diff --git a/luentosuunnitelma_2024.org b/luentosuunnitelma_2024.org
index 561dd5fabc9467b1da20c0429c52a059abc66cb3..c6c72d44fad14b6cf13a4c6f8c48c00fc98d5db1 100644
--- a/luentosuunnitelma_2024.org
+++ b/luentosuunnitelma_2024.org
@@ -81,7 +81,6 @@ tälle vuodelle.
   jne.)
 
 * Vuoden 2024 kulku tähän saakka:
-
 ** Luento 1:  (ke 20.3.2024) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset
 
 Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui,
@@ -1602,7 +1601,6 @@ Käsiteltävää:
 
 
 
-
 ** Luento 11: (ke 2.5.2024) (P/J) Tentin detaljit ja ensimmäinen tärppi
 
 *** Päivän päätavoitteet:
@@ -1777,7 +1775,6 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään ei tosin
 ollut pakko, kun oltiin ensimmäistä kertaa tärpin parissa ja osa
 porukasta jäi vielä vapaaehtoisesti yliajalle käsittelemään sitä)
 
-
 ** Luento 12: (pe 3.5.2024) (P/J) Tärppejä lisää
 *** Tämän päivän agenda
 
@@ -2087,223 +2084,206 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti.)
 
 
 
+** Luento 13: (ke 8.5.2024)  (P/J) Muistiinpanojen vertailua ja olan yli havaittua
+*** Infot keväälle 2024
 
-* Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen
-
-** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024
-
-Tähän voisi kerätä ideoita / toiveita kokonaan uusiksi tai aiempaa
-toteutusta paremmiksi aihepiirivideoiksi
-
-
-*** Aihepiiri: Vimin ja Emacsin tutoriaalit käyntiin
-
-Kuinka opettelet tekstieditorin käytön sen oman tutoriaalin avulla.
-
+- Open labrapäivissä on saatu hommia hyvin eteenpäin. Ainakin yksi
+  labrapäivä mahtui vielä keväälle, 14.5.2024 klo 8:30-10:00.
 
-*** Aihepiiri: Demo 2:n uudistukset vuodesta 2023 vuoteen 2024
-
-Kun ei ehtinyt nauhoittaa ajallaan, niin tämän videon arvo keväälle
-2024 vähenee. Ehkä sopiva 2025, jos samoja demoja käytetään yhä?
+- Demot 1-4 tarkastettu; etenemme demo 4b:n itsenäisten
+  suoritusten tarkastamista kohti asap. Tilanne pidemmällä kuin
+  viime vuonna tähän aikaan keväästä.
 
-"Emacs tai Vim" palvelinkoneilla, tällä opintojaksolla, ja lentävässä
-lauseessa kahvihuoneissa. Mutta yleisempää sanelua siitä, mitä pitää
-käyttää tai ei pidä käyttää yritetään välttää.
+- Demo 5 tarkastetaan aikaisintaan ensi viikolla
 
+- Demo 6 saa alkaa ilman muuta jo tekemään. Palautuslaatikko aukeaa
+  todennäköisesti vasta ensi viikolla, mutta voit tehdä vaikka
+  valmiiksi asti jo ennen sitä. Muista, että tänä vuonna tehtävä ei
+  ole pakollinen (mutta täysiin kurssipisteisiin se tarvitaan). Videot
+  auttavat vaiheittain, ja viimeinen jos tarvitaan, niin siihen pitää
+  rohjeta kysyä polkuavain ihan opettajalta. Sähköposteihin
+  reagoimisessa tällä hetkellä noin 3 arkipäivän viive.
 
 
+*** Päivän ja viikon päätavoitteet:
 
+- Kaikki demot nyt auki, kaikki videot käytettävissä. Tehdään lisää
+  tarpeen mukaan - läsnäolijat keväällä 2024 ehtivät vaikuttaa siihen,
+  mitä tehdään. Aikakoneella tallenteita seuraaville kaikki on jo
+  valmista.
 
+*** Jäljellä olevaa tekemistä
 
-*** Aihepiiri: rajapintoja muitakin - esimerkkien kytkemistä laajempaan kuvaan
-
-Jäännös 2023 Hei maailma -videosta. Joskus aikanaan voisi tehdä tästä
-erillisen videon, kuten ajatus silloin oli:
+Lukemista:
 
-- Malliksi muita rajapintoja kuin kurssin esimerkkeinä olevat: vaikka
-  ARM-manuaali (erilainen prosessoriarkkitehtuuri), C# library APIs,
-  Java API, OpenGL grafiikkarajapinta, ...muita? Ihan vaan nopeesti
-  malliksi siitä, millaisten asioiden otsikossa tai esipuheen
-  ensimmäisessä lauseessa sanotaan "This is an API / collection of
-  APIs" tai jokin muu "XYX Interface"..
+- Monisteen luvut 11-12 (viimeinen osio "tenttialueeseen"; loput luvut
+  ovat vapaaehtoista lisälukemistoa)
 
+- Aiempiin palailua uusin silmin. Kokonaisuuksien hahmottamista.
 
-*** Kenties: Luentomonisteen teemojen valaisua
+- Demo 6 ohjeteksti
 
-Vilkaistaisiinko luentomonistetta kevään 2023 meneillään olevan
-"lukupaketin" kohdilta...
+Katsomista:
 
-Pitäisi saada käytyä muisti ja suoritussykli, koska seuraavaksi tänään
-aletaan katsella täsmälleen sitä asiaa käytännössä
-AMD64-prosessorissa. Demo 3:ssa on tarkoitus kokeilla näitä ihan itse.
+- Kaikki videot, mitä tehty on.
 
+Tekemistä:
 
-*** Muita aihepiirihaaveita vuodelta 2023 "jos aikaa jää"-kategoriassa
+- Demo 5 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen
 
-Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä:
+- Koodiliitteen esimerkkeihin tutustumista. Uteliasta kokeilemista.
 
-- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä?
+- Demo 6 oman valinnan mukaan. Vuonna 2024 se on siirretty
+  vapaaehtoiseksi siten kuin ensimmäisellä luennolla tiedotettiin.
 
-- Leikkitietokoneet? (LMC:stähän onkin jo yksi video; riittänee?)
+Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin
+16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska
+muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita
+kuin voisivat olla!
 
-- "Kysytään ChatGPT:ltä" on nykyään aina hyvä aihe..
+*** Keskustelutuokio
 
+Kokeiltiin lähteä päivän teeman mukaisesti keskustelut edellä
+liikkeelle.
 
-*** Väliaihepiiri (jo nauhoitettu v 2023 luennon 8 info-osuuteen, sori): .screenrc -asetustiedosto
+Lämmittely "fiiliskierros" noin klo 14:26 asti.
 
-Tämän voisi kenties kaivaa vuoden 2023 tallenteesta erilleen, jos
-jaksaisi... oli ajankohtainen ja lennosta tehty 8. luennon kohdalla, mutta ehkä hyödyllinen.
+Yhteenvetoa:
 
-Käytännön esimerkki sovelluksen asetuksista ja Unix-tyyppisten
-järjestelmien tiedostoista, joiden nimi alkaa pisteellä.
+- Läksyt mielessä; demo 4b ja 5 työn alla.
 
-**** Keskustelua paikan päällä
+- Vahingossa asiaan jo toisessakin ryhmässä. Demo 4b tehty - alkuun
+  pääseminen oli haastavaa, kun esimerkkejä oli melko niukasti.
 
-Havainto: Näitä taitoja tarvitaan etenkin backend-töissä, mutta myös
-muualla.
+- Demo 5 jo työn alla. Sen tekeminen auttoi myös hahmottamaan aiempia
+  asioita monisteessa.
 
-Kysymys:
+- Luentomatskuista tuntuu saavan enemmän irti sen jälkeen, kun välillä
+  kokeilee käytännössä esimerkiksi demojen parissa. Ensimmäisellä
+  lukukerralla ei vielä hahmotu, mitä asiat ihan oikeasti
+  tarkoittavat.
 
-- Jos teen asetukset halava-koneella, niin muuttuuko ne pysyvästi?
+Ryhmäkeskustelu:
 
-  Kyllä, koska mitä vain tehtiin oli, että muutettiin yhden tiedoston
-  sisältöä. Se on pysyvää, kunnes tehdään jokin uusi muutos.
+- Mitä voisimme nyt tehdä tunnin verran paikan päällä, mistä olisi
+  hyötyä? Käytettävissä on 2 opettajaa, 10 viisasta päätä,
+  tietokoneita, videotykki, Internet ...
 
-- Muuttuuko ne myös jalavalla?
+Yhteenveto:
 
-  Kyllä, koska sama tiedosto samalla verkkolevyllä näkyy kaikissa
-  tietokoneissa, joihin se on kytketty. Esimerkiksi jalavan ja halavan
-  kotihakemisto ja yliopiston Windows-työasemien U: -asema.
+- Vaikea päättää, mitä tarvitaan... Haluttaisiin assemblerista
+  hahmottaa yleiskuvaa RIP:stä, eli mikä päivittää RIP:tä.
 
-- Jos suljen screenin, niin katoaako ne asetukset?
+- Luku 10 päättyy tenttitärppiin, jonka voisi vetää Kylli-täti
+  -tyyliin, eli mistä mikäkin luku tulee.
 
-  Ei.  Nehän ovat vain yksi tiedosto, jota juuri muutettiin.
+- Varsinaisesti esimerkiksi ei noussut esiin tiettyä asiaa, mikä olisi
+  jäänyt muita epäselvemmäksi materiaaleissa.
 
-  Ei katoa, jos ei tiedostoa muuteta uudelleen tai hävitetä.
 
-- Muuttuko ne mun omalla tietokoneella vai ainoastaan halavalla?
+Sitten tauko, jonka jälkeen toteutetaan toiveista sen verran kuin pystytään!!
 
-  Ei muutu niissä tietokoneissa, joissa ei ole kyseinen verkkolevy
-  kytkettynä. Jos omassa koneessa jostain syystä kokeilet screeniä, se
-  lukee asetukset oman tietokoneen levyltä.
+*** Tauko 17 min.
 
-  Verkkolevyn hakemistoa ei kannata kytkeä kotihakemistoksi omassa
-  henkilökohtaisessa tietokoneessa. Yliopiston työasemat ja
-  palvelinkoneet ovat erilainen käyttökohde.
+Studioyleisö paikalle ja hereille jo ennen tauon päättymistä!
 
+15:10 nauhoitetaan.
 
+*** Aihepiiri: Suoritussykli, RIP-rekisteri
 
-*** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä
+Herätteenä studioyleisön paikan päällä esittämä kysymys: "Haluttaisiin
+assemblerista hahmottaa yleiskuvaa RIP:stä, eli mikä päivittää RIP:tä"
 
-Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun
-luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja
-osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä:
+- Ristiviittaus aiemmin tuotettuihin aihepiirivideoihin tästä.
 
-- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon
-  "ITKA2030".
+- Vilkaistaan monistetta aiheen tiimoilta
 
-- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden
-  tausta-aineistoista. Käytiin viimeksi, mutta ehkä hiukan lyhyesti.
+- Koetetaan saada vastausta aikaan
 
+- Studioyleisö, mukaan lukien kysyjät, tarkkana, että saadaan
+  hyödyllistä materiaalia!
 
 
+** (hep, hep, helatorstai "syö" yhden luentokerran!!)
 
+Välissä ennen seuraavaa kertaa on kuitenkin 3 arkipäivää, eli tasainen
+tahti tarkoittaa kyllä tasaista tekemistä tälläkin välin!
 
-* Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi
+** Luento 14: (ke 15.5.2024)  (P/J) Karhu- ja näätäluento
+*** Infot keväälle 2024
 
-Päivämäärät ja lukumäärä päivitetty kevään 2024 salivarausten
-mukaiseksi. Kaikki muu sisältö on toistaiseksi yksi-yhteen kopio
-vuodesta 2023. Tavoitteena oli kiihdyttää alkuvaihe siten, että
-kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella
-samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta
-esitiedoista. Vaikuttaisi toteutuneen ainakin havaintopiiriin tulleen
-tiedon perusteella (todettu 2.5.2024).
+- Tavoitetilanne: Demot 1-5 saisi mielellään olla tarkastettu. Mikä
+  meillä on tilanne?
 
+- Ylihuominen ennakkotentti saisi olla luotuna niitä varten, jotka
+  hakevat toukokuun loppuun mennessä opiskelupaikkaa, johon
+  tenttitulos tarvitaan. Mikä meillä on tilanne?
 
-** Luento 13: (ke 8.5.2024)  (P/J) Muistiinpanojen vertailua ja olan yli havaittua
+- Tämä ja 2 kertaa "Luento"-nimisiä tapaamisia jäljellä ennen
+  tenttiä. Käytetään aika tehokkaasti, eli opettaja lopettaa
+  jaarittelun ja menee asiaan?
 
-Aletaan tykittää tasan 14:15! Ainakin yritetään taas.
+*** Tämän luennon tavoite
 
-*** Infot keväälle 2023
+Näistä se, mitä tänään ehditään. Myöhemmin lisää se, mitä ehditään:
 
-- Demot 1-3 pitkälti tarkastettu; etenemme demo 4:n itsenäisten
-  suoritusten tarkastamista kohti asap. Tilanne näköjään sama kuin
-  viime vuonna tähän aikaan keväästä.
+- Viime kerralla pyydetyt aiheet loppuun
 
-- Suosituimpia kaloja demon 3 perusteella tähän asti (case-sensitive; Pallokala
-  != pallokala):
+- Demo 4 jälkivideo
 
-     10 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == lohi
-      8 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == ahven
-      7 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == pallokala
-      6 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == miekkakala
-      6 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == kultakala
-      6 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == hauki
-      5 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Ahven
-      4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == muikku
-      3 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == tonnikala
-      3 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Pirkkala
+- Demo 4b jälkivideo, olettaen että tarkastukset jo tehty
 
+- Demo 5 jälkivideo, olettaen että tarkastukset jo tehty.
 
-      (tehdään alla oleva kuoriharjoite tähän vuoden 2023 osalta)
+- Tenttitärppejä tai muuta, mitä halutaan.
 
-- Viime vuoden (2022) suosikit:
+*** Jäljellä olevaa tekemistä
 
-      7 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == miekkakala
-      7 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == lohi
-      6 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == ahven
-      5 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == muikku
-      4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Lohi
-      4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Kuha
-      4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == kissakala
-      4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == hauki
-      4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Ahven
-      3 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == kultakala
+Lukemista:
 
-- Top-listan muodostaminen bash-komentorivillä:
+- Monisteen luvut 11-12 (viimeinen osio "tenttialueeseen"; loput luvut
+  ovat vapaaehtoista lisälukemistoa)
 
-  find . -name "*.txt" | while read a;
-  do grep LEMPIKALA "$a" ; done | sort | uniq -c | sort -n -r | head
+- Kokonaisuuden hahmottamista
 
-  Kuinka monta kalaa ehdotettu: 
+- Demo 6 ohjeteksti
 
-  find . -name "*.txt" | wc -l
+Katsomista:
 
-  Erilaisia kaloja (case-sensitive) ehdotettu 85 sekä vuonna 2023
-  että 2022. Innovatiivisia kalastelijoita tällä kurssilla!
+- Kaikki videot, mitä tehty on
 
-  Lukumäärä selvitetty putkittamalla top-listan muodostama tuloste
-  viimeisenä komennolle "wc -l" eikä "head" kuten ylläolevassa.
+Tekemistä:
 
-*** Päivän ja viikon päätavoitteet:
+- Demo 5 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen
 
-- Demo 6 alkuopastus, niin sitten on kaikki demot avattu, ja päästään
-  keräämään hedelmiä teorian ja käytännön välisten yhteyksien
-  havainnoimisella.
+- Demo 6 oman valinnan mukaan. Vuonna 2024 se on siirretty
+  vapaaehtoiseksi siten kuin ensimmäisellä luennolla tiedotettiin.
 
-- Väliin koodiesimerkkejä havainnollistamaan aiheita. Tänään ja
-  huomenna alkupuoli luennosta (taukoon asti)
+Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin
+16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska
+muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita
+kuin voisivat olla!
 
-- Huomenna jälkipuoliskolla eli tauon jälkeen koetetaan lopulta ehtiä
-  tenttitärppeihin jollain tavoin keskustellen eli "näätäilleen"!
 
-*** Aihepiiri: Demon 6 esittely
 
-Käydään läpi demo-ohje ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten
-ryhdytään tekemään.
+*** Aihepiiri: Virtuaalimuisti leluesimerkin avulla
 
-*** Tauko sopivassa välissä
+Herätteenä studioyleisön paikan päällä esittämä kysymys: "Luku 10
+päättyy tenttitärppiin, jonka voisi vetää Kylli-täti -tyyliin, eli
+mistä mikäkin luku tulee."
 
-Jatketaan tasan 13:36!
+Tämä aihepiiri muodostaa jatkumon aiheen "Suoritussykli ja RIP:n
+muuttuminen" herättämän jatkokysymyksen kanssa.
 
-Tauon jälkeen mikrofonitestit, nauhoitusnappulan painaminen
-ym. muistetaan taas..
+- Tämä aihe vetää aika hyvin yhteen monta asiaa matkan
+  varrelta. Kerätään palaset ja pistetään ne yhteen, piirrellen kuin
+  Kylli-täti.
 
-*** Aihepiiri (koodiliitteestä): Hei maailma assemblerilla
+- Linux-palvelimella voi tutkia oikeita karttoja /proc/PID/smap ja pmap
 
-Otetaan esimerkiksi "Hei maailma assemblerilla" ja käpistellään.
 
 
+  
 *** Vertaillaan muistiinpanoja, jos aikaa on
 
 *** Tenttitärppi (tyhjä sapluuna copy-paste-modifyä varten)
@@ -2471,182 +2451,13 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti.)
 
 
 
-** Luento 14: (ke 15.5.2024)  (P/J) Karhu- ja näätäluento
-*** Infot keväälle 2023
-
-- Tänään ei mitään uutta. Huomenna taas Open Labrapäivä aamulla;
-  tervetuloa.
-
-- Tämä ja 3 kertaa "Luento"-nimisiä tapaamisia jäljellä ennen
-  tenttiä. Käytetään aika tehokkaasti, eli opettaja lopettaa
-  jaarittelun ja menee asiaan?
-
-*** Tämän luennon tavoite
-
-- Koodiesimerkkejä havainnollistamaan aiheita. Tehokas puoliaika
-  koodin, kuoren, debuggerin ja materiaalien parissa.
-
-- Tauon jälkeen mennään tenttitärppeihin jollain tavoin keskustellen
-  eli "näätäillen"!
-
-- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen
-  seuraavia yhteisiä tapaamisia: Seuraavaksi demo 6
-  ohjeteksteineen, monisteen luvut 11-12.
-
-*** Seuraava ennakkotehtävä
-
-Lukemista:
-
-- Demo 6 ohjeteksti
-
-- Monisteen luvut 11-12 (viimeinen osio "tenttialueeseen"; loput luvut
-  ovat vapaaehtoista lisälukemistoa)
-
-Tekemistä:
-
-- Demo 5 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen
-
-- Demo 6 työn alle.
-
-Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin
-16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska
-muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita
-kuin voisivat olla!
-
-*** Virittäytyminen: Koodiliitteen aktuaaliset koodit
-
-Käydään tähän väliin koodiliitettä ja sen suhdetta teorialukuihin,
-jotta näissä päästään varmasti eteenpäin tänään!
-
-Ajatukset edellisen kerran jälkeen copy-pastella:
-
-"Kaikenlaskijan" voi tehdä vaikka scratchistä lennosta; demonstroimaan
-alustavasti aikakatkaisua ja vuoronnusta... Tutkitaan vaikka
-top-komennon tulostettakin ja prosessien hallintaa. Tarkempi
-prosessien hallinan esimerkistö löytyy erillisistä videoista, niin ei
-käytetä siihen sen enempää aikaa tässä vaiheessa! Todetaan toivotun
-omatoimisen osaamisen taso tässä vaiheessa..
-
-Vois kuitenkin rajapintadokumentaatioesimerkin vuoksi varmistaa, mistä
-kohtaa POSIXia löytyy prosessinhallinnan kuorikomennot.
-
-Jatkossakin vaan järjestelmällisesti koodiliitteen koodeja sopivassa
-järjestyksessä käsittelyyn. Suhteutus teorialukuihin, erityisesti
-otsikoihin, havainnekuviin ja pseudokoodiesimerkkeihin. Teksti
-itsessään on luettavaksi tehty, ei resitoitavaksi luennolla.
-
-*** Aihepiiri: Aikakatkaisu ja vuoronnus "kaikenlaskija.c"
-
-"Kaikenlaskijan" voi tehdä vaikka scratchistä lennosta; demonstroimaan
-alustavasti aikakatkaisua ja vuoronnusta...
-
-*** Tauko sopivassa kohdassa
-
-Jatketaan tasan 11:40!
-
-Tauon jälkeen mikrofonitesti, tallennusnappi.
-
-*** Virittäytyminen: Pohdintaa ja ryhmäkeskustelua
-
-Virittäydytään välillä erilaiseen tekemisen moodiin.
-
-*** Osaamisen arviointia ( == tenttitärppi!)
-
-**** Kevään 2023 menettely
-
-"Näätäilyä" eli luentotilaisuuteen kytkettyä ryhmäkeskustelua on
-kokeiltu erilaisin tavoin useiden vuosien ajan inkrementaalisti.
-
-Keksitään pyörä uudelleen jollain tähän kevääseen sopivalla
-tavalla. Raamit:
-
-- Yksin-ryhmissä-kaikki -menettely; sama sukka sopii joskus moniinkin
-  jalkoihin.
-
-- Saadaan kuvaa omasta ja kaverien oppimisen vaiheesta *ilman
-  suorituspaineita*; kokonaiskuva välittyy tallennettujen osioiden
-  kautta myös kotikatsomoihin
-
-- Simuloidaan tenttiä, jolla kevään 2023 opintojaksosta tulee lopuksi
-  arvosana.
-
-**** Protokolla:
-
-  - Kolmen hengen ryhmät lähellä istuvien kanssa.
-
-  - 3*30 sekunnin nimi- ja fiiliskierros, jotta keskustelu lämpenee.
-
-  - Päivän tenttitärppi yksin-ryhmissä-kaikki -menettelyllä (seuraava
-    kohta).
-
-  - Oikean vastauksen takana oleva ajatuksenkulku
-
-**** Tehtävä
-
-- Kysymys on... Moodlesta aiemman vuoden tentistä joku kysymys
-  (kysymys 25/48)
-
-- Kellotetaan 1 minuutti aikaa tehtävän lukemiseen.
-  
-- Kellotetaan 1 minuutti aikaa siihen, että jokainen miettii hiljaa
-  itselleen vastaukset
-
-- Ryhmäkeskustelu 2 minuuttia: Käykää läpi kaikkien omat vastaukset.
-
-  Neuvotelkaa siitä, mikä niistä ehkä on eniten oikein.
-
-- Yhteinen koonti: Kerätään luentotallenteelle ehdotuksia
-  vastauksista.
-
-  Varmistaan myös oikea vastaus ja että lopulta kaikki osaisivat tehdä
-  tällaisen tehtävän tentissä täysillä pisteillä.
-
-Tässä on täydellisyyden vuoksi tehtävä ja siihen liittyvä ohjeteksti
-kopioituna:
-
-Ohje tehtävään: Yhdistä lauseen loppua vastaavat kirjaimet (vähintään
-yksi, mutta mahdollisesti useita) lauseenalun perään siten, että
-muodostuvat lauseet vastaavat todellisuutta. Vastauksessa on oltava
-listattuna kaikki todellisuutta vastaavat vaihtoehdot.
-
-Kysymys 25. Valitse oikea vaihtoehto (mahdollisesti useita sopivia):
-Kurssilla käsitelty käyttöjärjestelmän rajapintastandardi POSIX
-(vuoden 2018 versio) määrää, että ...
 
-a) Konekielisen aliohjelman ensimmäinen parametri välitetään
-rekisterissä RDI, jos se on tyypiltään kokonaisluku.
 
-b) shell-komento echo tulostaa argumenttinsa.
-
-c) järjestelmäkutsu exit() tapahtuu sijoittamalla rekisteriin RAX luku
-60 ja suorittamalla syscall-konekielikäsky.
-
-d) shell-komennolla kill voi lähettää prosessille signaalin.
-
-**** Ryhmien vastaukset ja keskustelu
-Muistiinpanot ryhmäkoonnista:
-
-  "ainakin bd"
-  bd ja mietittiin a:ta
-  bd ja lähdettäisiin tarkistamaan a:ta materiaalista...
-  bd ja ehkä c.. eri mieltä a:sta kuin muut ryhmät tähän asti
-  bd ja muista ei niin varmoja.
-
-  Laitetaan tähän löydökset
-
-
-**** Oikeaksi tarkoitettu vastaus ja logiikka sen takana
-
-Luentotallenteelle selitys ja logiikka, jolla tavoiteltu oikea vastaus
-on selvitettävissä.
-
-(Yritetään muistaa ja toteuttaa aiempien vuosien palaute:
-Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään oli pakkokin,
-salivarauksesta johtuen... kunpa osaisi jatkossakin kuvitella
-vastaavan paineen..)
 
 ** Luento 15: (pe 17.5.2024) (J) Asiaa eteenpäin
 
+(Vuoden 2023 toteuma alla suunnitelmaksi)
+
 Teorian ja käytännön välisten yhteyksien etsimistä koodiliitteen
 esimerkkien, debuggerin, havainnekuvien ja speksien kautta.
 
@@ -2703,8 +2514,10 @@ Katso briiffaus videolta.
 
 Koetetaan näyttää näppäilyjä ja kill -kuorikomennon käyttelyä.
 
-** (hep, hep, helatorstai "syö" yhden luentokerran!!)
 ** Luento 16: (ke 22.5.2024) (P/J) Toiseksi viimeinen luento
+
+(Vuoden 2023 toteuma alla suunnitelmaksi)
+
 *** Infot keväälle 2023
 
 - Jäljellä on tämän lisäksi enää huominen luento ja ylihuominen tentti.
@@ -2819,7 +2632,160 @@ Katso briiffaus videolta.
   kaikki osaisivat tehdä tällaisen tehtävän tentissä täysillä
   pisteillä. Varmalta vaikuttaa!!
 
+** Tenttiaika: (pe 24.5.2024) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti!
+
+Tämä löytyy tentin alkaessa Moodlesta. Olemme valmistautuneet tärpein.
+_Hyvin se menee, ja uusintojakin on tulossa_.
+Ei siis yhtään mitään hätää!
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+* Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen
+
+** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024
+
+Tähän voisi kerätä ideoita / toiveita kokonaan uusiksi tai aiempaa
+toteutusta paremmiksi aihepiirivideoiksi
+
+
+*** Aihepiiri: Vimin ja Emacsin tutoriaalit käyntiin
+
+Kuinka opettelet tekstieditorin käytön sen oman tutoriaalin avulla.
+
+
+*** Aihepiiri: Demo 2:n uudistukset vuodesta 2023 vuoteen 2024
+
+Kun ei ehtinyt nauhoittaa ajallaan, niin tämän videon arvo keväälle
+2024 vähenee. Ehkä sopiva 2025, jos samoja demoja käytetään yhä?
+
+"Emacs tai Vim" palvelinkoneilla, tällä opintojaksolla, ja lentävässä
+lauseessa kahvihuoneissa. Mutta yleisempää sanelua siitä, mitä pitää
+käyttää tai ei pidä käyttää yritetään välttää.
+
+
+
+
+
+
+*** Aihepiiri: rajapintoja muitakin - esimerkkien kytkemistä laajempaan kuvaan
+
+Jäännös 2023 Hei maailma -videosta. Joskus aikanaan voisi tehdä tästä
+erillisen videon, kuten ajatus silloin oli:
+
+- Malliksi muita rajapintoja kuin kurssin esimerkkeinä olevat: vaikka
+  ARM-manuaali (erilainen prosessoriarkkitehtuuri), C# library APIs,
+  Java API, OpenGL grafiikkarajapinta, ...muita? Ihan vaan nopeesti
+  malliksi siitä, millaisten asioiden otsikossa tai esipuheen
+  ensimmäisessä lauseessa sanotaan "This is an API / collection of
+  APIs" tai jokin muu "XYX Interface"..
+
+
+*** Kenties: Luentomonisteen teemojen valaisua
+
+Vilkaistaisiinko luentomonistetta kevään 2023 meneillään olevan
+"lukupaketin" kohdilta...
+
+Pitäisi saada käytyä muisti ja suoritussykli, koska seuraavaksi tänään
+aletaan katsella täsmälleen sitä asiaa käytännössä
+AMD64-prosessorissa. Demo 3:ssa on tarkoitus kokeilla näitä ihan itse.
+
+
+*** Muita aihepiirihaaveita vuodelta 2023 "jos aikaa jää"-kategoriassa
+
+Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä:
+
+- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä?
+
+- Leikkitietokoneet? (LMC:stähän onkin jo yksi video; riittänee?)
+
+- "Kysytään ChatGPT:ltä" on nykyään aina hyvä aihe..
+
+
+*** Väliaihepiiri (jo nauhoitettu v 2023 luennon 8 info-osuuteen, sori): .screenrc -asetustiedosto
+
+Tämän voisi kenties kaivaa vuoden 2023 tallenteesta erilleen, jos
+jaksaisi... oli ajankohtainen ja lennosta tehty 8. luennon kohdalla, mutta ehkä hyödyllinen.
+
+Käytännön esimerkki sovelluksen asetuksista ja Unix-tyyppisten
+järjestelmien tiedostoista, joiden nimi alkaa pisteellä.
+
+**** Keskustelua paikan päällä
+
+Havainto: Näitä taitoja tarvitaan etenkin backend-töissä, mutta myös
+muualla.
+
+Kysymys:
+
+- Jos teen asetukset halava-koneella, niin muuttuuko ne pysyvästi?
+
+  Kyllä, koska mitä vain tehtiin oli, että muutettiin yhden tiedoston
+  sisältöä. Se on pysyvää, kunnes tehdään jokin uusi muutos.
+
+- Muuttuuko ne myös jalavalla?
+
+  Kyllä, koska sama tiedosto samalla verkkolevyllä näkyy kaikissa
+  tietokoneissa, joihin se on kytketty. Esimerkiksi jalavan ja halavan
+  kotihakemisto ja yliopiston Windows-työasemien U: -asema.
+
+- Jos suljen screenin, niin katoaako ne asetukset?
+
+  Ei.  Nehän ovat vain yksi tiedosto, jota juuri muutettiin.
+
+  Ei katoa, jos ei tiedostoa muuteta uudelleen tai hävitetä.
+
+- Muuttuko ne mun omalla tietokoneella vai ainoastaan halavalla?
+
+  Ei muutu niissä tietokoneissa, joissa ei ole kyseinen verkkolevy
+  kytkettynä. Jos omassa koneessa jostain syystä kokeilet screeniä, se
+  lukee asetukset oman tietokoneen levyltä.
+
+  Verkkolevyn hakemistoa ei kannata kytkeä kotihakemistoksi omassa
+  henkilökohtaisessa tietokoneessa. Yliopiston työasemat ja
+  palvelinkoneet ovat erilainen käyttökohde.
+
+
+
+*** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä
+
+Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun
+luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja
+osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä:
+
+- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon
+  "ITKA2030".
+
+- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden
+  tausta-aineistoista. Käytiin viimeksi, mutta ehkä hiukan lyhyesti.
+
+
+
+
+
+* Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi
+
+Päivämäärät ja lukumäärä päivitetty kevään 2024 salivarausten
+mukaiseksi. Kaikki muu sisältö on toistaiseksi yksi-yhteen kopio
+vuodesta 2023. Tavoitteena oli kiihdyttää alkuvaihe siten, että
+kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella
+samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta
+esitiedoista. Vaikuttaisi toteutuneen ainakin havaintopiiriin tulleen
+tiedon perusteella (todettu 2.5.2024).
+
+
 ** Luento 17: (ei mahdu kevääseen 2024) (P/J) Viimeinen luento.
+(Vuoden 2023 toteuma alla suunnitelmaksi)
+
 *** Infot keväälle 2023
 
 - Huomenna on tentti! Kaikki siihen liittyvä on tiedotettu luennoilla
@@ -2992,20 +2958,6 @@ Ehkä, jos aikaa jossain välissä on(?)
 shm_*
 
 
-** Tenttiaika: (pe 24.5.2024) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti!
-
-Tämä löytyy tentin alkaessa Moodlesta. Olemme valmistautuneet tärpein.
-_Hyvin se menee, ja uusintojakin on tulossa_.
-Ei siis yhtään mitään hätää!
-
-
-
-
-
-
-
-
-
 
 ** Edellisiltä kerroilta jääneitä