diff --git a/luentosuunnitelma_2024.org b/luentosuunnitelma_2024.org index e7bd316d7ba98c5e30a6ebff164138a02fc0aca8..ca5ac6171e44575f800d72272ebe7c85d9d83de0 100644 --- a/luentosuunnitelma_2024.org +++ b/luentosuunnitelma_2024.org @@ -1603,6 +1603,181 @@ Käsiteltävää: +** Luento 11: (ke 2.5.2024) (P/J) Tentin detaljit ja ensimmäinen tärppi + +*** Päivän päätavoitteet: + +- Kevään 2024 tenttimuoto ja tärpit tähän kohtaan. + +- Materiaalirunko videoineen vaikuttaisi olevan kasassa, joten nyt + päästään kunnolla näätäilemään: tehdään, mitä väki kokee + tarpeelliseksi. + +*** Infot keväälle 2024 + +- Demotarkastukset pitkälti ajan tasalla kevään osalta: 1-3 + tarkastettu ja 4 tarkastetaan seuraavaksi. Etapeista ilmoitetaan + Uutiset-kanavalla, kun esimerkiksi kaikki on tarkastettu. + +- Open labrapäiviä mahtui ensi viikkoon seuraavasti: Ma etänä aamu- ja + iltapäivällä pitkästi, ke hybridinä juuri ennen tämän opintojakson + luentoslottia. Yksityiskohdat Sisussa. + +- Vertaistukikanavalla taas apuja saatu, jopa vappuna. Selvästi hyviä + vinkkejä on saatavilla, kun vaan kysyt kavereilta! + +**Opettajien TODO** (ehtii tuleville vuosille): + +- Live-keskustelussa 2.5.2024 esitettiin oivallinen ehdotus + luentomonistetta varten: "Pohdittavaksi"-tyyppisiä kysymyksiä + lukujen loppuun (tai kohdentamisen tueksi jopa alkuun!) + osaamistavoitteiden ja tiivistelmien tueksi. + +*** Seuraava ennakkotehtävä + +Lukemista: + +- Demo 5 ohjeteksti + +- Monisteen luvut 9-10 + +Katselemista: + +- Aihepiirivideot monisteen koodiliitteessä olevista + esimerkeistä. Näiden tavoite on tukea teoriaosuuden ymmärtämistä. + +Tekemistä: + +- Demo 4b valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen tähän + astisesta. + +- Demo 5 työn alle. *HUOMAUTUS:* Demo 5:n katselu voi auttaa myös demo + 4b:n ymmärtämistä! Eli niiden tekemisjärjestystä voi koettaa vaihtaa + tai yhdistää toisiinsa, jos tuntuisi olevan hyödyksi itselle. + +- Omatoimisia kokeiluja, havainnekuvien piirtelyä ja niiden kautta + yhteyksien etsimistä teorian, käytännön ja + rajapintadokumentaatioiden välille. + +- Tarkennusta tai rautalankaa vaativien kysymysten listaamista ylös, + jotta voidaan vääntää rautalankaa niistä. + +Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin +16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska +muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita +kuin voisivat olla! + + + + + + +*** Aihepiiri: Tentin yleiskuva 2024. + +Moodlen tentti Opettajan esikatseluna. + +Usein kysyttyjä kysymyksiä on jo tiedossa. Voidaan käsitellä +ennaltaehkäisevästi: + +- "Saako tentissä käyttää kurssimateriaaleja vai pitääkö kaikki komennot + muistaa ulkoa?" + +Vastaus pääpiirteissään on: Saa käyttää kaikkea, paitsi avun kysymistä +henkilöltä, ChatGPT:ltä tai muulta taholta, jolle voi esittää +kysymyksen tentin aikana. Esimerkiksi internetiin aiemmin päätyneitä +sisältöjä saa käyttää mielin määrin. Saa myös kokeilla asioita +käytännössä esimerkiksi pääteyhteydellä. + +*** Tauko 10 minuuttia. Tenttitärppi klo 15:43 + +Tauolta tullessa järjestäydytään pienryhmiin, joissa tärppejä +mietitään. + +*** Osaamisen arviointia ( == tämän kevään ensimmäinen tenttitärppi!) + +Tässä kohtaa kevään 2024 ensimmäinen tenttitärppi. + +**** Kevään 2024 menettely + +"Näätäilyä" eli luentotilaisuuteen kytkettyä ryhmäkeskustelua on +kokeiltu erilaisin tavoin useiden vuosien ajan inkrementaalisti. + +Keksitään pyörä uudelleen jollain tähän kevääseen sopivalla +tavalla. Raamit: + +- Yksin-ryhmissä-kaikki -menettely; sama sukka sopii joskus moniinkin + jalkoihin. + +- Saadaan kuvaa omasta ja kaverien oppimisen vaiheesta *ilman + suorituspaineita*; kokonaiskuva välittyy tallennettujen osioiden + kautta myös kotikatsomoihin + +- Simuloidaan tenttiä, jolla kevään 2024 opintojaksosta tulee lopuksi + arvosana. + +**** Protokolla: + + - Kolmen hengen ryhmät lähellä istuvien kanssa. + + - 3*30 sekunnin nimi- ja fiiliskierros, jotta keskustelu lämpenee. + + - Päivän tenttitärppi yksin-ryhmissä-kaikki -menettelyllä (seuraava + kohta). + + - Oikean vastauksen takana oleva ajatuksenkulku + +**** Tehtävä + +- Kysymys on... Moodlesta aiemman vuoden tentistä joku kysymys + (kysymys 9/48 kevään 2021 tentistä) + +- Kellotetaan 1 minuutti aikaa tehtävän lukemiseen. + +- Kellotetaan 1 minuutti aikaa siihen, että jokainen miettii hiljaa + itselleen vastaukset + +- Ryhmäkeskustelu 2 minuuttia: Käykää läpi kaikkien omat vastaukset. + + Neuvotelkaa siitä, mikä niistä ehkä on eniten oikein. + +- Yhteinen koonti: Kerätään luentotallenteelle ehdotuksia + vastauksista. + + Varmistaan myös oikea vastaus ja että lopulta kaikki osaisivat tehdä + tällaisen tehtävän tentissä täysillä pisteillä. + +Tässä on täydellisyyden vuoksi tehtävä ja siihen liittyvä ohjeteksti +kopioituna: + +Tutkittava esimerkki tehtäviin 9–10: Kurssin luennoilta ja demoista tutussa ympäristössä (Linux,bash) tehty yksittäinen, POSIX-syntaksin mukainen komentorivi: + + arg echo arg echo | arg | grep -v -i "arg echo" | arg > echo + +Tehtävä 9: Montako komentoa shell yrittää käynnistää koko rivin +suorittamiseksi? + +**** Ryhmien vastaukset ja keskustelu + +Muistiinpanot ryhmäkoonnista: + +- Mutu-tuntumalla yrittää 4 komentoa + +- Nopeesti laskettuna 4 ehkä - en tiiä, on vaikeasti tulkittava + +- 4, perusteella että "komento, argumentit, tolppa, komento, + argumentit, tolppa, ... ja lopussa ohjataan tiedostoon". + +**** Oikeaksi tarkoitettu vastaus ja logiikka sen takana + +Luentotallenteelle selitys ja logiikka, jolla tavoiteltu oikea vastaus +on selvitettävissä. + +(Yritetään muistaa ja toteuttaa aiempien vuosien palaute: +Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään ei tosin +ollut pakko, kun oltiin ensimmäistä kertaa tärpin parissa ja osa +porukasta jäi vielä vapaaehtoisesti yliajalle käsittelemään sitä) + + * Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen ** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024 @@ -1657,9 +1832,9 @@ AMD64-prosessorissa. Demo 3:ssa on tarkoitus kokeilla näitä ihan itse. Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä: -- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä. +- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä? -- Leikkitietokoneet? +- Leikkitietokoneet? (LMC:stähän onkin jo yksi video; riittänee?) - "Kysytään ChatGPT:ltä" on nykyään aina hyvä aihe.. @@ -1707,8 +1882,6 @@ Kysymys: palvelinkoneet ovat erilainen käyttökohde. -** Aiemmista käsittelemättä jääneitä 2024 - *** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä @@ -1724,181 +1897,20 @@ osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä: + + * Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi -Päivämäärät ja kaikki on toistaiseksi yksi-yhteen kopio -vuodesta 2023. Sisällöt edellisen vuoden vastaavien luentokertojen -toteuman mukaisia. Tavoitteena kiihdyttää alkuvaihe siten, että +Päivämäärät ja lukumäärä päivitetty kevään 2024 salivarausten +mukaiseksi. Kaikki muu sisältö on toistaiseksi yksi-yhteen kopio +vuodesta 2023. Tavoitteena oli kiihdyttää alkuvaihe siten, että kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta -esitiedoista. - -** Open Labrapäivän jälkeen 28.4.2023 nauhoitettu lisäaihepiiri - -*** Aihepiiri: Havainnekuvien piirtäminen - miksi, miten ja mitä esimerkiksi? - -Katsotaan, mitä tuutista tulee. Kerralla purkkiin! - ainoa tapa -lentää... Ja tuutistahan tuli aika hyvin tavaraa, joka tuntui ainakin -omasta mielestä hyödylliseltä ja tärkeältä. - -** Luento 11: (ke 3.5.2023) (P/J) Tilanteen mukaista etenemistä - -*** Aihepiiri: Tentin yleiskuva. Yksi tärppikysymys, jos ehditään. - -Moodlen tentti Opettajan esikatseluna. - -Usein kysyttyjä kysymyksiä on jo tiedossa. Voidaan käsitellä -ennaltaehkäisevästi: - -- "Saako tentissä käyttää kurssimateriaaleja vai pitääkö kaikki komennot - muistaa ulkoa?" - -Vastaus pääpiirteissään on: Saa käyttää kaikkea, paitsi avun kysymistä -henkilöltä, ChatGPT:ltä tai muulta taholta, jolle voi esittää -kysymyksen tentin aikana. Esimerkiksi internetiin aiemmin päätyneitä -sisältöjä saa käyttää mielin määrin. - -Käytiin mallitentistä ensimmäinen kysymys tarkoin läpi. - - - - -Myöhemmin tehtäväksi jää: - -Rakennellaan pieni yksin-ryhmissä-kaikki -harjoite, jos on aikaa. - - - - - -*** Infot keväälle 2023 - -- Demotarkastukset pitkälti ajan tasalla kevään osalta: 1-3 - tarkastettu ja 4 tarkastetaan seuraavaksi. Etapeista ilmoitetaan - Uutiset-kanavalla, kun esimerkiksi kaikki on tarkastettu. - -- Väki saa huisin paljon apuja Open labrapäivissä. - -- Vertaistukikanavalla on ollut vapun aikana huolettavan - hiljaista.. Siellä kertyy nyt koko ajan porukkaa, jolla on - käytössään täydet mallivastaukset meneillään oleviin demoihin. Eli - vinkkejä on saatavilla, kun vaan kysyt kavereilta! - -*** Päivän päätavoitteet: - -- Asiassa eteenpäin, tasaisen aikataulun ja havaintojen perusteella. - -- Mahdollisesti tenttitärppi (tauon jälkeen), jos on aikaa. Jos ei - ole, niin sitten siirtyy lähemmäs tenttiä. - -*** Seuraava ennakkotehtävä - -Lukemista: - -- Demo 5 ohjeteksti - -- Monisteen luvut 9-10 - -Tekemistä: - -- Demo 4b valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen tähän - astisesta. - -- Demo 5 työn alle. *HUOMAUTUS:* Demo 5:n katselu voi auttaa myös demo - 4b:n ymmärtämistä! - -Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin -16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska -muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita -kuin voisivat olla! - -*** Aihepiiri: Havaintoja open labrapäivästä demojen 4 ja 4b kohdalla - -Havaintoja ja esimerkkejä open labrapäivistä. - -**** Työskentelytavat - -Joillain on jo hyvin näppärän näköistä työskentelyä Emacsin, Vimin ja -Screenin kanssa. On hienoa katseltavaa! - -Joillain on vielä aivan tarpeettomia hankaluuksia - esimerkiksi -lukematon määrä ylimääräisiä screenejä ja editoreja. Oli hyödyllistä -katseltavaa! Hyvä, että oltiin samassa tilassa tekemässä ja jaettiin -kuvaruutuja Zoomilla! - -Muistakaa opastusvideo "Screenin käyttelyä aloittelijalle" ja muut jo -aiempina vuosina nauhoitellut lisävideot! Ne kannattaa koettaa -ymmärtää ja viedä käytäntöön! Jos niissä on jotakin epäselvää, niin -kannattaa kysyä tarkennuksia täsmänä! - -Kertausta aiemmasta: Päätteen fonttikokoa ja värejä voi muuttaa -mieleisemmäksi. *Kannattaa varmistua omalta kohdalta,* että homma on -näppärää, eikä aika mene johonkin, mikä ei liity asiaan eli kuoreen, -C:hen, konekieleen, tietokonelaitteistoon, muistiin, -käyttöjärjestelmäkutsuihin ja muuhun, minkä tutkimiseen sen ajan -pitäisi mennä harmittelun sijaan. - -**** Työskentelytavat, osa 2: koodaaminen - -Pieni muutos kerrallaan! - -Koko ajan homma näpeissä ja ymmärryskin mukana! - -Kääntäjän virheilmoituksia on opittava lukemaan - ensimmäinen virhe -pitää aina korjata, koska loput voivat johtua siitä. - -Varoitukset kannattaa pyytää kääntäjältä, eikä niitä passaa jättää -korjaamatta, koska ne ovat lähes aina merkki siitä, että ohjelma tekee -jotakin, mitä et ole tarkoittanut (tai vielä ymmärtänyt). - -Debuggeri auttaa, kun virhe ilmenee niin, että ohjelma kaatuu! - -*** Aihepiiri: Demon 5 alkuopastus - -Tämän voi ehkä tehdä nopeastikin!? (Aiemmin ei ole oikein onnistunut, -kun tässäkin on tärkeitä ja painotettavia asioita jonkin verran). - -Käydään läpi demo-ohje ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten -ryhdytään tekemään. - -*** Tauko 9 minuuttia. - -Jatketaan tasan 15:35 - -*** Ei tarvinnut nauhoittaa: Demo 4b edistäminen + debuggerin käyttely - -Ajatuksena oli näyttää pikkuesimerkki pienestä muutoksesta, -kokeilemisesta ja debuggerin käyttelystä. - -Mutta tätäpäs tulikin jo 3.5.2023 ennen taukoa nauhoitetuissa -pätkissä. Demo 5:n ohjeessa on lisää debuggeriopastusta, ja aiheeseen -varmasti palataan. Eipä siis tarvitakaan ainakaan tähän kohtaan -lisäaihepiirivideota Demosta 4b. - -*** Virittäytyminen: Jatketaan asioiden järjestelmällistä käyntiä - -Teorian ja käytännön käsittelyä koodiliitteen esimerkkien avulla ja -lennostakin kokeiluja tehden: C:tä, kuorta, konekieltä ja -dokumentaatioiden tarkistelua livenä. Eli mallia opittavista asioista, -utelias ja uskalias asenne mukaanlukien. - -*** Aihepiiri: Koodiliitteen lataaminen ja omatoiminen tutkiminen - -Olemme matkalla kohti koodiliitettä. Katsotaan, mistä koodit saa -haettua suoraan versionhallinnan web-liittymän URLeista. - -Koodiliitteen koodit vois vaikka ottaa esimerkkikansioon, kun niihin -tullaan palailemaan meneillään olevan kevätkurssin puitteissa. Samalla -saa tallenteeseen autenttisen esimerkin siitä, miten voi itse tehdä -saman. +esitiedoista. Vaikuttaisi toteutuneen ainakin havaintopiiriin tulleen +tiedon perusteella (todettu 2.5.2024). -Ja esimerkistä tuli sellainen kuin ehkä vain livenä, ilman tarkkaa -käsikirjoitusta, on mahdollista: Nähtiin, miten kuori on kuin -MacGyverin linkkuveitsi esimerkiksi jonkun netistä tulevan datan, -apuohjelmien tulostamien lokitietojen ja lähdekoodien tutkimisen -kanssa. -** Luento 12: (to 4.5.2023) (J) +Karhuluento+ Rusinanteluento +** Luento 12: (pe 3.5.2024) (P/J) +Karhuluento+ Rusinanteluento *** Infot keväälle 2023 - Ei mitään uutta - homma rullaa, kun rullataan vaan! - Paitsi jos yleisöllä on mielessä kysymyksiä tämän kevään käytännön @@ -1961,7 +1973,7 @@ Luentomonistetta alusta läpikäyden eri kohtia korostaen: - Lista, pino ja puu tietorakenteena. - Binääri-, heksa- ja oktaaliluvut. -** Luento 13: (ke 10.5.2023) (P/J) Aihepiirejä +** Luento 13: (ke 8.5.2024) (P/J) Aihepiirejä Aletaan tykittää tasan 14:15! Ainakin yritetään taas. @@ -2044,7 +2056,7 @@ ym. muistetaan taas.. Otetaan esimerkiksi "Hei maailma assemblerilla" ja käpistellään. -** Luento 14: (to 11.5.2023) (P/J) Karhu- ja näätäluento +** Luento 14: (ke 15.5.2024) (P/J) Karhu- ja näätäluento *** Infot keväälle 2023 - Tänään ei mitään uutta. Huomenna taas Open Labrapäivä aamulla; @@ -2218,7 +2230,7 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään oli pakkokin, salivarauksesta johtuen... kunpa osaisi jatkossakin kuvitella vastaavan paineen..) -** Luento 15: (ke 17.5.2023) (J) Asiaa eteenpäin +** Luento 15: (pe 17.5.2024) (J) Asiaa eteenpäin Teorian ja käytännön välisten yhteyksien etsimistä koodiliitteen esimerkkien, debuggerin, havainnekuvien ja speksien kautta. @@ -2277,7 +2289,7 @@ Katso briiffaus videolta. Koetetaan näyttää näppäilyjä ja kill -kuorikomennon käyttelyä. ** (hep, hep, helatorstai "syö" yhden luentokerran!!) -** Luento 16: (ke 24.5.2023) (P/J) Toiseksi viimeinen luento +** Luento 16: (ke 22.5.2024) (P/J) Toiseksi viimeinen luento *** Infot keväälle 2023 - Jäljellä on tämän lisäksi enää huominen luento ja ylihuominen tentti. @@ -2392,7 +2404,7 @@ Katso briiffaus videolta. kaikki osaisivat tehdä tällaisen tehtävän tentissä täysillä pisteillä. Varmalta vaikuttaa!! -** Luento 17: (to 25.5.2023) (P/J) Viimeinen luento. +** Luento 17: (ei mahdu kevääseen 2024) (P/J) Viimeinen luento. *** Infot keväälle 2023 - Huomenna on tentti! Kaikki siihen liittyvä on tiedotettu luennoilla @@ -2565,7 +2577,7 @@ Ehkä, jos aikaa jossain välissä on(?) shm_* -** Tenttiaika: (pe 26.5.2022) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti! +** Tenttiaika: (pe 24.5.2024) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti! Tämä löytyy tentin alkaessa Moodlesta. Olemme valmistautuneet tärpein. _Hyvin se menee, ja uusintojakin on tulossa_.