diff --git a/luentosuunnitelma_2024.org b/luentosuunnitelma_2024.org index 561dd5fabc9467b1da20c0429c52a059abc66cb3..c6c72d44fad14b6cf13a4c6f8c48c00fc98d5db1 100644 --- a/luentosuunnitelma_2024.org +++ b/luentosuunnitelma_2024.org @@ -81,7 +81,6 @@ tälle vuodelle. jne.) * Vuoden 2024 kulku tähän saakka: - ** Luento 1: (ke 20.3.2024) Aloitus, yleisinfo ja suoritusvaatimukset Tästä voidaan lukea, mitä ensimmäisellä luennolla oikein tapahtui, @@ -1602,7 +1601,6 @@ Käsiteltävää: - ** Luento 11: (ke 2.5.2024) (P/J) Tentin detaljit ja ensimmäinen tärppi *** Päivän päätavoitteet: @@ -1777,7 +1775,6 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään ei tosin ollut pakko, kun oltiin ensimmäistä kertaa tärpin parissa ja osa porukasta jäi vielä vapaaehtoisesti yliajalle käsittelemään sitä) - ** Luento 12: (pe 3.5.2024) (P/J) Tärppejä lisää *** Tämän päivän agenda @@ -2087,223 +2084,206 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti.) +** Luento 13: (ke 8.5.2024) (P/J) Muistiinpanojen vertailua ja olan yli havaittua +*** Infot keväälle 2024 -* Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen - -** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024 - -Tähän voisi kerätä ideoita / toiveita kokonaan uusiksi tai aiempaa -toteutusta paremmiksi aihepiirivideoiksi - - -*** Aihepiiri: Vimin ja Emacsin tutoriaalit käyntiin - -Kuinka opettelet tekstieditorin käytön sen oman tutoriaalin avulla. - +- Open labrapäivissä on saatu hommia hyvin eteenpäin. Ainakin yksi + labrapäivä mahtui vielä keväälle, 14.5.2024 klo 8:30-10:00. -*** Aihepiiri: Demo 2:n uudistukset vuodesta 2023 vuoteen 2024 - -Kun ei ehtinyt nauhoittaa ajallaan, niin tämän videon arvo keväälle -2024 vähenee. Ehkä sopiva 2025, jos samoja demoja käytetään yhä? +- Demot 1-4 tarkastettu; etenemme demo 4b:n itsenäisten + suoritusten tarkastamista kohti asap. Tilanne pidemmällä kuin + viime vuonna tähän aikaan keväästä. -"Emacs tai Vim" palvelinkoneilla, tällä opintojaksolla, ja lentävässä -lauseessa kahvihuoneissa. Mutta yleisempää sanelua siitä, mitä pitää -käyttää tai ei pidä käyttää yritetään välttää. +- Demo 5 tarkastetaan aikaisintaan ensi viikolla +- Demo 6 saa alkaa ilman muuta jo tekemään. Palautuslaatikko aukeaa + todennäköisesti vasta ensi viikolla, mutta voit tehdä vaikka + valmiiksi asti jo ennen sitä. Muista, että tänä vuonna tehtävä ei + ole pakollinen (mutta täysiin kurssipisteisiin se tarvitaan). Videot + auttavat vaiheittain, ja viimeinen jos tarvitaan, niin siihen pitää + rohjeta kysyä polkuavain ihan opettajalta. Sähköposteihin + reagoimisessa tällä hetkellä noin 3 arkipäivän viive. +*** Päivän ja viikon päätavoitteet: +- Kaikki demot nyt auki, kaikki videot käytettävissä. Tehdään lisää + tarpeen mukaan - läsnäolijat keväällä 2024 ehtivät vaikuttaa siihen, + mitä tehdään. Aikakoneella tallenteita seuraaville kaikki on jo + valmista. +*** Jäljellä olevaa tekemistä -*** Aihepiiri: rajapintoja muitakin - esimerkkien kytkemistä laajempaan kuvaan - -Jäännös 2023 Hei maailma -videosta. Joskus aikanaan voisi tehdä tästä -erillisen videon, kuten ajatus silloin oli: +Lukemista: -- Malliksi muita rajapintoja kuin kurssin esimerkkeinä olevat: vaikka - ARM-manuaali (erilainen prosessoriarkkitehtuuri), C# library APIs, - Java API, OpenGL grafiikkarajapinta, ...muita? Ihan vaan nopeesti - malliksi siitä, millaisten asioiden otsikossa tai esipuheen - ensimmäisessä lauseessa sanotaan "This is an API / collection of - APIs" tai jokin muu "XYX Interface".. +- Monisteen luvut 11-12 (viimeinen osio "tenttialueeseen"; loput luvut + ovat vapaaehtoista lisälukemistoa) +- Aiempiin palailua uusin silmin. Kokonaisuuksien hahmottamista. -*** Kenties: Luentomonisteen teemojen valaisua +- Demo 6 ohjeteksti -Vilkaistaisiinko luentomonistetta kevään 2023 meneillään olevan -"lukupaketin" kohdilta... +Katsomista: -Pitäisi saada käytyä muisti ja suoritussykli, koska seuraavaksi tänään -aletaan katsella täsmälleen sitä asiaa käytännössä -AMD64-prosessorissa. Demo 3:ssa on tarkoitus kokeilla näitä ihan itse. +- Kaikki videot, mitä tehty on. +Tekemistä: -*** Muita aihepiirihaaveita vuodelta 2023 "jos aikaa jää"-kategoriassa +- Demo 5 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen -Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä: +- Koodiliitteen esimerkkeihin tutustumista. Uteliasta kokeilemista. -- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä? +- Demo 6 oman valinnan mukaan. Vuonna 2024 se on siirretty + vapaaehtoiseksi siten kuin ensimmäisellä luennolla tiedotettiin. -- Leikkitietokoneet? (LMC:stähän onkin jo yksi video; riittänee?) +Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin +16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska +muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita +kuin voisivat olla! -- "Kysytään ChatGPT:ltä" on nykyään aina hyvä aihe.. +*** Keskustelutuokio +Kokeiltiin lähteä päivän teeman mukaisesti keskustelut edellä +liikkeelle. -*** Väliaihepiiri (jo nauhoitettu v 2023 luennon 8 info-osuuteen, sori): .screenrc -asetustiedosto +Lämmittely "fiiliskierros" noin klo 14:26 asti. -Tämän voisi kenties kaivaa vuoden 2023 tallenteesta erilleen, jos -jaksaisi... oli ajankohtainen ja lennosta tehty 8. luennon kohdalla, mutta ehkä hyödyllinen. +Yhteenvetoa: -Käytännön esimerkki sovelluksen asetuksista ja Unix-tyyppisten -järjestelmien tiedostoista, joiden nimi alkaa pisteellä. +- Läksyt mielessä; demo 4b ja 5 työn alla. -**** Keskustelua paikan päällä +- Vahingossa asiaan jo toisessakin ryhmässä. Demo 4b tehty - alkuun + pääseminen oli haastavaa, kun esimerkkejä oli melko niukasti. -Havainto: Näitä taitoja tarvitaan etenkin backend-töissä, mutta myös -muualla. +- Demo 5 jo työn alla. Sen tekeminen auttoi myös hahmottamaan aiempia + asioita monisteessa. -Kysymys: +- Luentomatskuista tuntuu saavan enemmän irti sen jälkeen, kun välillä + kokeilee käytännössä esimerkiksi demojen parissa. Ensimmäisellä + lukukerralla ei vielä hahmotu, mitä asiat ihan oikeasti + tarkoittavat. -- Jos teen asetukset halava-koneella, niin muuttuuko ne pysyvästi? +Ryhmäkeskustelu: - Kyllä, koska mitä vain tehtiin oli, että muutettiin yhden tiedoston - sisältöä. Se on pysyvää, kunnes tehdään jokin uusi muutos. +- Mitä voisimme nyt tehdä tunnin verran paikan päällä, mistä olisi + hyötyä? Käytettävissä on 2 opettajaa, 10 viisasta päätä, + tietokoneita, videotykki, Internet ... -- Muuttuuko ne myös jalavalla? +Yhteenveto: - Kyllä, koska sama tiedosto samalla verkkolevyllä näkyy kaikissa - tietokoneissa, joihin se on kytketty. Esimerkiksi jalavan ja halavan - kotihakemisto ja yliopiston Windows-työasemien U: -asema. +- Vaikea päättää, mitä tarvitaan... Haluttaisiin assemblerista + hahmottaa yleiskuvaa RIP:stä, eli mikä päivittää RIP:tä. -- Jos suljen screenin, niin katoaako ne asetukset? +- Luku 10 päättyy tenttitärppiin, jonka voisi vetää Kylli-täti + -tyyliin, eli mistä mikäkin luku tulee. - Ei. Nehän ovat vain yksi tiedosto, jota juuri muutettiin. +- Varsinaisesti esimerkiksi ei noussut esiin tiettyä asiaa, mikä olisi + jäänyt muita epäselvemmäksi materiaaleissa. - Ei katoa, jos ei tiedostoa muuteta uudelleen tai hävitetä. -- Muuttuko ne mun omalla tietokoneella vai ainoastaan halavalla? +Sitten tauko, jonka jälkeen toteutetaan toiveista sen verran kuin pystytään!! - Ei muutu niissä tietokoneissa, joissa ei ole kyseinen verkkolevy - kytkettynä. Jos omassa koneessa jostain syystä kokeilet screeniä, se - lukee asetukset oman tietokoneen levyltä. +*** Tauko 17 min. - Verkkolevyn hakemistoa ei kannata kytkeä kotihakemistoksi omassa - henkilökohtaisessa tietokoneessa. Yliopiston työasemat ja - palvelinkoneet ovat erilainen käyttökohde. +Studioyleisö paikalle ja hereille jo ennen tauon päättymistä! +15:10 nauhoitetaan. +*** Aihepiiri: Suoritussykli, RIP-rekisteri -*** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä +Herätteenä studioyleisön paikan päällä esittämä kysymys: "Haluttaisiin +assemblerista hahmottaa yleiskuvaa RIP:stä, eli mikä päivittää RIP:tä" -Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun -luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja -osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä: +- Ristiviittaus aiemmin tuotettuihin aihepiirivideoihin tästä. -- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon - "ITKA2030". +- Vilkaistaan monistetta aiheen tiimoilta -- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden - tausta-aineistoista. Käytiin viimeksi, mutta ehkä hiukan lyhyesti. +- Koetetaan saada vastausta aikaan +- Studioyleisö, mukaan lukien kysyjät, tarkkana, että saadaan + hyödyllistä materiaalia! +** (hep, hep, helatorstai "syö" yhden luentokerran!!) +Välissä ennen seuraavaa kertaa on kuitenkin 3 arkipäivää, eli tasainen +tahti tarkoittaa kyllä tasaista tekemistä tälläkin välin! -* Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi +** Luento 14: (ke 15.5.2024) (P/J) Karhu- ja näätäluento +*** Infot keväälle 2024 -Päivämäärät ja lukumäärä päivitetty kevään 2024 salivarausten -mukaiseksi. Kaikki muu sisältö on toistaiseksi yksi-yhteen kopio -vuodesta 2023. Tavoitteena oli kiihdyttää alkuvaihe siten, että -kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella -samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta -esitiedoista. Vaikuttaisi toteutuneen ainakin havaintopiiriin tulleen -tiedon perusteella (todettu 2.5.2024). +- Tavoitetilanne: Demot 1-5 saisi mielellään olla tarkastettu. Mikä + meillä on tilanne? +- Ylihuominen ennakkotentti saisi olla luotuna niitä varten, jotka + hakevat toukokuun loppuun mennessä opiskelupaikkaa, johon + tenttitulos tarvitaan. Mikä meillä on tilanne? -** Luento 13: (ke 8.5.2024) (P/J) Muistiinpanojen vertailua ja olan yli havaittua +- Tämä ja 2 kertaa "Luento"-nimisiä tapaamisia jäljellä ennen + tenttiä. Käytetään aika tehokkaasti, eli opettaja lopettaa + jaarittelun ja menee asiaan? -Aletaan tykittää tasan 14:15! Ainakin yritetään taas. +*** Tämän luennon tavoite -*** Infot keväälle 2023 +Näistä se, mitä tänään ehditään. Myöhemmin lisää se, mitä ehditään: -- Demot 1-3 pitkälti tarkastettu; etenemme demo 4:n itsenäisten - suoritusten tarkastamista kohti asap. Tilanne näköjään sama kuin - viime vuonna tähän aikaan keväästä. +- Viime kerralla pyydetyt aiheet loppuun -- Suosituimpia kaloja demon 3 perusteella tähän asti (case-sensitive; Pallokala - != pallokala): +- Demo 4 jälkivideo - 10 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == lohi - 8 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == ahven - 7 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == pallokala - 6 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == miekkakala - 6 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == kultakala - 6 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == hauki - 5 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Ahven - 4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == muikku - 3 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == tonnikala - 3 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Pirkkala +- Demo 4b jälkivideo, olettaen että tarkastukset jo tehty +- Demo 5 jälkivideo, olettaen että tarkastukset jo tehty. - (tehdään alla oleva kuoriharjoite tähän vuoden 2023 osalta) +- Tenttitärppejä tai muuta, mitä halutaan. -- Viime vuoden (2022) suosikit: +*** Jäljellä olevaa tekemistä - 7 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == miekkakala - 7 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == lohi - 6 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == ahven - 5 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == muikku - 4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Lohi - 4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Kuha - 4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == kissakala - 4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == hauki - 4 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == Ahven - 3 Ympäristömuuttuja LEMPIKALA == kultakala +Lukemista: -- Top-listan muodostaminen bash-komentorivillä: +- Monisteen luvut 11-12 (viimeinen osio "tenttialueeseen"; loput luvut + ovat vapaaehtoista lisälukemistoa) - find . -name "*.txt" | while read a; - do grep LEMPIKALA "$a" ; done | sort | uniq -c | sort -n -r | head +- Kokonaisuuden hahmottamista - Kuinka monta kalaa ehdotettu: +- Demo 6 ohjeteksti - find . -name "*.txt" | wc -l +Katsomista: - Erilaisia kaloja (case-sensitive) ehdotettu 85 sekä vuonna 2023 - että 2022. Innovatiivisia kalastelijoita tällä kurssilla! +- Kaikki videot, mitä tehty on - Lukumäärä selvitetty putkittamalla top-listan muodostama tuloste - viimeisenä komennolle "wc -l" eikä "head" kuten ylläolevassa. +Tekemistä: -*** Päivän ja viikon päätavoitteet: +- Demo 5 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen -- Demo 6 alkuopastus, niin sitten on kaikki demot avattu, ja päästään - keräämään hedelmiä teorian ja käytännön välisten yhteyksien - havainnoimisella. +- Demo 6 oman valinnan mukaan. Vuonna 2024 se on siirretty + vapaaehtoiseksi siten kuin ensimmäisellä luennolla tiedotettiin. -- Väliin koodiesimerkkejä havainnollistamaan aiheita. Tänään ja - huomenna alkupuoli luennosta (taukoon asti) +Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin +16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska +muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita +kuin voisivat olla! -- Huomenna jälkipuoliskolla eli tauon jälkeen koetetaan lopulta ehtiä - tenttitärppeihin jollain tavoin keskustellen eli "näätäilleen"! -*** Aihepiiri: Demon 6 esittely -Käydään läpi demo-ohje ja näytetään malliksi vähän esimerkkiä, miten -ryhdytään tekemään. +*** Aihepiiri: Virtuaalimuisti leluesimerkin avulla -*** Tauko sopivassa välissä +Herätteenä studioyleisön paikan päällä esittämä kysymys: "Luku 10 +päättyy tenttitärppiin, jonka voisi vetää Kylli-täti -tyyliin, eli +mistä mikäkin luku tulee." -Jatketaan tasan 13:36! +Tämä aihepiiri muodostaa jatkumon aiheen "Suoritussykli ja RIP:n +muuttuminen" herättämän jatkokysymyksen kanssa. -Tauon jälkeen mikrofonitestit, nauhoitusnappulan painaminen -ym. muistetaan taas.. +- Tämä aihe vetää aika hyvin yhteen monta asiaa matkan + varrelta. Kerätään palaset ja pistetään ne yhteen, piirrellen kuin + Kylli-täti. -*** Aihepiiri (koodiliitteestä): Hei maailma assemblerilla +- Linux-palvelimella voi tutkia oikeita karttoja /proc/PID/smap ja pmap -Otetaan esimerkiksi "Hei maailma assemblerilla" ja käpistellään. + *** Vertaillaan muistiinpanoja, jos aikaa on *** Tenttitärppi (tyhjä sapluuna copy-paste-modifyä varten) @@ -2471,182 +2451,13 @@ Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti.) -** Luento 14: (ke 15.5.2024) (P/J) Karhu- ja näätäluento -*** Infot keväälle 2023 - -- Tänään ei mitään uutta. Huomenna taas Open Labrapäivä aamulla; - tervetuloa. - -- Tämä ja 3 kertaa "Luento"-nimisiä tapaamisia jäljellä ennen - tenttiä. Käytetään aika tehokkaasti, eli opettaja lopettaa - jaarittelun ja menee asiaan? - -*** Tämän luennon tavoite - -- Koodiesimerkkejä havainnollistamaan aiheita. Tehokas puoliaika - koodin, kuoren, debuggerin ja materiaalien parissa. - -- Tauon jälkeen mennään tenttitärppeihin jollain tavoin keskustellen - eli "näätäillen"! - -- Päivän lopuksi tiedetään, mitä seuraavaksi pitää tehdä ennen - seuraavia yhteisiä tapaamisia: Seuraavaksi demo 6 - ohjeteksteineen, monisteen luvut 11-12. - -*** Seuraava ennakkotehtävä - -Lukemista: - -- Demo 6 ohjeteksti - -- Monisteen luvut 11-12 (viimeinen osio "tenttialueeseen"; loput luvut - ovat vapaaehtoista lisälukemistoa) - -Tekemistä: - -- Demo 5 valmiiksi ja palautus + asioiden sisäistäminen - -- Demo 6 työn alle. - -Kestomuistutus: 5 opintopistettä 8 viikossa tarkoittaa keskimäärin -16-17 tuntia viikossa tehokasta tekemistä. Muista tauot ja lepo, koska -muuten ne varsinaiset tekemisen hetketkään eivät ole niin tehokkaita -kuin voisivat olla! - -*** Virittäytyminen: Koodiliitteen aktuaaliset koodit - -Käydään tähän väliin koodiliitettä ja sen suhdetta teorialukuihin, -jotta näissä päästään varmasti eteenpäin tänään! - -Ajatukset edellisen kerran jälkeen copy-pastella: - -"Kaikenlaskijan" voi tehdä vaikka scratchistä lennosta; demonstroimaan -alustavasti aikakatkaisua ja vuoronnusta... Tutkitaan vaikka -top-komennon tulostettakin ja prosessien hallintaa. Tarkempi -prosessien hallinan esimerkistö löytyy erillisistä videoista, niin ei -käytetä siihen sen enempää aikaa tässä vaiheessa! Todetaan toivotun -omatoimisen osaamisen taso tässä vaiheessa.. - -Vois kuitenkin rajapintadokumentaatioesimerkin vuoksi varmistaa, mistä -kohtaa POSIXia löytyy prosessinhallinnan kuorikomennot. - -Jatkossakin vaan järjestelmällisesti koodiliitteen koodeja sopivassa -järjestyksessä käsittelyyn. Suhteutus teorialukuihin, erityisesti -otsikoihin, havainnekuviin ja pseudokoodiesimerkkeihin. Teksti -itsessään on luettavaksi tehty, ei resitoitavaksi luennolla. - -*** Aihepiiri: Aikakatkaisu ja vuoronnus "kaikenlaskija.c" - -"Kaikenlaskijan" voi tehdä vaikka scratchistä lennosta; demonstroimaan -alustavasti aikakatkaisua ja vuoronnusta... - -*** Tauko sopivassa kohdassa - -Jatketaan tasan 11:40! - -Tauon jälkeen mikrofonitesti, tallennusnappi. - -*** Virittäytyminen: Pohdintaa ja ryhmäkeskustelua - -Virittäydytään välillä erilaiseen tekemisen moodiin. - -*** Osaamisen arviointia ( == tenttitärppi!) - -**** Kevään 2023 menettely - -"Näätäilyä" eli luentotilaisuuteen kytkettyä ryhmäkeskustelua on -kokeiltu erilaisin tavoin useiden vuosien ajan inkrementaalisti. - -Keksitään pyörä uudelleen jollain tähän kevääseen sopivalla -tavalla. Raamit: - -- Yksin-ryhmissä-kaikki -menettely; sama sukka sopii joskus moniinkin - jalkoihin. - -- Saadaan kuvaa omasta ja kaverien oppimisen vaiheesta *ilman - suorituspaineita*; kokonaiskuva välittyy tallennettujen osioiden - kautta myös kotikatsomoihin - -- Simuloidaan tenttiä, jolla kevään 2023 opintojaksosta tulee lopuksi - arvosana. - -**** Protokolla: - - - Kolmen hengen ryhmät lähellä istuvien kanssa. - - - 3*30 sekunnin nimi- ja fiiliskierros, jotta keskustelu lämpenee. - - - Päivän tenttitärppi yksin-ryhmissä-kaikki -menettelyllä (seuraava - kohta). - - - Oikean vastauksen takana oleva ajatuksenkulku - -**** Tehtävä - -- Kysymys on... Moodlesta aiemman vuoden tentistä joku kysymys - (kysymys 25/48) - -- Kellotetaan 1 minuutti aikaa tehtävän lukemiseen. - -- Kellotetaan 1 minuutti aikaa siihen, että jokainen miettii hiljaa - itselleen vastaukset - -- Ryhmäkeskustelu 2 minuuttia: Käykää läpi kaikkien omat vastaukset. - - Neuvotelkaa siitä, mikä niistä ehkä on eniten oikein. - -- Yhteinen koonti: Kerätään luentotallenteelle ehdotuksia - vastauksista. - - Varmistaan myös oikea vastaus ja että lopulta kaikki osaisivat tehdä - tällaisen tehtävän tentissä täysillä pisteillä. - -Tässä on täydellisyyden vuoksi tehtävä ja siihen liittyvä ohjeteksti -kopioituna: - -Ohje tehtävään: Yhdistä lauseen loppua vastaavat kirjaimet (vähintään -yksi, mutta mahdollisesti useita) lauseenalun perään siten, että -muodostuvat lauseet vastaavat todellisuutta. Vastauksessa on oltava -listattuna kaikki todellisuutta vastaavat vaihtoehdot. - -Kysymys 25. Valitse oikea vaihtoehto (mahdollisesti useita sopivia): -Kurssilla käsitelty käyttöjärjestelmän rajapintastandardi POSIX -(vuoden 2018 versio) määrää, että ... -a) Konekielisen aliohjelman ensimmäinen parametri välitetään -rekisterissä RDI, jos se on tyypiltään kokonaisluku. -b) shell-komento echo tulostaa argumenttinsa. - -c) järjestelmäkutsu exit() tapahtuu sijoittamalla rekisteriin RAX luku -60 ja suorittamalla syscall-konekielikäsky. - -d) shell-komennolla kill voi lähettää prosessille signaalin. - -**** Ryhmien vastaukset ja keskustelu -Muistiinpanot ryhmäkoonnista: - - "ainakin bd" - bd ja mietittiin a:ta - bd ja lähdettäisiin tarkistamaan a:ta materiaalista... - bd ja ehkä c.. eri mieltä a:sta kuin muut ryhmät tähän asti - bd ja muista ei niin varmoja. - - Laitetaan tähän löydökset - - -**** Oikeaksi tarkoitettu vastaus ja logiikka sen takana - -Luentotallenteelle selitys ja logiikka, jolla tavoiteltu oikea vastaus -on selvitettävissä. - -(Yritetään muistaa ja toteuttaa aiempien vuosien palaute: -Mallivastauksen käsittely voidaan tehdä nopeasti. Tänään oli pakkokin, -salivarauksesta johtuen... kunpa osaisi jatkossakin kuvitella -vastaavan paineen..) ** Luento 15: (pe 17.5.2024) (J) Asiaa eteenpäin +(Vuoden 2023 toteuma alla suunnitelmaksi) + Teorian ja käytännön välisten yhteyksien etsimistä koodiliitteen esimerkkien, debuggerin, havainnekuvien ja speksien kautta. @@ -2703,8 +2514,10 @@ Katso briiffaus videolta. Koetetaan näyttää näppäilyjä ja kill -kuorikomennon käyttelyä. -** (hep, hep, helatorstai "syö" yhden luentokerran!!) ** Luento 16: (ke 22.5.2024) (P/J) Toiseksi viimeinen luento + +(Vuoden 2023 toteuma alla suunnitelmaksi) + *** Infot keväälle 2023 - Jäljellä on tämän lisäksi enää huominen luento ja ylihuominen tentti. @@ -2819,7 +2632,160 @@ Katso briiffaus videolta. kaikki osaisivat tehdä tällaisen tehtävän tentissä täysillä pisteillä. Varmalta vaikuttaa!! +** Tenttiaika: (pe 24.5.2024) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti! + +Tämä löytyy tentin alkaessa Moodlesta. Olemme valmistautuneet tärpein. +_Hyvin se menee, ja uusintojakin on tulossa_. +Ei siis yhtään mitään hätää! + + + + + + + + + + + + + + +* Suunnitelmaa kevään 2024 lähitulevaisuuteen + +** Ideapankkia aihepiirivideoiksi 2024 + +Tähän voisi kerätä ideoita / toiveita kokonaan uusiksi tai aiempaa +toteutusta paremmiksi aihepiirivideoiksi + + +*** Aihepiiri: Vimin ja Emacsin tutoriaalit käyntiin + +Kuinka opettelet tekstieditorin käytön sen oman tutoriaalin avulla. + + +*** Aihepiiri: Demo 2:n uudistukset vuodesta 2023 vuoteen 2024 + +Kun ei ehtinyt nauhoittaa ajallaan, niin tämän videon arvo keväälle +2024 vähenee. Ehkä sopiva 2025, jos samoja demoja käytetään yhä? + +"Emacs tai Vim" palvelinkoneilla, tällä opintojaksolla, ja lentävässä +lauseessa kahvihuoneissa. Mutta yleisempää sanelua siitä, mitä pitää +käyttää tai ei pidä käyttää yritetään välttää. + + + + + + +*** Aihepiiri: rajapintoja muitakin - esimerkkien kytkemistä laajempaan kuvaan + +Jäännös 2023 Hei maailma -videosta. Joskus aikanaan voisi tehdä tästä +erillisen videon, kuten ajatus silloin oli: + +- Malliksi muita rajapintoja kuin kurssin esimerkkeinä olevat: vaikka + ARM-manuaali (erilainen prosessoriarkkitehtuuri), C# library APIs, + Java API, OpenGL grafiikkarajapinta, ...muita? Ihan vaan nopeesti + malliksi siitä, millaisten asioiden otsikossa tai esipuheen + ensimmäisessä lauseessa sanotaan "This is an API / collection of + APIs" tai jokin muu "XYX Interface".. + + +*** Kenties: Luentomonisteen teemojen valaisua + +Vilkaistaisiinko luentomonistetta kevään 2023 meneillään olevan +"lukupaketin" kohdilta... + +Pitäisi saada käytyä muisti ja suoritussykli, koska seuraavaksi tänään +aletaan katsella täsmälleen sitä asiaa käytännössä +AMD64-prosessorissa. Demo 3:ssa on tarkoitus kokeilla näitä ihan itse. + + +*** Muita aihepiirihaaveita vuodelta 2023 "jos aikaa jää"-kategoriassa + +Ideakuvastoa sopivista aihepiireistä: + +- Jokainen speksi voisi ansaita oman täsmäkäsittelynsä? + +- Leikkitietokoneet? (LMC:stähän onkin jo yksi video; riittänee?) + +- "Kysytään ChatGPT:ltä" on nykyään aina hyvä aihe.. + + +*** Väliaihepiiri (jo nauhoitettu v 2023 luennon 8 info-osuuteen, sori): .screenrc -asetustiedosto + +Tämän voisi kenties kaivaa vuoden 2023 tallenteesta erilleen, jos +jaksaisi... oli ajankohtainen ja lennosta tehty 8. luennon kohdalla, mutta ehkä hyödyllinen. + +Käytännön esimerkki sovelluksen asetuksista ja Unix-tyyppisten +järjestelmien tiedostoista, joiden nimi alkaa pisteellä. + +**** Keskustelua paikan päällä + +Havainto: Näitä taitoja tarvitaan etenkin backend-töissä, mutta myös +muualla. + +Kysymys: + +- Jos teen asetukset halava-koneella, niin muuttuuko ne pysyvästi? + + Kyllä, koska mitä vain tehtiin oli, että muutettiin yhden tiedoston + sisältöä. Se on pysyvää, kunnes tehdään jokin uusi muutos. + +- Muuttuuko ne myös jalavalla? + + Kyllä, koska sama tiedosto samalla verkkolevyllä näkyy kaikissa + tietokoneissa, joihin se on kytketty. Esimerkiksi jalavan ja halavan + kotihakemisto ja yliopiston Windows-työasemien U: -asema. + +- Jos suljen screenin, niin katoaako ne asetukset? + + Ei. Nehän ovat vain yksi tiedosto, jota juuri muutettiin. + + Ei katoa, jos ei tiedostoa muuteta uudelleen tai hävitetä. + +- Muuttuko ne mun omalla tietokoneella vai ainoastaan halavalla? + + Ei muutu niissä tietokoneissa, joissa ei ole kyseinen verkkolevy + kytkettynä. Jos omassa koneessa jostain syystä kokeilet screeniä, se + lukee asetukset oman tietokoneen levyltä. + + Verkkolevyn hakemistoa ei kannata kytkeä kotihakemistoksi omassa + henkilökohtaisessa tietokoneessa. Yliopiston työasemat ja + palvelinkoneet ovat erilainen käyttökohde. + + + +*** Ensimmäisellä luennolla käsittelemättä jäänyttä + +Muistetaanpa vielä, mitä viime kerralla ei ehditty käsitellä, kun +luennon alku vähän viivästyi. Ainakin sisältö- ja +osaamistavoitekuvaukset. Kollataan livenä netistä: + +- kurssin kuvaus opinto-oppaasta; myös suhde tulevaisuuden versioon + "ITKA2030". + +- HTML-vedos osaamistavoitteista ja niiden + tausta-aineistoista. Käytiin viimeksi, mutta ehkä hiukan lyhyesti. + + + + + +* Vuoden 2023 toteumaa suunnitelmaksi + +Päivämäärät ja lukumäärä päivitetty kevään 2024 salivarausten +mukaiseksi. Kaikki muu sisältö on toistaiseksi yksi-yhteen kopio +vuodesta 2023. Tavoitteena oli kiihdyttää alkuvaihe siten, että +kertausta tai syvennystä tarvitsevat hoidetaan alussa teho-ohjauksella +samalle viivalle niiden kanssa, joilla on runsaammin aiempaa kokemusta +esitiedoista. Vaikuttaisi toteutuneen ainakin havaintopiiriin tulleen +tiedon perusteella (todettu 2.5.2024). + + ** Luento 17: (ei mahdu kevääseen 2024) (P/J) Viimeinen luento. +(Vuoden 2023 toteuma alla suunnitelmaksi) + *** Infot keväälle 2023 - Huomenna on tentti! Kaikki siihen liittyvä on tiedotettu luennoilla @@ -2992,20 +2958,6 @@ Ehkä, jos aikaa jossain välissä on(?) shm_* -** Tenttiaika: (pe 24.5.2024) (P/J) Klo 8:15-12:15 kotitentti! - -Tämä löytyy tentin alkaessa Moodlesta. Olemme valmistautuneet tärpein. -_Hyvin se menee, ja uusintojakin on tulossa_. -Ei siis yhtään mitään hätää! - - - - - - - - - ** Edellisiltä kerroilta jääneitä