diff --git a/luentosuunnitelma_2025.org b/luentosuunnitelma_2025.org
index e8fb0a86b978ec198b80d13ea39d1ae8751d96e0..49ee94a39ff5ed8b48dd80a076dcde8b7b84f49a 100644
--- a/luentosuunnitelma_2025.org
+++ b/luentosuunnitelma_2025.org
@@ -1,8 +1,8 @@
 -*- coding:utf-8 ; mode:org -*-
 
-Käyttöjärjestelmät, kevät 2024.
+Käyttöjärjestelmien ja pilvipalveluiden perusteet, kevät 2025.
 
-Aloitettiin maaliskuussa jälleen copy-pastella edellisen vuoden 2023
+Aloitettiin maaliskuussa jälleen copy-pastella edellisen vuoden 2024
 toteumasta.
 
 Tämä on suunnitelma, joka muuttuu ajankäytön ja muun
@@ -24,7 +24,7 @@ tälle vuodelle.
   pätee muihinkin asioihin, joissa tyypilliselle opiskelijalle
   suunnattu tehtävä ei tosiasiallisesti ole mahdollinen.)
 
-- Viime keväänä 2023 ryhdyttiin kokeilemaan rohkeasti tällaista:
+- Toissa keväänä 2023 ryhdyttiin kokeilemaan rohkeasti tällaista:
 
   "Luennot" olivatkin videotuotantotilaisuuksia, joissa on
   studioyleisö - eli siis opiskelijat, jotka pääsivät kulloinkin
@@ -42,7 +42,7 @@ tälle vuodelle.
   opiskeluun.
 
 - Nyt videoita on jo paljon, ja oletus on, että niitä hyödynnetään
-  opiskelussa. Keväällä 2024 kokoonnutaan yhteen keskustelemaan ja
+  opiskelussa. Keväällä 2025 kokoonnutaan yhteen keskustelemaan ja
   syventämään ymmärrystä materiaalin ja etukäteen katsottavaksi
   tarkoitettujen aihepiirivideoiden pohjalta.
 
@@ -80,11 +80,11 @@ tälle vuodelle.
   kokeilu tai aloita siedätysharjoittelu 110% nopeudesta, sitten 120%
   jne.)
 
-* Vuoden 2024 kulku tähän saakka:
-** Luento 1:  (ke 20.3.2024) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset
+* Vuoden 2025 kulku tähän saakka:
+** Luento 1:  (ke 19.3.2025) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset
 
 Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui,
-kunhan se on tapahtunut klo 14:15-16:00 keskiviikkona 20.3.2024.
+kunhan se on tapahtunut klo 10:15-12:00 keskiviikkona 19.3.2025.
 
 Runkona on copy-paste viime vuodelta.
 
@@ -98,7 +98,44 @@ suoritusvaatimukset, aikataulut, deadlinet ja muu byrokraattinen
 perusinfo, jotta niitä ei tarvitse sen jälkeen etsiskellä. Jotakin
 luvataan ja jotakin jätetään eksplisiittisesti lupaamatta
 toistaiseksi. Tästä kohtaa muistiota ja tallennetta voidaan tarkistaa,
-miten nämä kevään 2024 toteutuksen osalta menivätkään.
+miten nämä kevään 2025 toteutuksen osalta menivätkään.
+
+*** Ryhmäkeskustelulla liikkeelle!
+
+Ei rikottu vanhaa kaavaa vaan luotiin uusi. Aivan ensimmäisenä asiana
+pöruistiin noin 3 hengen ryhmissä odotuksista kurssia kohtaan.
+
+Esimerkki 19.3.2025:
+
+- Videonauhoitus tauolle ja pöristään: Miksi olen tällä kurssilla nyt?
+
+  Löydökset: Pakollinen kurssi. Omasta mieleenkinnosta (yksi opiskelija 60:stä)
+
+- Jatkokysymys: Mitä odotat tältä pakolliselta kurssilta?
+
+  Löydökset: Yleistä ymmärrystä rakenteesta, miten ohjelmistot ja
+  käyttöjärjestelmä toimivat ja kommunikoivat. Miten pilvipalvelut
+  toimivat? Syvempiä perusteita kuin jollain "lukiokurssilla"
+  vastaavasta otsikosta tulisi. Jatkoa Tietokoneen rakenne ja
+  arkkitehtuurit -kurssille. C-kielestä alkeita. Kokonaisuutta odotan
+  mielenkiinnolla. "Vain tulin tänne". Konteista kova kytö saada
+  tietää. Opintopisteitä odotan! Suoritusmerkintä Sisuun. Jos jotain
+  jäis mieleen, se ois kiva. Avoimin mielin tullaan, tyhjä taulu
+  lähtötilanteessa. Odotamme näkevämme erilaisia pedagogisia tapoja
+  lähestyä tällaisia. Odotamme Paavon puujalkavitsejä.
+
+"Taikuri paljastaa tempun" eli aikuiskouluttaja kertoo, miksi heti
+kärkeen tehtiin ryhmäpörinää: Päämääränä on kasvojen tuleminen tutuksi
+ja raja-aitojen madaltuminen kasuaaliin jutteluun opiskelukavereiden
+kesken. Joku aito lisäarvo paikalle tulemiselle versus
+videotallenteiden katselu. Oppimisyhteisön luominen. Alkuasetelmilla
+on tapana jäädä voimaan, joten emme aloita byrokratiamonologilla,
+vaikka sekin täytyy melko alkuvaiheessa aina tehdä.
+
+Yritetäänpä tehdä tällaista toimintakulttuurityötä ahkerasti
+jatkossakin, jotta paikalle pääsevä porukka tutustuisi toistensa
+kasvoihin ja kynnys madaltuisi jutella käytävillä, ruokapöydissä ja
+muualla aina kohdatessamme!
 
 *** Pakolliset suoritusvaatimukset, arvosanat ja päivämäärät
 
@@ -110,19 +147,11 @@ Käydään läpi byrokratia ennen kuin mitään muuta:
   Demojen deadlinet: noin yksi viikossa, dedikset tulevat näkyviin
   Moodlessa.
 
-- Vuonna 2024 *varaamme oikeuden* antaa kurssin aikana muutamia
-  lisätehtäviä, joista saa tenttiin lisäpisteen, jos
-  tekee. Tarkennetaan speksiä, jos/kun näitä mahdollisesti
-  tulee. Kiinnitetään jo raamit: mahdollisuuksia tulee 0-3
-  tenttipisteen arvosta, jos ollenkaan. Oikeus on varattu ennenkin,
-  mutta ajan puutteen vuoksi ei ole ehditty hyödyntää.
-
-Tarkentavia kysymyksiä aloitusluennolla 2024:
+Tarkentavia kysymyksiä aloitusluennolla 2025:
 
-- Tuleeko pääsiäisviikolla uutta demoa? Ei tule.
+- Lukuisia hyviä tarkennuksia. Kannattaa tarkistaa tallenteelta.
 
-- Vaikuttaako demojen myöhästyminen ohjeellisesta aikataulusta
-  arvosanaan? Ei vaikuta.
+- Kysy lisää vertaistukikanavalla!
 
 *** Ryhmäkuva
 
@@ -133,12 +162,107 @@ piiloutua pöydän alle, jos haluaa.
 Näin tehtiin.
 
 *** Tauko
-Sitten tauko 10 minuuttia, klo 15:20 asti.
 
-Tauolla tulee aina juttuja mieleen.. Tällanen tietenkin:
+(Tauot yritetään aina pitää, mutta tänään oli niin hienot ja
+intensiiviset yleisökysymykset, että jäi poikkeuksellisesti pitämättä)
 
-- Tekniikan opiskelijoille ITKA203 käy päikseen HOPSissa olevan
-  ITKA2030:n kanssa. Se ehditään inkarnoimaan vasta ensi vuonna.
+Mikrotaukoja ja jaloitteluita muistetiin, kuten tulisi aina muistaa
+tehdä. https://www.jamk.fi/fi/projekti/aktiivinen-ja-hyvinvoiva-korkeakoulu
+https://www.jamk.fi/fi/artikkeli/aktiivinen-ja-hyvinvoiva-korkeakoulu-aktivoiva-breikki
+
+"Istumista ja paikallaanoloa tulisi tauottaa 20–30 minuutin välein
+vähentääkseen istumisen aiheuttamia haittoja ja fyysistä kuormitusta."
+
+*** Mistä kurssiin liittyvät asiat löytyvät
+
+- Käytiin läpi, mistä kaikki kurssiin liittyvä löytyy (kaikkiin löytyy
+  vähintäänkin aloituslinkki kurssin nettisivulta):
+
+  + Kaksi videokansiota: Yksi tämän vuoden luentotaltioinneille.
+    Toinen erillisille, suoritusvuodesta riippumattomille
+    opastusvideoille.
+
+  + Näkymä tämän muistion HTML-tulosteeseen yliopiston
+    gitlab-palvelussa. Aina viimeisin versio, jonka opettaja on
+    muistanut työntää gitlabiin.
+
+  + Luentomoniste
+
+  + Demot ja niiden palautus Moodlen kautta:
+
+    Demot on julkaistu toistaiseksi HTML-muodossa (linkki kurssin
+    etusivulta). Joitain vuosia sitten opiskelija teki CSS-tyylin;
+    tällaista aktiivisuutta arvostamme!
+
+    Ensimmäisen demon saa aloittaa sitten, kun luennolla on käyty läpi
+    siihen liittyvät varoitukset.
+
+    Palautuslaatikko avataan aikanaan, kun olemme testanneet sen
+    toimivuuden. Asiat tiedotetaan joko yhteisissä tilaisuuksissa tai
+    Moodlen Uutiset-viestissä. Ei tarvitse eikä kannata "pollata"
+    muutosten syntymistä ennen tiedotuksia. Hoputtaminen ei nopeuta;
+    asiat tapahtuvat maksimivauhdilla rajoitteiden puitteissa.
+
+  + Moodle-ympäristössä on demopalautukset, vertaistukifoorumi ja
+    pelkästään kurssilaisten tietoon tarkoitetut salaisuudet, kuten
+    tallenteiden polkuavaimet, Zoom-huone ja vastaavat. **Älä vuoda
+    näitä ulkopuolisille**.
+
+  + Materiaalin reaaliaikainen tilanne löytyy Gitlabista. Päivitysten
+    julkaisu useimmiten 1-2 tunnin kuluttua luennon
+    päättymisestä. Gitlabista ei tarvitse välittää muiden kuin niiden,
+    jotka haluavat kehittää materiaalia. Vedokset riittävät
+    opiskeluun.
+
+  + Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti. Muutokset
+    ovat mahdollisia, mutta Sisu-kalenterin pitäisi teoriassa pysyä
+    ajan tasalla niistä.
+
+  + Tenttikokoelma takavuosilta; sitä saa hyödyntää, ja tullaan
+    käymään yhdessäkin läpi opintojakson mittaan.
+
+  + Joitakin aiempien vuosien palautteita lähinnä tiedoksi ja merkiksi
+    siitä, että palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään erityisesti
+    silloin, jos on kokeiltu jotakin aiemmasta merkittävästi poikkeavaa.
+
+
+* Vuoden 2024 toteuma suunnitelmaksi
+** Luento 2:  (to 20.3.2025) Luentomuoto, demo-ohjeistus, varoitukset(!)
+*** Päivän päätavoitteet:
+
+- Jokainen pystyy aloittamaan demo 1:n tekemisen heti tämän luennon
+  sisäistettyään.
+
+- Sitä varten: käydään läpi varoitukset, joita demojen tekemiseen
+  liittyy. Näytetään vähän, miltä homman pitäisi näyttää käytännössä,
+  kun itse tekee.
+
+- Jokainen tietää, mitä teoriapuolelta pitäisi lukea ja katsoa ennen
+  kuin seuraavan kerran nähdään yhdessä.
+
+- Eli toisin sanoen: Tämän opintojakson opiskelu on kaikilla 100%
+  käynnissä!
+
+Tehdään tänään parit aihepiirivideot, joita viime vuonna ei uskallettu
+vielä toisella luennolla ryhtyä tekemään. Tästä alkaen sitten
+kirjallisen lukemiston ja aihepiirivideoiden avulla mennään asioita
+läpi juurta jaksaen, käytännön esimerkkejä näyttäen ja auki
+selittäen. Tavoite on, että viimeistään demojen 1 ja 2 jälkeen
+opiskelijat uskaltautuvat myös itse kokeilemaan samoja juttuja
+omatoimisesti. *Turvallisuus- ja mukavuussyistä* alussa käsiteltävät
+varoitukset on syytä ensin sisäistää! Pidemmän päälle *tutkiva asenne
+ja utelias kokeileminen* on tavoitetilanne koko
+yliopistokoulutuksessa, jota tässäkin nyt täten harjoitetaan.
+
+*** Infoa keväälle 2024
+
+Vakiokohta, mutta tällä kertaa melko tyhjä: Ei mitään uutta muutosta
+tai yllätystä tiedotettavana opintojakson toissapäivänä tapahtuneen
+alun jälkeen.
+
+Ehkä kannattaa alussa vielä muistuttaa, että tämän luennon ja
+lounastauon jälkeen on ensimmäinen Open labrapäivä. Niitä tulee
+myöhemmin lisää opettajien kevätkalenterin mahdollistamiin lokeroihin.
 
 *** Vapaaehtoinen tarjonta: Sisussa olevat ryhmät ja ajankohdat
 
@@ -237,95 +361,6 @@ Lähestyttiin, mutta varsinainen leivonta pääsee alkamaan vasta
 ylihuomenna perjantaina. Aasinsillasta päästiin tsekkaamaan
 kurssisivun linkit seuraavan osion mukaisesti.
 
-*** Mistä kurssiin liittyvät asiat löytyvät
-
-- Käytiin läpi, mistä kaikki kurssiin liittyvä löytyy (kaikkiin löytyy
-  vähintäänkin aloituslinkki kurssin nettisivulta):
-
-  + Kolme videokansiota: Yksi tämän vuoden luentotaltioinneille.
-    Toinen erillisille, suoritusvuodesta riippumattomille
-    opastusvideoille. Kolmas on viime vuoden lineaarinen luentosarja.
-
-  + Näkymä tämän muistion HTML-tulosteeseen yliopiston
-    gitlab-palvelussa. Aina viimeisin versio, jonka opettaja on
-    muistanut työntää gitlabiin.
-
-  + Luentomoniste
-
-  + Demot ja niiden palautus Moodlen kautta:
-
-    Demot on julkaistu toistaiseksi HTML-muodossa (linkki kurssin
-    etusivulta). Toissa vuonna opiskelija teki CSS-tyylin; tällaista
-    aktiivisuutta arvostamme!
-
-    Ensimmäisen demon saa aloittaa sitten, kun luennolla on käyty läpi
-    siihen liittyvät varoitukset.
-
-    Palautuslaatikko avataan aikanaan, kun olemme testanneet sen
-    toimivuuden. Asiat tiedotetaan joko yhteisissä tilaisuuksissa tai
-    Moodlen Uutiset-viestissä. Ei tarvitse eikä kannata "pollata"
-    muutosten syntymistä ennen tiedotuksia. Hoputtaminen ei nopeuta;
-    asiat tapahtuvat maksimivauhdilla rajoitteiden puitteissa.
-
-  + Moodle-ympäristössä on demopalautukset, vertaistukifoorumi ja
-    pelkästään kurssilaisten tietoon tarkoitetut salaisuudet, kuten
-    tallenteiden polkuavaimet, Zoom-huone ja vastaavat. **Älä vuoda
-    näitä ulkopuolisille**.
-
-  + Materiaalin reaaliaikainen tilanne löytyy Gitlabista. Päivitysten
-    julkaisu useimmiten 1-2 tunnin kuluttua luennon
-    päättymisestä. Gitlabista ei tarvitse välittää muiden kuin niiden,
-    jotka haluavat kehittää materiaalia. Vedokset riittävät
-    opiskeluun.
-
-  + Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti. Muutokset
-    ovat mahdollisia, mutta Sisu-kalenterin pitäisi teoriassa pysyä
-    ajan tasalla niistä.
-
-  + Tenttikokoelma takavuosilta; sitä saa hyödyntää, ja tullaan
-    käymään yhdessäkin läpi opintojakson mittaan.
-
-  + Joitakin aiempien vuosien palautteita lähinnä tiedoksi ja merkiksi
-    siitä, että palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään erityisesti
-    silloin, jos on kokeiltu jotakin aiemmasta merkittävästi poikkeavaa.
-
-** Luento 2:  (pe 22.3.2024) Luentomuoto, demo-ohjeistus, varoitukset(!)
-*** Päivän päätavoitteet:
-
-- Jokainen pystyy aloittamaan demo 1:n tekemisen heti tämän luennon
-  sisäistettyään.
-
-- Sitä varten: käydään läpi varoitukset, joita demojen tekemiseen
-  liittyy. Näytetään vähän, miltä homman pitäisi näyttää käytännössä,
-  kun itse tekee.
-
-- Jokainen tietää, mitä teoriapuolelta pitäisi lukea ja katsoa ennen
-  kuin seuraavan kerran nähdään yhdessä.
-
-- Eli toisin sanoen: Tämän opintojakson opiskelu on kaikilla 100%
-  käynnissä!
-
-Tehdään tänään parit aihepiirivideot, joita viime vuonna ei uskallettu
-vielä toisella luennolla ryhtyä tekemään. Tästä alkaen sitten
-kirjallisen lukemiston ja aihepiirivideoiden avulla mennään asioita
-läpi juurta jaksaen, käytännön esimerkkejä näyttäen ja auki
-selittäen. Tavoite on, että viimeistään demojen 1 ja 2 jälkeen
-opiskelijat uskaltautuvat myös itse kokeilemaan samoja juttuja
-omatoimisesti. *Turvallisuus- ja mukavuussyistä* alussa käsiteltävät
-varoitukset on syytä ensin sisäistää! Pidemmän päälle *tutkiva asenne
-ja utelias kokeileminen* on tavoitetilanne koko
-yliopistokoulutuksessa, jota tässäkin nyt täten harjoitetaan.
-
-*** Infoa keväälle 2024
-
-Vakiokohta, mutta tällä kertaa melko tyhjä: Ei mitään uutta muutosta
-tai yllätystä tiedotettavana opintojakson toissapäivänä tapahtuneen
-alun jälkeen.
-
-Ehkä kannattaa alussa vielä muistuttaa, että tämän luennon ja
-lounastauon jälkeen on ensimmäinen Open labrapäivä. Niitä tulee
-myöhemmin lisää opettajien kevätkalenterin mahdollistamiin lokeroihin.
-
 *** Tutustumista
 
 - Esittelyt: opettajat (ehtivät tulla tutummiksi kurssin mittaan),
@@ -485,6 +520,8 @@ toiminnan hetkinä.
 Tässä välissä on lisäksi myös pääsiäistauko, jonka aikana ei ole
 opetusta eikä oleteta tapahtuvan myöskään opiskelua!
 
+
+
 ** (Pääsiäistauko)
 
 Tämän opintojakson osalta aktiivista aikaa laskettiin tässä välissä
@@ -2555,7 +2592,7 @@ Ei siis yhtään mitään hätää!
 
 
 
-* Siinäpä oli Käyttöjärjestelmät 2024.
+* Vaaanhoja muistiinpanoja vuosilta 2020-2024 ja aiemmin
 
 Käyttöjärjestelmät palaa vuonna 2025, pilvipalveluiden kera ja
 koodilla ITKA2030. Odotettavissa aikakoneella vietyjä
@@ -3901,15 +3938,3 @@ Pointtereita seuraaviin, joita ei ehditty käydä "varren kanssa":
 
   s.57 monisteessa puhutaan exit() kutsusta ja sen järjestysnro on 60,
   mutta s 56 olevassa koodissa en löydä tätä
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-