tiedossa. Voidaan käsitellä
-ennaltaehkäisevästi:
-
-- "Saako tentissä käyttää kurssimateriaaleja vai pitääkö kaikki komennot
-  muistaa ulkoa?"
-
-Vastaus pääpiirteissään on: Saa käyttää kaikkea, paitsi avun kysymistä
-henkilöltä, ChatGPT:ltä tai muulta taholta, jolle voi esittää
-kysymyksen tentin aikana. Esimerkiksi internetiin aiemmin päätyneitä
-sisältöjä saa käyttää mielin määrin.
-
-Käytiin mallitentistä ensimmäinen kysymys tarkoin läpi.
-
-
-
-
-Myöhemmin tehtäväksi jää:
-
-Rakennellaan pieni yksin-ryhmissä-kaikki -harjoite, jos on aikaa.
-
-
-
-
-
-*** Infot keväälle 2023
-
-- Demotarkastukset pitkälti ajan tasalla kevään osalta: 1-3
-  tarkastettu ja 4 tarkastetaan seuraavaksi. Etapeista ilmoitetaan
-  Uutiset-kanavalla, kun esimerkiksi kaikki on tarkastettu.
-
-- Väki saa huisin paljon apuja Open labrapäivissä.
-
-- Vertaistukikanavalla on ollut vapun aikana huolettavan
-  hiljaista.. Siellä kertyy nyt koko ajan porukkaa, jolla on
-  käytössään täydet mallivastaukset meneillään oleviin demoihin. Eli
-  vinkkejä on saatavilla, kun vaan kysyt kavereilta!
-
-*** Päivän päätavoitteet:
-
-- Asiassa eteenpäin, tasaisen aikataulun ja havaintojen perusteella.
-
-- Mahdollisesti tenttitärppi (tauon jälkeen), jos on aikaa. Jos ei
-  ole, niin sitten siirtyy lähemmäs tenttiä.
-
-*** Seuraava ennakkotehtävä
-
-Lukemista:
-
-- Demo 5 ohjeteksti
-
-- Monisteen luvut 9-10
-
-Tekemistä:
-
-- Demo 4b valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen tähän
-  astisesta.
-
-- Demo 5 työn alle. *HUOMAUTUS:* Demo 5:n katselu voi auttaa myös demo
-  4b:n ymmärtämistä!
-
-Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin
-16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska
-muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita
-kuin voisivat olla!
-
-*** Aihepiiri: Havaintoja open labrapäivästä demojen 4 ja 4b kohdalla
-
-Havaintoja ja esimerkkejä open labrapäivistä.
-
-**** Työskentelytavat
-
-Joillain on jo hyvin näppärän näköistä työskentelyä Emacsin, Vimin ja
-Screenin kanssa. On hienoa katseltavaa!
-
-Joillain on vielä aivan tarpeettomia hankaluuksia - esimerkiksi
-lukematon määrä ylimääräisiä screenejä ja editoreja. Oli hyödyllistä
-katseltavaa! Hyvä, että oltiin samassa tilassa tekemässä ja jaettiin
-kuvaruutuja Zoomilla!
-
-Muistakaa opastusvideo "Screenin käyttelyä aloittelijalle" ja muut jo
-aiempina vuosina nauhoitellut lisävideot! Ne kannattaa koettaa
-ymmärtää ja viedä käytäntöön! Jos niissä on jotakin epäselvää, niin
-kannattaa kysyä tarkennuksia täsmänä!
-
-Kertausta aiemmasta: Päätteen fonttikokoa ja värejä voi muuttaa
-mieleisemmäksi. *Kannattaa varmistua omalta kohdalta,* että homma on
-näppärää, eikä aika mene johonkin, mikä ei liity asiaan eli kuoreen,
-C:hen, konekieleen, tietokonelaitteistoon, muistiin,
-käyttöjärjestelmäkutsuihin ja muuhun, minkä tutkimiseen sen ajan
-pitäisi mennä harmittelun sijaan.
-
-**** Työskentelytavat, osa 2: koodaaminen 
-
-Pieni muutos kerrallaan!
-
-Koko ajan homma näpeissä ja ymmärryskin mukana!
-
-Kääntäjän virheilmoituksia on opittava lukemaan - ensimmäinen virhe
-pitää aina korjata, koska loput voivat johtua siitä.
-
-Varoitukset kannattaa pyytää kääntäjältä, eikä niitä passaa jättää
-korjaamatta, koska ne ovat lähes aina merkki siitä, että ohjelma tekee
-jotakin, mitä et ole tarkoittanut (tai vielä ymmärtänyt).
-
-Debuggeri auttaa, kun virhe ilmenee niin, että ohjelma kaatuu!
-
-*** Aihepiiri: Demon 5 alkuopastus
-
-Tämän voi ehkä tehdä nopeastikin!? (Aiemmin ei ole oikein onnistunut,
-kun tässäkin on tärkeitä ja painotettavia asioita jonkin verran).
-
-Käydään läpi demo-ohje ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten
-ryhdytään tekemään.
-
-*** Tauko 9 minuuttia.
-
-Jatketaan tasan 15:35
-
-*** Ei tarvinnut nauhoittaa: Demo 4b edistäminen + debuggerin käyttely
-
-Ajatuksena oli näyttää pikkuesimerkki pienestä muutoksesta,
-kokeilemisesta ja debuggerin käyttelystä.
-
-Mutta tätäpäs tulikin jo 3.5.2023 ennen taukoa nauhoitetuissa
-pätkissä. Demo 5:n ohjeessa on lisää debuggeriopastusta, ja aiheeseen
-varmasti palataan. Eipä siis tarvitakaan ainakaan tähän kohtaan
-lisäaihepiirivideota Demosta 4b.
-
-*** Virittäytyminen: Jatketaan asioiden järjestelmällistä käyntiä
-
-Teorian ja käytännön käsittelyä koodiliitteen esimerkkien avulla ja
-lennostakin kokeiluja tehden: C:tä, kuorta, konekieltä ja
-dokumentaatioiden tarkistelua livenä. Eli mallia opittavista asioista,
-utelias ja uskalias asenne mukaanlukien.
-
-*** Aihepiiri: Koodiliitteen lataaminen ja omatoiminen tutkiminen
-
-Olemme matkalla kohti koodiliitettä. Katsotaan, mistä koodit saa
-haettua suoraan versionhallinnan web-liittymän URLeista.
-
-Koodiliitteen koodit vois vaikka ottaa esimerkkikansioon, kun niihin
-tullaan palailemaan meneillään olevan kevätkurssin puitteissa. Samalla
-saa tallenteeseen autenttisen esimerkin siitä, miten voi itse tehdä
-saman.
+esitiedoista. Vaikuttaisi toteutuneen ainakin havaintopiiriin tulleen
+tiedon perusteella (todettu 2.5.2024).
 
-Ja esimerkistä tuli sellainen kuin ehkä vain livenä, ilman tarkkaa
-käsikirjoitusta, on mahdollista: Nähtiin, miten kuori on kuin
-MacGyverin linkkuveitsi esimerkiksi jonkun netistä tulevan datan,
-apuohjelmien tulostamien lokitietojen ja lähdekoodien tutkimisen
-kanssa.
 
-** Luento 12: (to 4.5.2023) (J) +Karhuluento+ Rusinanteluento
+** Luento 12: (pe 3.5.2024) (P/J) +Karhuluento+ Rusinanteluento
 *** Infot keväälle 2023
 - Ei mitään uutta - homma rullaa, kun rullataan vaan!
 - Paitsi jos yleisöllä on mielessä kysymyksiä tämän kevään käytännön
@@ -1961,7 +1973,7 @@ Luentomonistetta alusta läpikäyden eri kohtia korostaen:
  - Lista, pino ja puu tietorakenteena.
  - Binääri-, heksa- ja oktaaliluvut.
 
-** Luento 13: (ke 10.5.2023)  (P/J) Aihepiirejä
+** Luento 13: (ke 8.5.2024)  (P/J) Aihepiirejä
 
 Aletaan tykittää tasan 14:15! Ainakin yritetään taas.
 
@@ -2044,7 +2056,7 @@ ym. muistetaan taas..
 
 Otetaan esimerkiksi "Hei maailma assemblerilla" ja käpistellään.
 
-** Luento 14: (to 11.5.2023)  (P/J) Karhu- ja näätäluento
+** Luento 14: (ke 15.5.2024)  (P/J) Karhu- ja näätäluento
 *** Infot keväälle 2023
 
 - Tänään ei mitään uutta. Huomenna taas Open Labrapäivä aamulla;
@@ -2218,7 +2230,7 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään oli pakkokin,
 salivarauksesta johtuen... kunpa osaisi jatkossakin kuvitella
 vastaavan paineen..)
 
-** Luento 15: (ke 17.5.2023) (J) Asiaa eteenpäin
+** Luento 15: (pe 17.5.2024) (J) Asiaa eteenpäin
 
 Teorian ja käytännön välisten yhteyksien etsimistä koodiliitteen
 esimerkkien, debuggerin, havainnekuvien ja speksien kautta.
@@ -2277,7 +2289,7 @@ Katso briiffaus videolta.
 Koetetaan näyttää näppäilyjä ja kill -kuorikomennon käyttelyä.
 
 ** (hep, hep, helatorstai "syö" yhden luentokerran!!)
-** Luento 16: (ke 24.5.2023) (P/J) Toiseksi viimeinen luento
+** Luento 16: (ke 22.5.2024) (P/J) Toiseksi viimeinen luento
 *** Infot keväälle 2023
 
 - Jäljellä on tämän lisäksi enää huominen luento ja ylihuominen tentti.
@@ -2392,7 +2404,7 @@ Katso briiffaus videolta.
   kaikki osaisivat tehdä tällaisen tehtävän tentissä täysillä
   pisteillä. Varmalta vaikuttaa!!
 
-** Luento 17: (to 25.5.2023) (P/J) Viimeinen luento.
+** Luento 17: (ei mahdu kevääseen 2024) (P/J) Viimeinen luento.
 *** Infot keväälle 2023
 
 - Huomenna on tentti! Kaikki siihen liittyvä on tiedotettu luennoilla
@@ -2565,7 +2577,7 @@ Ehkä, jos aikaa jossain välissä on(?)
 shm_*
 
 
-** Tenttiaika: (pe 26.5.2022) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti!
+** Tenttiaika: (pe 24.5.2024) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti!
 
 Tämä löytyy tentin alkaessa Moodlesta. Olemme valmistautuneet tärpein.
 _Hyvin se menee, ja uusintojakin on tulossa_.