diff --git a/luentosuunnitelma_2025.org b/luentosuunnitelma_2025.org index e8fb0a86b978ec198b80d13ea39d1ae8751d96e0..49ee94a39ff5ed8b48dd80a076dcde8b7b84f49a 100644 --- a/luentosuunnitelma_2025.org +++ b/luentosuunnitelma_2025.org @@ -1,8 +1,8 @@ -*- coding:utf-8 ; mode:org -*- -Käyttöjärjestelmät, kevät 2024. +Käyttöjärjestelmien ja pilvipalveluiden perusteet, kevät 2025. -Aloitettiin maaliskuussa jälleen copy-pastella edellisen vuoden 2023 +Aloitettiin maaliskuussa jälleen copy-pastella edellisen vuoden 2024 toteumasta. Tämä on suunnitelma, joka muuttuu ajankäytön ja muun @@ -24,7 +24,7 @@ tälle vuodelle. pätee muihinkin asioihin, joissa tyypilliselle opiskelijalle suunnattu tehtävä ei tosiasiallisesti ole mahdollinen.) -- Viime keväänä 2023 ryhdyttiin kokeilemaan rohkeasti tällaista: +- Toissa keväänä 2023 ryhdyttiin kokeilemaan rohkeasti tällaista: "Luennot" olivatkin videotuotantotilaisuuksia, joissa on studioyleisö - eli siis opiskelijat, jotka pääsivät kulloinkin @@ -42,7 +42,7 @@ tälle vuodelle. opiskeluun. - Nyt videoita on jo paljon, ja oletus on, että niitä hyödynnetään - opiskelussa. Keväällä 2024 kokoonnutaan yhteen keskustelemaan ja + opiskelussa. Keväällä 2025 kokoonnutaan yhteen keskustelemaan ja syventämään ymmärrystä materiaalin ja etukäteen katsottavaksi tarkoitettujen aihepiirivideoiden pohjalta. @@ -80,11 +80,11 @@ tälle vuodelle. kokeilu tai aloita siedätysharjoittelu 110% nopeudesta, sitten 120% jne.) -* Vuoden 2024 kulku tähän saakka: -** Luento 1: (ke 20.3.2024) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset +* Vuoden 2025 kulku tähän saakka: +** Luento 1: (ke 19.3.2025) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui, -kunhan se on tapahtunut klo 14:15-16:00 keskiviikkona 20.3.2024. +kunhan se on tapahtunut klo 10:15-12:00 keskiviikkona 19.3.2025. Runkona on copy-paste viime vuodelta. @@ -98,7 +98,44 @@ suoritusvaatimukset, aikataulut, deadlinet ja muu byrokraattinen perusinfo, jotta niitä ei tarvitse sen jälkeen etsiskellä. Jotakin luvataan ja jotakin jätetään eksplisiittisesti lupaamatta toistaiseksi. Tästä kohtaa muistiota ja tallennetta voidaan tarkistaa, -miten nämä kevään 2024 toteutuksen osalta menivätkään. +miten nämä kevään 2025 toteutuksen osalta menivätkään. + +*** Ryhmäkeskustelulla liikkeelle! + +Ei rikottu vanhaa kaavaa vaan luotiin uusi. Aivan ensimmäisenä asiana +pöruistiin noin 3 hengen ryhmissä odotuksista kurssia kohtaan. + +Esimerkki 19.3.2025: + +- Videonauhoitus tauolle ja pöristään: Miksi olen tällä kurssilla nyt? + + Löydökset: Pakollinen kurssi. Omasta mieleenkinnosta (yksi opiskelija 60:stä) + +- Jatkokysymys: Mitä odotat tältä pakolliselta kurssilta? + + Löydökset: Yleistä ymmärrystä rakenteesta, miten ohjelmistot ja + käyttöjärjestelmä toimivat ja kommunikoivat. Miten pilvipalvelut + toimivat? Syvempiä perusteita kuin jollain "lukiokurssilla" + vastaavasta otsikosta tulisi. Jatkoa Tietokoneen rakenne ja + arkkitehtuurit -kurssille. C-kielestä alkeita. Kokonaisuutta odotan + mielenkiinnolla. "Vain tulin tänne". Konteista kova kytö saada + tietää. Opintopisteitä odotan! Suoritusmerkintä Sisuun. Jos jotain + jäis mieleen, se ois kiva. Avoimin mielin tullaan, tyhjä taulu + lähtötilanteessa. Odotamme näkevämme erilaisia pedagogisia tapoja + lähestyä tällaisia. Odotamme Paavon puujalkavitsejä. + +"Taikuri paljastaa tempun" eli aikuiskouluttaja kertoo, miksi heti +kärkeen tehtiin ryhmäpörinää: Päämääränä on kasvojen tuleminen tutuksi +ja raja-aitojen madaltuminen kasuaaliin jutteluun opiskelukavereiden +kesken. Joku aito lisäarvo paikalle tulemiselle versus +videotallenteiden katselu. Oppimisyhteisön luominen. Alkuasetelmilla +on tapana jäädä voimaan, joten emme aloita byrokratiamonologilla, +vaikka sekin täytyy melko alkuvaiheessa aina tehdä. + +Yritetäänpä tehdä tällaista toimintakulttuurityötä ahkerasti +jatkossakin, jotta paikalle pääsevä porukka tutustuisi toistensa +kasvoihin ja kynnys madaltuisi jutella käytävillä, ruokapöydissä ja +muualla aina kohdatessamme! *** Pakolliset suoritusvaatimukset, arvosanat ja päivämäärät @@ -110,19 +147,11 @@ Käydään läpi byrokratia ennen kuin mitään muuta: Demojen deadlinet: noin yksi viikossa, dedikset tulevat näkyviin Moodlessa. -- Vuonna 2024 *varaamme oikeuden* antaa kurssin aikana muutamia - lisätehtäviä, joista saa tenttiin lisäpisteen, jos - tekee. Tarkennetaan speksiä, jos/kun näitä mahdollisesti - tulee. Kiinnitetään jo raamit: mahdollisuuksia tulee 0-3 - tenttipisteen arvosta, jos ollenkaan. Oikeus on varattu ennenkin, - mutta ajan puutteen vuoksi ei ole ehditty hyödyntää. - -Tarkentavia kysymyksiä aloitusluennolla 2024: +Tarkentavia kysymyksiä aloitusluennolla 2025: -- Tuleeko pääsiäisviikolla uutta demoa? Ei tule. +- Lukuisia hyviä tarkennuksia. Kannattaa tarkistaa tallenteelta. -- Vaikuttaako demojen myöhästyminen ohjeellisesta aikataulusta - arvosanaan? Ei vaikuta. +- Kysy lisää vertaistukikanavalla! *** Ryhmäkuva @@ -133,12 +162,107 @@ piiloutua pöydän alle, jos haluaa. Näin tehtiin. *** Tauko -Sitten tauko 10 minuuttia, klo 15:20 asti. -Tauolla tulee aina juttuja mieleen.. Tällanen tietenkin: +(Tauot yritetään aina pitää, mutta tänään oli niin hienot ja +intensiiviset yleisökysymykset, että jäi poikkeuksellisesti pitämättä) -- Tekniikan opiskelijoille ITKA203 käy päikseen HOPSissa olevan - ITKA2030:n kanssa. Se ehditään inkarnoimaan vasta ensi vuonna. +Mikrotaukoja ja jaloitteluita muistetiin, kuten tulisi aina muistaa +tehdä. https://www.jamk.fi/fi/projekti/aktiivinen-ja-hyvinvoiva-korkeakoulu +https://www.jamk.fi/fi/artikkeli/aktiivinen-ja-hyvinvoiva-korkeakoulu-aktivoiva-breikki + +"Istumista ja paikallaanoloa tulisi tauottaa 20–30 minuutin välein +vähentääkseen istumisen aiheuttamia haittoja ja fyysistä kuormitusta." + +*** Mistä kurssiin liittyvät asiat löytyvät + +- Käytiin läpi, mistä kaikki kurssiin liittyvä löytyy (kaikkiin löytyy + vähintäänkin aloituslinkki kurssin nettisivulta): + + + Kaksi videokansiota: Yksi tämän vuoden luentotaltioinneille. + Toinen erillisille, suoritusvuodesta riippumattomille + opastusvideoille. + + + Näkymä tämän muistion HTML-tulosteeseen yliopiston + gitlab-palvelussa. Aina viimeisin versio, jonka opettaja on + muistanut työntää gitlabiin. + + + Luentomoniste + + + Demot ja niiden palautus Moodlen kautta: + + Demot on julkaistu toistaiseksi HTML-muodossa (linkki kurssin + etusivulta). Joitain vuosia sitten opiskelija teki CSS-tyylin; + tällaista aktiivisuutta arvostamme! + + Ensimmäisen demon saa aloittaa sitten, kun luennolla on käyty läpi + siihen liittyvät varoitukset. + + Palautuslaatikko avataan aikanaan, kun olemme testanneet sen + toimivuuden. Asiat tiedotetaan joko yhteisissä tilaisuuksissa tai + Moodlen Uutiset-viestissä. Ei tarvitse eikä kannata "pollata" + muutosten syntymistä ennen tiedotuksia. Hoputtaminen ei nopeuta; + asiat tapahtuvat maksimivauhdilla rajoitteiden puitteissa. + + + Moodle-ympäristössä on demopalautukset, vertaistukifoorumi ja + pelkästään kurssilaisten tietoon tarkoitetut salaisuudet, kuten + tallenteiden polkuavaimet, Zoom-huone ja vastaavat. **Älä vuoda + näitä ulkopuolisille**. + + + Materiaalin reaaliaikainen tilanne löytyy Gitlabista. Päivitysten + julkaisu useimmiten 1-2 tunnin kuluttua luennon + päättymisestä. Gitlabista ei tarvitse välittää muiden kuin niiden, + jotka haluavat kehittää materiaalia. Vedokset riittävät + opiskeluun. + + + Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti. Muutokset + ovat mahdollisia, mutta Sisu-kalenterin pitäisi teoriassa pysyä + ajan tasalla niistä. + + + Tenttikokoelma takavuosilta; sitä saa hyödyntää, ja tullaan + käymään yhdessäkin läpi opintojakson mittaan. + + + Joitakin aiempien vuosien palautteita lähinnä tiedoksi ja merkiksi + siitä, että palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään erityisesti + silloin, jos on kokeiltu jotakin aiemmasta merkittävästi poikkeavaa. + + +* Vuoden 2024 toteuma suunnitelmaksi +** Luento 2: (to 20.3.2025) Luentomuoto, demo-ohjeistus, varoitukset(!) +*** Päivän päätavoitteet: + +- Jokainen pystyy aloittamaan demo 1:n tekemisen heti tämän luennon + sisäistettyään. + +- Sitä varten: käydään läpi varoitukset, joita demojen tekemiseen + liittyy. Näytetään vähän, miltä homman pitäisi näyttää käytännössä, + kun itse tekee. + +- Jokainen tietää, mitä teoriapuolelta pitäisi lukea ja katsoa ennen + kuin seuraavan kerran nähdään yhdessä. + +- Eli toisin sanoen: Tämän opintojakson opiskelu on kaikilla 100% + käynnissä! + +Tehdään tänään parit aihepiirivideot, joita viime vuonna ei uskallettu +vielä toisella luennolla ryhtyä tekemään. Tästä alkaen sitten +kirjallisen lukemiston ja aihepiirivideoiden avulla mennään asioita +läpi juurta jaksaen, käytännön esimerkkejä näyttäen ja auki +selittäen. Tavoite on, että viimeistään demojen 1 ja 2 jälkeen +opiskelijat uskaltautuvat myös itse kokeilemaan samoja juttuja +omatoimisesti. *Turvallisuus- ja mukavuussyistä* alussa käsiteltävät +varoitukset on syytä ensin sisäistää! Pidemmän päälle *tutkiva asenne +ja utelias kokeileminen* on tavoitetilanne koko +yliopistokoulutuksessa, jota tässäkin nyt täten harjoitetaan. + +*** Infoa keväälle 2024 + +Vakiokohta, mutta tällä kertaa melko tyhjä: Ei mitään uutta muutosta +tai yllätystä tiedotettavana opintojakson toissapäivänä tapahtuneen +alun jälkeen. + +Ehkä kannattaa alussa vielä muistuttaa, että tämän luennon ja +lounastauon jälkeen on ensimmäinen Open labrapäivä. Niitä tulee +myöhemmin lisää opettajien kevätkalenterin mahdollistamiin lokeroihin. *** Vapaaehtoinen tarjonta: Sisussa olevat ryhmät ja ajankohdat @@ -237,95 +361,6 @@ Lähestyttiin, mutta varsinainen leivonta pääsee alkamaan vasta ylihuomenna perjantaina. Aasinsillasta päästiin tsekkaamaan kurssisivun linkit seuraavan osion mukaisesti. -*** Mistä kurssiin liittyvät asiat löytyvät - -- Käytiin läpi, mistä kaikki kurssiin liittyvä löytyy (kaikkiin löytyy - vähintäänkin aloituslinkki kurssin nettisivulta): - - + Kolme videokansiota: Yksi tämän vuoden luentotaltioinneille. - Toinen erillisille, suoritusvuodesta riippumattomille - opastusvideoille. Kolmas on viime vuoden lineaarinen luentosarja. - - + Näkymä tämän muistion HTML-tulosteeseen yliopiston - gitlab-palvelussa. Aina viimeisin versio, jonka opettaja on - muistanut työntää gitlabiin. - - + Luentomoniste - - + Demot ja niiden palautus Moodlen kautta: - - Demot on julkaistu toistaiseksi HTML-muodossa (linkki kurssin - etusivulta). Toissa vuonna opiskelija teki CSS-tyylin; tällaista - aktiivisuutta arvostamme! - - Ensimmäisen demon saa aloittaa sitten, kun luennolla on käyty läpi - siihen liittyvät varoitukset. - - Palautuslaatikko avataan aikanaan, kun olemme testanneet sen - toimivuuden. Asiat tiedotetaan joko yhteisissä tilaisuuksissa tai - Moodlen Uutiset-viestissä. Ei tarvitse eikä kannata "pollata" - muutosten syntymistä ennen tiedotuksia. Hoputtaminen ei nopeuta; - asiat tapahtuvat maksimivauhdilla rajoitteiden puitteissa. - - + Moodle-ympäristössä on demopalautukset, vertaistukifoorumi ja - pelkästään kurssilaisten tietoon tarkoitetut salaisuudet, kuten - tallenteiden polkuavaimet, Zoom-huone ja vastaavat. **Älä vuoda - näitä ulkopuolisille**. - - + Materiaalin reaaliaikainen tilanne löytyy Gitlabista. Päivitysten - julkaisu useimmiten 1-2 tunnin kuluttua luennon - päättymisestä. Gitlabista ei tarvitse välittää muiden kuin niiden, - jotka haluavat kehittää materiaalia. Vedokset riittävät - opiskeluun. - - + Aikataulut Sisussa - opetus pyörii niiden mukaisesti. Muutokset - ovat mahdollisia, mutta Sisu-kalenterin pitäisi teoriassa pysyä - ajan tasalla niistä. - - + Tenttikokoelma takavuosilta; sitä saa hyödyntää, ja tullaan - käymään yhdessäkin läpi opintojakson mittaan. - - + Joitakin aiempien vuosien palautteita lähinnä tiedoksi ja merkiksi - siitä, että palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään erityisesti - silloin, jos on kokeiltu jotakin aiemmasta merkittävästi poikkeavaa. - -** Luento 2: (pe 22.3.2024) Luentomuoto, demo-ohjeistus, varoitukset(!) -*** Päivän päätavoitteet: - -- Jokainen pystyy aloittamaan demo 1:n tekemisen heti tämän luennon - sisäistettyään. - -- Sitä varten: käydään läpi varoitukset, joita demojen tekemiseen - liittyy. Näytetään vähän, miltä homman pitäisi näyttää käytännössä, - kun itse tekee. - -- Jokainen tietää, mitä teoriapuolelta pitäisi lukea ja katsoa ennen - kuin seuraavan kerran nähdään yhdessä. - -- Eli toisin sanoen: Tämän opintojakson opiskelu on kaikilla 100% - käynnissä! - -Tehdään tänään parit aihepiirivideot, joita viime vuonna ei uskallettu -vielä toisella luennolla ryhtyä tekemään. Tästä alkaen sitten -kirjallisen lukemiston ja aihepiirivideoiden avulla mennään asioita -läpi juurta jaksaen, käytännön esimerkkejä näyttäen ja auki -selittäen. Tavoite on, että viimeistään demojen 1 ja 2 jälkeen -opiskelijat uskaltautuvat myös itse kokeilemaan samoja juttuja -omatoimisesti. *Turvallisuus- ja mukavuussyistä* alussa käsiteltävät -varoitukset on syytä ensin sisäistää! Pidemmän päälle *tutkiva asenne -ja utelias kokeileminen* on tavoitetilanne koko -yliopistokoulutuksessa, jota tässäkin nyt täten harjoitetaan. - -*** Infoa keväälle 2024 - -Vakiokohta, mutta tällä kertaa melko tyhjä: Ei mitään uutta muutosta -tai yllätystä tiedotettavana opintojakson toissapäivänä tapahtuneen -alun jälkeen. - -Ehkä kannattaa alussa vielä muistuttaa, että tämän luennon ja -lounastauon jälkeen on ensimmäinen Open labrapäivä. Niitä tulee -myöhemmin lisää opettajien kevätkalenterin mahdollistamiin lokeroihin. - *** Tutustumista - Esittelyt: opettajat (ehtivät tulla tutummiksi kurssin mittaan), @@ -485,6 +520,8 @@ toiminnan hetkinä. Tässä välissä on lisäksi myös pääsiäistauko, jonka aikana ei ole opetusta eikä oleteta tapahtuvan myöskään opiskelua! + + ** (Pääsiäistauko) Tämän opintojakson osalta aktiivista aikaa laskettiin tässä välissä @@ -2555,7 +2592,7 @@ Ei siis yhtään mitään hätää! -* Siinäpä oli Käyttöjärjestelmät 2024. +* Vaaanhoja muistiinpanoja vuosilta 2020-2024 ja aiemmin Käyttöjärjestelmät palaa vuonna 2025, pilvipalveluiden kera ja koodilla ITKA2030. Odotettavissa aikakoneella vietyjä @@ -3901,15 +3938,3 @@ Pointtereita seuraaviin, joita ei ehditty käydä "varren kanssa": s.57 monisteessa puhutaan exit() kutsusta ja sen järjestysnro on 60, mutta s 56 olevassa koodissa en löydä tätä - - - - - - - - - - - -